Ik zal beginnen met de plus- en minpunten die ik in een eerdere post heb beschreven, om te kijken hoe ik daar nu na zo'n 6.000 km over denk.
- Om te beginnen met het brandstofverbruik, dat is logischerwijs nog steeds fors. Zeker na mijn recente trip in de Alpen en op de Autoroute, waar je vanzelf wat meer vraagt van de auto, licht het verbruik vaker onder dan boven de 1:10. Ik heb niet het idee dat bewust zuinig rijden een betere score dan 1:12 kan opleveren. Maar goed, dat wist ik vantevoren en is natuurlijk de laatste reden waarom je een RS koopt.
- Ik gaf eerder aan de geluidskwaliteit van de Arkamys stereo erg matig te vinden. Hoewel ik veelal geniet van het motor- en uitlaatgeluid is het zeker op lange trips wel lekker om goede kwaliteit audio te hebben. Ik heb daarom eens rondgekeken en uiteindelijk een platte subwoofer van Pioneer in laten bouwen http://www.pioneer.eu/nl/products/25/38 ... /page.html Dit is wat mij betreft een absolute aanrader, aangezien deze weining ruimte in beslag neemt en toch goede ondersteuning van de midden- en lage tonen biedt. Wees gerust, ik wil er geen petjes auto van maken en mensen hoeven me niet 3 straten verder te horen aankomen, maar dit doet gewoon erg veel voor de geluidskwaliteit van de standaard matige Arkamys stereo en is een relatief goedkope oplossing zonder de hele auto te hoeven verbouwen.
- De RS is natuurlijk erg hard geveerd (zeker met mijn Cup onderstel), maar daarbij moet wel worden aangetekend dat de vering en demping goed in balans zijn. Met name op de soms slechte wegen in Frankrijk wordt je soms flink door elkaar geschud, maar tegelijkertijd heb je nooit het idee dat de auto daardoor grip of controle verliest. De positieve kant van de stevige afstemming is natuurlijk dat je in bochten vrijwel geen last hebt van overhellen o.i.d.
- In mijn vorige post gaf ik ook aan een krakend geluid bij de zijramen te horen en last te hebben van piepende remmen. Ik ben hiermee onlangs naar VKV in Gorinchem geweest. Het krakende geluid is verholpen door de rubbers van de zijramen in te vetten. De piepende remmen zijn volgens hun echter niet te verhelpen en inherent aan het type remblokken. Hooguit door tijdelijk de blokken en schijven te reinigen is het even verholpen. Dit duurt echter niet langer dan een paar honderd km, daarna is het weer terug. Zal ik dus mee moeten leren leven. Zijn er hier meer RS bezitters die hier last van hebben?
Tot zover de minpuntjes, dan nu de positieve ervaringen. Zoals gezegd ben ik recent naar de Franse Alpen geweest om de RS eens goed uit te laten en te genieten van de rijeigenschappen, wat hier in NL helaas veel te weinig kan...
De eerste dag ben ik in een keer naar Geneve gereden, een rit van zo'n 830km. Ik dacht aan het einde wel gebroken te zullen zijn, de RS is tenslotte niet de ideale GT voor dit soort ritten. Ik moet echter zeggen dat dit allebehalve het geval was. Het interieurgeluid op constante snelheid, zelfs tussen 140 - 150 valt erg mee en daarnaast is de koersvastheid erg goed. Dit zorgt ervoor dat je vrij relaxed lange stukken kunt afleggen, zonder continu te hoeven corrigeren. De cruise control werkt ook erg goed, met handig geplaatste bedieningsknoppen op het stuur.
Lange stukken snelweg zijn vaak vrij saai, maar in de RS blijft het altijd een kick om af en toe een rappe tussensprint eruit te gooien. Bijvoorbeeld nadat een vrachtwagen heeft ingehaald of na wegwerkzaamheden (of een Frans tolpoortje

Eenmaal in de bergen is het natuurlijk helemaal genieten. Dit is absoluut waar de RS zich helemaal thuisvoelt. Het is gewoon onvoorstelbaar hoe hard je door bochten kunt. De grip van de Bridgestone Potenza's lijkt eindeloos en als je dan eindelijk de grens bereikt lijkt hebben is daar nog altijd het sperdifferentieel die je gewoon nog harder de bocht intrekt

De RS is gewoon erg neutraal op de grens. Onderstuur komt eigenlijk niet in z'n woordenboek voor en overstuur alleen als je de auto daar bewust in brengt en dan nog zonder gevaarlijk te worden.
Twee andere dingen die positief opvielen zijn de Recaro stoelen en het geluid. Om met de eerste te beginnen, die zijn voor het stevige bochtenwerk echt een must. Ze houden je klemvast, wat er voor zorgt dat je je nooit hoeft schrap te zetten en volledig kunt concentreren op het autorijden zelf. Ook na 9 uur rijden stap je zonder rugklachten uit, wat te danken is aan de juiste vorm en ondersteuning. De stoelen zelf zijn namelijk wel behoorlijk hard.
Het geluid, met name van de uitlaat, blijft een grote attractie van de RS. Het blijft natuurlijk een viercilinder, dus er zullen altijd auto's zijn die beter klinken, maar man man...

Deze kleur is voor de RS echt super! Iedereen kan zien (ook niet liefhebbers) dat dit niet een gewone Megane is. Als je zelf in de auto zit valt het nog niet eens echt op hoeveel mensen omkijken, maar de vrienden die achter mij reden waren verbaasd hoeveel mensen de RS nastaren. Van jong tot oud, man- en vrouw, iedereen kijkt een keer extra. Nadeeltje van deze kleur is wel dat vuil snel zichtbaar is, dus regelmatig wassen hoort erbij.
Al met al biedt de RS op een trip als deze enorm veel rijplezier en eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een veel duurdere sportauto als bijv. een Porsche Cayman of BMW M3 een grotere glimlach op je gezicht brengt.
Hieronder nog een paar foto's en een filmpje van de afdaling van de Col de L'Iseran.
[img]http://i62.tinypic.com/dx02og.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/34gohux.jpg[/img]
[img]http://i59.tinypic.com/288v2uv.jpg[/img]