project Gio (BE)
Owkeej,
Even verder gaan met dit projectje
Ik heb sinds enige tijd het blokje van Patrick Biggelaar overgenomen.
Door alle werkjes door maar even wat tijd gemaakt om alles over te bouwen.
Helaas heb ik wat problemen met de electra dus ff wat hulp nodig
Voorlopig heb ik nog geen toerenteller signaal en blijft het oliepeil opstaan terwijl normaal bij startende motor deze overschakelde naar oliedruk.
Iemand een idee wat hier verkeerd is?
Mja ook zit ik nog met een blijvend draaiende benzinepomp maar first things first
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... e6f95a.jpg[/img]
Even verder gaan met dit projectje

Ik heb sinds enige tijd het blokje van Patrick Biggelaar overgenomen.
Door alle werkjes door maar even wat tijd gemaakt om alles over te bouwen.
Helaas heb ik wat problemen met de electra dus ff wat hulp nodig

Voorlopig heb ik nog geen toerenteller signaal en blijft het oliepeil opstaan terwijl normaal bij startende motor deze overschakelde naar oliedruk.
Iemand een idee wat hier verkeerd is?
Mja ook zit ik nog met een blijvend draaiende benzinepomp maar first things first

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... e6f95a.jpg[/img]
Denk dat dat met je toerenteller en benzinepomp samenhangt. Bij een gt werkt je benzinepomp op je toerenteller signaal.
Ik heb een aparte draad van het benzinepomp relais uit de 16V kabelboom naar de pomp gelegd. Toerenteller werkt bij mij gewoon op de gt teller.
Heb je wel de oliedrukzender van een gt gepakt?
Ik heb een aparte draad van het benzinepomp relais uit de 16V kabelboom naar de pomp gelegd. Toerenteller werkt bij mij gewoon op de gt teller.
Heb je wel de oliedrukzender van een gt gepakt?
Aaaa,
Thanks Gerry.
dat check ik even!
Owkay, bewust heb ik alle sensoren zoals water temp. Oliedruk en peilzender van de gt gebrukt om correcte en werkende metingen te hebben.
Ik leg vlug even een kabeltje van het relais naar de pomp dan weet ik dat al.
pja, dat toerentellersignaal, kwal dit standaard binnen via die 3polige stekker die op de ontsteking zat of door middel van de alternator?
Thanks Gerry.
dat check ik even!
Owkay, bewust heb ik alle sensoren zoals water temp. Oliedruk en peilzender van de gt gebrukt om correcte en werkende metingen te hebben.
pja, dat toerentellersignaal, kwal dit standaard binnen via die 3polige stekker die op de ontsteking zat of door middel van de alternator?
Het toerental signaal gaat via de ontstekingsstekker. Is 1 draad en die werkt gewoon op je gt toerenteller.Giovanni schreef:Aaaa,
Thanks Gerry.
dat check ik even!
Heb je de originele peilzender van de c1j in het f7p blok gedraaid?
Ik ga alleen de drukzender monteren, oliepeil check ik zelf wel

GerryTT schreef:Giovanni schreef: Heb je de originele peilzender van de c1j in het f7p blok gedraaid?
Ik ga alleen de drukzender monteren, oliepeil check ik zelf wel
Juist, ik heb gezien dat deze nummer gelijk zijn. Maar toch de gtt one gebruikt.
maar goed, ondertussen heb ik de pomp aangesloten via het clio relais.
Das al heel wat anders!
Effe op druk komen... Stop, starten, en hopla pompje tuft gezellig mee!
Ik heb de dikke witte kabel die vertrekt van het Cartier relais doorgeknipt en daar de kabel die van het relais komt op aangesloten.
Mag het originele Cartier relais nu compleet eruit?
Volgens mij vertrekt daar een fijn oranje kabeltje richting toerenteller maar das waarschijnlijk om signaal te geven dat de pomp z'n werk moet beginnen doen.
Maar ik heb nog steeds geen werkende toerenteller en geen omschakeling naar oliedruk.
Moet je soms die driepolige stekker die op de originele ontsteking zat doorknippen en die signaalkabel ergens op de clio ontsteking plaatsen?
