Chiptuning

Post hier al je vragen over de Clio
Riël
Über-Spammer

Ja idd
Zeker op de rem geduwd tijdens het uitrollen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander2

ClitoRS schreef:Heb het echt zo op papier staan :)

Zelf geloof ik het ook niet maar het staat toch echt zwart op wit
:smile:
Heb hem geadviseerd om andere bakolie te gaan gebruiken anders zou ik het ook niet weten :lol:
En wat doet jouw huidige auto op dezelfde bank?!
speedline

Even een paar korte commentaren:

Het zou mij niet verbazen als de bij de Hyundai gemeten 122pk aan de wielen correct zijn. Aangezien de automaat hier een behoorlijk verlies geeft en de motor waarschijnlijk de opgegeven 167pk niet haalt is 120pk aan de wielen vrij realistisch. Voor de rest wil je nog niet begraven worden in zo'n hok dus back naar de Renaultkes...

Wat de chiptuning voor de RS betreft. Omdat Renault de RS F4R tot wel 5.500min-1 ' schoon' (closed loop) wil laten draaien valt er in het middengebied best wat trekkracht en dus motorvermogen te halen! Daar bedoel ik dus geen maximum koppel en topvermogen mee!

De Phase 1 en Phase 2 software is gewoon leverbaar af Fastchip. De Phase 3 is nog niet uitgebracht. Maus heeft alleen zijn medewerking verleend om als subjectieve tester te fungeren.
Nico Clio RS

Robclio16v - Is de tweede bank al waar deze waarden uitkomen dus licht niet aan de bank of de tester

Sander2 - Mijn auto gaat voorlopig op geen enkele bank !!!! Als het eenmaal begint te kriebelen moet er ook van alles aan de auto verbouwd worden om er meer uit te krijgen en aangezien er eerst een huis verbouwd moet worden staat het hele project in de wacht. Financieel gesproken is het simpelweg niet rond te krijgen :@ Jammer maar helaas :s

speedline - Geloof het of niet maar het is een handbak met 6 versnellingen gemeten in de 4de versnelling bij v-max van 200 en een beetje km's p/u en 6750 rpm dus waar die het weer verliest zou het zo niet weten maar de eigenaar zelf kon het niet schelen dus hoef ik het verder ook niet uit te zoeken :)
Nico Clio RS

Rechtstreeks van de renault sport site

Motor F4R 730 viercilinder 16V, getuned door KMS
Cilinderinhoud 1998 cm_
Max. vermogen 220 pk bij 7800 t/m
Max. koppel 222 Nm bij 7400 t/m. Een hoog koppel beschikbaar over een breed toerengebied
Voeding multipoint injectiesysteem; geïntegreerde ontstekingsbesturing, MIS elektronica
Robert-Jan

GijsClioRS schreef:Om een eerdere post van Speedline er toch nog even bij te betrekken. Gaat over een reflash van de ECU:
speedline

Posted: Wed Dec 01, 2004 1:28 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

@Sander;

Pure vermogenswinst? Nee, de F4R RS motor loopt af fabriek al "bijna 95%" zodat er nauwelijks iets te halen valt qua topvermogen.

Chiptuning voor een RS doe je puur voor de volgende punten:

veel fellere reactie op gas door gewijzigde afstelling (minder milieuvriendelijk maar wel binnen wetgeving)
toerenbegrenzer op 7400min-1 (leuk voor circuitdagen)
verminderen van het bokkige gedrag in de warmloopfase

Die incidentele 2pk aan winst laten we dan maar buiten beschouwing. De motor levert wel ietsje meer trekkracht (enkele Nm's) in het middentoerengebied uitgaande van metingen.

However, in combinatie met een bepaalde type luchtfilterdoos met koude luchtinlaat, een 2004 uitlaatspruitstuk, een katalysator met grotere capaciteit, een vervangingspijp voor de middendemper en een absorptie einddemper en een bepaalde nokkenasset in combinatie met een herprogrammering moet er wel "significante"winst te boeken zijn in koppel en vermogen.

