Megane RS sensorventielen
Het zijn geen runflats, volgende maand ga ik weer met 250+ km/uur naar de Frankfurt autoshow en hoop dat zonder lekkeband te doen.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Heeft de Mégane RS runflat banden? Dat ben ik nog nergens tegengekomen, ook Google weet er weinig van.
Ik denk gewone banden hoor, al is het zo goed als runflat met die lage stijve wang
Maar toch, een voorband die ineens leegloopt wanneer je 200 rijdt? Stel ook nog eens in een bochtje. Dat kon wel eens spannend stukje sturen worden
Maar goed, als er inderdaad een veiligheidsrisico is, zullen alle eigenaren vanzelf een brief in de bus krijgen.
Ik denk gewone banden hoor, al is het zo goed als runflat met die lage stijve wang

Maar toch, een voorband die ineens leegloopt wanneer je 200 rijdt? Stel ook nog eens in een bochtje. Dat kon wel eens spannend stukje sturen worden

Maar goed, als er inderdaad een veiligheidsrisico is, zullen alle eigenaren vanzelf een brief in de bus krijgen.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
In de racerij (endurance toerwagens, dus redelijk vergelijkbaar met onze straatauto's) hebben we wel vaker een lekke band, als ze ploffen is dat meestal spontaan doordat het loopvlak is doorgesleten, dan is hij ook in 1x leeg. In veel gevallen is dat nog wel op te vangen zonder hele rare toeren uit te hoeven halen.
Op straat hou je meestal toch wat meer marge (neem ik aan
), maar is het onderstel anders afgesteld en zijn de wangen soms hoger, waardoor de effecten van een lekke band ook wat groter zijn. Komt nog bij dat de bestuurders meestal minder ervaren zijn met dit soort situaties en dan gekke dingen kunnen doen. Een kapot ventiel of een gaatje in de band laat de lucht veel geleidelijker ontsnappen, dus je hebt nog wel wat tijd om te reageren, ook als je net wilt insturen.
Belangrijkste is gewoon om geen abrupte bewegingen te maken of hard in de ankers te gaan. Rustig van je gas gaan, rustig sturen en daarna geleidelijk remmen.
Maar al met al zou ik het niemand toewensen op straat. Als ik het goed begrijp is het dus alleen bij wielen met leegloopsensoren het geval?
Op straat hou je meestal toch wat meer marge (neem ik aan

Belangrijkste is gewoon om geen abrupte bewegingen te maken of hard in de ankers te gaan. Rustig van je gas gaan, rustig sturen en daarna geleidelijk remmen.
Maar al met al zou ik het niemand toewensen op straat. Als ik het goed begrijp is het dus alleen bij wielen met leegloopsensoren het geval?
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Scheelt, je krijgt in elk geval nog wel de melding dat je band leegloopt 

vandaag een aangetekende brief van Renault ontvangen.
Of ik zo spoedig mogelijk contact wil opnemen met de dealer.
Ik dacht dat gaat over die ventielen zeker.
Niet dus, ze hebben nu zelf iets gevonden.
De elektrische bedrading van de stuurbekrachtiging kan in contact komen met de stuurkolom.
Als gevolg hiervan kan er een bijgeluid optreden of kan de auto zwaar gaan sturen.
In extreme gevallen is er een risico dat de stuurbekrachtiging onverwachts uitvalt.
Dit zou een risico kunnen vormen voor de veiligheid.
Mijn ventielen zijn inmiddels allemaal vervangen door gemodificeerde, gelukkig heb ik dat zelf ontdekt.

Of ik zo spoedig mogelijk contact wil opnemen met de dealer.
Ik dacht dat gaat over die ventielen zeker.
Niet dus, ze hebben nu zelf iets gevonden.
De elektrische bedrading van de stuurbekrachtiging kan in contact komen met de stuurkolom.
Als gevolg hiervan kan er een bijgeluid optreden of kan de auto zwaar gaan sturen.
In extreme gevallen is er een risico dat de stuurbekrachtiging onverwachts uitvalt.
Dit zou een risico kunnen vormen voor de veiligheid.
Mijn ventielen zijn inmiddels allemaal vervangen door gemodificeerde, gelukkig heb ik dat zelf ontdekt.

Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Oh, het gaat dus om elk model Mégane?
de brief:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v470/ ... Megane.jpg[/img]
de brief:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v470/ ... Megane.jpg[/img]
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
in dat geval wordt het een dure grap, zo'n populair model.
Ik dacht dat het alleen om de RS250 ging.
Ik dacht dat het alleen om de RS250 ging.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Nee helaas. Bovenstaande brief is van iemand met een Mégane Estate 2.0 CVT Privilége.
Ik vermoedt dat een groot deel van de eerste geleverde Mégane III terug moet. Wellicht nog afhankelijk van uitrusting o.i.d.
Officieel moet een 'veiligheids-issue' bekend gemaakt worden via de pers etc. maar daar heb ik nog weinig van gezien.
Ik vermoedt dat een groot deel van de eerste geleverde Mégane III terug moet. Wellicht nog afhankelijk van uitrusting o.i.d.
Officieel moet een 'veiligheids-issue' bekend gemaakt worden via de pers etc. maar daar heb ik nog weinig van gezien.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Haha denk ook maar niet dat dat zo maar zal gebeuren...destijds in m'n VW periode.... de rest mag je raden...Adinsx schreef:Nee helaas. Bovenstaande brief is van iemand met een Mégane Estate 2.0 CVT Privilége.
Ik vermoedt dat een groot deel van de eerste geleverde Mégane III terug moet. Wellicht nog afhankelijk van uitrusting o.i.d.
Officieel moet een 'veiligheids-issue' bekend gemaakt worden via de pers etc. maar daar heb ik nog weinig van gezien.

Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
ik had mijn rs vorige maand ook ff bij de dealer staan...
toen ik m op kwam halen zeiden ze bij de balie ook dat ze nog even naar de stuurbekrachtiging hadden gekeken omdat sommige er problemen mee hadden, maar met die van mij was alles in orde.
dus ik denk als je m brengt voor onderhoud dat ze dit zowieso ff nakijken, dus van terugroepactie zal t zo snel niet komen denk ik
toen ik m op kwam halen zeiden ze bij de balie ook dat ze nog even naar de stuurbekrachtiging hadden gekeken omdat sommige er problemen mee hadden, maar met die van mij was alles in orde.
dus ik denk als je m brengt voor onderhoud dat ze dit zowieso ff nakijken, dus van terugroepactie zal t zo snel niet komen denk ik
Ed, jij bent 2e eigenaar toch?
Dan ga jij je oproep nog krijgen, loopt via via als 1e eigenaar meewerkt.
Dan ga jij je oproep nog krijgen, loopt via via als 1e eigenaar meewerkt.
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??
ja maar zoals ik in mijn vorige post al schreef hebben ze er bij mij al naar gekeken bij de dealer... en ze zeiden dat bij mij alles ok was. of denk je dat ze m nu als nog een keer terug zouden roepen?
vorige eigenaar was een duitser dus zal misschien wat lastiger zijn?
we zien het vanzelf denk ik....
vorige eigenaar was een duitser dus zal misschien wat lastiger zijn?
we zien het vanzelf denk ik....

Word over het algemeen op het chassis nummer gecontroleerd bij de dealer ( maakt niet uit of het import is) en dat wordt vaak gedaan bij o.a. onderhoud/reparatie oftewel icm.
Tenzij het een dringerende recall is, en dan gaat het idd via de 1ste eigenaar, of de laatst bekende eigenaar van de auto. ( heb destijds genoeg brieven verstuurd in m'n VAG peroide)
Tenzij het een dringerende recall is, en dan gaat het idd via de 1ste eigenaar, of de laatst bekende eigenaar van de auto. ( heb destijds genoeg brieven verstuurd in m'n VAG peroide)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
En dan nu na 4 maanden een reactie van Renault NL of ik zo spoedig mogelijk de bevestigingsmoeren van de wielventielen wil komen vervangen.
De moeren zouden kunnen breken, wat leidt tot snel drukverlies vergelijkbaar met een klapband en oplichten van het controlelampje van de bandenspanning op het instrumentenpaneel.
Snelle actie van Renault
De moeren zouden kunnen breken, wat leidt tot snel drukverlies vergelijkbaar met een klapband en oplichten van het controlelampje van de bandenspanning op het instrumentenpaneel.
Snelle actie van Renault
Corsa GSI '88-'91;Peugeot 205 GTI 1.9 '91-'93;Clio Williams nr.1813 '93-'20; Clio RS l '20-'04; Megane RS 250 2010-'??