Volgens mij is de middelste van die drie het toerenteller signaal maar dat kun je zo nameten. De andere twee zijn plus en min dus daar meet je met contact aan 12v op.
Ik had al geen benzine relais meer omdat ik op de c1j injectie had maar het relais kun je er gewoon uithalen. Heeft nu geen functie meer.
Ik had al geen benzine relais meer omdat ik op de c1j injectie had maar het relais kun je er gewoon uithalen. Heeft nu geen functie meer.
de middelste inderdaad, roze met rode streepjes als ik het goed onthouden heb....
Hmmmz oké,
Dan zit ik met andere kleurcodes, maar ik moet er wel bij vermelden dat vele kabels door Patrick himself al zijn verlengt misschien zit hier iets fout?
Ik heb op de stekker van de onderste foto de mantel lichtjes gefileerd om het signaal te zoeken.
Op de bovenste foto zie je de originele stekker, links is wit 12v- midden zwart massa -rechts bruin signaal?
De stekker van de 16v ontsteking klopt dan volgens mij geen jota.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 1eb60e.jpg[/img]
Dan zit ik met andere kleurcodes, maar ik moet er wel bij vermelden dat vele kabels door Patrick himself al zijn verlengt misschien zit hier iets fout?
Ik heb op de stekker van de onderste foto de mantel lichtjes gefileerd om het signaal te zoeken.
Op de bovenste foto zie je de originele stekker, links is wit 12v- midden zwart massa -rechts bruin signaal?
De stekker van de 16v ontsteking klopt dan volgens mij geen jota.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 1eb60e.jpg[/img]
Op de driepolige stekker die in de ontsteking moet staat a-b-c.
A is +12v
B is massa
C is toerenteller
Waar je die 12v vandaan haalt is niet zo belangrijk.
Ik denk dat als je de originele stekker van de bovenste foto op de ontsteking drukt dat het gewoon werkt.
A is +12v
B is massa
C is toerenteller
Ik denk dat als je de originele stekker van de bovenste foto op de ontsteking drukt dat het gewoon werkt.
Welja, dan zal ik dat morgen eens proberen.GerryTT schreef:Op de driepolige stekker die in de ontsteking moet staat a-b-c.
A is +12v
B is massa
C is toerenteller
Daarstraks nog wat zitten uitpluizen waarom het oliedruklampje niet dooft en het oliepeil blijft meten terwijl deze normaal eens de motor tuft over zou moeten schakelen op oliedruk...

Yezzz!
De standaard stekker op de ontsteking en het toerental komt zichtbaar!
Thans To Gerry.
Morgen nog een poging doen om oliedruk te krijgen.
Oja. Weet iemand wat de term "switched ground" wil zeggen?
Ik heb hier nog een kabel over van de ecu die blijkbaar switched ground - MAP,TPS gelabeld is.
Gewoon op een massa aansluiten?
Thans To Gerry.
Ik heb hier nog een kabel over van de ecu die blijkbaar switched ground - MAP,TPS gelabeld is.
Geschakeld naar de aarde. Ik neem aan dat het bestreffende item aan de plus hangt en via de ECU maar de aarde geschakeld wordt. Ik dacht dat het o.a. soms voor komt bij de brandstofpomp.
Geschakeld naar de aarde. Ik neem aan dat het bestreffende item aan de plus hangt en via de ECU maar de aarde geschakeld wordt. Ik dacht dat het o.a. soms voor komt bij de brandstofpomp.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Niet op massa aansluiten!!Giovanni schreef:Yezzz!
Thans To Gerry.
Als tie van ecu komt is die om de mapsensor en de tps te laten werken via die geschakelde min.
Hoe zitten die aangesloten?
Wel die is nog niet aangesloten.
Ik had deze over het hoofd gezien, maar normaal liep deze naar de stekker die aan de linker koplamp zit.
Omdat de bestaande stekker die aan de kabelboom van het blok niet past in mijn stekker in de gt heb ik die moeten afknippen.
Die stekkers hadden evenveel Polen hoor, ik geloof 12?
Deze had Patrick er opgeplaatst.
Maar deze pasten niet in elkaar.
Het gaat om een kabel (grijsbruin) die idd rechtstreeks naar de ecu gaat pin 17en daar komt op diezelfde pin nog een bruine ook.
