Martijn schreef:@ Arno: Saab en LPG een probleem!?
Jah die dingen moeten continu naar de LPG specialist toe bij ons... en de kosten die daar worden gemaakt zijn vaak behoorlijk te noemen..
De gemiddelde LPG "specialist" is er tegenwoordig ook een die zomaar klakkeloos van alles vervangt.
Het probleem met de nieuwere Saabs is dat de motoren niet meer zo overbemeten zijn als vroeger.
Ik heb nog de laatste echt sterke Saab motor erin liggen, vanaf de zogenaamde T7 motoren zijn allerlei lichtere motoronderdelen gebruikt wat de levensduur vooral op LPG niet ten goede komt.
Mijn type motor draait bijvoorbeeld met standaard internals 400pk, toch bijna 250pk meer dan standaard.
Waar ik overigens de grootste hekel aan heb is de prutser die klakkeloos een gat in een achterscherm boort om de vuldop erin te zetten, geloof maar niet dat er iets van tectyl wordt gebruikt....
Met de Dodge net zo gehad, belabberd slecht aanslaan op LPG, bij een LPG specialist neergezet maar die kon er ook niets aan vinden en had maar het idee om er een "LPG choke" bij op te bouwen op de verdamper zodat ie tijdens het starten wat extra LPG inspoot..
Leek me niet zo'n best idee dus ben zelf maar aan het prutsen geslagen, uiteindelijk een LPGmixer van iemand anders geleent en toen starte ie ineens prima, nieuwe mixer er op en start gewoon als nieuw, zonder LPG choke.
Owja, mijn vuldop zit wel netjes midden op m'n achterscherm maar dat kan wel mooi zo bij die 10 lagen matzwart die er op zitten.
Nou, de prijs voor LPG neemt flink toe, volgens de bond door lage vraag naar lpg ivm zuigere benzine/diesels. Mensen kopen minder snel een auto op gas, omdat de Diesel goedkoper zou moeten zijn, en gas tegenwoordig niet meer zo goed valt in te bouwen ivm motorentechniek?!
Persoonlijk vind ik het een beetje vreemd, omdat ze volgens mij uitgaan van kleine lichte en (voor mij) nutteloze auto's.
Een Diesel kost mij in de grootte Laguna 321 euro p.kw. Mn huidige betaal ik 233.
Kosten bij 30000km, gerekend aan verbruik en verschil in brandstofprijs:
Kosten gas: 1541,- euro
Kosten diesel Diesel: 2155 euro
Verschil op jaarbasis: 882 euro in het voordeel van lpg.
Ik zie nog geen voordeel van Diesel, buiten het feit dat het misschien wat betrouwbaarder is op de lange termijn.
Wanneer de vraag laag is zou de prijs juist omlaag gaan zou je denken, dat is in ieder geval normaal gesproken hoe het werkt in de markt.
Ik mocht vandaag ook weer €30,- lappen, ik zou bijna in staat zijn die LPG installatie eruit te trekken op deze manier....
Of ze denken: Omdat we minder verkopen maar toch dezelfde nettowinst willen halen krikken we de prijs omhoog
Ik heb maar een ringtank, dus veel gaat er niet in. D'r is zometeen niks meer leuk. Een oldtimer rijden met 30-35k per jaar is nou ook niet echt wat ik wil
Edit: daarbuiten denk ik ook dat de staat het doet omwille van het belastinggeld wat ze mislopen door de kleine belastingvrije auto's. Lijkt wel alsof ze het de markt uit willen prijzen om zo meer te verdien aan benzine/diesel.
Lpg is trouwens een afval product, wat wij als automobilisten kopen en opmaken. Wie betaalt er nou zoveel voor afval
Ik heb een 80 liter bruto tank in mijn Saf. Kost wel veel ruimte maar daar is de achterbank voor. Zelfs mijn ATB past gewoon tussen de achterbank en de voorstoelen. Ben blij dat ik zo'n grote tank heb want de Saf lust een flinke slok bij flink doorrijden. Heb weinig zin om elke 300km bij de pomp te staan.
Wel jammer dat je je tegenwoordig scheel betaalt voor een volle tank.
Vroeger....................toen je voor 4 ijsjes meer betaalde dan voor een volle tank. Dat waren tijden!
Net 50 liter getankt voor veel te veel geld...
Heb de auto net een maand en nu is lpg 10cent duurder geworden...
Dan Miss toch maar voor een diesel kijken die gelijk wat kleiner is...
Zou met 4 man naar het werk rijden maar rijden over een paar weken nog maar met z'n 2en...
tutuur schreef:Jammer dat dat voor mij min. 2,5 uur rijden is
Ik zit er elk weekend. Ik zag dat in BE de prijs ook omhoog is gegaan maar 53 cent scheelt nog steeds behoorlijk met de 75cent die ze in Bergzeik (NL)vragen.
Hier bij het tankstation om de hoek in een week tijd van 53,4 -> 57,1. Niet echt enorm, maar als het zometeen 80-90 cent kost ga ik toch voor een dikke diesel
Ik rij op dit moment in de C3 HDI16v van mijn vriendin. Dat rijdt bij flink doorjagen nog steeds 1 op 19. Dat is dus voordeliger dan op LPG rijden. Ik heb niks met diesels maar het zou zo maar kunnen dat mijn volgende auto toch een diesel gaat worden.
Jean-Paul-S schreef:In zo'n ringtank gaat niet veel, meestal max 30-32 liter wat ik tank.
Mijn Laguna had dus een 55 netto ringtank met iets verhoogde laadvloer, echt 30 liter netto zou meteen op marktplaats gaan ofwel direct een dikkere tank voor zoeken.
