Kortsluiting ? Problemen met motor

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
PhoenixNLx

die heeft dan blijkbaar kortsluiting gemaakt?

ik heb trouwens een andere motorkabelboom gefixed... man man man wat zitten daar veel stekkertjes aan!! echt een hells karweitje...
PhoenixNLx

hey goed nieuws!

motorkabelboom is eruit! was wel 4 uur daarmee bezig, samen met 2 andere vrienden van me!

Het ziet ernaar uit dat echt heel de boom is doorgefikt... ik ga hem binnenkort bekijken waar het euvel vandaan komt...

de stekkers van de vin/thermostaat zijn idd anders, dat wordt overzetten. De rest is hetzelfde, heb alleen 2 extra stekkers en de aansluiting op de computer zitten 2 pinnetjes anders...

Ik zal binnenkort foto's laten zien van de aansluitingen en ik hoop dan dat jullie mee kunnen zien of het wel of niet gaat werken of dat ik gewoon een echte fase 2 kabelboom nodig heb? (misschien is dat sowieso gewoon slimmer?)
PhoenixNLx

Ik ben toch beetje bang dat als ik die motorkabelboom erin heb gezet dat het, omdat het niet de fase 2 kabel is, niet gaat werken.. en dat ik dan weer van voor af aan moet beginnen...

ga denk ik toch maar op zoek naar een fase 2 motorkabelboom en ik heb ook een plastic buis nodig bij mijn luchtinlaat(voor de inlaatspruitstuk(wokkel) , heeft iemand deze nog liggen?

[img]http://img142.imageshack.us/img142/4837/luchtslangmj1.jpg[/img]

deze!
jacques

Aanzuigrubber: Nieuwprijs bij de dealer 53 euro incl. (prijs 2006). Het heeft een voordeel: Het rubber is nieuw en dus lekker soepel. Oude aanzuigrubbers worden keihard en scheuren dus makkelijk.

Draadboom + ECU: Volgens mij heeft een phase 2 ECU een startonderbreker. Ik weet zeker dat een ph1 geen startonderbreker heeft. Dus volgens mij moet een draadboom + ECU van een phase 1 kunnen werken. Ik kan me van de laatste RTC meeting in Reeuwijk herinneren dat iemand (Kool?) mij vertelde welke contakten in de relaisbox moesten worden doorverbonden.
Gabri van der Veen
Über-Spammer

PhoenixNLx schreef:
de stekkers van de vin/thermostaat zijn idd anders, dat wordt overzetten. De rest is hetzelfde, heb alleen 2 extra stekkers en de aansluiting op de computer zitten 2 pinnetjes anders...
maak eens een foto van die 2 extra stekkers, misschien dat die ergens op een donker plekje moeten :wink:
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
jacques

Wat ik vergeten was te zeggen: Check even componenten zoals bv. de electrische koelwaterpomp , benzine pomp, stappenmotor of ze niet defect zijn (lees korstluiting maken) anders is je nieuwe draadboom ook zo naar de knoppe.
PhoenixNLx

ik ben toch op zoek naar een fase 2 kabelboom nog, want al dat doorverbinden enzo dat wordt het er ook niet beter op denk ik?

aanzuigbuis kan ik wellicht beter bestellen via de dealer inderdaad... of kan ik die nieuw ook ergens anders krijgen? dat ik hem thuisgestuurd krijg?

dit zijn de stekkers, de metalen stekker had ik niet bij mijn fase 2 kabelboom en de andere had ik wel op mijn kabelboom zitten, maar die was niet aangesloten...

