[RS phase 1] Bandenkeuze

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Riël
Über-Spammer

Menno schreef:Ik heb me d'r ooit wel een beetje in verdiept, maar d'r is heel weinig 'hard' in verdiept. Zoals gezegd zijn bepaalde banden er veel gevoeliger voor, maar ook de auto speelt mee. Met name de moderne multi-link assen verergeren het verschijnsel, zeker wanneer er ruimte begint te ontstaan op de diverse scharnierpunten. Versleten dempers versterken het effect ook.

Van links naar rechts verwisselen werkt vaak wel, je rijdt het er dan weer 'af' . Maarja, het wordt soms ook wel weer afgeraden om de looprichting van een band te verwisselen.

Samengevat: gewoon k#t
Als je in feite bij auto's die hier gevoelig voor zijn bij elk beurtje de velgen 'doorschuift' is er wat te voorkomen?

Want het is voor veel mensne vaak een probleem, inderdaad die herrie wat je zegt, je kan er niets anders aan doen als elke keer nieuwe banden kopen terwijl ze nog zgan zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

d'r zijn tegenwoordig ook wel apparaten om zo'n band weer mooi rond te schaven.

wisselen lijkt me in ieder geval de moeite van 't proberen waard. Ik heb 't zelf ook wel gedaan met m'n eigen auto met ontzettende kutbanden. Het werd wel beter, maar echt stil zijn die krengen nooit geworden. (gelukkig mag ik 'm strax weer ophalen met fatsoenlijk (winter) rubber er onder :D
rev it like a rental
Arjen

Volgens mijn bandenboer moet je de wielen elke 7000-10000 km wisselen van as. Heb zelf de ervaring dat het vooral de achterbanden zijn die hier gevoelig voor zijn.
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

Menno schreef:Voor zo'n auto, in die maat, zou ik eerder de Pilot Premacy verwachten eigenlijk, iets meer comfort georienteerde band.
Hmm ik heb 2 bandenmannnen aan de telefoon gehad en deze raaden me de premacy zeer sterk af om "technische redenen"???
Toen ik vroeg naar wat harde feiten kon hij me dat niet vertellen.

Ik twijfel nu tussen de bridgestone potenza en de pilot.
Overigens vonden alle bandenboeren dat het een zeer rare maat was voor onder een scenic.

Misschien omdat er een PAX systeem onder heeft gezeten, had ook liever 16" gehad, maar goed.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb zelf ook 205/55/15 banden onder m'n auto zitten.
Het zijn Toyo Proxes T1-R banden en ik was iets van €300,- kwijt voor 4 stuks inclusief verzenden exclusief montage.

Ik ben er erg tevreden mee, maar misshcien is het voor onder een Scénic wat te sportief?

Ik zou anders voor de Bridgestone gaan, puur omdat ik persoonlijk liever een Bridgestone band heb dan zo'n "ouwelullen" Michelin.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind Michelin een beetje een ouwelullen merk. :lol:
Menno

ericon schreef:
Menno schreef:Voor zo'n auto, in die maat, zou ik eerder de Pilot Premacy verwachten eigenlijk, iets meer comfort georienteerde band.
Hmm ik heb 2 bandenmannnen aan de telefoon gehad en deze raaden me de premacy zeer sterk af om "technische redenen"???
Toen ik vroeg naar wat harde feiten kon hij me dat niet vertellen.

Ik twijfel nu tussen de bridgestone potenza en de pilot.
Overigens vonden alle bandenboeren dat het een zeer rare maat was voor onder een scenic.

Misschien omdat er een PAX systeem onder heeft gezeten, had ook liever 16" gehad, maar goed.
PAX, is dat vergelijkbaar met de huidige runflat banden van andere merken? Daar wordt het hele onderstel van een auto namelijk op ontwikkeld, omdat die banden veel stijver zijn. Zou ik dus gewoon lekker weer dezelfde banden onder schroeven.
rev it like a rental
ericon
Car: Meg RS225 + diversen

PAX is een systeem met een soort rubber worst om je velg, dus bij een platte kun je doorrijden.
Maar het systeem is verwijderd van mijn auto.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
pierre

Menno schreef:
pierre schreef:
Menno schreef:Ik ga een setje Pirelli winterbanden proberen, eens kieke hoe dat gaat.
voor Zuid Duitsland, Oostenrijk of Zweden zinvol, voor Nederland eigenlijk geldverspilling, vooral met dit klimaat en ' global warming effect '
shit, komt ie nu mee.... Ik heb net 3 setjes besteld. Zelf had ik er wel goeie ervaringen mee, en ook uit allerlei testjes lijkt 't toch echt wel zinvol, maar 't is dus niet meer nodig? Zal eens kieke of ik de bestelling nog kan cancellen dan...
niet cancellen maar lekker op wintersport gaan.
WDV46

Ik heb nu sinds 2 maanden Bridgestone Potenza RE50A onder mn RS zitten en die bevallen super!! De grip tijdens droge omstandigheden is geweldig en op nat wegdek is bijna zoveel grip als met de Wanli banden (die er op zaten) op droog asfalt. Ook zijn ze stiller en iets comfortabeler op slechte wegen. over de slijtage kan ik nog niets zeggen....
Maar ik zou potenza`s iedereen aanraden!

gr.

Willem
Riël
Über-Spammer

:smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maus

Al eens een bochtje mee gepakt? :)

(Maareh, welke .... legt er nou Wanli's onder z'n RS? |: )
WDV46

Toen ik em kocht zaten er nieuwe Wanli`s onder. Mooi profieltje, dat dan weer wel, maar niet geschikt voor een RS. En ja met de potenza`s al es een bochtje gepakt, tot de banden en het vrouwtje naast me krijsten!! 8)
Plaats reactie