Per maandag zal ik rond rijden in onderstaande auto:
[img]http://home.kpnplanet.nl/~d.kool2@kpnpl ... /21GTX.jpg[/img]
Het betreft een R21 TXE uit 1990 met 153k op de teller. De auto is in 2000 geïmporteerd uit Duitsland.
Heb vandaag een proefrit gemaakt in zowel een Volvo 460 Turbo Automaat als de Renault 21 TXE. Waarbij de 21 duidelijk als beter onderhouden auto naar boven kwam. Daarnaast was één van mijn redenen om mijn Volvo 440 in te ruilen omdat ik het rijden in een Renault miste.
Ik heb geen enkel spatje roest kunnen ontdekken, ook de zagen de veerpoten er nog goed uit. Heb daarna ook nog proberen te letten op rare dingen m.b.t. de stuurinrichting op basis van de tips van Jo maar die kon ik ook niet ontdekken.
De volgende dingen vielen mij op tijdens de proefrit:
- verlichting klokje en boordcomputer niet werkzaam
- verlichting instrumentenpaneel zwak
- mistverlichting voor niet werkend
Wanneer ik de auto heb zal ik eerst een kijken of er een dasboard-verlichtings-dimmer aanwezig is, wie weet staat die uit...
Mocht dat het niet zijn, kan iemand mij vertellen waar ik de schroeve/torxen vind om het instrumentenpaneel uit het dashboard te halen?
ACT: Renault 21
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
ja die heeft al heel wat keren te koop gestaan, gabri en ik hebben er zelfs weleens in gereden 
http://www.priyantha.nl/rtc-upload/thum ... ?album=243

http://www.priyantha.nl/rtc-upload/thum ... ?album=243
Trust me. I know what I'm doing.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik moet dagelijks 135 km rijden en het vijfje gaat dat denk ik niet nog heel lang volhouden zonder grote problemen dus ik ben langzaamaan aan het bedenken wat ik hierna wil.
Eigenlijk moet het een Nevada worden. Nou kan ik verschillende kanten op; Een 2.2 kopen en er lpg opzetten, een 2.1 diesel kopen (ouwe tractor en loopt hooguit 1:15) of een 1.7 kopen en er een F9Q in lepelen uit een Mégane 1 of zo. Dat is een 1.9 DTI of 1.9 dCi.
Aangezien het een F-blok is moet dat sowieso wel vrij goed passen op de motorsteunen van de 1.7. Aandrijfassen zullen ook wel passen i.v.m. de vijfbak die onder een Mégane zit.
Maar dan het elektrische deel. Als ik een volledige auto koop en de kabelboom incl. contactslot eruit haal en over zet, doet hij het dan? Heb ik dan geen last met de startblokkering of andere problemen?
En welke motor is beter, de DTI of de dCi?
Eigenlijk moet het een Nevada worden. Nou kan ik verschillende kanten op; Een 2.2 kopen en er lpg opzetten, een 2.1 diesel kopen (ouwe tractor en loopt hooguit 1:15) of een 1.7 kopen en er een F9Q in lepelen uit een Mégane 1 of zo. Dat is een 1.9 DTI of 1.9 dCi.
Aangezien het een F-blok is moet dat sowieso wel vrij goed passen op de motorsteunen van de 1.7. Aandrijfassen zullen ook wel passen i.v.m. de vijfbak die onder een Mégane zit.
Maar dan het elektrische deel. Als ik een volledige auto koop en de kabelboom incl. contactslot eruit haal en over zet, doet hij het dan? Heb ik dan geen last met de startblokkering of andere problemen?
En welke motor is beter, de DTI of de dCi?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Als je van een Megane de ECU en de UCH (zekeringkast in het dashboard met de regeling) en het contactslot met sleutel dan moet dat gewoon lopen. 

- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
De 1.7 benzinemotoren in de 21 en Nevada liggen dwars. Dit zijn ook F-blokken, net als de F9Q diesel.FS1 schreef:ga je dan van een benzine auto een diesel maken? in de nevada's liggen de diesels namelijk in de andere richting dan in een megane dacht ik zo?
