Voorstellen: Megane RS III 310

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
StfnRS310
Berichten: 16
Lid geworden op: za 1 mar 2014 14:02
Car: Megane RS III

Aangezien ik de RS nu precies een half jaar heb, leek het me wel leuk om even wat ervaringen te delen van de afgelopen periode. En daarnaast ook nog wat fotootjes (en een video).

Ik zal beginnen met de plus- en minpunten die ik in een eerdere post heb beschreven, om te kijken hoe ik daar nu na zo'n 6.000 km over denk.

- Om te beginnen met het brandstofverbruik, dat is logischerwijs nog steeds fors. Zeker na mijn recente trip in de Alpen en op de Autoroute, waar je vanzelf wat meer vraagt van de auto, licht het verbruik vaker onder dan boven de 1:10. Ik heb niet het idee dat bewust zuinig rijden een betere score dan 1:12 kan opleveren. Maar goed, dat wist ik vantevoren en is natuurlijk de laatste reden waarom je een RS koopt.

- Ik gaf eerder aan de geluidskwaliteit van de Arkamys stereo erg matig te vinden. Hoewel ik veelal geniet van het motor- en uitlaatgeluid is het zeker op lange trips wel lekker om goede kwaliteit audio te hebben. Ik heb daarom eens rondgekeken en uiteindelijk een platte subwoofer van Pioneer in laten bouwen http://www.pioneer.eu/nl/products/25/38 ... /page.html Dit is wat mij betreft een absolute aanrader, aangezien deze weining ruimte in beslag neemt en toch goede ondersteuning van de midden- en lage tonen biedt. Wees gerust, ik wil er geen petjes auto van maken en mensen hoeven me niet 3 straten verder te horen aankomen, maar dit doet gewoon erg veel voor de geluidskwaliteit van de standaard matige Arkamys stereo en is een relatief goedkope oplossing zonder de hele auto te hoeven verbouwen.

- De RS is natuurlijk erg hard geveerd (zeker met mijn Cup onderstel), maar daarbij moet wel worden aangetekend dat de vering en demping goed in balans zijn. Met name op de soms slechte wegen in Frankrijk wordt je soms flink door elkaar geschud, maar tegelijkertijd heb je nooit het idee dat de auto daardoor grip of controle verliest. De positieve kant van de stevige afstemming is natuurlijk dat je in bochten vrijwel geen last hebt van overhellen o.i.d.

- In mijn vorige post gaf ik ook aan een krakend geluid bij de zijramen te horen en last te hebben van piepende remmen. Ik ben hiermee onlangs naar VKV in Gorinchem geweest. Het krakende geluid is verholpen door de rubbers van de zijramen in te vetten. De piepende remmen zijn volgens hun echter niet te verhelpen en inherent aan het type remblokken. Hooguit door tijdelijk de blokken en schijven te reinigen is het even verholpen. Dit duurt echter niet langer dan een paar honderd km, daarna is het weer terug. Zal ik dus mee moeten leren leven. Zijn er hier meer RS bezitters die hier last van hebben?

Tot zover de minpuntjes, dan nu de positieve ervaringen. Zoals gezegd ben ik recent naar de Franse Alpen geweest om de RS eens goed uit te laten en te genieten van de rijeigenschappen, wat hier in NL helaas veel te weinig kan...

De eerste dag ben ik in een keer naar Geneve gereden, een rit van zo'n 830km. Ik dacht aan het einde wel gebroken te zullen zijn, de RS is tenslotte niet de ideale GT voor dit soort ritten. Ik moet echter zeggen dat dit allebehalve het geval was. Het interieurgeluid op constante snelheid, zelfs tussen 140 - 150 valt erg mee en daarnaast is de koersvastheid erg goed. Dit zorgt ervoor dat je vrij relaxed lange stukken kunt afleggen, zonder continu te hoeven corrigeren. De cruise control werkt ook erg goed, met handig geplaatste bedieningsknoppen op het stuur.

Lange stukken snelweg zijn vaak vrij saai, maar in de RS blijft het altijd een kick om af en toe een rappe tussensprint eruit te gooien. Bijvoorbeeld nadat een vrachtwagen heeft ingehaald of na wegwerkzaamheden (of een Frans tolpoortje :grin: ). De power is dan ongekend en erg verslavend. De wetenschap dat je 95% van het overige verkeer altijd te snel af bent geeft een machtig gevoel. Je hoeft hiervoor vaak niet eens terug te schakelen, zelfs in 6 is er altijd ruim voldoende trekkracht.

Eenmaal in de bergen is het natuurlijk helemaal genieten. Dit is absoluut waar de RS zich helemaal thuisvoelt. Het is gewoon onvoorstelbaar hoe hard je door bochten kunt. De grip van de Bridgestone Potenza's lijkt eindeloos en als je dan eindelijk de grens bereikt lijkt hebben is daar nog altijd het sperdifferentieel die je gewoon nog harder de bocht intrekt :worship: . Daarbij is het stuurgevoel grandioos, je voelt altijd precies tot hoe ver je kunt gaan. Tegelijkertijd heb je nooit zgn. torque steer, zelfs niet met de 310pk die op mijn voorwielen worden losgelaten. Alleen op nat wegdek voel je soms dat de voorwielen het vermogen niet altijd kwijt kunnen. Dat de RS op dit soort Alpen passen een nauwelijks te kloppen wapen is merkte ook de Porsche 996 Turbo die ik tegenkwam. Deze deed echt z'n best, maar kreeg het niet zomaar voor elkaar om mij los te rijden.

