Renault 17 Gordini

Vertel hier alles over je project.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Chris schreef:Ik ben helemaal niet thuis in het 17 wereldje... Wat maakt dit een Gordini?! Alleen de motor?! Want op het kenteken staat het verder ook niet vermeld.
R 17 TS INJECTION CABRIOLET
Heeft hij de GTTurbo gehouden?!
Over wat er op het kentekenbewijs staat of hoort te staan zijn al meer discussies geweest, wat er staat inderdaad geen Renault 17 Gordini maar Renault 17 TS Injection Cabriolet.
En als je dan bij de RDW zoekt op 09-BX-58 dat is de andere nog bestaande Gordini, dan zie je Renault 17 Gordin"e" Cabriolet.
Maar het zijn beide R1327's, dit komt omdat de eerste aantallen R1327's die gebouwd zijn achterop het embleem hadden met Renault 17 TS injection.
Destijds bij de RDW wisten ze ook niet precies hoe ze te noemen, dus vandaar dat onze 2 Gordini's beiden fout en anders op kenteken gezet zijn.

Eigenlijk was de Renault 17 Gordini net zoals de Gordini's van nu, bivoorbeeld een Clio of Twingo RS die ze blauw spuiten en 2 witte strepen erover heen en voila je hebt een Gordini.
Want aan de Renault 17 heeft Amédée Gordini niet meer gewerkt hij was toen al overleden, in basis is dit namelijk exact dezelfde auto als de R1323 (Renault 17 TS injection)
Alleen zat er een iets ander motor in met een andere injectie, en een iets dikkere stabilisatorstang onder de auto voor de rest zijn ze volgens mijn weten identiek.

En inderdaad de GT Turbo staat netjes bij Herman in de schuur, hij mijn auto ik zijn auto.
Laatst gewijzigd door Sebastian op ma 8 dec 2014 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Het nieuwe stuk wat Herman er in gelast heeft, alleen destijds niet helemaal goed beschermd tegen roest.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-P4QTNYGJ.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-S8UD3MWJ.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YHF7ILYU.jpg[/img]

De auto demonteren op de wielophangingen na.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FMRNNPOM.jpg[/img]

Motorruimte voor demontage en net voor de motor eruit ging, motorruimte heb ik alleen even schoongemaakt met remmenreiniger.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PGSXT3NY.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Q8IIX7ZL.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Sebastian op di 9 dec 2014 5:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Leuk, plaatjes kijken is altijd top :-)

Wat is nu het idee, begrijp ik goed dat je 'm in 386 Renault geel laat overspuiten?
Motor een opfrisbeurt en rijden?
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Hij is inmiddels overgespoten in 386 Renault geel, en voor de rest was het nalopen en eventueel vernieuwen of verbeteren.

Dus dit houd/hield in. (meeste hiervan is inmiddels al gedaan):
* Schoonmaken van onderdelen en opnieuw voorzien van een likje verf
* Velgen opnieuw laten spuiten, en voorzien van Vredestein Sprint Classics.
* Sommige chromedelen opnieuw laten verchromen.
* Auto had origineel helder glas, deze helemaal ombouwen naar getint glas.
* Andere oliekoeler van mocal, en op andere manier monteren.
* RVS uitlaat van Herman zijn 17 Turbo onder de auto monteren.
* Andere achteras met schijven monteren, want de oude was krom door het ongeluk.
* Nieuwe vloerbedekking laten maken.
* Andere oliedrukmeter en olietemperatuur meter monteren, en op een betere positie.
* Uitlaatspruitstuk keramisch laten coaten, dit was nooit gedaan.
* Andere stoelen en bank opnieuw laten stofferen.
* Nieuwe remschijven en blokken voor en achter.
* Weer dubbele Dellorto's plaatsen met K&N open luchtfilters, Herman had deze verkocht.
* Ontsteking van een R12 Gordini monteren, Herman had zijn ontsteking verkocht. (en deze voorzien van een Hot-Spark systeem)
* Originele glazen koelvloeistoffles monteren, er zat een plastic fles in van een fase 2.
* Meeste lampjes vervangen voor LED lampjes.
* Andere achterbumper zoeken, oude was gesneuveld bij ongeluk.
* Voorruitrubber en achterruitrubber vervangen voor nieuwe.