Met die Xantia kan ik rond de 600km doen, dat is gewoon iets wat normaal is voor zo'n klasse. Die Laguna deed 450-500, maar zelfs dat is bij lange afstanden nog niet eens echt relaxt.
ach, we moeten het land gewoon eens een week vastzetten, kijken of er dan wel een belletje gaat rinkelen in Den Haag.... Maar goed, lemmingvolk als dat nederlanders zijn, slikken we alles maar gewoon. Filerijden is tegenwoordig algemeen geaccepteerd, dus je bent meteen een gevaar op de weg als je je daar nog druk om maakt.....
Arjen schreef:Ik rij op dit moment in de C3 HDI16v van mijn vriendin. Dat rijdt bij flink doorjagen nog steeds 1 op 19. Dat is dus voordeliger dan op LPG rijden. Ik heb niks met diesels maar het zou zo maar kunnen dat mijn volgende auto toch een diesel gaat worden.
En dan te bedenken dat mijn vriendin in Belgie maar iets van 200 euro aan wegenbelasting per jaar betaald. Dat ben je in Nederland denk ik minstens per kwartaal al kwijt.
Arjen schreef:Ik rij op dit moment in de C3 HDI16v van mijn vriendin. Dat rijdt bij flink doorjagen nog steeds 1 op 19. Dat is dus voordeliger dan op LPG rijden. Ik heb niks met diesels maar het zou zo maar kunnen dat mijn volgende auto toch een diesel gaat worden.
Oke,
Als je daarmee weg komt super Ik merk dat hoe groter/zwaarder de auto word, hoe goedkoper gas word. Zie hierboven ergens een korte berekening
Mijn Laguna had dus een 55 netto ringtank met iets verhoogde laadvloer, echt 30 liter netto zou meteen op marktplaats gaan ofwel direct een dikkere tank voor zoeken.
Opzich ben ik daar echt wel jaloers op, en dit is ook 3x niks omdat je 2x per week aan de pomp staat. Ik heb alleen geen zin in zo'n compressortank in de achterbak, dan gaan er niet genoeg onderdelen in
Een laadvloerverhoging van 3cm zie je echt niet hoor, je hebt zelf gezien dat ik daar toen die 1600-20 klepper in had staan met motorkraan en de hele rampetamp
Kijk eens op marktplaats naar een 2ehands ringtank, je ziet ze nog vaak genoeg.
Steven schreef:Een laadvloerverhoging van 3cm zie je echt niet hoor, je hebt zelf gezien dat ik daar toen die 1600-20 klepper in had staan met motorkraan en de hele rampetamp
Kijk eens op marktplaats naar een 2ehands ringtank, je ziet ze nog vaak genoeg.
Oja, die hadden jullie in Brunssum gehaald toch?! Zal eens kijken op mp
Ik haal met de Laguna ongeveer 1 op 8. Diesel is meer dan een keer zo duur, dus die moet al zuiniger rijden dan 1 op 16 om goedkoper te zijn. En da's dan een schrale 100/120 pk dCi. Die 1 op 8 verstook ik met veel meer comfort. Stelling van JPS klopt dus zeker wel.
-edit- Dat onderschrift heb ik ook niet voor niets.
Ik heb vandaag bij de pomp in jelsum 74c/l betaald. De diesel kost toch zeker geen 1,48 dus in de rest van het land ligt de verhouding wel wat anders denk ik...
Het verbruik van mijn Saf gaat bij flink doorplanken richting 1 op 7.
Die C3 doet 1 op 19 en is zeker zo comfortabel als mijn Saf. Dan is die diesel dus een stuk voordeliger.
Maar verder ben ik het helemaal eens met het onderschrift van Martijn al doet die C3 me qua rijden net denken aan de 5AT die ik gehad heb.
Als de turbo inkomt dat spurt ie opeens ook flink vooruit. Ook is het koppel van dat ding ongeveer gelijk aan die van mijn Saf.
Maar over het algemeen zijn diesels gewoon boring.
Arjen schreef:Binnenkort maar een belgische gasnippel aanschaffen. LPG kost daar "maar" 45 centjes per liter.
ik denk het en jij post het. . . ik rijd voor benzine tegenwoordig ook even de grens over. Bij de vlaamse witte scheelde het van de week 21 centen op een liter.
Martijn schreef:Mag dat nog wel, tweedehands tank?
Ik haal met de Laguna ongeveer 1 op 8. Diesel is meer dan een keer zo duur, dus die moet al zuiniger rijden dan 1 op 16 om goedkoper te zijn. En da's dan een schrale 100/120 pk dCi. Die 1 op 8 verstook ik met veel meer comfort. Stelling van JPS klopt dus zeker wel.
-edit- Dat onderschrift heb ik ook niet voor niets.
Een 130 pk dci is inderdaad kwa snelheid niet te vergelijken met zo'n dikke V6 maar rijdt ook echt wel lekker. Het rijdt in mijn ervaring zelfs een stuk meer ontspannen. Vanaf 1700 toeren is al het koppel paraat, en dat is toch wel erg prettig. De 130 pk dci van mijn vader rijdt 1 op 19, dus dat is alvast goedkoper
Nou heb ik er niet op gelet wat zo'n V6 doet kwa toeren maar een dci rijdt 2600 toeren bij 160, dus uitermate stil lekker hard doorrijden kun je er ook nog mee Daarbij wel aangetekend dat het bij 210 over en uit is en de V6 nog wel even doorgaat
V6 draait bij 110 km/h 2000 rpm. Gekoppeld aan een erg fijne automaat is het wat verder liggende koppel geen probleem. Bij normaal rijden schakelt hij op bij ongeveer 2000 rpm.
Die 130 pk is nog moderner dan de motor waar ik op doelde, zal inderdaad met verbruik nog schelen. Rijstijl doet ook wat, mijn V6 mag ook geregeld werken.