Ik controleer straks nog eens.
Ik had deze over het hoofd gezien, maar normaal liep deze naar de stekker die aan de linker koplamp zit.
Omdat de bestaande stekker die aan de kabelboom van het blok niet past in mijn stekker in de gt heb ik die moeten afknippen.
Die stekkers hadden evenveel Polen hoor, ik geloof 12?
Deze had Patrick er opgeplaatst.
Maar deze pasten niet in elkaar.
Het gaat om een kabel (grijsbruin) die idd rechtstreeks naar de ecu gaat pin 17en daar komt op diezelfde pin nog een bruine ook.
Ik controleer straks nog eens.
Heb je hier wat aan: (Ik heb ook schema's maar dat doe ik liever via PM ivm uploaden)
Aansluitingen op stekker ECU F7P/R
1. Massa
2. Massa
3. Signaal opname element snelheid
4. + Voor contact
5. Signaal electroklep dampapsorptiesysteem
6. Bekrachtiging benzinepomp relais
7. Bekrachtiging navoedingrelais
9. Signaal smoorklepweerstand
10. Inspuitventiel koudestart
11. Signaal 1 opname element vliegwiel
14. + Opname element luchttemperatuur
15. + Opname element koelvloeistof temperatuur
16. Signaal opname element druk/smoorklepweerstand
17. - opname element druk
18. Diagnose signaal
19. + via navoedingsrelais
20. Inspuitventiel
21. Inspuitventiel
23. Signaal 1 stationairtoerentalregelaar
24. Signaal 2 stationairtoerentalregelaar
25. Drukcontact stuurbekrachtiging
26. Verbruikssignaal
27. Hoogspannings eenheid
28. Signaal 2 opname element vliegwiel
29. Startmotor signaal
31. Signaal pingeldetector
32. Massa opname elementen
Aansluitingen op stekker ECU F7P/R
1. Massa
2. Massa
3. Signaal opname element snelheid
4. + Voor contact
5. Signaal electroklep dampapsorptiesysteem
6. Bekrachtiging benzinepomp relais
7. Bekrachtiging navoedingrelais
9. Signaal smoorklepweerstand
10. Inspuitventiel koudestart
11. Signaal 1 opname element vliegwiel
14. + Opname element luchttemperatuur
15. + Opname element koelvloeistof temperatuur
16. Signaal opname element druk/smoorklepweerstand
17. - opname element druk
18. Diagnose signaal
19. + via navoedingsrelais
20. Inspuitventiel
21. Inspuitventiel
23. Signaal 1 stationairtoerentalregelaar
24. Signaal 2 stationairtoerentalregelaar
25. Drukcontact stuurbekrachtiging
26. Verbruikssignaal
27. Hoogspannings eenheid
28. Signaal 2 opname element vliegwiel
29. Startmotor signaal
31. Signaal pingeldetector
32. Massa opname elementen
Er zitten idd 2 draden op deze pin 17; mapsensor en tps.
Maakt bij deze dus waarschijnlijk ook niet uit waar de voeding vandaan komt aangezien het bij Patrick ook gewerkt heeft.
Word wel vervelend als je dit terug wil maken zoals het was.
Maakt bij deze dus waarschijnlijk ook niet uit waar de voeding vandaan komt aangezien het bij Patrick ook gewerkt heeft.
Word wel vervelend als je dit terug wil maken zoals het was.
@ Jacques, thanks.
Ik had de English versie van Gerry al even gehad maar deze vertaling lijkt me makkelijker werken.
Zeker als je maar de electra van de GT gewoon bent
@Gerry, i know, eigenlijk was het een plug&play systeem van Patrick maar bij de aankoop was mij al verteld dat ik beter even keek voor een andere kabelboom want er zat waarschijnlijk ergens een kabelbreuk/ kortsluiting in aangezien Pat. zijn benzinepomp zekering er continu mee ophield.
Dan had ik nog een pijnpunt en dat was de stekker, die paste totaal niet op mijn stekker in de motorruimte.
Ik heb hieronder een foto geplaatst.
Oja nu we toch bezig zijn.
