Gerry's clio 1.8 16v turbo Het rijdt!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
GerryTT

Kwam er net achter dat er ook een oliepeil meter op een F7P zit. Als de oliedruk, met koude motor, niet boven de 3 bar komt zit er te weinig olie in. Kon er bijna weer een liter in gooien.

Was er net hier in de buurt een straat waar het water tot over de stoeprand kwam. Allemaal mensen buiten en een paar die fotoos aan het maken waren. Dus ikke wat gas gegeven voor wat leuke actie shots, kom ik op een drempel wil tie bijna stilvallen. Helemaal vergeten dat er bij mij zo'n aanzuigbuis voor het luchtfilter onder in de voorbumper zit |: Had wat geweest als ik midden in die straat met een verzopen wagen had stilgevallen (0)
mark 5t
Contacteer:

als je een renault op contact zet en start dan geeft de meter toch altijd eerst het peil aan volgens mij.
GerryTT

Bij de gt wel, maar bij die witte niet. Zou ook kunnen dat het niet aangesloten zit. Moet er gewoon wat beter op letten.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Zou eerder wat aan die aanzuigbuis doen dan op de metertjes vertrouwen. Kan nog wel eens voor wat kromme drijfstangen zorgen. :)

Dat een F7P motor olie kan verbruiken, vertel mij wat. :lol:
GerryTT

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/ ... /010-2.jpg[/img]

Heb deze zuigers gekocht. Zijn JE zuigers. Nu blijkt dat ze beschadigd zijn door de kleppen. Kan dit kwaad? Heb met een dremel de scherpe randen verwijderd. Volgens mij hebben ze de zuigers verkeerd gemonteerd gehad.
Geert
Contacteer:

is geen probleem. heb wel eens een onderblok gebruikt waar de distributiriem van was geknapt.
GerryTT

Dacht ook eerst aan een kapotte distrubitieriem. Maar vind het zo gek dat de uitsparingen links breder zijn dan de uitsparingen rechts op de zuiger . Komen de in-en uitlaatkleppen even ver naar beneden?
Riël
Über-Spammer

Niet perse.

het is ook niet hoever ze naar beneden komen maar het moment waarop de kleppen openen/sluiten. Als de zuiger dan meer of minder bijna boven is het je meer of minder uitsparing nodig.

Haal die scherpe randjes er wel nog meer van weg. Deze kunnen veel heter worden en leveren extra pingelgevaar op.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GerryTT

Oke, was bang om er teveel af te halen.
Normaal staat er toch een pijl in de zuiger die bij montage naar het vliegwiel wijst? Kan ze op deze zuigers niet vinden dus dacht dat die uitsparingen er iets mee te maken hadden.
Riël
Über-Spammer

Ja dat doet er wel toe ja lijkt mij.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Aangezien de zuigerpen exentrisch in de zuiger zit gemonteerd is dat wel belangrijk.

Ik heb nog wel een V8 motor liggen waar ik je keurig aan kan zien wat er gebeurd als iemand 5 van die dingen verkeerd om heeft gemonteerd. :p

Als je er ook drijfstangen bij hebt zou ik die wel even controleren of ze nog recht zijn, zijn toch nog wel nare klappen van een paar van die kleppen op een zuiger.
GerryTT

Excentrisch, als uit het midden? Bij de originele is dit duidelijk te zien maar bij de JE zuigers zitten ze in het midden. Zullen toch die uitsparingen bepalend zijn voor de plaatsing.
Bart V

Je ziet hoe je ze moet monteren aan de kleppockets. De grotere uitsparingen zijn voor de inlaatkleppen, en dus weet je hoe ze moeten zitten.

Zo te zien heeft de vorige eigenaar zich daar dus in vergist :grin:
GerryTT

Bart V schreef:Je ziet hoe je ze moet monteren aan de kleppockets. De grotere uitsparingen zijn voor de inlaatkleppen, en dus weet je hoe ze moeten zitten.

Zo te zien heeft de vorige eigenaar zich daar dus in vergist :grin:
Thanks, weet ik nu hoe ik ze wel goed moet monteren. Ik hoop dat ze nog goed functioneren met deze beschadigingen.
tutuur
Clubsponsor

moet geen probleem zijn, miss dat je wat balans verlies hebt ivm het weggehaalde materiaal maar dat zal sporadisch zijn.... hang je er wel ff nieuwe zuigerveren en ringen om?
Steven
Car: M536

Balans zal je niet merken, die pockets zijn aan de andere kant toch ook groter en net wat Ronald zegt, de pen zit excentrisch.
En flowtechnisch zal het ook wel meevallen.

No worries mate, knallen met die hap! :dance:
Bart V

Het gaat vooral om het balansverschil wat zou kunnen ontstaan doordat de zuigers onderling een afwijkend gewicht hebben gekregen, al is dat wel echt marginaal in dit geval.

Wil je dat uitsluiten, dan moet je ze gewoon even uitwegen. Als er echt een meetbaar verschil in zit, kan je ze altijd nog matchen.
Steven
Car: M536

Ah ja nu snap ik wat Arthoer bedoelt, my bad.

Ff een gevoelig keukenweegschaaltje en tis zo gedaan :)
tutuur
Clubsponsor

(Y)
GerryTT

Heb er aan zitten denken om de boel te laten balanceren maar wilde het eigenlijk zo goedkoop mogelijk doen. Het is dat ik deze tegen het lijf liep anders had ik het gewoon met afgedraaide zuigers en een dikkere koppakking gedaan.

