Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Kan kloppen... Nog geen tijd gehad om een fatsoenlijke mail in elkaar te flanzen. Komt later deze week wel... :smile:
catrinus

oke ik zie hem wel verschijnen.
Arjen

On 2002-02-18 17:52, robert
wrote:
effe off topic tuner,

maar jouw broertje moet zn gordels achter hoger monteren. Dit is gevaarlijk zo.
Bij een frontale botsing trekt de gordel de stoelleuning naar beneden, en wel met:

naar beneden drukkracht = botskracht x tan(hoek)

waarbij:
-Botskracht is bijvoorbeeld met 50 km tegen een muur zo 30 G. Als jij 75 weegt trek je makkelijk met 1500 kg (!) aan de gordels. En das GEEN geintje. Die getallen komen van gordeleisen bij botsingen van MAAR 50 kmu.
-Hoek: hoek tussen 'de horizontaal" de de montage richting.
-tan: das de tangens, die zit op je rekenmachine.

FF een tabelletje over het verband van de kracht waarmee de stoelleuning dan in elkaar wordt gedrukt en de montagehoek:

Hoek Drukkracht
o o (montage horizontaal)
10 265 kg
20 545 kg
30 865 kg
40 1260 kg
50 1780 kg
60 2600 kg
70 4120 kg
80 8500 kg
90 montage vertikaal

nou ist misschien duidelijk waarom er een maximale montagehoek is.

-----------------
*** no cash - no problem ***
[ This message was edited by: robert on 2002-02-18 17:53 ]
Hoe groot mag de maximale hoek wezen ? Ik heb ze zelf op de onderste bevestigingspunten van de achtergordel zitten. Maar die zitten bij een 19 veel verder naar achteren. Ook zit mijn stoel een stuk lager. De hoek zal zo'n 30 graden wezen. Is dit teveel ? Of is het toch beter het bovenste bevestigingspunt van de achtergordel te gebruiken ? En in hoeverre worden de andere bevestigingspunten van een driepuntsgordel belast ? (de linker en rechter bevestiging). Ik heb die nu aan mijn stoelframe vastzitten.
-----------------
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.renault-tuning.nl/~rtc036" TARGET="_blank">www.renault-tuning.nl/~rtc036</A><!-- BBCode End -->
[ This message was edited by: Arjen on 2002-02-18 23:14 ]
robert

Als je een stoel koopt met gordelgaten of een gordel wordt de maximale montagehoek opgegeven.
Bij mij (schrott harnas en OMP stoelen) was dat 45 graden. Ik heb em echter bijna horizontaal lopen.

Die gordelpuntel op de bodem zijn volgens mij bedoeld voor montage van achtergordels, niet voor een harnas. Weet niet hoe dat bij jouw auto zit, moet je zelf maar bekijken. 30 graden vanaf horizontaal lijkt mij wel ok. Maar, het blijft eigen verantwoordelijkheid.

Dus het is handig vooraf te bekijken of een goeie montage mogelijkheid wel aanwezig is.

Bij mijn AT zaten er punten achterin vrij hoog. Toch heb ik ze nog hoger gemonteerd.
Mag officieel niet, maar ik vind dat ik dat wel kan. Volgens mij zegt apk "deugdelijk".

Aan een kooi monteren is ook heel mooi, die moet zich er dan wel voor lenen. Hoe het apk zit weet ik niet.

Trouwens wat ik ook wel eens heb gezien is een harnas bij een gewone stoel. Bij een botsing glijd de gordel van de leuning af en drukt je in elkaar. Of je doet het netter, en maakt een soort geleider. Die moet je dan wel heel sterk maken. En dan nog is de stoel niet gebouwd om grote drukkracht op te vangen. Dus als je dat dan toch wil dan MOET je de gordel zo horizontaal mogelijk naar achteren monteren. Kijk even naar het tabelletje en beslis welke kracht je op je schouders wil dragen.
Met je armen/schouders kan je bij een botsing wel heel even een grote kracht (1500 kg)dragen, echter een drukkracht naar beneden lukt je niet. Je ribbenkast wordt direct in elkaar geschoven!

-----------------
*** no cash - no problem ***

[ This message was edited by: robert on 2002-02-19 12:54 ]
Arjen

Bedankt voor de uitleg. Ik zal een kijken of ik iets van info kan vinden over mijn Sparco stoel. Ook zal ik de exacte hoek ff op gaan meten. Wil er toch geen risico mee nemen.
robert

ok, mooi zo.

let ook op de hoogte van de gaten in je stoel ten opzichte van je schouders.
Gaten hoger of gelijk aan je schouders: geen drukkracht op je schouder.
Echter schouders hoger dan het gat: de gordel loopt in een hoek van je schouder door het gat: zelfde verhaal, alleen nu vang jij de drukkracht op.

Je moet ook behoorlijk rechtop zitten. Want dan hang je bij een botsing mooi in de gordels. Als je lekker racy onderuit hangt, en je hebt geen "kruisgordel" dan glij je onderuit.
De onderste 2 banden drukken dan van onderen je ribbenkast in elkaar. (remember: 1500 kg)Dat heet 'submarining, ribsplinters in je hart is meteen dodelijk.
Je moet de onderste gordel altijd heel strak aantrekken en goed rechtop zitten.

Of een 5-punts gordel, dan kan het al wat beter. (1500 kg, aaauw!)

jaja, tis geen grapje allemaal.

(het gordeltestlab is 100m hier vandaan, vandaar die wetenschap)
Arjen

De gordelgaten zitten bij mij gelijk met mijn schouders. Ik ben maar een klein mannetje. Ook zit ik altijd rechtop. Onderuitgezakt zitten in die stoel van mij gaat echt niet. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is het volgende:

De haken voor de linker en rechter gordelbevestiging zitten nu aan het frame/rails van mijn kuipstoel vast. Zou dit sterk genoeg zijn of kan ik toch beter gaten in de bodem boren en daar de gordel aan/in bevestigen.
Tijn
Contacteer:

De haken horen in de originele bevestigingspunten van de koets geschroefd te worden. Als dat niet kan moeten er nieuwe bevestigingspunten in de koets gelast worden, dus niet gewoon een gat boren. De fia normering zegt dat er een verstevigingsplaat van tenminste 40 cm2 ingelast moet zijn, om te voorkomen dat bij impact de bodem uitscheurt.
Arjen

Het probleem is dat de originele bevestigingspunten van de gordel een ander soort schroefdraad hebben (fijn draad). En rechts zit het punt (de klikbevestiging) aan de originele stoel vast. Ik heb de haken voorlopig dus aan de metalen profielen vastzitten waar ook de kuipstoel aan vastzit. Bij de APK deden ze hier niet moeilijk over.

BTW: heb net ff de hoek van de gordel goed opgemeten en die is inderdaad 30 graden.
[ This message was edited by: Arjen on 2002-02-19 14:17 ]
Tuner
Contacteer:

On 2002-02-18 19:58, catrinus
wrote:
Ik zou ze op de originele gordel plaatsen vast zetten. Die zijn verstevigd voor de gordels zodat je de gordel bijv. niet uit de bodem scheurt.
ze zijn ook bevestigd op de originele plaatsen.
catrinus

bij mij ook. Maar ik zal niet weten of hij zo door de keuring kan i.v.m. aanschaf van een andere gtt.
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie