Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
ed_pret

khoop voor je dat die van de sloop nog in goeie sterke staat zijn.
Rick

Weet iemand wat je kan doen tegen het bevriezen van je carburateur? Want vandaag had ik dat dus:smile:.
Tijn
Contacteer:

je hebt zeker je intercooler gefreeflowed?
Rick

yep
Tijn
Contacteer:

Yep, daar ga je .... (hint)

ff serieus, dat is dus het risico van freeflowen. Werkt prima als het warm is en als het vries, dan vriest ook alles.

Wellicht is een oplossing zoals in onze prachtige 4cv mogelijk? daar zit een hoesje voor de radiator voor de koude dagen bij.... dat kan je omlaag rollen als het dit soort weer is... soort rolgordijntje zeg maar.
misschien is een stuk karton ofzo al afdoende?
Rick

Thanx, gaan we morgen meteen proberen!
Anonymous

Volgens mij heb ik daar ook een beetje last van, als hij een tijdje stil heeft gestaan dan valt hij heel snel uit als ie koud is ( met de sjook er op), na een kwartiertje ofzo dan doet ie het weer prima, is dat het?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Een vriend van me zette in de wintermaanden altijd een stuk karton achter de Grill, om dit soort dingen tegen te gaan.
Marius

Hm, dan ga ik mijn gefreeflowde intercooler ook maar even weer vervangen door een met een thermosstaat die ik nog heb liggen.
Bart V

Moest vannochtend voor het eerst een dikke laag ijs van mn auto krabben :) :( Was waarschijnlijk niet de enige.
jeroen.k

Nope, ik moest ook. Nog ff een handige tip trouwens...zorg dat je een extra krabbertje in de auto heb liggen. Ik had net één zijruitje half schoon breekt me die krabber doormidden, sta je toch ff mooi te kijken! :(
Mickael

:lol:

Ik zet hem in de garage dan hoef ik niet te krabben :wink: en heb ik ook geen andere probs.

krab ze :lol:
jeroen.k

Mickael schreef::lol:

Ik zet hem in de garage dan hoef ik niet te krabben :wink: en heb ik ook geen andere probs.

Ik mag hem niet onder de carport zetten, daar staat de kadett :( van mn vader!
Mickael

jeroen.k schreef:
Mickael schreef::lol:

Ik mag hem niet onder de carport zetten, daar staat de kadett :( van mn vader!
Tja wat zal ik hier op zeggen? :lol:

Ok doe net als ik, zoek een leuke vrouw ga samen wonen en koop een huis met garage.

ps. pas wel op dat je vrouw dan niet in de garage wil staan met haar autotje. Dat heb ik dus wel zo af en toe, maarja haar clio16V mag ook wel eens lekker warm staan. :p
Serge1916V

MICHEL CLIO.16V schreef:bij ons hebben ze geen woutepalijs maar en kid-kiet of rattenhuis
Ik weet er alles van.....uuhhh ik bedoel, Ik weet het ja :D
Stomme eikels zijn het.

Maar dus gewoon met contactspray op je rubbers spuiten ?!
:D

Nee, ff zonder gein, gewoon een beetje vettig maken zodat het niet aan elkaar kan vriezen.
Dat zal ik dan meteen doen, want als je dat niet doet en je moet er elke keer aan trekken dan scheuren die rubbers op den duur.
EN due zijn best prijzig!!

Gr
Serge
Bart V

Ben benieuwd wat de winter ons dit jaar gaat brengen.
Derby

ik ben toch niet de enige die weet dat het s'winter stationair laten lopen van de motor zo'n beetje het slechtste is wat je kan doen. (na met koude motor wegscheuren).

Derby
jeroen.k

Derby schreef:ik ben toch niet de enige die weet dat het s'winter stationair laten lopen van de motor zo'n beetje het slechtste is wat je kan doen. (na met koude motor wegscheuren).

Derby
is dat zo?
Visscher
Contacteer:

Derby schreef:ik ben toch niet de enige die weet dat het s'winter stationair laten lopen van de motor zo'n beetje het slechtste is wat je kan doen. (na met koude motor wegscheuren).

Derby
Hey dat van dat stationair draaien wist ik niet, Kun je misschien uitleggen waarom dat zo is?

Bedankt
Chrisv

Visscher schreef:

Derby
Hey dat van dat stationair draaien wist ik niet, Kun je misschien uitleggen waarom dat zo is?

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

nog 1tje: ik hoor/lees weleens dat korte stukjes voor een gtt funest zijn, waarom is dit, wat gebeurt er bij korte stukjes wat bij lange stukken niet is?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Serge1916V

Omdat de motor dan loopt en de olie nog niet door het blok is verspreid.
Dus het beste is starten en meteen VOLGAS wegscheuren :lol: :lol:
Nee, maar wel meteen aanrijden(heel rustig)
Nooit boven de 2000 toeren komen als ie steenkoud is!!

Gr
Serge
Visscher
Contacteer:

Chrisv schreef:
Visscher schreef:

Derby

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

nog 1tje: ik hoor/lees weleens dat korte stukjes voor een gtt funest zijn, waarom is dit, wat gebeurt er bij korte stukjes wat bij lange stukken niet is?
Bij korte stukken word ie niet zo goed warm, olie is dus nog dik en geeft geen goede smering ??
jeroen.k

Chrisv schreef:
Visscher schreef:

Derby

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

Kan het je niet precies uitleggen, maar het heeft met een soort benzine-aanslag in je cilinders te maken die pas op bedrijfstemperatuur wegbrand. Korte stukjes is voor elke auto slecht.
Chrisv

jeroen.k schreef:
Chrisv schreef:
Visscher schreef:

Derby

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

Kan het je niet precies uitleggen, maar het heeft met een soort benzine-aanslag in je cilinders te maken die pas op bedrijfstemperatuur wegbrand. Korte stukjes is voor elke auto slecht.
Ik las laatst volgensmij ook iets dat die resten wel weer wegbranden bij een langere rit.

Dus mijn theorie dan. als je om de zoveel tijd een langere rit maakt maakt het niet uit...? Of denk ik fout :) ?
gille
Contacteer:

Chrisv schreef:
jeroen.k schreef:
Chrisv schreef:
Visscher schreef:

Derby

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

Ik las laatst volgensmij ook iets dat die resten wel weer wegbranden bij een langere rit.

Dus mijn theorie dan. als je om de zoveel tijd een langere rit maakt maakt het niet uit...? Of denk ik fout :) ?
yep is goed,om de week ff de snelweg op en scheuren maar
Chrisv

gille (mountainbike) schreef:
Chrisv schreef:
jeroen.k schreef:
Chrisv schreef:
Visscher schreef:

Derby

Bedankt
Ja, kben ook benieuwd.

yep is goed,om de week ff de snelweg op en scheuren maar
Ok dan hoef ik me niet druk te maken...
Ik rijd door de weeks meestal wel korte stukjes
Maar zondags ga ik eigenlijk altijd een stuk toeren...heerlijk :)
Derby

Ok Stationair draaien is de moord voor je motor. 10 min. stationair is 1000km rijden. Dus als je staat te krabben ben je zo 500 km aan slijtage verder. Het beste is starten en meteen wegrijden. Dat van onder die 2000 omw vind ik nogal link. bij koude en warme motor is de druk onder 2000 omw te laag om in dat toerengebied te blijven rijden zonder schade. Zolang het een constante belasting blijft is er weinig aan de hand, maar van uit < 2000 omw volgas is uit den boze.
Het stationair draaien is slecht voor de motor omdat er geen belasting is. De motor wordt niet warm en de olie circulatie is niet optimaal( zeg maar klote ). Daarbij omdat het stationair lopen bij koud weer moeilijk gaat door neerslag van brandstof (behalve lpg) En er dus op start verrijking /choke gelopen wordt slaat een groot deel van de brandstof neer in de olie. De brandstof loopt langs de cilinder wand het carter in, en neemt daarbij de mogelijk al aanwezige olie film mee naar beneden. Er ontstaat dus metaal op metaal contact. En ik hoef niet uit te leggen wat dat met je motor doet. Door de inmenging van brandstof in olie daalt de viscositeits waarde en neemt het vlam punt af. Dus bij veel starten met de choke aan en snel weer uitzetten (korte stukjes) ben je de motor aan het slopen. (smering slecht olie wodt tussen krukas en lagerschalen weg geperst) Plus dat er een kans bestaat dat dan bij een keer flink door trappen en uitzetten de motor blijft na dieselen. (afteraden) Ik gebruik mij auto dus ook alleen als ik 15 min of meer moet reizen. Blijf je ook nog een beetje gezond. Het stationair laten draaien s'winters is ook niet goed voor het milieu. Boeien, en niet goed voor de portemonee. Al die HC's die je dor de uitlaat naar buiten spuugt.