Daarnaast kan een cilinderkopbewerking bijna 5-10Nm opleveren over het gehele toerenbereik. Dat lijkt misschien niet veel maar bij 7000min-1 is dat al 7,3kW/ 10pk. En dat is gemeten op een motor waar verder niets aan gewijzigd is. Dus zonder de afstelling maar gewijzigd te hebben produceerde de motor al 10Nm meer. (Dezelfde auto is vooraf ook gemeten op dezelfde bank.)

Zo'n compleet pakket moet een motor opleveren met een vermogensgoal van rond de 140kW/ 190pk. En aangezien geen enkele RS motor die ik op een vermogensbank gezien heb zijn opgegeven vermogen haalt is dat nog al wat...

Er moet namelijk rond de 190Nm geproduceerd worden rond 7000min-1 om 140kW/190pk te produceren. En er komt nogal wat bij kijken om deze motor bij dat toerental zoveel lucht te laten verpompen dat er 190Nm aan de krukas te voorschijn komt.

Details volgen.
Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.
Motorisch is er vrij weinig verandert er zit een standaard luchtfilterhuis op met een slang direct richting de gasklep.
Een aangepast uitlaatsysteem met een spagetti spruitstuk en race kat en een tussenpijp en eindemper van Jama(Laser), de Orbisound is na de eerste race al verbannen vanwege te veel db.
Er zit een racekoppeling in met een sequentiele 6 bak.
Een motormanagment van Magnetti Marelli vrij programmeerbaar.
VLK Groep
fasty

Maus schreef:Uitlaat met race-kat is overigens ook nog eens zo'n bedrag. Kat helemaal weglaten zit er bij de RS nog niet in. Daar gaat zo veel werk in zitten om dat goed draaiende te krijgen, dat dat nog niet leverbaar is.
Euh, ik heb momenteel het inox racing system onder mijn Clio RS phase 1, en dat is zonder kat. Geen enkel probleem. Mijn kaeraad heeft die orbisound lijn op zijn phase 2 zonder kat, ook geen enkel probleem, maar hij geeft wel altijd een positieve waarde door op de 2 de landa sonde, dit moet je dus even laten programeren.
speedline

Robert-Jan schreef:Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.
Motorisch is er vrij weinig verandert er zit een standaard luchtfilterhuis op met een slang direct richting de gasklep.
Een aangepast uitlaatsysteem met een spagetti spruitstuk en race kat en een tussenpijp en eindemper van Jama(Laser), de Orbisound is na de eerste race al verbannen vanwege te veel db.
Er wordt hier niet gepraat; het is een feit dat een Clio RS F4R motor met zijn redelijk geavanceerde pingelsensor setup qua ontsteking gewoon op 'punt' staat. Met chiptuning is hier weinig eer te behalen qua topvermogen en piekkoppel.

Omdat de motor echter tot op een zeer hoog toerental closed loop (lambda 1) blijft draaien is er echter wel grote winst te boeken qua koppel in het middentoerengebied.

Pak Maus zijn dynouitdraai voor/ na tuning er maar eens bij. 18Nm winst !!! in het middentoerengebied.

Dit is wel een 182 maar hetzelfde feit gaat in iets mindere mate op voor de 172 met/ zonder elektronische gasklep.

Qua driveability reageren de motoren met elektronische gasklep veruit het beste op de Fastchip chiptuning.

Dan het Cup Clio geouwehoer. Een Cup Clio motor levert geen 200pk maar 185pk en dat is een vrij positieve waardering als ik wat gerenomeerde motorenbouwers mag geloven die Cup Clio's op de rollenbank hebben gehad. Ook onderling tussen de motoren treden er wel eens grote verschillen op. En er zijn meer verschillen tussen de Cup Clio RS motor en de straatversie. Onderandere het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.

Waar je vandaan haalt dat de Magneti Marelli Motorsport (SRT) ECU's vrij programmeerbaar zouden zijn is mij een raadsel. Ze zijn namelijk niet vrij programmeerbaar door klanten. Zijn gewoon verzegeld en werden in sommige cups ingenomen en random uitgedeeld om rotzooien tegen te gaan. Renault gebruikt haar eigen unieke gecodeerde variant van de Magneti Marelli Motorsport software. Het programmeren gebeurt in huis bij Renault door Magneti Marelli. Magneti Marelli Motorsport houdt namelijk kantoor in een van de ontwikkelingscentra van Renault in Nanterre Cedex.