En nog wat onderhoud aan de motor en versnellingsbak (reeds gedaan):
* Kleppen stellen.
* Kleppendeksel pakking monteren, hier zat vloeibare pakking tussen.
* Andere kleine pakkingen vervangen.
* Spruitstuk pakking nagemaakt van grafietpakking materiaal.
* Koppelingsplaat vervangen.
* Olie bij beide vervangen.
* Nieuwe pakking versnellingsbak huis, hier zat ook alleen maar vloeibare pakking tussen.

En er zijn vast nog meer dingen die ik gedaan heb of nog moet doen.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Gaaf projectje! Persoonlijk vind ik zoiets leuker dan een clio rs of megane rs..
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja dat is een beetje appels en peren vergelijk, dit is echt Oldtimerwerk met de hele overhaul.
Waar een Clio/Megane RS overwegend gewoon instappen rijden is met hier en daar wat tuning.

Maar ik ben wel met je eens dat het mooi werk is ;)
Die Gordini motor doet 108pk, zijn daar ook niet nog leuke nokkenassen voor, samen met die dellorto's moet je dan toch wel een leuke 140pk kunnen maken? Zal ongetwijfeld stoer klinken (Y)
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Steven schreef:Nouja dat is een beetje appels en peren vergelijk, dit is echt Oldtimerwerk met de hele overhaul.
Waar een Clio/Megane RS overwegend gewoon instappen rijden is met hier en daar wat tuning.

Maar ik ben wel met je eens dat het mooi werk is ;)
Die Gordini motor doet 108pk, zijn daar ook niet nog leuke nokkenassen voor, samen met die dellorto's moet je dan toch wel een leuke 140pk kunnen maken? Zal ongetwijfeld stoer klinken (Y)
Er zit al een andere nokkenas in, voor de rest is de motor origineel.
Het geluid is zeker erg gaaf, zeker in combinatie met het RVS uitlaatsysteem alleen een einddemper.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Is deze niet gespoten bij Laszlo (Carjoy) in Leerdam?
Je vader heeft een groene 17 met Gordini-motor? :)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Hij is inderdaad gespoten bij Laszlo.
Mijn vader heeft een motor erin liggen die mensen vroeger konden kopen om mee te racen.
Motornummer ligt niet standaard in de Renault 17 Gordini (R1317 of R1327's).
Deze motor is opgehaald einde jaren 80 door mijn Vader ergens onderin Frankrijk opgehaald, zat nog in de krat.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ik zou zelf voor Webers gaan ipv dellorto's
Beter af te stellen .. Betrouwbaarder en meer voor te krijgen...
Heb beide op m'n 5 alpine gehad en was een merkbaar verschil
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Bij mijn Vader zitten al sinds 1990 dellorto's op en nog nooit problemen mee gehad.
Maar ik heb van een kennis een setje dellorto's gekregen, en dat vind ik beter dan meer dan €500 neer te tellen voor een setje webers.
Misschien dat ze er ooit nog eens opkomen, als ik wat geld over heb.

Onderdelen van beide carburateurs geen probleem.
http://www.carburateurwinkel.nl/
Laatst gewijzigd door Sebastian op di 9 dec 2014 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Auto was eind 2012 gereed om naar Carjoy te gaan.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8PXJ8MIX.jpg[/img]

Hij heeft er 1 man opgezet die alleen maar aan mijn auto bezig was,
hij is geloof ik 3 dagen bezig geweest om de kofferruimte naar zijn zin te krijgen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HSXDMJAY.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NKERO7MY.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FFT77R87.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6WVMLH3Z.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DDXDZGFF.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wow, ik dacht dat een project was wat nog moest gebeuren ;-) dit is nog toffer.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik denk dat deze auto al rijdend is of iig bijna ;-)
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Project is inderdaad al een eind gevorderd, alleen loopt op dit moment wat achterstand op i.v.m. drukte op bedrijf.

