Handmatig fan inschakelen met eigengemaakte schakelaar

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
Heb geen multimeter, alleen een + / - meter
some people are alive only because it's illegal to kill them
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Chrisv schreef:
Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
battery maar wel zekeren hé(zekering tussen dus bedoel ik)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

gille (mountainbike) schreef:
Chrisv schreef:
Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
battery maar wel zekeren hé(zekering tussen dus bedoel ik)
Uhhhm en hoe doe ik dit? wat voor zekering, hoe zekering ertussen zetten?
some people are alive only because it's illegal to kill them
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Chrisv schreef:
gille (mountainbike) schreef:
Chrisv schreef:
Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
battery maar wel zekeren hé(zekering tussen dus bedoel ik)
een of anderra utoshop heeft wel eenzekeringhouder en daat steek je een zekering van 20 amp in dus die 12+v doorknippen en die zekeringhouder ertussen,dat wijst zichzelf uit hoor

Uhhhm en hoe doe ik dit? wat voor zekering, hoe zekering ertussen zetten?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Chrisv schreef:
Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
Heb geen multimeter, alleen een + / - meter
Die rooie is dat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

O ja, ik ben ook wel benieuwd wat voor zekering dat is en waar ik die zou moeten zetten. Heb van de week kortsluiting gehad en er is iets goed doorgefikt (omdat ik dus geen zekeringen heb gebruikt bij het aanlsuiten van me metertjes :( )
Dus, hoe bepaal je wat voor zekering je moet gebruiken en waar moet je die zetten?
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

gille (mountainbike) schreef:
Chrisv schreef:
gille (mountainbike) schreef:
Chrisv schreef:
Stefijn schreef: Enne aansluiten, je hebt als het goed is dus een draad liggen waar 12v op komt te staan als je de knop in je dash (wat voor knop dan ook) indrukt.
Nu moet je dus even meten op welke draad 12v komt te staan als je fan aansprint. Dus: laat je motor warmlopen, en meet op welke van de draden (die bij je fan) 12v komt te staan als ie vanzelf aansprint. Daar de draad van je knop aansluiten.
Waar kan ik die 12 volt vandaan pakken, dit heb ik nog niet gedaan nl.
battery maar wel zekeren hé(zekering tussen dus bedoel ik)
een of anderra utoshop heeft wel eenzekeringhouder en daat steek je een zekering van 20 amp in dus die 12+v doorknippen en die zekeringhouder ertussen,dat wijst zichzelf uit hoor

Uhhhm en hoe doe ik dit? wat voor zekering, hoe zekering ertussen zetten?
Dus een zekering van 20 Amp? Moet er niet nog iets bijstaan? Volt ofzo?
Heb in de eerste, 3 jaar terug het vak elektro laten vallen. Nu wel spijt van, maar kvond er ook echt niets aan :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

nee man,gewoon naar de plaatselijk elektroshop,en zekeringhouder voor 12V vragen met zekering van 20 amp is simpel te monteren tussen die doorgeknipte 12+v draad.
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

En waarom is het een 20amp zekering?

Ik wil nl. ook weten hoeveel ik tussen mijn voltmeter en mijn olietempmeter moet zetten
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Stefijn schreef:En waarom is het een 20amp zekering?

Ik wil nl. ook weten hoeveel ik tussen mijn voltmeter en mijn olietempmeter moet zetten
zet daartussen(voltmeter etcetera...) een 15 amp, maar tussen de fan mag een 20amp,tja hoe zwaarder de amperage,hoe meer je bekabeling te verduren krijgt voor ie doorfikt,volgens ik leerde vroeger was aan de dikte van de bekabeling en wat er allemaal stroom van kreeg(lampen,fan's enzo...)dat de zwaarte van de zekeringen bepaalde.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

gille (mountainbike) schreef:
Stefijn schreef:En waarom is het een 20amp zekering?

Ik wil nl. ook weten hoeveel ik tussen mijn voltmeter en mijn olietempmeter moet zetten
zet daartussen(voltmeter etcetera...) een 15 amp, maar tussen de fan mag een 20amp,tja hoe zwaarder de amperage,hoe meer je bekabeling te verduren krijgt voor ie doorfikt,volgens ik leerde vroeger was aan de dikte van de bekabeling en wat er allemaal stroom van kreeg(lampen,fan's enzo...)dat de zwaarte van de zekeringen bepaalde.
En maakt het ook uit waar die zekering precies komt te zitten?
some people are alive only because it's illegal to kill them
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Chrisv schreef:
gille (mountainbike) schreef:
Stefijn schreef:En waarom is het een 20amp zekering?

Ik wil nl. ook weten hoeveel ik tussen mijn voltmeter en mijn olietempmeter moet zetten
zet daartussen(voltmeter etcetera...) een 15 amp, maar tussen de fan mag een 20amp,tja hoe zwaarder de amperage,hoe meer je bekabeling te verduren krijgt voor ie doorfikt,volgens ik leerde vroeger was aan de dikte van de bekabeling en wat er allemaal stroom van kreeg(lampen,fan's enzo...)dat de zwaarte van de zekeringen bepaalde.
En maakt het ook uit waar die zekering precies komt te zitten?
ergens waar je ze goed kunt vervangen ,waar je nie dat hele dashboard moet slopen voor een plonke(zekering) te vervangen.dus voor de fan,neem je toch een 12+v van de battery dus 5cm waar de kabel vastzit op de battery onderbreken zekerinhouder tussen .
en voor die voltmeters en dergelijke,zou ik zien dat ik een via zekeringkastje kabel(aansteker enzo....) neem en steek daar een zwaarder zekering in,zal waarschijnlijk wel een 7.5 of 10 amp insteken nu,dus kan er dan een 15 amp in.suc6(met het affikken van jullie bakken) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Ik zal dr es een paar plonkes tussen zetten :p
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik wil ddit dus ook gan doen, maar heeft iemand misschien een foto van waar ik de 2 draden aan moet sluiten bij de fan? En misschien ook hoe je de draden aan moet sluiten in een originele knop op het dashboard ( zo een van het mistlicht ofzo.)
Ik hoor zoveel verhalen over 1 draad of 2 draden. Alvast bedankt.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

De schakelaar op je dash moet je gebruiken om het RELAIS van de fan in en uit te schakelen. De fan zelf gaan voeden is zinloos als je ook gewoon het bestaande relaitje met een 12V pulsje kan bekrachtigen. Het relais heeft een constante voeding, die via het relais doorgeschakeld word, als de thermoschakelaar op de radiator inschakeld, en een spanninkje van 12V op de spoel van het relais zet, en zodoende de voeding doorgeeft aan de fan.

Dus gewoon parallel een 12V draad op het maakcontact van het relais zetten waar ook de 12V op komt te staan als het thermocontact inschakeld. Welke dat precies is kan je zo uitmeten door de stekker van de thermoschakelaar even kort te sluiten met een ijzerdraadje, en dan te meten op het relais. stuk comfortabeler dan de auto warm laten lopen.

Als je het zo doet krijg je ook geen hoge stromen door je bedrading. Je kan de schakeling afzekeren met 5 amp, de stroom die nodig is om een relais te bekrachtigen is verwaarloosbaar.

Dit is de enige goede manier.
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dus dan gebruik je maar 1 draad?
Die gaat vanaf je knop op je dash naar het relais?
Ik snap er niet veel van :D
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oke ik heb effe een foto gemaakt vand e achterkant van mijn schakelaar en van de thermo?
Kan iemand mij dan eindelijk vertellen hoe ik het moet aansluiten. (hoeveel draden er naar binnen lopen en waar ik ze op moet aansluiten?)

[img]http://members.rott.chello.nl/graafj/knop[/img]
[img]http://members.rott.chello.nl/graafj/thermo[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lekkere foto's, wat wil ik over die eerste foto zeggen?

Als je totaal niet weet wat je aan moet sluiten, kun je er misschien beter iemand anders aan laten prutsen :) Waarom ik dit zeg, is omdat het electrisch circuit rondom de ventilator vaak niet afgezekerd is. Menige gtt-rijder (en andere auto's) hebben al brand gehad door een kortsluiting of andere mankementen met de fan.


Maargoed, je moet in elk geval uitvinden welke aansluitingen van de stekker onderbroken worden als je de knop bedient. Als je dat weet dan zoek je de draad van het thermocontact die naar het relais gaat. Meet of er massa of +12v op het thermocontact staat (de andere aansluiting dus). Staat er massa op dan leg je een kabel vanaf massa naar het knopje, dan van het knopje naar die draad op het thermocontact die naar het relais gaat.

Normaal maakt het thermocontact verbinding met massa (of 12v weet niet hoe het bij jou/origineel zit, heb beide mogelijkheden meegemaakt) waardoor het relais kan schakelen. Nu neem je de functie van het thermocontact over met 't knopje.Thermocontact blijft gewoon werken.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb een + van mn accu naar binnen getrokken, naar een aan/uit schakelaar en deze verbonden met de plus van de ventilator. Je kan hem ook voor je relais pakken, maar net wat je wilt.

Als ik Žm nu aanzet hoor je het relais tikken en slaat de ventilator aan. Ik heb het circuitje gezekerd met een zwevende 10A vlak na de schakelaar zodat ik er ook makkelijk bij kan komen.
Mrtn = Maarten
Edwin16v
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Mrtn schreef:Ik heb een + van mn accu naar binnen getrokken, naar een aan/uit schakelaar en deze verbonden met de plus van de ventilator. Je kan hem ook voor je relais pakken, maar net wat je wilt.

Als ik Žm nu aanzet hoor je het relais tikken en slaat de ventilator aan. Ik heb het circuitje gezekerd met een zwevende 10A vlak na de schakelaar zodat ik er ook makkelijk bij kan komen.
Kijk hier snap ik meer van :worship:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Tis al meerdere malen zeer duidelijk uitgelegd.....
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Mrtn schreef:Ik heb een + van mn accu naar binnen getrokken, naar een aan/uit schakelaar en deze verbonden met de plus van de ventilator. Je kan hem ook voor je relais pakken, maar net wat je wilt.

Als ik Žm nu aanzet hoor je het relais tikken en slaat de ventilator aan. Ik heb het circuitje gezekerd met een zwevende 10A vlak na de schakelaar zodat ik er ook makkelijk bij kan komen.
Ik zou alleen liever de zekering zo dicht mogelijk bij de accu doen. als dan de kabel beschadigt van de accu naar de schakelaar is het ook gezekerd.
Plaats reactie