Een Cup Clio heeft trouwens een complete specifieke kabelboom met een Renault Sport bedieningsunit voor de kachel, ruitenwissermodule, brandstofpomp en startmotor; Een stack/ MM display met toerenteller en nog wat kleine details. De motorkabelboom is aangesloten op voor de Cup Clio specifieke sensoren die het juiste meetbereik hebben voor de toegepaste ECU. Dus qua elektronica verschilt een Cup RS motor bijna 100% tov een straat auto.

Je opmerking motorisch vrij weinig verandert ga ik niet eens op in. Ik wil echter wel kwijt dat dit ver bezijden de waarheid is. Er is een keur aan speciale (en ook echt afwijkende) Renault Sport onderdelen toegepast in een Cup Motor. En het gaat te ver dat hier toe te lichten.
Robert-Jan

Weer wat geleerd op een saaie dinsdagavond.

Vertel is wat over de opbouw van het Cup blok, jij weet er meer van dan de heren techneuten krijg ik nu het idee.

De 'wijsheid' heb ik gekregen van een aantal techneuten uit de Clio Cup helaas hebben die niet de mogelijkheid om zo'n blok uit elkaar te schroeven door die zegels.

Er rijden teams rond in het DNRT kampioenschap met een ex Clio Cup wagen deze claimen wel over de 200 pk te gaan waar halen ze deze wijsheid vandaan of zijn deze wel in staat om de ECU te programmeren of maken die gebruik van een ander motormanagment systeem?

Denk jij dat er zonder turbo nog meer winst behaald zou kunnen worden uit de Clio van Maus, of gaat het kwa prijs dan echt uit de klauwen lopen?
VLK Groep
Maus

Wat ik van Henk (Fastchip) begreep, was dat de ecu welke ik getest heb, slechts een ruwe versie bevatte. In de uiteindelijke versie, zal waarschijnlijk (denk ik) nog wat fine-tuning zitten. Dus een enkele extra nm koppel winst in het midden toerengebied zal er mogelijk nog wel inzitten. :)
GijsClioRS

speedline schreef:
Robert-Jan schreef:Er wordt hier gepraat dat een RS op 95% van zijn vermogen rijdt, hoe zit dit dan met een Cup Clio deze levert bijna 200 pk.
Er wordt hier niet gepraat; het is een feit dat een Clio RS F4R motor met zijn redelijk geavanceerde pingelsensor setup qua ontsteking gewoon op 'punt' staat. Met chiptuning is hier weinig eer te behalen qua topvermogen en piekkoppel.

Omdat de motor echter tot op een zeer hoog toerental closed loop (lambda 1) blijft draaien is er echter wel grote winst te boeken qua koppel in het middentoerengebied.

Pak Maus zijn dynouitdraai voor/ na tuning er maar eens bij. 18Nm winst !!! in het middentoerengebied.

Dit is wel een 182 maar hetzelfde feit gaat in iets mindere mate op voor de 172 met/ zonder elektronische gasklep.

Qua driveability reageren de motoren met elektronische gasklep veruit het beste op de Fastchip chiptuning.

Dan het Cup Clio geouwehoer. Een Cup Clio motor levert geen 200pk maar 185pk en dat is een vrij positieve waardering als ik wat gerenomeerde motorenbouwers mag geloven die Cup Clio's op de rollenbank hebben gehad. Ook onderling tussen de motoren treden er wel eens grote verschillen op. En er zijn meer verschillen tussen de Cup Clio RS motor en de straatversie. Onderandere het inlaatspruitstuk en de cilinderkop.

Waar je vandaan haalt dat de Magneti Marelli Motorsport (SRT) ECU's vrij programmeerbaar zouden zijn is mij een raadsel. Ze zijn namelijk niet vrij programmeerbaar door klanten. Zijn gewoon verzegeld en werden in sommige cups ingenomen en random uitgedeeld om rotzooien tegen te gaan. Renault gebruikt haar eigen unieke gecodeerde variant van de Magneti Marelli Motorsport software. Het programmeren gebeurt in huis bij Renault door Magneti Marelli. Magneti Marelli Motorsport houdt namelijk kantoor in een van de ontwikkelingscentra van Renault in Nanterre Cedex.