De bedoeling is/was dat hij volgend jaar mei zo ongeveer klaar is, i.g.v. in de zomer er mee rijden. :ja:
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Auto in de spuitplamuur.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8HXQDVIS.jpg[/img]

Auto in de spuitcabine

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PFAISWPB.jpg[/img]

Eind december 2012 is de auto gespoten en op onderstaande foto's staat hij weer bij ons in de werkplaats, wat is ze mooi hé :kwijl:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NOALJBER.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LV3GFXQA.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4EKLJOW7.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-F8RRCQHV.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NQJB3TVN.jpg[/img]

En toen konden we beginnen met opbouwen.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UGHLEGCC.jpg[/img]
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Wat is ze mooi zegt ie!...

Het is nu al een plaatje.....jeugd sentiment.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nog nooit iets voorbij zien komen wat zo grondig is aangepakt, wat geen R5 was. Erg mooi (Y)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Wauw, zo hoor je een restauratie aan te pakken :worship:
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

In de periode dat de auto bij de spuiter stond en de eerste helft van 2013, hoofdzakelijk bezig geweest met het schoonmaken en renoveren van onderdelen.
* Vervangen van blank glas voor getint glas.
* Renoveren en aanpassen van middenconsole.
* Startmotor opengetrokken en goed de vocht aanslag verwijderd en voorzien van een nieuwe laag hittebestendige zwarte verf.
* Dynamo compleet uit elkaar gehad en schoongemaakt.
* Radiator schoongemaakt met soda, en voorzien van een nieuwe laag verf.
* Motor weer voorzien van een nieuwe laag Hammerite rood.
* Tandwielen van elektrische raammechanisme vervangen voor betere.
* Tank renoveren.
etc.......

Voor schoonmaak en met helder glas.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-RIXJSSLE.jpg[/img]
Na schoonmaak en met getint glas.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YL7E37MV.jpg[/img]

De franse R15/17 club is best ver met onderdelen namaken, en hebben een van de grootste problemen met de elektrische ramen
opgelost door het tandwiel na te maken van messing. (Plastic tandwielen scheurden na loop van tijd)
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-H8C8WVFG.jpg[/img]

Startmotor voor schoonmaak, wat zag die eruit.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-4DXDXSD3.jpg[/img]
En de startmotor na schoonmaak en met een nieuw laagje verf.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KD3TTGZ6.jpg[/img]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou met die radiateur even lekker langs een goeie radiateurshop, ik heb in m'n studententijd heel naarstig radiateuren proberen te schoonmaken.
(Echt ALLES erdoorheen gemikt, van soda tot vaatwastabletten, tot afvullen met schoonmaakazijn etc.) heeft niet gewerkt, uiteindelijk voor een paar tientjes 'n nieuwe gehaald ;)
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Aan de bagger te zien die eruit kwam na 24 uur te hebben gestaan, heeft de Soda aardig geholpen.
Nog aantal keren met water gespoeld en geschud, totdat er alleen nog maar schoon water uit kwam.
Was op zich niet heel erg vuil. maar gewoon voor de zekerheid.
En roesten deed hij al helemaal niet, gelukkig.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Achterlichten voor opfrisbeurt.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-7SDD4EWN.jpg[/img]

Achterlichten na wat velgenlak en nieuwe rubbers. (met dank aan de franse R15/17 club)
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-E7IMLHE7.jpg[/img]

Onderkant van de auto was door Herman helemaal in de scheepsteer gezet, dus totaal geen tectyl of zo.
Ik heb met een staalborstel al het zand en oneffenheden eraf geschuurd, en de bodem weer opnieuw in de scheepsteer gezet.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SSQNRTHE.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-YVSFQFZZ.jpg[/img]

De Bilsteins achter hadden ook een opfrisbeurt nodig, heeft me geloof ik 3 spuitbussen gele verf gekost maar het resultaat mag er wezen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-GDKRI8CH.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SIFLVGXS.jpg[/img]
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Wat een gaaf project zeg! Respect!
Geen half werk, goed grondig aanpakken.
:worship: :worship:
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Supergaaf, mooi om te zien! (Y) :worship:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Inderdaad...
Erg mooi om te zien dit.
Wat een werk. Grondig en mooi.
Heerlijk om naar te kijken.
(Y)
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

De tank heb ik grondig kaal geschuurd en zodoende kwam er aan de bovenkant van de tank, dus in de kofferruimte een
klein gaatje ter grootte van een speld tevoorschijn. En de ontluchtingspijp kwam los toen ik de slang er op wilde drukken.
Deze hebben we dus beide weer met tin moeten solderen.