Ik heb hier nog een relais hangen die dicht bij de zekeringkast (foto) zit in de motorruimte behalve 1 kabel is alles aangesloten (oranje niet)
Is dit iets dat nu overbodig is of heb ik deze nodig want draaien doet het blokje ondertussen.
Wat ook raar is was dat de pin nr4 voeding ofzo (roodgrijs) niet aangesloten was en toch krijgt de ecu voeding.
Laten we die dan ook maar zoals ie is of sluit ik em aan zoals beschreven op een + voor contact?
Maar over tot de orde van de dag.
Ondertussen gaat mijn oliedruklampje uit en schakelt hij over naar druk, wel dat denk ik toch...
Volgens mij zit ik aan de GTT drukzender met een massa probleem, nu heb ik de kabel die de lamp in het dash doet branden aangesloten op het manocontact dat vooraan in het blok zit.
En dan doet hij zijn werk, eens je start lampje uit, naaldje valt terug omlaag en schiet dan terug de hoogte in om druk te meten.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 7eb1e2.jpg[/img]
Ik had de English versie van Gerry al even gehad maar deze vertaling lijkt me makkelijker werken.
Zeker als je maar de electra van de GT gewoon bent

@Gerry, i know, eigenlijk was het een plug&play systeem van Patrick maar bij de aankoop was mij al verteld dat ik beter even keek voor een andere kabelboom want er zat waarschijnlijk ergens een kabelbreuk/ kortsluiting in aangezien Pat. zijn benzinepomp zekering er continu mee ophield.
Dan had ik nog een pijnpunt en dat was de stekker, die paste totaal niet op mijn stekker in de motorruimte.
Ik heb hieronder een foto geplaatst.
Oja nu we toch bezig zijn.
Ik heb hier nog een relais hangen die dicht bij de zekeringkast (foto) zit in de motorruimte behalve 1 kabel is alles aangesloten (oranje niet)
Is dit iets dat nu overbodig is of heb ik deze nodig want draaien doet het blokje ondertussen.
Wat ook raar is was dat de pin nr4 voeding ofzo (roodgrijs) niet aangesloten was en toch krijgt de ecu voeding.
Laten we die dan ook maar zoals ie is of sluit ik em aan zoals beschreven op een + voor contact?
Maar over tot de orde van de dag.
Ondertussen gaat mijn oliedruklampje uit en schakelt hij over naar druk, wel dat denk ik toch...
Volgens mij zit ik aan de GTT drukzender met een massa probleem, nu heb ik de kabel die de lamp in het dash doet branden aangesloten op het manocontact dat vooraan in het blok zit.
En dan doet hij zijn werk, eens je start lampje uit, naaldje valt terug omlaag en schiet dan terug de hoogte in om druk te meten.
Nr 4 is de vaste spanning op je ecu. Nr 19 de geschakelde.
Ik denk dat de vaste voeding nodig is om de nalooppomp en koelvin aan te sturen als je de auto stil zet.
Dat relais weet ik zo niet, maar als je de schakeldraad volgt dan weet je wat hij aanstuurt.
Dat van die stekker klopt. Die heb je niet nodig om hem te laten lopen. Ik heb er wel de startmotor mee aangesloten maar verder niets voor de ecu. Volgens mij zit hier ook de oliedruk, accu en achteruit rij schakelaar op aangesloten
Ik wilde dat met die oliedruk ook zo gaan doen dus ik ben blij dat het werkt. Weer iets wat dan werkt op mijn dash.
Ik denk dat de vaste voeding nodig is om de nalooppomp en koelvin aan te sturen als je de auto stil zet.
Dat relais weet ik zo niet, maar als je de schakeldraad volgt dan weet je wat hij aanstuurt.
Dat van die stekker klopt. Die heb je niet nodig om hem te laten lopen. Ik heb er wel de startmotor mee aangesloten maar verder niets voor de ecu. Volgens mij zit hier ook de oliedruk, accu en achteruit rij schakelaar op aangesloten
Ik wilde dat met die oliedruk ook zo gaan doen dus ik ben blij dat het werkt. Weer iets wat dan werkt op mijn dash.
Dat relais zorgt er bij de Clio en de R19 voor dat, na het uitzetten van de motor, het electrische koelvloeistofpompje nog 12 minuten doorloopt. Ik heb het weggelaten aangezien ik geen electrische koelvloeistofpomp gebruik.
