Da's wel erg weinig.
Bij mijn Clio hadden ze er 1 kg af gehaald, standaard wegen ze 5 kg.
dat zou evt wel kloppen dan met de waarde's van 15 tot 25 procent die ik wel eens gehoort heb. hoe was de stationair loop van de clio nog? er word wel gezegt dat dat ie minder netjes zou lopen met lichter vliegwielRobke schreef:Da's wel erg weinig.
Bij mijn Clio hadden ze er 1 kg af gehaald, standaard wegen ze 5 kg.
R5GTT. Drive it like you stole it
Koppel komt wel op t vliegwiel terecht, maar gezien de beveiligingslipjes van de koppelingsplaat zelf (die 1cm smalle stripjes) heeft het vliegwiel wel genoeg vleesRobke schreef:Ik denk dat het toerental wat zwaarder zal wegen, dat vermogen zal weinig uitmaken gok ik.

Je kan er behoorlijk wat vanaf halen. Het effect is hetzelfde als dat je auto minder kg weegt. Iets minder mooi rond stationair kan wel gebeuren.
-
robke, dat blok van jou zit nu in die van rinze als ik het goed heb?
heb er naast gezeten toen hij het blok er net in had, hij kon echt geen 50 meer rijden in zn 4, ding haperde dan als een gek. in de 3 kon ie het zelfs niet erg fijn, hij deed het toen nog in de 2. maar sinds hij een tps-sensor van een williams (weet niet 100% cker of dat t was) en chipaanpassing heeft, kan ie t weer in zn 3, de 4 kan ie wel schudden.
volgens hem kwam het door het vliegwiel. echt fijn laag in toeren rijden is er niet meer bij dus als ik het goed begrijp?
edit- topic verplaatst naar nl.techniek, volgens mij past t daar beter?
heb er naast gezeten toen hij het blok er net in had, hij kon echt geen 50 meer rijden in zn 4, ding haperde dan als een gek. in de 3 kon ie het zelfs niet erg fijn, hij deed het toen nog in de 2. maar sinds hij een tps-sensor van een williams (weet niet 100% cker of dat t was) en chipaanpassing heeft, kan ie t weer in zn 3, de 4 kan ie wel schudden.
volgens hem kwam het door het vliegwiel. echt fijn laag in toeren rijden is er niet meer bij dus als ik het goed begrijp?

-
- Contacteer:
nl motor ? 

de vw corrado van mario die bij de dyynojet meeting in goes er 200pk uitgooide is ook voorzijn van een afgedraait vliegwiel. en ook deze motor is erg nerveus bij lage toeren
Toen ik de op maat gechipte chip erin had zitten, liep hij ook op lage toerentallen gewoon goed, niet zoals een standaard motor hoort te lopen, maar dat kwam ook door de nokkenassen.kool schreef:robke, dat blok van jou zit nu in die van rinze als ik het goed heb?
Het kan ook door de injectoren komen, dat ze net wat te groot zijn voor zulke lage toerentallen. Er zitten namelijk 21Turbo injectoren in.
Die injectoren zijn er later ingekomen en liep hij inderdaad wat minder lekker bij lagere toerentallen.
nou lijkt me sterk dat dat aan het vliegwiel ligt, heb ook een afgedraaide en krukas ook afgedraaid, ja hij loopt iets onstabieler onderin maar komt eerder door de nokkenassen, 50 in ze 4 gaat prima
Laatst gewijzigd door Xabre op za 16 dec 2006 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
als bij mijn circuit 19 om de een of andere reden de bak er nog eens uitmoet ga ik het vliegwiel ook maar eens in de draaibank zetten denk ik, lijkt me dat je bij een "racer" nog wel iets meer kan weg halen dan bij een auto die nog op de weg moet rijden. Voor een racer is het toch niet echt van belang of ie mooi stationair loopt, als ie volgas maar goed draait

maar neem aan dat wanneer je een afgedraait vliegwiel monteerd op gtt of 1.8 16v dat ie dat toch wel wat lekkerder door te toeren gaat. verschil zal wel merkbaar zijn toch
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
Had Rob em niet af laten draaien? die kan t je misschien uit ervaring vertellen 

Je kan er alleen iets zinnigs over zeggen als je alleen je een motor hebt die verder hetzelfde gebleven is, waarvan je enkel het vliegwiel lichter gemaakt hebt. Dan merk je goed wat het verschil is.
Als je gaat racen, en je houd het toerenal doorgaans tussen de 5000 en 7500 toeren, is een lichter vliegwiel altijd gunstiger. Op deze toerentallen is het minder noodzakelijk om de oneenparige beweging van de krukas te compenseren. Dat de motor op lage toerentallen beroerder gaat lopen, maakt in dit geval niet uit, aangezien je die lage toerentallen nauwelijks merkt. Dat beroerd lopen overigens valt wel mee hoor. Zolang de motor boven de 1500 tpm acceptabel draait is het meer dan prima voor een circuitbak.
Ikzelf heb overigens ook een lichter vliegwiel waar ongeveer een kilootje vanaf is, en dat gaat prima
Ik moet er wel bij zeggen dat drijfwerk en vliegwiel uitgebalanceerd zijn. Iets wat wel zinvol kan zijn als je die hoge toerentallen wilt draaien zonder al teveel verlies aan onbalans in je roterende massa.
Als je gaat racen, en je houd het toerenal doorgaans tussen de 5000 en 7500 toeren, is een lichter vliegwiel altijd gunstiger. Op deze toerentallen is het minder noodzakelijk om de oneenparige beweging van de krukas te compenseren. Dat de motor op lage toerentallen beroerder gaat lopen, maakt in dit geval niet uit, aangezien je die lage toerentallen nauwelijks merkt. Dat beroerd lopen overigens valt wel mee hoor. Zolang de motor boven de 1500 tpm acceptabel draait is het meer dan prima voor een circuitbak.
Ikzelf heb overigens ook een lichter vliegwiel waar ongeveer een kilootje vanaf is, en dat gaat prima

ja dat is wel het beste gewoon alles in 1 * mee pakken heb je ook het minst last van onbalans.-PAZ- schreef:word meestal toch ook wel gedaan geloof ik als ze de boel balanceren, vliegwiel met koppeling en druk groep erop
maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
Laat sir Isaac Newton 't maar niet horen, die draait zich om in z'n grafoldskool schreef: maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .
rev it like a rental
dat kna mischien in mindere mate irritant zijn bij een straat auto, maar lijkt me bij een circuitbak geen probleemoldskool schreef:ja dat is wel het beste gewoon alles in 1 * mee pakken heb je ook het minst last van onbalans.-PAZ- schreef:word meestal toch ook wel gedaan geloof ik als ze de boel balanceren, vliegwiel met koppeling en druk groep erop
maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .

Menno schreef:Laat sir Isaac Newton 't maar niet horen, die draait zich om in z'n grafoldskool schreef: maar het enigste probleem dat je ondervindt met een afgedraaid vliegwiel is dat ie niet meer zo vlug terug valt in toeren omdat je nu minder massa hebt om het toerental te verminderen , maar ja wie maakt zich daar nu druk om .

1,35kg lichter vliegwiel tov orgineel:
Hoogte standaard 2,33cm hoogte nu 2,09cm
Afgedraaid en gebalanceerd!
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201283.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201284.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201285.jpg[/img]
Hoogte standaard 2,33cm hoogte nu 2,09cm
Afgedraaid en gebalanceerd!
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201283.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201284.jpg[/img]
[img]http://www.minddrive.nl/renault1916v/ga ... 201285.jpg[/img]