[img]http://img147.imageshack.us/img147/7056/stekkerser3.jpg[/img]

En de koelvloeistofpomp heeft 1 stekkertje los, misschien heb ik dat gedaan bij het bekijken van de kabel dat weet ik niet, maar anders heeft die nooit goed vast gezeten geweest. die moet ik nog weer vastmaken aan de stekker... solderen waarschijnlijk?

hoe kan ik controleren of deze kortsluiting maakt verder? doormeten ofzo?
jacques

Dat rechter doosje is het tijdrelais. Na het uitzetten van je contactslot gaat het electrische koelvloeistofpompje 12 minuten draaien. Een en ander om de temperatuur te verdelen. Links is "fuel pump balast resistor" Ik heb dit eerder gezien, maar niet op mij R1916v ph1. Dit staat in het Haynes boek bij het schema van multipoint fuelinjection 16V. Indien nodig kan ik een copie maken.
PhoenixNLx

zijn de 2 stekkers noodzakelijk? want bij mijn ph 2 was de rechterstekker niet eens aangesloten, die bungelde los.... en die andere stekker had ik dus niet eens... die rechterstekker kan ik opzich wel installeren nu... dat is geloof ik aan het chasis vastmaken als ik naar de ph 2 r19 van een maat van mij kijk.
jacques

Ben je goed bekend met electronica?
Die weerstand gewoon tegen je spatbord monteren. De draden mogen het chassis niet raken. Het tijdrelais is niet noodzakelijk voor het kunnen lopen van de motor en kun je (tijdelijk) weg laten. Houdt de universeelmeter bij de hand en meet af en toe eens iets. Uiteindelijk is de oude draadboom niet zonder rede uitgefikt. Het kan zijn dat hij ergens was doorgesleten maar ook kan het zijn dat een van de componenten, zoals ik boven al eens beschreef, zijn doorgebrand.
O ja en het gebruik van een gedetaileerd schema kan geen kwaad.
Nog steeds succes.
PhoenixNLx

ik heb de oude kabelboom eens bekeken en het is de bruine stekker die aan de dynamo zit, waarbij allebei de draden(geel en wil met zwarte streep erover) helemaal weggefikt zijn(de isolatie eromheen althans)

dit loopt door tot de kruising bij de koelvloeistofpomp. De aftakking naar de motor heeft geen versmeulde draden(daarom deed waarschijnlijk de motor het nog wel, maar niet goed)

volgens gabri:

"die stekker zit op de spanningsregelaar, dus het kan zo zijn dat die niet helemaal lekker is."

Ik heb niet het acculampje zien branden toen het gebeurde... De spanningsregelaar zit die aan de dynamo vast?

Ik ben niet super elektrisch eigenlijk, heb ook de hulp van een maat van mij nodig, die die stekkertjes kan solderen en schema's kan lezen en uitmeten en dergelijke...

Maar het is dus blijkbaar die bruine stekker?

zal nog foto's uploaden binnenkort!
Gabri van der Veen
Über-Spammer

PhoenixNLx schreef: "die stekker zit op de spanningsregelaar, dus het kan zo zijn dat die niet helemaal lekker is."
dat maak ik op uit de elektrische schema's, die in de werkplaatshandboeken staan.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Riël
Über-Spammer

Als die stekker gaar is brand het acculampje niet.

één poot is van het lampje, de ander is 12v bekrachtiging voor de spoelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jacques

3 opmerkingen:
1. dat doosje is het tijdsrelais voor de koelvloeistof pomp.
2. Spanningsregelaar zit in de dynamo
3. De stekkertjes kun je het beste monteren met zo'n AMP (of soort gelijke tang) Zeker als er veel Amperes door lopen. Solderen is niet zo'n goede optie. De gevlogte koperdraard breekt vaak af naast de soldering.
nog steeds succes.
PhoenixNLx

koelvloeistofpomp was 1 draadje van los... die zat iig niet goed vast en het is volgens mij en een maat dat draadje geweest die is begonnen met smeulen.. die heeft de gele meegenomen zo richting dynamo en die is helemaal weggefikt!

foto van de situatie:

[img]http://img255.imageshack.us/img255/6452/situatieyt6.jpg[/img]

die zwarte is dus begonnen waarschijnlijk(van de koelvleoistofpomp) en die heeft die gele meegenomen...

volgens mij is fan wel goed, want die hebben we doorgemeten bij mij en bij die maat van mij en die gaf dezelfde weerstand....
PhoenixNLx

de stekker in de relaisbak is trouwens ook niet helemaal lekker meer volgens mij, kan misschien door de kortsluiting komen hoor, weet ik niet... Weet iemand hier een verklaring voor? (zie afbeelding:)

