Status update[Turbo is dood]

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
RickGT TURBO
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:Pfff sorry maar dit valt in de klasse miereneukerij...

Je moet je niet zoveel zorgen maken om je bakkie... Tuurlijk kan alles kapot, maar je kunt wel overdrijven....

Ik ga toch ooknie elke x als ik thuis kom me auto op bokken zetten omdat anders de banden doorzakken op 1 punt?

Geen zorgen voor morgen, halee!
heh..?

Ik neem aan dat dat niet tegen mij is...
Want als iets niet werkt moet het namelijk bij mij wel altijd gemaakt worden.....
Zonder turbo is het namelijk zo laaaaangzaaaam... :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Steven(ventieldopje) schreef:[quote="Merijn]

Jah was ff onduidelijk, ik probeer altijd zo min mogelijk te quoten voor het overzicht.
Alleen was ik dit x iets te laat met posten en zat er vanalles tussen.

Het slaat dus op het veertje van de actuator losmaken zodat je em niet belast.
[/quote]

Aha...

ja das waar... maar je kan het kleppie wat makelijker bewegen zonder een veer d'r op... das natuurlijk de voornaamste reden..

En ik ben erg voorzichtig... :)
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok net alles netjes terug gezet... (nou ja... uitlaat kant alleen).

En nu draaien de schoepjes wel...
Dus was inderdaad de klep die lekte en dus uitlaatgas doorliet..

Nu zo even alles inbouwen en dan een test rondje...
Er zat denk ik koolstof tussen de klep.....

Dus nu draait stationair alles en met meer gas draaid hij natuurlijk harder...

Ik zal zo effe een status update weer geven...
RickGT TURBO
Contacteer:

Ok net getest..

Turbo loopt dus weer goed op.....

Maar....
Maar nu knalt hij dus gewoon door tot 1.3 1.4 bar...
Toen ik 1.3 haalde heb ik gas los gelaten want koppakking mag nog even heel blijven....

In iedergeval dus nu dit....

Heeft iemand mischien een tutje gemaakt om z'n compressor op de actuator aan te sluiten? Want dat zou handig zijn om de actuator te testen...

Want volgens mij blijft de klep nu dus pot dicht... Want natuurlijk altijd beter is dan open met een.

Maar de werking van de veer is er nog. Hij veert gewoon weer terug....

Dus dan zou ik nu tegen een slangen probleem aan lopen anders...
Mmmm morgen avond maar weer eens kijken.... (weer met de 19 naar het werk... )
Riël
Über-Spammer

Volgens mij klopt er iets niet aan je wastegate in het algemeen?? Heb je de slangen weer terug goed aangesloten op de actuator? Als ie dan nog steeds doorknalt tot 1.2, 1.3 bar .. kan het OOK nog die anti-terugslagklep zijn. Zit aan die ijzeren elleboog die achter je turbo doorloopt langs het schutbord. Mijn turbo knalde ook door, nix gevonden, maar michel zei dat ie kapot was. Die afgekoppeld dmv cupsysteem (daar koppel je 'm ook mee af) en voila alles werkt weer.
RickGT TURBO
Contacteer:

Riël schreef:Volgens mij klopt er iets niet aan je wastegate in het algemeen?? Heb je de slangen weer terug goed aangesloten op de actuator? Als ie dan nog steeds doorknalt tot 1.2, 1.3 bar .. kan het OOK nog die anti-terugslagklep zijn. Zit aan die ijzeren elleboog die achter je turbo doorloopt langs het schutbord. Mijn turbo knalde ook door, nix gevonden, maar michel zei dat ie kapot was. Die afgekoppeld dmv cupsysteem (daar koppel je 'm ook mee af) en voila alles werkt weer.
Dat is waar ik eerlijk gezegd ook aan zat te denken.
Dus ga vanavond even cup aansluiten. Moet wel eerst nog even de juiste boutjes kopen...

