Nee, ik rij zeker niet het hele land door. Ik woon in Assen, dat is nog prima te doen. Maar Boertien was gewoon de LPG boer die het wel wilde doen en kon, en bovendien een 400 euro goedkoper was dan een LPG boer in de buurt. Echt waar, ging om hetzelfde Vialle systeem!!!!!!
Een stukje rijden ben ik echter niet vies van. Voor onze old-timer ben ik wel gewend om ritten te maken om aan onderdelen te komen. Of zoals de volgende week, dan komt er een een andere motor in de old-timer camper.
Dat vraagt ook wat aanpassingen met de motorsteunen en het opnieuw balanceren en inkorten van de aandrijfas. Dan rij ik twee keer van Assen naar Veendam.
We hebben ook 5 jaar een Saviem bus gehad, daarvoor reed ik ook wel eens naar Rotterdam om aan onderdelen te komen. Of tijdens de vakantie in Frankrijk effe langs een sloperij en een uurtje onderdelen zoeken.
In Assen en in Groningen zitten garages waar ik goede ervaringen met Renault mee heb. Dus geen verre ritten daarvoor.
De vermogenswinst kwam ik verder ook niet uit. Misschien een andere slimmerik hier wel.
Johan
Achteraf inbouwen G3 in Scenic uit 1996
Omdat we toch veel rijden hebben we besloten er een LPI instalatie in te bouwen. Dat is dus gebeurd de afgelopen week. Ik heb echter een probleem nu met de auto. Morgen ga ik naar de garage, uiteraard garantie etc.
Maar willen jullie eens meedenken; toen ik vrijdag na het halen van de auto een 20 a 25 km had gereden ging de auto licht bokken. Ging snel weer over en veder geen probleem. Vandaag van Assen naar het westen gaan rijden. Na een 20 a 25 km begon het bokken weer, nu niet lichtjes maar heftig. Oranje lampje voor motor storing ging branden. Bij stil gaan staan op de vluchtstrook sloeg de motor af. Overgeschakeld naar benzine. Leek goed te gaan doch na een paar kilometer ook op benzine heftig bokken. En uitvallen of om en nabij de 1000 toeren blijven draaien. Zo nog een stukje doorgereden.
Was echter niet te doen dat steeds stoppen. Na het stoppen, motor en contact uit en dan ging het weer even.
Kortom, met de auto terug gereden. Daarbij iets opvallends; op benzine en LPG was het probleem van het bokken er.
Doch alleen wanneer ik de constante snelheid boven de 90 had. Van Hoogeveen naar Assen een 85 a 90 kilometer gereden en slechts een paar keer een licht bokken. Met bokken bedoel ik alsof de motor uitvalt. Dit gebeurd in eerste instantie wanneer ik iets gas los liet maar ook wat gas extra gaf. Na een korte periode gaat het over in veel meer bokken.
Het gekke is dus dat het over lijkt bij beneden de 90 rijden. Ook het stationair toerental zakt dan meestal keurig naar een 750 a 800 toeren. De motor is geen enkele keer afgeslagen, ook niet voor stoplicht of bij wegrijden.
Wie heeft op grond van deze informatie een idee. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de LPG inbouwer morgen.
Is overigens een goed bekend staand bedrijf met vaklui. Aan hun vakmanschap zal het niet liggen.
Gewoon benieuwd om jullie ervaringen te horen zodat ik wat beter geinformeerd ben.
Het gaat om een LPI instalatie van Vialle.
johan
Maar willen jullie eens meedenken; toen ik vrijdag na het halen van de auto een 20 a 25 km had gereden ging de auto licht bokken. Ging snel weer over en veder geen probleem. Vandaag van Assen naar het westen gaan rijden. Na een 20 a 25 km begon het bokken weer, nu niet lichtjes maar heftig. Oranje lampje voor motor storing ging branden. Bij stil gaan staan op de vluchtstrook sloeg de motor af. Overgeschakeld naar benzine. Leek goed te gaan doch na een paar kilometer ook op benzine heftig bokken. En uitvallen of om en nabij de 1000 toeren blijven draaien. Zo nog een stukje doorgereden.
Was echter niet te doen dat steeds stoppen. Na het stoppen, motor en contact uit en dan ging het weer even.
Kortom, met de auto terug gereden. Daarbij iets opvallends; op benzine en LPG was het probleem van het bokken er.
Doch alleen wanneer ik de constante snelheid boven de 90 had. Van Hoogeveen naar Assen een 85 a 90 kilometer gereden en slechts een paar keer een licht bokken. Met bokken bedoel ik alsof de motor uitvalt. Dit gebeurd in eerste instantie wanneer ik iets gas los liet maar ook wat gas extra gaf. Na een korte periode gaat het over in veel meer bokken.
Het gekke is dus dat het over lijkt bij beneden de 90 rijden. Ook het stationair toerental zakt dan meestal keurig naar een 750 a 800 toeren. De motor is geen enkele keer afgeslagen, ook niet voor stoplicht of bij wegrijden.