Wat betreft oliedruk: zowel de Clio als de R19 hebben een systeem dat de oliedrukmeter voor dat de motor loopt het olieniveau aangeeft en na het starten de oliedruk. Er zit een olieniveausensor aan de voorkant van het blok en een oliedruksensor aan de achterkant van het blok.
Dat relais zorgt er bij de Clio en de R19 voor dat, na het uitzetten van de motor, het electrische koelvloeistofpompje nog 12 minuten doorloopt. Ik heb het weggelaten aangezien ik geen electrische koelvloeistofpomp gebruik.
Wat betreft oliedruk: zowel de Clio als de R19 hebben een systeem dat de oliedrukmeter voor dat de motor loopt het olieniveau aangeeft en na het starten de oliedruk. Er zit een olieniveausensor aan de voorkant van het blok en een oliedruksensor aan de achterkant van het blok.
Aaa. Das dat befaamde relais.
Die tijdschakeling word deze aangestuurt door de ecu of zit er een tijdschakeling in het relais zelf?
Ik zit namelijk met een charge cooling systeem en moest toch nog ergens voeding voorzien.
Mocht het relais niet tijdsgebonden zijn uit zichzelf kan ik de voeding in plaats van de ecu rechtstreeks op een + na contact plaatsen.
Dan heb ik ineens power voor mijn circulatiepomp.
Of bad Idea?
Die tijdschakeling word deze aangestuurt door de ecu of zit er een tijdschakeling in het relais zelf?
Ik zit namelijk met een charge cooling systeem en moest toch nog ergens voeding voorzien.
Mocht het relais niet tijdsgebonden zijn uit zichzelf kan ik de voeding in plaats van de ecu rechtstreeks op een + na contact plaatsen.
Of bad Idea?
Die pomp word aangestuurd door te KVS temperatuursensor die het dan dus ook moet blijven doen als je de auto uitgezet hebt. Die circulatie pomp doet het alleen als je de auto uitgezet hebt.Giovanni schreef:Aaa. Das dat befaamde relais.
Of bad Idea?
Ik heb een relais parallel over het relais van de benzinepomp gezet voor de chargecooler. Werkt perfect

Goeie tip. Die opstelling ga ik zo meteen even bekijken.Die pomp word aangestuurd door te KVS temperatuursensor die het dan dus ook moet blijven doen als je de auto uitgezet hebt. Die circulatie pomp doet het alleen als je de auto uitgezet hebt.
Ik heb een relais parallel over het relais van de benzinepomp gezet voor de chargecooler. Werkt perfect
Eerst nu de ecu naar een veilige plaats binnen brengen.
Onderaan de gasklep zit een soort blokje geschroefd met 1 draad enkelpolige stekker op de kabelboom.
Eerst dacht ik aan een weerstand maar de geleiding is te groot bij het doormeten.
Kan iemand mij het nut hiervan zeggen?
Goed zo,
Volgens mij kan ie terug verder.
Alle electra werkt zoals het moet dankzij het optreden van enkele wizards hier
Nu volgt terug de opbouw en mss dit weekend een kleine testrit?
Volgend mij ga ik op de inlaatenkele slangpilaren moeten afdoppen kan dit?
De dumpvalve kan die gewoon rechtstreeks op een 6mm aansluiting daar ook ergens op de inlaat?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 3b6f14.jpg[/img]
Volgens mij kan ie terug verder.
Alle electra werkt zoals het moet dankzij het optreden van enkele wizards hier

Nu volgt terug de opbouw en mss dit weekend een kleine testrit?

Volgend mij ga ik op de inlaatenkele slangpilaren moeten afdoppen kan dit?
De dumpvalve kan die gewoon rechtstreeks op een 6mm aansluiting daar ook ergens op de inlaat?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 3b6f14.jpg[/img]
Afdoppen idd. Dumpvalve kun je er gewoon op aansluiten, na de gasklep.
Ik heb de 2 slangen van de cilinderkop ontluchting op een catchtank aangesloten. Het kan zo weleens smerig worden onder de kap en das zonde als alles er zo netjes uitziet.