Klinkt goed te doenRonald1916V schreef:Als je van een Megane de ECU en de UCH (zekeringkast in het dashboard met de regeling) en het contactslot met sleutel dan moet dat gewoon lopen.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
met mn laguna 2 diesel nooit geen last van gehad, ook niet nadat de accu er af was geweest.Willem-Jan schreef:
Klinkt goed te doenHoe zit dat dan eigenlijk met het invoeren van de code voor de startblokkering als deze niet meer werkt in de sleutel? Dit had ik met mijn Coupé, dan moest ik elke keer dat de accu eraf was geweest met de knop van de deurvergrendeling in de auto een code invoeren door deze vast te houden terwijl er in de middenconsole een rood lampje ging knipperen.
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik zou voor de dci gaan, zuiniger, loopt mooier en stiller en heeft ook meer en een mooier koppel verloop. Nadeel is uiteraard een hogedruk pomp + opvoerpomp die stuk kan en de verstuivers kunnen ook stuk. Een dti is nog wat meer de tractor diesel en maakt nog gebruik van een brandstofpomp met meerdere uitgangen i.p.v. een commonrail, de injectie is wel al direct maar nog deels mechanisch.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Dit is volgens mij enkel bij de Megane's 1 met infrarode deurvergrendeling, bij een latere megane met radiografische deurvergrendeling hoefde je geen code meer te gebruiken bij wegvallen stroom.Willem-Jan schreef:
Klinkt goed te doenHoe zit dat dan eigenlijk met het invoeren van de code voor de startblokkering als deze niet meer werkt in de sleutel? Dit had ik met mijn Coupé, dan moest ik elke keer dat de accu eraf was geweest met de knop van de deurvergrendeling in de auto een code invoeren door deze vast te houden terwijl er in de middenconsole een rood lampje ging knipperen.
Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het omzetten van de elektronica, als je alles compleet overneemt, heb je er geen problemen mee.
Loop wel alle stekkers van de draadboom na (van een Megane), zeker de stekker onder de parafan heeft wel eens last van rottigheid.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Ik vrees dat ik naar Frankrijk of Duitsland zal moeten. Daar staat nog wel wat. Maar ik heb niet enorm veel haast. Heel soms staat er in Nederland ook wel een te koop.
Zonde dat je een deuk hebt gereden in je eigen 21. Onderdelen zijn lastig te vinden volgens mij.
Zonde dat je een deuk hebt gereden in je eigen 21. Onderdelen zijn lastig te vinden volgens mij.
Tijdje terug nog een diesel (ergens in Friesland)...en laatst kwam ik er eentje tegen met exportplaten!Willem-Jan schreef:Ik vrees dat ik naar Frankrijk of Duitsland zal moeten. Daar staat nog wel wat. Maar ik heb niet enorm veel haast. Heel soms staat er in Nederland ook wel een te koop.
Zonde dat je een deuk hebt gereden in je eigen 21. Onderdelen zijn lastig te vinden volgens mij.
Deuk is jammer. Herstellen kost 500 euro! Even kijken of ik een andere deur kan regelen en die laat spuiten, dat zal allicht wat goedkoper zijn. of anders zo goed en kwaad als het gaat zelf uitdeuken en poetsen. En/of de auto te koop zetten.
(Ben zelf ook al een tijdje aan het kijken voor een Nevada en ik wacht al een tijdje op die perfecte 19 Baccara in Frankrijk of Duitsland.)
Lag2 ph2 2.0T
Dit is niet wat je zoekt Willen-Jan, maar wel bijzonder.
http://www.2dehands.be/autos/autos/rena ... 62154.html
http://www.2dehands.be/autos/autos/rena ... 62154.html
Lag2 ph2 2.0T
En hier nog een losse dieselmotor. Die zou dan in die GTL kunnen die in Zuid-Holland te koop staat.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... s-740.html
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... s-740.html
Lag2 ph2 2.0T