[img]http://img149.imageshack.us/img149/4161/relaisdj0.jpg[/img]
jacques

Misschien geoxideerde contacten / aansluitpennen? Dat is vaak het probleem met auto's van 10 jaar en ouder. Als je dan een beetje overgangsweerstand hebt en er moeten wat amperetjes door dan kan het warm worden. Zelf gebruik ik vaak contactspray, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
PhoenixNLx

de stekkers van de verschillende kabelbomen is anders, de pinnetjes zitten niet allemaal op dezelfde plek... is dit een probleem of regelt die computer dat zelf????
Riël
Über-Spammer

Nee, de computer regelt dat zeker niet zelf :)
!
PhoenixNLx

aaaah... wat nu? moet ik de pinnetjes allemaal gaan controleren? de kabelboom zit er al voor 90% in... hij kan ik dit het beste aanpakken?
PhoenixNLx

hoe kan dat overigens anders zitten dan bij die andere kabelboom dan? zit daar niet dezelfde ECU in?
jacques

Ik zou je graag helpen maar ik kan het niet. Ik weet dat de ECU van een ph1 autonoom is. Hij heeft geen startonderbreker. Wat ik al eerder zei, Ik heb iemand gesproken die wist dat er bij een inbouw ecu van een andere phase een paar draadjes doorverbonden moeten worden in de relais kast in het motorcompartiment. Ik begrijp dat je de ECU en de draadboom van een ph1 gebruikt, dus het moet kunnen gaan werken. Ik heb nog gekeken in het Haynes boek en daar staat het electrische schema van het volledige motormangement in. Volgens mij moet je er dan uit kunnen komen. Heb je al een poging ondernomen om de auto te starten en wat gebeurt er? Wat doet het niet? bv. benzine pomp.
PhoenixNLx

nee, ben nog niet klaar, moet nog stuk of 5 stekkertjes(dynamo gedeelte) en nog 2 andere... denk dat ik zo nog dat ga doen... kan het kwaad om proberen te starten als bepaalde dingen niet zouden werken? (door die verschillende stekkers)
Slebber

We hebben vandaag alles aangesloten (ik ben de vriend die meehelpt) Geprobeerd om te starten, maar de startmotor doet niks. Ik hoor wel de relais klikken als de sleutel omgedraaid wordt en de ABS pomp gaat ook aan. Dashboard hebben we nog niet teruggeplaatst, maar als ik zo de schema's zie is dit ook niet nodig om de startmotor aan te sturen? Heb ook even de relais in de bak omgewisseld om uit te sluiten dat het hier aan lag, zonder resultaat. De spanning valt niet weg tijdens het starten, dus het is niet de accu (dachten we eerst aan) We hadden vandaag geen tijd meer, dus we moeten alles nog een keer extra controleren, iemand een opmerking waar we naar kunnen kijken? We hebben trouwens allebei de ecu's geprobeerd, zonder resultaat.

Verder hebben we wel een stekkertje over, die bij mijn 19 16V wel is aangesloten. Deze stekker zit ergens onder in de buurt van de stuurbekrachtigingspomp. Hier dus dus gewoon niks.
PhoenixNLx

hmmm, heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? moet ik al die pinnetjes nog gaan controleren? en omzetten bij de computer? zou dat uit kunnen maken?
Riël
Über-Spammer

Op de startmotor zit een schuifstekkertje. Komt hier wel 12v op?

ZIt er 12v van de accu op de dikke pool van de startmotor?

