Vorige week heb ik eindelijk mijn GT opgehaald bij de lasser (dorpels). Ik heb er een paar dagen in rond gereden en gemerkt dat ie pas bij hoge toeren echt turbodruk kreeg, en dat ie bij overschakelen geen turbo gat maar een turbo ravijn had

ff de turbo met het handje gechecked; geen speling.
Toen naar de actuator gekeken; alle slangen lijken ok.
Wel kon ik de wastegate klep laten rammelen door de as van de actuator te bewegen. Daardoor dacht ik: wastegate blijft open.
Dus toen de as van de wastegate korter gemaakt zodat de wastegate dichtgetrokken wordt door de actuator.
Nu bouwt ie wel meteen druk op (maar veel teveel natuurlijk door kortere as)
Is het normaal dat de wastegate door de actuator dichtgetrokken wordt of hoort er een veer in te zitten?
Als er geen veer inzit moet er dan iets fout zijn met de actuator waardoor ie te laat opent?
(Er viel me op dat de actuator + dat potje dat het secundaire circuit van de actuator aanstuurt recent al vernieuwd zijn)
Sluit de wastegate eigenlijk normaal wel helemaal of staat ie altijd op een kier?
Zit er ergens een mechanisme dat ervoor zorgt dat de wastegate pas boven een bepaalde druk begint te openen?
(Bij mij staat de klep dus al open als ie stationair draait, en wordt bij oplopen van de druk alleen nog maar verder opengezet)
Wie weet er meer van en heeft wat antwoorden?
bvd,
Cas