Derby
Michiel

En wat nou als je je gas rond de 2000 toeren houdt? Komt toch nagenoeg overeen met wegrijden met laag toerental of zit het hem in het belasten? Motor warm; auto van binnen lekker warm na het krabben!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Derby

rond is een vaag begrip. Bij 2000 omw is de druk bij warme motor net genoeg. Alles er boven is alleen maar beter. En wat nou warm interieur. Geef mij maar een koud interieur en de levensduur dan een warm int. als een toekomstige revisie klant.

derby
Derby

bij korte stukjes wordt de olie niet warm en ver zorgt dus aanslag. morgen meer.
Anonymous

Bart V schreef:Moest vannochtend voor het eerst een dikke laag ijs van mn auto krabben :) :( Was waarschijnlijk niet de enige.
Vriezen? Het was hier maar 6 graden vanochtend, de V6 ging eindelijk eens wat hoger stationair draaien om op te warmen :)
Chrisv

Derby schreef:bij korte stukjes wordt de olie niet warm en ver zorgt dus aanslag. morgen meer.
Morgen meer :) keej dan, ik leer nog een hoop hier :)
twingoturbo

kijk! hier hebben we wat aan.
Nielske

Derby schreef:Ok Stationair draaien is de moord voor je motor. 10 min. stationair is 1000km rijden. Dus als je staat te krabben ben je zo 500 km aan slijtage verder. Het beste is starten en meteen wegrijden. Dat van onder die 2000 omw vind ik nogal link. bij koude en warme motor is de druk onder 2000 omw te laag om in dat toerengebied te blijven rijden zonder schade. Zolang het een constante belasting blijft is er weinig aan de hand, maar van uit < 2000 omw volgas is uit den boze.
Het stationair draaien is slecht voor de motor omdat er geen belasting is. De motor wordt niet warm en de olie circulatie is niet optimaal( zeg maar klote ). Daarbij omdat het stationair lopen bij koud weer moeilijk gaat door neerslag van brandstof (behalve lpg) En er dus op start verrijking /choke gelopen wordt slaat een groot deel van de brandstof neer in de olie. De brandstof loopt langs de cilinder wand het carter in, en neemt daarbij de mogelijk al aanwezige olie film mee naar beneden. Er ontstaat dus metaal op metaal contact. En ik hoef niet uit te leggen wat dat met je motor doet. Door de inmenging van brandstof in olie daalt de viscositeits waarde en neemt het vlam punt af. Dus bij veel starten met de choke aan en snel weer uitzetten (korte stukjes) ben je de motor aan het slopen. (smering slecht olie wodt tussen krukas en lagerschalen weg geperst) Plus dat er een kans bestaat dat dan bij een keer flink door trappen en uitzetten de motor blijft na dieselen. (afteraden) Ik gebruik mij auto dus ook alleen als ik 15 min of meer moet reizen. Blijf je ook nog een beetje gezond. Het stationair laten draaien s'winters is ook niet goed voor het milieu. Boeien, en niet goed voor de portemonee. Al die HC's die je dor de uitlaat naar buiten spuugt.

Derby
oke dan... petitie tijd! :D
We klagen de staat aan wegens het slopen van onze geliefde renaultjes, middels die ellelange files!!! :wink:

ik zie uuuuroooo's, jazeker ja :p (sta toch elke dag minstens 15 min. te filleren :lol: )

mazzeltov Nielzke
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Derby

vervolg. Bij korte stukjes wordt de olie niet warm maar de motor zelf ook niet. De bougies kunnen aanslag vertonen van benzine en de zwavel die er in zit. Deze aanslag kan gaan gloeien, wat weer kan gaan leiden tot pingelen. Dit is niet goed voor de motor. Bij hoge toerentallen minder als bij lage. En je vervuilt je olie. tot 50% van de massa van de olie kan uit benzine bestaan. Bij lange stuken rijden stook je dit er wel weer uit. Het devies is dus Vooral lange stukken rijden, en boodschappen met de fiets of benenwagen.

Derby
Plaats reactie