Zeker op de rem geduwd tijdens het uitrollen

En wat doet jouw huidige auto op dezelfde bank?!ClitoRS schreef:Heb het echt zo op papier staan![]()
Zelf geloof ik het ook niet maar het staat toch echt zwart op wit
Heb hem geadviseerd om andere bakolie te gaan gebruiken anders zou ik het ook niet weten
Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.GijsClioRS schreef:Om een eerdere post van Speedline er toch nog even bij te betrekken. Gaat over een reflash van de ECU:
speedline
Posted: Wed Dec 01, 2004 1:28 pm Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
@Sander;
Pure vermogenswinst? Nee, de F4R RS motor loopt af fabriek al "bijna 95%" zodat er nauwelijks iets te halen valt qua topvermogen.
Chiptuning voor een RS doe je puur voor de volgende punten:
veel fellere reactie op gas door gewijzigde afstelling (minder milieuvriendelijk maar wel binnen wetgeving)
toerenbegrenzer op 7400min-1 (leuk voor circuitdagen)
verminderen van het bokkige gedrag in de warmloopfase
Die incidentele 2pk aan winst laten we dan maar buiten beschouwing. De motor levert wel ietsje meer trekkracht (enkele Nm's) in het middentoerengebied uitgaande van metingen.
However, in combinatie met een bepaalde type luchtfilterdoos met koude luchtinlaat, een 2004 uitlaatspruitstuk, een katalysator met grotere capaciteit, een vervangingspijp voor de middendemper en een absorptie einddemper en een bepaalde nokkenasset in combinatie met een herprogrammering moet er wel "significante"winst te boeken zijn in koppel en vermogen.
Daarnaast kan een cilinderkopbewerking bijna 5-10Nm opleveren over het gehele toerenbereik. Dat lijkt misschien niet veel maar bij 7000min-1 is dat al 7,3kW/ 10pk. En dat is gemeten op een motor waar verder niets aan gewijzigd is. Dus zonder de afstelling maar gewijzigd te hebben produceerde de motor al 10Nm meer. (Dezelfde auto is vooraf ook gemeten op dezelfde bank.)
Zo'n compleet pakket moet een motor opleveren met een vermogensgoal van rond de 140kW/ 190pk. En aangezien geen enkele RS motor die ik op een vermogensbank gezien heb zijn opgegeven vermogen haalt is dat nog al wat...
Er moet namelijk rond de 190Nm geproduceerd worden rond 7000min-1 om 140kW/190pk te produceren. En er komt nogal wat bij kijken om deze motor bij dat toerental zoveel lucht te laten verpompen dat er 190Nm aan de krukas te voorschijn komt.
Details volgen.
Euh, ik heb momenteel het inox racing system onder mijn Clio RS phase 1, en dat is zonder kat. Geen enkel probleem. Mijn kaeraad heeft die orbisound lijn op zijn phase 2 zonder kat, ook geen enkel probleem, maar hij geeft wel altijd een positieve waarde door op de 2 de landa sonde, dit moet je dus even laten programeren.Maus schreef:Uitlaat met race-kat is overigens ook nog eens zo'n bedrag. Kat helemaal weglaten zit er bij de RS nog niet in. Daar gaat zo veel werk in zitten om dat goed draaiende te krijgen, dat dat nog niet leverbaar is.
Er wordt hier niet gepraat; het is een feit dat een Clio RS F4R motor met zijn redelijk geavanceerde pingelsensor setup qua ontsteking gewoon op 'punt' staat. Met chiptuning is hier weinig eer te behalen qua topvermogen en piekkoppel.Robert-Jan schreef:Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.
Motorisch is er vrij weinig verandert er zit een standaard luchtfilterhuis op met een slang direct richting de gasklep.
Een aangepast uitlaatsysteem met een spagetti spruitstuk en race kat en een tussenpijp en eindemper van Jama(Laser), de Orbisound is na de eerste race al verbannen vanwege te veel db.
Er zit een racekoppeling in met een sequentiele 6 bak.
Een motormanagment van Magnetti Marelli vrij programmeerbaar.
Ons aller leermeester heeft weer gesprokenspeedline schreef:Er wordt hier niet gepraat; het is een feit dat een Clio RS F4R motor met zijn redelijk geavanceerde pingelsensor setup qua ontsteking gewoon op 'punt' staat. Met chiptuning is hier weinig eer te behalen qua topvermogen en piekkoppel.Robert-Jan schreef:Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.