Een Cup Clio heeft trouwens een complete specifieke kabelboom met een Renault Sport bedieningsunit voor de kachel, ruitenwissermodule, brandstofpomp en startmotor; Een stack/ MM display met toerenteller en nog wat kleine details. De motorkabelboom is aangesloten op voor de Cup Clio specifieke sensoren die het juiste meetbereik hebben voor de toegepaste ECU. Dus qua elektronica verschilt een Cup RS motor bijna 100% tov een straat auto.

Je opmerking motorisch vrij weinig verandert ga ik niet eens op in. Ik wil echter wel kwijt dat dit ver bezijden de waarheid is. Er is een keur aan speciale (en ook echt afwijkende) Renault Sport onderdelen toegepast in een Cup Motor. En het gaat te ver dat hier toe te lichten.
Ons aller leermeester heeft weer gesproken (Y) ( en dat bedoel ik echt positief :) ) Waar haal je al die wijsheid vandaan?
Robert-Jan

Wees blij dat we zo'n leermeester hebben :D.
VLK Groep
-Ray-
Contacteer:

GijsClioRS schreef:
speedline schreef:
Robert-Jan schreef:
hier stond veel tekst
Ons aller leermeester heeft weer gesproken (Y) ( en dat bedoel ik echt positief :) ) Waar haal je al die wijsheid vandaan?
ja joh? hoe wee jij dat allemaal? uit een boek? zooo zeg... boeiend!!!!

:lol:
Immer wieder die verdammte Holländer
Maus

Een beetje van 'm zelf en een beetje van Maggie. :wink:

Denk een gedeelte uit de boeken en een gedeelte uit de praktijk. (I)
Maus

-Ray- schreef:ja joh? hoe wee jij dat allemaal? uit een boek? zooo zeg... boeiend!!!!

:lol:
En dat is allemaal echt gebeurd? Ga weg! :lol:
Sander2

Waar is die dyno uitdraai van je Maus, waarbij je gebruikt maakt van die fastchip?
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Over die Clio Cup wagentjes, sprak een dealer die ooit de wagentjes van Stokvis deed en die vertelde ook dat een Clio Cup op hooguit 190 pk zitten, dit dus omdat ik overwoog een chip aan te schaffen.

Ook vertelde de man dat je daarmee alleen een betere loop van de motor behaald en iets meer hangen aan het gas.

Las ook ergens op Engelse site dat je voor 6500 pond je auto 2 weken kwijt bent, maar als hij terug is voorzien is van alle toeters en bellen en 240 pk.
Maus

Sander2 schreef:Waar is die dyno uitdraai van je Maus, waarbij je gebruikt maakt van die fastchip?
Die ligt thuis. Ik heb helaas geen scanner, anders had ik 'm wel online gezet. Ik kan kijken of ik er morgen een duidelijke foto van kan maken.
Sander2

Arno17 schreef:Over die Clio Cup wagentjes, sprak een dealer die ooit de wagentjes van Stokvis deed en die vertelde ook dat een Clio Cup op hooguit 190 pk zitten, dit dus omdat ik overwoog een chip aan te schaffen.

Ook vertelde de man dat je daarmee alleen een betere loop van de motor behaald en iets meer hangen aan het gas.

Las ook ergens op Engelse site dat je voor 6500 pond je auto 2 weken kwijt bent, maar als hij terug is voorzien is van alle toeters en bellen en 240 pk.
Yep, en een lekkere turbo rijker bent :worship:
markske
Contacteer:

heb mijn Renault Sport stuurdoos vorige week geïnstalleerd. Het voelt net zoals bij mijn phase 1 die ik 5 jaar geleden had. Begrenzer ligt hoger, maar nog teveel tegendruk. Nu wacht ik nog op de Orbisoud die een stuk groter in diameter is. Daarna zal hij wel mooi vlot doortrekken zoals bij mijn phase 1 (+-7800 rpm). Het verschil met de ECU en de standaard uitlaat of de ECU en de Cup uitlaat is echt wel heel goed voelbaar en vooral zichtbaar aan het verloop van de toerenteller. Die gaat echt een stuk sneller in de hogere toeren
Plaats reactie