Heeft de motor MASSA?
cinqidriver

PhoenixNLx schreef:aaaah... wat nu? moet ik de pinnetjes allemaal gaan controleren? de kabelboom zit er al voor 90% in... hij kan ik dit het beste aanpakken?
valt wel mee, ik ben nu met me 3e kabelboom bezig in me clio en het enige verschil dat ik vinden kan zijn de stekkers en je relaisbak, maar die stekker kun je met een beetje geduld en een dunne spijker wel overzetten.

maar, net wat riel zegt krijgt je startmotor wel 12v op de schuifstekker bij het starten???

krijgt je blok wel massa???

ff een multimeter scoren en dan weet je het :P

hoor je bij het op het contackt zetten je bezinepomp ook lopen???

zo niet controleer dan ff of die stekker bij je A stijl er wel goed in zit, als je het dashbord ook los gehad hebt,
Abel
Über-Spammer

accu leeg?
PhoenixNLx

nou ben alle draadjes langsgegaan van de startmotor, een en ander doorgemeten, wat blijkt, er zat nog draadje los van de startmotor... dus ik draai dat contact om....

hij doet et weer :bang: :bang: :bang:

nu nog keolvloeistofpomp draadjes aan de motorkabelboom monteren. En dan hopen dat het de draadjes waren die los waren geraakt van de koelvloeistofpomp, ipv dat de pomp zelf kortsluiting maakt...

vandaag dashboard weer in elkaar zetten en morgen alles in de motor goed isoleren en afmaken(motorkabelboom goed vastmaken, is dit slim met ti-ripjes? (I) )

hartelijk dank voor alle reacties!!! :biertjuh:
PhoenixNLx

deze draadjes moet ik dus nog doorlussen... ik haal beide stekkertjes eraf en dan maak ik ze aan elkaar vast...

[img]http://img520.imageshack.us/img520/1538/doorlinkennj3.jpg[/img]

die stekkers hebben voor de rest geen functie toch dan alleen doorlussen?
PhoenixNLx

die timerelais voor de koelvloeistofpomp, ik heb daarvoor nu zo'n doosje.. dit doosje zit normaal aan het chasis vast... is dit noodzakelijk of kan ik hem ook ergens anders aan vastmaken? oftewel moet het stekkertje massa maken of niet?

het gaat over het volgende stekkertje:

[img]http://img520.imageshack.us/img520/921/massastekkerqg1.jpg[/img]
jacques

Ik snap je vraag half. Het timerrelais kan los liggen. De metalen montagelip hoeft niet aan het chassis te zitten. De mijne is nu gemonteerd op de plaats waar vroeger de Bendix-ABS computer zat. Daar is het niet zo warm.
PhoenixNLx

ah ok, dan monteer ik hem ook ergens anders... :)

komt goed!

morgen alles afmaken en dan zal ik nog een bericht plaatsen over de eerste testrit! :)
Nielz

PhoenixNLx schreef:ok dan!

chill! want de renaultdealer die had weer eens zijn twijfels erbij!
sorry dat ik et zeg hoor, maar die gasten bij de renaultdealer weten echt geen ****!!!! ze konden me niet eens een prijsindicatie geven over een nieuwe motorkabelboom... hoorde later trouwens dat deze nieuw 400 euro zijn? prijzige dingetjes....

als het goed is krijg ik de kabel vrijdag... dus als het weer meewerkt, zaterdag eens kijken of ik wat kan doen eraan :)

mis me auto !!! (U)
Dus omdat een gemiddelde dealer bijna geen Clio/R19/Megane 16v krijgen (van voor 2000) weten ze geen fuck?
vergeet niet dat er heel veel jongens weggaan bij dealers en daar nieuwe minder ervaren mensen vaak voor terugkomen.
en natuurlijk is het zo dat het uurloon zo hoog ligt dat veel mensen het niet meer laten uitzoekenbij een dealer... tjah....
Dus om nu te zeggen dat ze niets weten vind ik beetje te ver gaan
(ik voel me licht op me teentje getrapt omdat ik iedere dag me best sta te doen om klanten zoals jou te helpen maar het ook niet altijd weet of kan weten door gebrek aan ervaring en documentatie)
Maarten-Jan
Car: R19.R

nee maar goed, zoŽn kabelboom moet je toch in 5 minuten kunnen vinden in dialogys als je de moeite doet je muis te bewegen :wink:

(niet lullig bedoeld tegenover jou verder!)
Plaats reactie