Motorisch is er vrij weinig verandert er zit een standaard luchtfilterhuis op met een slang direct richting de gasklep.
Een aangepast uitlaatsysteem met een spagetti spruitstuk en race kat en een tussenpijp en eindemper van Jama(Laser), de Orbisound is na de eerste race al verbannen vanwege te veel db.
Er zit een racekoppeling in met een sequentiele 6 bak.
Een motormanagment van Magnetti Marelli vrij programmeerbaar.
Omdat de motor echter tot op een zeer hoog toerental closed loop (lambda 1) blijft draaien is er echter wel grote winst te boeken qua koppel in het middentoerengebied.
Pak Maus zijn dynouitdraai voor/ na tuning er maar eens bij. 18Nm winst !!! in het middentoerengebied.
Dit is wel een 182 maar hetzelfde feit gaat in iets mindere mate op voor de 172 met/ zonder elektronische gasklep.
Qua driveability reageren de motoren met elektronische gasklep veruit het beste op de Fastchip chiptuning.
Dan het Cup Clio geouwehoer. Een Cup Clio motor levert geen 200pk maar 185pk en dat is een vrij positieve waardering als ik wat gerenomeerde motorenbouwers mag geloven die Cup Clio's op de rollenbank hebben gehad. Ook onderling tussen de motoren treden er wel eens grote verschillen op. En er zijn meer verschillen tussen de Cup Clio RS motor en de straatversie. Onderandere het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.
Waar je vandaan haalt dat de Magneti Marelli Motorsport (SRT) ECU's vrij programmeerbaar zouden zijn is mij een raadsel. Ze zijn namelijk niet vrij programmeerbaar door klanten. Zijn gewoon verzegeld en werden in sommige cups ingenomen en random uitgedeeld om rotzooien tegen te gaan. Renault gebruikt haar eigen unieke gecodeerde variant van de Magneti Marelli Motorsport software. Het programmeren gebeurt in huis bij Renault door Magneti Marelli. Magneti Marelli Motorsport houdt namelijk kantoor in een van de ontwikkelingscentra van Renault in Nanterre Cedex.
Een Cup Clio heeft trouwens een complete specifieke kabelboom met een Renault Sport bedieningsunit voor de kachel, ruitenwissermodule, brandstofpomp en startmotor; Een stack/ MM display met toerenteller en nog wat kleine details. De motorkabelboom is aangesloten op voor de Cup Clio specifieke sensoren die het juiste meetbereik hebben voor de toegepaste ECU. Dus qua elektronica verschilt een Cup RS motor bijna 100% tov een straat auto.
Je opmerking motorisch vrij weinig verandert ga ik niet eens op in. Ik wil echter wel kwijt dat dit ver bezijden de waarheid is. Er is een keur aan speciale (en ook echt afwijkende) Renault Sport onderdelen toegepast in een Cup Motor. En het gaat te ver dat hier toe te lichten.
ja joh? hoe wee jij dat allemaal? uit een boek? zooo zeg... boeiend!!!!GijsClioRS schreef:speedline schreef:Ons aller leermeester heeft weer gesprokenRobert-Jan schreef:
hier stond veel tekst
( en dat bedoel ik echt positief
) Waar haal je al die wijsheid vandaan?
Die ligt thuis. Ik heb helaas geen scanner, anders had ik 'm wel online gezet. Ik kan kijken of ik er morgen een duidelijke foto van kan maken.Sander2 schreef:Waar is die dyno uitdraai van je Maus, waarbij je gebruikt maakt van die fastchip?
Yep, en een lekkere turbo rijker bentArno17 schreef:Over die Clio Cup wagentjes, sprak een dealer die ooit de wagentjes van Stokvis deed en die vertelde ook dat een Clio Cup op hooguit 190 pk zitten, dit dus omdat ik overwoog een chip aan te schaffen.
Ook vertelde de man dat je daarmee alleen een betere loop van de motor behaald en iets meer hangen aan het gas.
Las ook ergens op Engelse site dat je voor 6500 pond je auto 2 weken kwijt bent, maar als hij terug is voorzien is van alle toeters en bellen en 240 pk.