Dat van dat weegschaaltje is niet zo'n gek idee. Kennis van mij werkt bij de Super, mag daar vast wel een weegschaal gebruiken.
GerryTT

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/029.jpg[/img]

Iemand enig idee of dit kan? Het lijken originele zuigers waar ze lage compressie zuigers van hebben gemaakt. Had begrepen dat je er maximaal 1mm af kon halen maar dit is toch iets meer.
tutuur
Clubsponsor

als ik het zo zie is er niks af gehaald en is de linker een LC zuger.....
Bart V

Die linker is een standaard F7P zuiger waar een kom in is gedraaid. Uit mijn hoofd hebben die zuigers een bodemdikte van ruim 8 mm, daar mag best wat vanaf. De vraag is natuurlijk wat je doel is. Met deze kom haal je niet echt een enorme compressieverlaging, dus je kan het niet te gek maken.
Laatst gewijzigd door Bart V op ma 9 aug 2010 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
GerryTT

De rechter is een originele zuiger waar niets afgehaald is, de linker lijkt een originele zuiger die omgebouwd is naar lage compressie. De cijfers in de zuigers zijn exact hetzelfde. Bestaat het gevaar dat ik er een gat in brand als ik deze monteer?
GerryTT

Bart V schreef:Die linker is een standaard F7P zuiger waar een kom in is gedraaid. Uit mijn hoofd hebben die zuigers een bodemdikte van 8 mm, daar mag best wat vanaf. De vraag is natuurlijk wat je doel is. Met deze kom haal je niet echt een enorme compressieverlaging, dus je kan het niet te gek maken.
Dat dacht ik dus. Bij die JE zuigers is de bodemdikte ongeveer(op gevoel) gelijk aan die originele LC zuiger, maar die JE's zijn volgens mij van een ander materiaal gemaakt dus zullen wat meer kunnen hebben waarschijnlijk.
Bart V

Ik denk niet dat je er een gat in brand, aangezien die zuigers behoorlijk dik zijn. Meet anders eens op wat er af gehaald is, dan kan je ook berekenen wat je compressieverlaging ongeveer gaat worden met deze zuigers.

JE zuigers zijn gesmeed, en de standaard F7P zuigers zijn dat niet.
GerryTT

Bart V schreef:Ik denk niet dat je er een gat in brand, aangezien die zuigers behoorlijk dik zijn. Meet anders eens op wat er af gehaald is, dan kan je ook berekenen wat je compressieverlaging ongeveer gaat worden met deze zuigers.
Heb jij daar een formuletje voor? Wil het niet te gek doen met het eerste blok. Gaat mij meer om het zelf reviseren en iets meer koppel.
Riël
Über-Spammer

moet je dan niet compressie gaan verhogen?
tutuur
Clubsponsor

hij wil er een fluit(je) op monteren dacht ik :)
GerryTT

Riël schreef:moet je dan niet compressie gaan verhogen?
Voor meer koppel? Heb er liever een turbo op :p
Riël
Über-Spammer

ooow ja ik twijfelde al, checkte topic titel, mm gewoon 1.8 tja dan snap ik het niet meer he :lol:
Bart V

GerryTT schreef: Heb jij daar een formuletje voor? Wil het niet te gek doen met het eerste blok. Gaat mij meer om het zelf reviseren en iets meer koppel.
Dat is heel makkelijk eigenlijk.

Algemene gegevens F7P origineel:

- Cilinderinhoud: 1764 CC
- Compressieverhouding: 10:1

Per cilinder is dat 1764/4 = 441 cc.
De compressieverhouding is 10:1, dus weet je dat de verbrandingsruimte een inhoud heeft van 441/10 = 44.1 cc

Nu moet je de inhoud berekenen van de kom van je zuiger. Dat kan als je de diameter, en diepte weet.
De inhoud van een cilinder bereken je met:
pi*r²*h
r= radius
h= hoogte (in dit geval diepte) van de kom

Dus stel die kom is 40 mm breed, en 2 mm diep.

Dan is de inhoud:
3.14159*20²*2 = 2513 mm3 = 2.51 cc

Dus je verbrandingskamer heeft een volume van: 44.1 + 2.51 = 46.52 cc
Je totaal aantal cc's per cilinder in ODP = 441+2.51 = 443.51 CC

De compressieverhouding wordt nu:
443.51 / 46.52 CC = 9.53

Voor het nette moet je nog een kleine correctie toepassen vanwege der radius waarmee de kom is afgedraaid. Of er iets bij of gaat hangt af van welke diameter je kiest (bodem van de kom, of zuigeroppervlakte) Je kan dat ook berekenen als je wilt. Dan moet je de voor beide diameters de inhoud berekenen, en aftrekken van elkaar. Is de radius dan pakweg 45 graden, dan deel je de uitkomst door 2, en benader je het vrij nauwkeurig. Het zal hier gaan om misschien een paar tienden cc's, dus redelijk verwaarloosbaar, maar wel zo netjes om even uit te rekenen.

Succes
GerryTT

Bedankt (Y) Ga ik morgen gelijk uitrekenen. Zou ik het ook bij die JE zuigers uit moeten kunnen rekenen.
Tom
Moderator
Car: MB

Gewicht meten met en zonder water in het kommetje. Dan weet je het toch ook? Of denk ik hier te makkelijk :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
GerryTT

Zou theoretisch ook moeten lukken maar denk dat je het niet mooi vlak krijgt(adhesie of zoiets) En dan ook nog een weegschaal vinden die het kan meten.
Plaats reactie