Ik heb de 2 slangen van de cilinderkop ontluchting op een catchtank aangesloten. Het kan zo weleens smerig worden onder de kap en das zonde als alles er zo netjes uitziet.
Weet er iemand of het nodig is om de 5de injector aan te sluiten i.v.m. Verrijking bij koudstart?
Ik krijg het ding heel moeilijk aan de praat en als hij start. Klinkt het de eerste halve minuut net alsof er een boxer motor in ligt.
En dat willen we niet.
De tps krijgt 0.14v in rust en bij vollast 5v Mja hoe accuraat is de multimeter he
Voorlopig staat ie verzopen met kleddernatte bougies.
Ik krijg het ding heel moeilijk aan de praat en als hij start. Klinkt het de eerste halve minuut net alsof er een boxer motor in ligt.
En dat willen we niet.
De tps krijgt 0.14v in rust en bij vollast 5v Mja hoe accuraat is de multimeter he

Voorlopig staat ie verzopen met kleddernatte bougies.
Ik heb voor mijn F7R-motor met F7P besturing de vijfde injector weggelaten.
De bout in de banjo voor de 5e injector heeft draad M8x1.0
Ik heb een M8x1.0 bout met een koperen ringentje in de fuelrail gedraaid. zodat de aansluiting naar de 5e injector is afgedopt. Deze bout is moeilijk te vinden maat vind hem je ook in een crankstel van een fiets. Waar de crank mee aan de as is bevestigd. Dat is dan moor meegenomen. Je kunt overigens ook gewoon even de stekker van de vijfde injector afhalen en kijken wat er gebeurd. De ECU kan hier tegen.
De bout in de banjo voor de 5e injector heeft draad M8x1.0
Ik heb een M8x1.0 bout met een koperen ringentje in de fuelrail gedraaid. zodat de aansluiting naar de 5e injector is afgedopt. Deze bout is moeilijk te vinden maat vind hem je ook in een crankstel van een fiets. Waar de crank mee aan de as is bevestigd. Dat is dan moor meegenomen. Je kunt overigens ook gewoon even de stekker van de vijfde injector afhalen en kijken wat er gebeurd. De ECU kan hier tegen.
5de injector heb ik ook niet en hij start gewoon normaal.
Die omloop klep voor het stationer lopen heb je zelf weg gehaald?
Heb je dezelfde mapsensor en KVS temp sensor erin zitten?
Dit zijn nl 2 sensoren die mede bepalen hoeveel benzine erin gespoten word.
Heb je de goede ecu eraan hangen?
Loopt hij na die halve minuut wel goed stationer?
Die omloop klep voor het stationer lopen heb je zelf weg gehaald?
Heb je dezelfde mapsensor en KVS temp sensor erin zitten?
Dit zijn nl 2 sensoren die mede bepalen hoeveel benzine erin gespoten word.
Heb je de goede ecu eraan hangen?
Loopt hij na die halve minuut wel goed stationer?
had, met contact aan en motor uit, op pin
14;2,61v
15;2,46v
Dit zou je op de ecu moeten meten. Dit zijn je KVS sensoren.
Edit: dit was na de motor 2 minuten had gelopen.
Op pin 33 meet je je mapsensor. Ik weet daar geen waarde van, dan zou ik morgen bij mezelf even moeten meten vermits we dezelfde mapsensor hebben. De vacuüm slang zit wel goed aangesloten na de gasklep?
Kijk wel uit met veel te rijk lopen. Heeft mij een turbo gekost.
14;2,61v
15;2,46v
Op pin 33 meet je je mapsensor. Ik weet daar geen waarde van, dan zou ik morgen bij mezelf even moeten meten vermits we dezelfde mapsensor hebben. De vacuüm slang zit wel goed aangesloten na de gasklep?
GerryTT schreef:had, met contact aan en motor uit, op pin
14;2,61v
15;2,46v
Gerry, sensoren zeg je?
Ik dacht dat er maar 1 sensor naar de ecu ging en dat was die op het thermostaathuis met de witte stekker?
Dan 1 naar het Dash om de temp. Aan te geven en 1 om de relais aan te sturen van de fan.
Of ben ik ergens mis?
Oja na een klein minuutje lijkt de motor wel goed te draaien hoor.