Wie heeft op grond van deze informatie een idee. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de LPG inbouwer morgen.
Is overigens een goed bekend staand bedrijf met vaklui. Aan hun vakmanschap zal het niet liggen.
Gewoon benieuwd om jullie ervaringen te horen zodat ik wat beter geinformeerd ben.
Het gaat om een LPI instalatie van Vialle.
johan
Bij Boertien hebben ze alles nagelopen en bekeken. Daarna de storingen uitgelezen.
Er waren twee foutmeldingen; mapsensor en weerstand gasklepweerstand.
Daarmee ga ik naar de renault dealer.
Toen ik de auto kocht was er een afleveringsbeurt, distributieriem vervangen etc bij.
Ik ging er dus vanuit dat dat ook gebeurd zou zijn. Even de bougies eruit gehad.
Daar zaten oude bougies in met een elektrode afstand tussen 2.0 en 2.2 mm!!!!
In plaats van de 0.9 mm. Bougies vervangen. Ook stonden twee bougies in een "oliebadje".
Bij het olie verversen zal er wel wat over de vuldop zijn gelopen. De bougies waren op de randen van de isolatoren zwart gebrand.
Deze ochtend weer een flink stuk moeten rijden. Alles ging goed, wanneer ik de 1e lichte hapering in de motor merk trap ik even kort het gaspedaal tot op de bodem in. Ik rij dan 85 of 120. Vervolgen is het hele probleem gelijk over. Dus geen schokken meer of verhoogd stationair draaien.
Ik vermoed dat de gasklepweerstand wel eens de boosdoener kan zijn.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Johan
Er waren twee foutmeldingen; mapsensor en weerstand gasklepweerstand.
Daarmee ga ik naar de renault dealer.
Toen ik de auto kocht was er een afleveringsbeurt, distributieriem vervangen etc bij.
Ik ging er dus vanuit dat dat ook gebeurd zou zijn. Even de bougies eruit gehad.
Daar zaten oude bougies in met een elektrode afstand tussen 2.0 en 2.2 mm!!!!
In plaats van de 0.9 mm. Bougies vervangen. Ook stonden twee bougies in een "oliebadje".
Bij het olie verversen zal er wel wat over de vuldop zijn gelopen. De bougies waren op de randen van de isolatoren zwart gebrand.
Deze ochtend weer een flink stuk moeten rijden. Alles ging goed, wanneer ik de 1e lichte hapering in de motor merk trap ik even kort het gaspedaal tot op de bodem in. Ik rij dan 85 of 120. Vervolgen is het hele probleem gelijk over. Dus geen schokken meer of verhoogd stationair draaien.
Ik vermoed dat de gasklepweerstand wel eens de boosdoener kan zijn.
Ik hou jullie verder op de hoogte.
Johan
Vanochtend naar de dealer geweest met de auto. Na diagnose gasklephuis schoongemaakt en stappen motor gereinigd. Zat erg veel troep op. Motor draaide duidelijk al beter. Doch de gasklepweerstand geeft ook nog problemen en een nieuwe besteld.
Moet me even van het hart dat de dealer me 1000 % is meegevallen. Ik had een jaar of 8 geleden wat minder prettige ervaringen daar. Maar nu was dat totaal anders. Vriendelijke en vakkundige mensen die veel uitleggen.
Kon rustig meekijken in de werkplaats. Heb zelf ook wel wat autotechnische kennis en sleutelvaardigheden.
De elektronica en regelcomputers gaan me "boven de pet", maar de basis niet. Ze legden gewoon even uit wat er aan de hand was en wat ze gingen doen. Blij met zo'n bedrijf op 1 km afstand!
Johan
Moet me even van het hart dat de dealer me 1000 % is meegevallen. Ik had een jaar of 8 geleden wat minder prettige ervaringen daar. Maar nu was dat totaal anders. Vriendelijke en vakkundige mensen die veel uitleggen.
Kon rustig meekijken in de werkplaats. Heb zelf ook wel wat autotechnische kennis en sleutelvaardigheden.
De elektronica en regelcomputers gaan me "boven de pet", maar de basis niet. Ze legden gewoon even uit wat er aan de hand was en wat ze gingen doen. Blij met zo'n bedrijf op 1 km afstand!
Johan
Vandaag 450 km met de auto gereden nadat de gasklepweerstand is vervangen.
Geen enkel probleem meer. Een heerlijk rijden auto. Met een tandem-asser en de terugreis een zwaar motorblok voor onze old-timer op de tandem-asser, reed hij 1 op 10.
Zo mag hij dus wel blijven rijden.
Johan
Geen enkel probleem meer. Een heerlijk rijden auto. Met een tandem-asser en de terugreis een zwaar motorblok voor onze old-timer op de tandem-asser, reed hij 1 op 10.
Zo mag hij dus wel blijven rijden.
Johan