De RS is gewoon erg neutraal op de grens. Onderstuur komt eigenlijk niet in z'n woordenboek voor en overstuur alleen als je de auto daar bewust in brengt en dan nog zonder gevaarlijk te worden.

Twee andere dingen die positief opvielen zijn de Recaro stoelen en het geluid. Om met de eerste te beginnen, die zijn voor het stevige bochtenwerk echt een must. Ze houden je klemvast, wat er voor zorgt dat je je nooit hoeft schrap te zetten en volledig kunt concentreren op het autorijden zelf. Ook na 9 uur rijden stap je zonder rugklachten uit, wat te danken is aan de juiste vorm en ondersteuning. De stoelen zelf zijn namelijk wel behoorlijk hard.

Het geluid, met name van de uitlaat, blijft een grote attractie van de RS. Het blijft natuurlijk een viercilinder, dus er zullen altijd auto's zijn die beter klinken, maar man man... 8) . Bij elke tunnel gaat bij mij het raam omlaag en de versnelling 1 (of 2) lager. Dan komt er toch serieus volume uit de RS. In een van de vele tunnels in de Alpen deed ik dit ook en mijn mede vakantiegangers die nog een flink stuk achter mij reden (en nog lang niet in de tunnel waren aangekomen) vertelden mij later dat ze aan het geluid hoorden dat er weer een tunnel aan moest komen :grin:

Deze kleur is voor de RS echt super! Iedereen kan zien (ook niet liefhebbers) dat dit niet een gewone Megane is. Als je zelf in de auto zit valt het nog niet eens echt op hoeveel mensen omkijken, maar de vrienden die achter mij reden waren verbaasd hoeveel mensen de RS nastaren. Van jong tot oud, man- en vrouw, iedereen kijkt een keer extra. Nadeeltje van deze kleur is wel dat vuil snel zichtbaar is, dus regelmatig wassen hoort erbij.

Al met al biedt de RS op een trip als deze enorm veel rijplezier en eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een veel duurdere sportauto als bijv. een Porsche Cayman of BMW M3 een grotere glimlach op je gezicht brengt.

Hieronder nog een paar foto's en een filmpje van de afdaling van de Col de L'Iseran.

[img]http://i62.tinypic.com/dx02og.jpg[/img]

[img]http://i57.tinypic.com/34gohux.jpg[/img]

[img]http://i59.tinypic.com/288v2uv.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Mooi verslag!! Superkleurtje blijft het (Y) .
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
PatrickB
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 7:17

Leuk om te lezen en mooi beeldmateriaal!
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Mooie plaatjes zo! :p
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Mooi verhaal! (Y)

En het is toch wel dé auto in zijn klasse, he. Ik ben al lang niet zo Renault-minded als vroeger, maar als je zijn concurrenten bekijkt, dan kom ik echt tot de conclusie dat dit de te kloppen auto is. Zowel qua looks als performance. Ik wil 'm ook! :beer: 8)

Geniet ervan en blijf je ervaringen delen! Leuk om zulke verhalen te lezen... (Y)
StfnRS310
Berichten: 16
Lid geworden op: za 1 mar 2014 14:02
Car: Megane RS III

Merijn schreef:Mooi verhaal! (Y)

En het is toch wel dé auto in zijn klasse, he. Ik ben al lang niet zo Renault-minded als vroeger, maar als je zijn concurrenten bekijkt, dan kom ik echt tot de conclusie dat dit de te kloppen auto is. Zowel qua looks als performance. Ik wil 'm ook! :beer: 8)

Geniet ervan en blijf je ervaringen delen! Leuk om zulke verhalen te lezen... (Y)
Bedankt voor alle reacties!

Het is inderdaad wel dé auto in zijn klasse ja. Dit blijkt ook uit alle magazines en reviews die altijd de rijeigenschappen en ' value-for-money' prijzen van de RS. Met name het Britse EVO heb ik hoog zitten en mede door hun lyrische verhalen ben ik uiteindelijk naar een RS gaan kijken.

Ik denk dat afhankelijk van hoe je de auto gebruikt (woon-werk, lange afstanden, e.d.) een Golf VII GTI of Leon Cupra (de nieuwe) een prima alternatief kunnen zijn. Maar voor het échte werk moet je toch nog steeds wel bij de RS zijn. :biertjuh:
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Leuk verslagje (Y)
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

(Y)
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Mooi verslag (Y)
volledon
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 feb 2014 11:26
Car: megane rs r26

hallo Stefan inderdaad we zijn 6 mnd verder en nog steeds happy ermee lees ik top :D
Plaats reactie