Afstellen van r-tuner
Ruud, echt, krijgt ralf dat niet door de APK getrokken voor je? :/
nope er is al vanalles geprobeerd maar de lamda zit aan de te hoge kant en loopt het blok dus te mager hij was dacht ik 1,06-1,07 en dan nog heb ik het liefst dat t blokie nu gewoon goed afgesteld is.
[img]http://www.vias.org/mikroelektronik/img ... _chart.png[/img]
[img]http://www.vias.org/mikroelektronik/img ... _chart.png[/img]
al is de VW nog zo snel een renaultje achterhaald hem wel
Is de uitlaat wel echt gasdicht??? Als na de sonde nog zuurtstof in de uitlaatkomt, wordt dat gemeten door de uitlaatgastester waardoor het lijkt alsof je een te arm mengsel hebt.
Je kan de sondespanning eens meten om te kijken of het mengsel in orde is, en of de sonde nog goed werkt. (liefst met scoop als je die hebt) Je hebt zelf de karakteristiek al gepost, dus je weet nu ook welk voltage je moet meten
Je kan de sondespanning eens meten om te kijken of het mengsel in orde is, en of de sonde nog goed werkt. (liefst met scoop als je die hebt) Je hebt zelf de karakteristiek al gepost, dus je weet nu ook welk voltage je moet meten

Hey Bart V, bedankt voor de reactie maar helaas heb ikzelf niet de meetapparatuur op dit alles na te meten, en volgens de keurmeester liep het motortje te arm onder belasting +- 4000 rpm (uitlaatgastester), nu even iets anders ik zie net dat Christiaan een r-tuner te koop heeft staan op de RTC-markt. Zou ik hiermee het blokje kunnen afstellen? (iets rijker laten lopen) of moet ik dan nog een hoger benzine druk regelaar scoren? En weet iemand of zo'n r-tuner realtime meet en dus niet per se op een dyno moet worden afgesteld, maar eventueel ook rijdend kan aanpassen?
Vraag me af als je die vacuumslang van de drukregelaar af trekt waar hij theroetisch een paar tiende extra benzinedruk moet krijgen de truuk doet.
R-tuner kun je niet realtime aanpassen, dan moet het contact aanstaan en de motor mag niet lopen, dat is het enige nadeel aan het systeem.
Je kunt hem helemaal zelf afregelen en met een vinkje kun je de computer het mengsel aan laten passen aan de hand van de gegevens van de lambdasonde. Dan komt hij makkelijk door de apk, héél misschien zelfs nog wel zonder kat.
Je kunt hem helemaal zelf afregelen en met een vinkje kun je de computer het mengsel aan laten passen aan de hand van de gegevens van de lambdasonde. Dan komt hij makkelijk door de apk, héél misschien zelfs nog wel zonder kat.
Je moet natuurlijk zelf wel de hele boel goed afstellen, maar voor de apk kun je dan (met een goede mapping die je al erin hebt gezet) de toerenbegrenzer op 3500 tpm zetten en de ECU in open loop (of closed loop, weet ik even niet meer) zeyyen met een vinkje en dan moet hij zo door de apk heen wandelen.
ik heb Christiaan gemaild, en deze heeft de r-tuner aan een 21 turbo hangen, en vroeg zich af of de ECU van een 21 en een clio 16v hetzelfde zijn? Of maakt dit nix uit, is de r-tuner universeel met verschillende ECU's?
Weer een update, ik ben net bij christiaan geweest en heb een r-tuner gekocht dus nu kan het afstellen beginnen
Alleen past de serial port niet op mn laptop, dus daar moet ik nog iets op verzinnen 

-
- Contacteer:
daar hebben ze usb adapter voor uitgevonden, verkrijgbaar bij de betere computerwinkel
Zo ik ben vanmiddag even een usb/serial adaptor gaan halen, en heb even getest of alles werkte. En TEWblog doet het
alleen zal ik een wideband oxigen lambda sonde moeten halen voor een goed afleesbaar signal. Nu weet ik alleen niet welke?
@Robke: welke wideband lambda gebruikte jij?

@Robke: welke wideband lambda gebruikte jij?
Het beste kun je de wideband nemen die bij Fastchip op de site staat, dan kun je hem gewoon correct loggen met tewblog.
Ik gebruikte een Zeitronix, die moest ik dan wel op het display realtime uitlezen of loggen met het Zeitronix programma.
Ik gebruikte een Zeitronix, die moest ik dan wel op het display realtime uitlezen of loggen met het Zeitronix programma.
Nou ik heb gister gekeken of ik het programma R-tuner 1.43 kan laten connecten met de r-tuner via de usb/ seriel poort adaptor, alleen krijg ik nu de hele tijd een foutmelding "connection lost" Dus nu doet i t niet. 

een desktop is een beetje moeilijk aan te sluiten in de auto, maar een oude laptop is een optie, maar als er iets is zodat ik hem op mn huidige laptop kan aansluiten heeft dat natuurlijk mn voorkeur