Maar die klep heb ik met de mond even door geblazen en blazen ging maar zuigen niet. Dus lijkt me dat de klep intact is...
Vreemd.....

Mmm gelukkig ga ik vandaag of morgen m'n onderdelen auto halen....
Anonymous

Ik kwam daarstraks van rotterdam en alles in orde bijna thuis lampje van men accu bleef hele tijd branden en hij reed normaal(R5 GTT)
thusgekomen ff laten nadraaien en meter van men oliedruk sprong ineens op en neer. niet meer stabiel nog fftjes rondje gereden en wat blijkt turbo ging pas op 4000 toeren open i.P.V. 2.500 toeren, hij houd dus in. nog ff trugschakelen en turbo weer laten werken en na een paar keer deed hij weer heel normaal, maar er is volgens mij iets met de turbodruk.
zit een nieuwe turbo op, heeft denk ik 3000 km gedraait, daar kan het toch niet aan liggen neem ik aan.
wie o wie kan mij helpen?
groetjes wendy
Roaddevil_R5turbo@hotmail.com
gille
Contacteer:

Roaddevil_R5Turbo schreef:Ik kwam daarstraks van rotterdam en alles in orde bijna thuis lampje van men accu bleef hele tijd branden en hij reed normaal(R5 GTT)
thusgekomen ff laten nadraaien en meter van men oliedruk sprong ineens op en neer. niet meer stabiel nog fftjes rondje gereden en wat blijkt turbo ging pas op 4000 toeren open i.P.V. 2.500 toeren, hij houd dus in. nog ff trugschakelen en turbo weer laten werken en na een paar keer deed hij weer heel normaal, maar er is volgens mij iets met de turbodruk.
zit een nieuwe turbo op, heeft denk ik 3000 km gedraait, daar kan het toch niet aan liggen neem ik aan.
groetjes wendy
eerste heeft nie veel met het tweede te maken,kijk eerst je alternator ff na borsteltjes versleten of ergens een draadje gelost ,dan doe die meters wel gek ja,en check je waste gate maar eens.
gille
Contacteer:

oja je actuator kan ook stuk zijn maar ik vermoed eerder dat je waste gate flipt.suc6
Riël
Über-Spammer

foutje
Laatst gewijzigd door Riël op di 9 jul 2002 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Actuator zegt niet veel bij open gaan, ja of hij moet de wastegate open houden. Misschien een lek bij je uitlaat als ie pas bij 4000 druk geeft? Bedoel nog vóór de turbo.
gille
Contacteer:

Riël schreef:Actuator zegt niet veel bij open gaan, ja of hij moet de wastegate open houden. Misschien een lek bij je uitlaat als ie pas bij 4000 druk geeft? Bedoel nog vóór de turbo.
foutje zeg je ok,maar als je actuator je waste-gate openhoud draait je turbo nie voor een ander toerental
RickGT TURBO
Contacteer:

Roaddevil_R5Turbo schreef:Ik kwam daarstraks van rotterdam en alles in orde bijna thuis lampje van men accu bleef hele tijd branden en hij reed normaal(R5 GTT)
groetjes wendy
Het eerste is denk ik een kortsluiting of draad breuk. Dus accu niet meer goed bijgeladen. (kijk uit en neem start kabels mee :) als je ergens heen gaat)

Tweede kan verschillende dingen zijn.

Ten eerste zou ik even (ZODRA JE AUTO GOED KOUD IS) de slang van het luchtfilter huis naar je turbo los draaien. Dus met een schroevendraaier de slangen klemmen los maken en dan de slang er af halen met wat beleid (zodat je rubber niet scheurt).
Als die er af is dan moet je even met je vingers voelen aan de schoepjes. Je moet even voelen of je alles gewoon soepel rond kan laten draaien.
Zit dit vast of loopt dat goed aan dan heb je of iets in de turbo of zoveel speling in de turbo dat de schoepen vastlopen.