Hieronder zie je de tank met een laag zinkverf en daar overheen een laag zwarte verf.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NQGKK6WY.jpg[/img]

En als laatste afwerklaag, de tank weer voorzien van een laag scheepsteer. (die roest de eerste 20 jaar niet meer) :p
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-URE7JXJO.jpg[/img]

Na alles aan de motor te hebben nagelopen en vervangen, de motor weer voorzien van een nieuwe laag Hammerite rood.

Voor.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-O348COUK.jpg[/img]

Na.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NWXZRPE4.jpg[/img]
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Leuk zeg hoe je dit aanpakt! Weer een topic om te blijven volgen (Y)
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Ik heb/had er de tijd voor, dus dan doen we het ook in één keer goed.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe je hebt wel een lichte schilderfetish he? ;)

In het tempo waarin die fotos voorbij komen, moet hij toch volgende week al klaar zijn. :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Potverpiellekes... wat een gaaf project zeg !! :worship: :yest:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Steven schreef:Hehe je hebt wel een lichte schilderfetish he? ;)

In het tempo waarin die fotos voorbij komen, moet hij toch volgende week al klaar zijn. :D
Nou je het zegt, zou inderdaad zo maar eens kunnen. :grin:

Dat zou inderdaad niet slecht zijn. (Y)

Ik post niet die hele shitload aan foto's in één keer, dat is zo saai.
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Zo halverwege 2013 begonnen met de opbouw van de auto, stukje voor stukje weer in elkaar puzzelen.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto650-AYD636ZH.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto650-VOADWSGS.jpg[/img]

Bovenkant van de tank in de velgenlak gezet, resultaat mag er wezen. (ja nog meer verf :p )
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto650-LIKDZP8U.jpg[/img]

Tankdop gescoord bij Renobilia, Alexandra had een R15 buiten staan die weg moest en daar zat deze op.
Hij was helemaal groen en na veel poetsen met chromepoets, is dit het resultaat. (Y)
Dit is de tankdop waar de Renault 15 en 17's origineel mee zijn geleverd, alleen werden deze vrij vaak vervangen door een dop met een slot.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto650-X6XBHTEW.jpg[/img]
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Wat een gaaf projekt zeg!! :worship:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Sebastian
Berichten: 137
Lid geworden op: za 30 jun 2001 0:00
Car: Renault 17 Gordini

Versnellingsbak alle water aanslag en olie en zand verwijderd, en de pakking van het koppelingshuis vervangen.
Nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd, en toen de bak weer aan de motor gemonteerd.
Vliegwiel kwamen we achter was door Herman al gebalanceerd, dus dat hoefden we niet te laten doen.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UEMJWGDW.jpg[/img]

Spruitstuk wat op mijn auto zit, heeft Herman nagemaakt van het originele DEVIL spaghetti spruitstuk
van mijn Vader zijn 17.
Aangezien spruitstukpakking ontbrak bij mijn auto heb ik spruitstuk van mijn Vader zijn auto gedemonteerd,
en zoals je ziet is zijn pakking ook aan vervanging toe. :)
Pakkingmateriaal is nog van dat materiaal wat vol zit met Asbest, dus gelijk maar vervangen.
Was volgens mijn ook niet helemaal geschikt voor hoge temperaturen.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3QNA8UIN.jpg[/img]

Heb deze toen weer aan elkaar gepuzzeld en aan elkaar vast gezet met schilderstape, en toen hiervan
een mal gemakt om een nieuwe pakking te maken van grafiet.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto550-OXQD7IH3.jpg[/img]
Plaats reactie