Als dit functioneerd dan zou ik alle slangen na lopen. Geen scheurtjes en dergelijken? (zo wie zo altijd goed doen, want 5 GTT is erg gevoel voor slang lekjes)

Als de schoepen niet goed draaien dan moet je al de elleboog gaan verwijderen. (das de uitlaat kant na de turbo) en vermoedelijk de hele turbo loshalen.
Maar de vraag is hoe handig je er in bent?

In iedergeval kan je stap 1 zelfs met twee linker handen doen. Dus dat moet wel lukken. Laat ons even het resultaat weten....

ps. dansende olie druk meter is 99% spanning verschillen, die komen door sluiting/draadbreuk slijtage. Alle R5 GTT's hebben hier problemen mee.
Drive it like you stole it
turborap

Vorige week heb ik eindelijk mijn GT opgehaald bij de lasser (dorpels). Ik heb er een paar dagen in rond gereden en gemerkt dat ie pas bij hoge toeren echt turbodruk kreeg, en dat ie bij overschakelen geen turbo gat maar een turbo ravijn had :(
ff de turbo met het handje gechecked; geen speling.
Toen naar de actuator gekeken; alle slangen lijken ok.
Wel kon ik de wastegate klep laten rammelen door de as van de actuator te bewegen. Daardoor dacht ik: wastegate blijft open.
Dus toen de as van de wastegate korter gemaakt zodat de wastegate dichtgetrokken wordt door de actuator.
Nu bouwt ie wel meteen druk op (maar veel teveel natuurlijk door kortere as)
Is het normaal dat de wastegate door de actuator dichtgetrokken wordt of hoort er een veer in te zitten?
Als er geen veer inzit moet er dan iets fout zijn met de actuator waardoor ie te laat opent?
(Er viel me op dat de actuator + dat potje dat het secundaire circuit van de actuator aanstuurt recent al vernieuwd zijn)
Sluit de wastegate eigenlijk normaal wel helemaal of staat ie altijd op een kier?
Zit er ergens een mechanisme dat ervoor zorgt dat de wastegate pas boven een bepaalde druk begint te openen?
(Bij mij staat de klep dus al open als ie stationair draait, en wordt bij oplopen van de druk alleen nog maar verder opengezet)
Wie weet er meer van en heeft wat antwoorden?
bvd,
Cas
RickGT TURBO
Contacteer:

Klinkt mij als een kapote waste gate.

Je waste gate zit met een veer.

Deze veer duwd met het asje dieper in de actuator. Dus in neutrale stand is je wastegate dicht.

Bij een bepaalde hoeveelheid druk word de veer telkens verder ingeduwd. Daardoor gaat dan de wastegate langzaam open. Want het asje komt telkens verder uit de actuator.

Als je je asje uit de actuator gewoon kan bewegen richting de Turbo dan is er iets mis met je veer.
Kijk even of die veer goed is?

Verder moet je altijd even de slang aan de inlaat kant losdraaien (die van het luchtfilter naar turbo). En dan even (wel met koude motor) voelen of de schoepen gewoon makelijk rond draaien.
Is een simpele check of er iets anders dus fout is...
Drive it like you stole it
turborap

De as van de actuator heeft wel een veer, je moet er behoolijk hard aan trekken om hem te laten bewegen.
Maar hoort er dus geen veer in de wastegate zelf te zitten? Dan moet mijn actuator (of de aansturing ervan) defect zijn.
Ik zal de slangen van het primaire circuit nog maa eens nalopen. Als die goed zijn moet het wel de actuator zijn helaas.
(De turbo zelf is goed, geen speling, draait goed rond als je hem met de hand beweegt, en druk bouwt goed op als ik de wastegate dicht trek met de actuator as)

edit:
Ik heb nog even de slangen gecontroleerd, maar daar is niets mis mee.
Ik denk dat de actuator dood is. Heeft iemand nog een blik perslucht dan kan ik hem controleren :wink:
Plaats reactie