Wat klinkt als een koe onder de motorkap? [GTT]

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
FrankB
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 3 mei 2004 18:24
Locatie: Almelo

Matijs schreef:
FrankB schreef:Mijn allereerste GT turbo had ook dat geluid. Ik ben erg lang aan het zoeken geweest waar het geluid vandaan kwam en na bijna een jaar had ik het gevonden. Tegen je schutbord zit een non-return valve. Op dat potje zit een slang dat naar de turboslang gaat (van intercooler naar carb.) en een slang dat naar je anti percolator fan loopt. Dat potje sluit niet meer (goed) af en veroorzaakt het geluid!
Het is dus feitelijk die turbodruk die tegen de anti percolatie ventilator staat aan te blazen? Zal wel apart klinken ja, maar dat zou je dan toch ook aan je turbodruk meter moeten kunnen zien. Je zal minder druk meten omdat een deel weglekt naar buiten.
Nee, de turbo zal wat harder moeten werken om op dezelfde druk te komen. Immers de druk blijft opbouwen totdat die waarde is bereikt waarbij de wastegate zo ver is geopend dat de druk niet meer toeneemt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tis dus ook nog turbokilling...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

owja, duh :s Remind me dat ik geen onzinnige commentaren moet geven als ik niet in staat ben helder na te denken (N) :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

FrankB schreef:Mijn allereerste GT turbo had ook dat geluid. Ik ben erg lang aan het zoeken geweest waar het geluid vandaan kwam en na bijna een jaar had ik het gevonden. Tegen je schutbord zit een non-return valve. Op dat potje zit een slang dat naar de turboslang gaat (van intercooler naar carb.) en een slang dat naar je anti percolator fan loopt. Dat potje sluit niet meer (goed) af en veroorzaakt het geluid!
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Top Tip
Die gaan we dus zo snel mogelijk vervangen!!!

Volgende vraag :P

Ik heb geen reserve, heeft iemand die toevallig nog liggen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Gewoon eerst losgooien en dicht stoppen om te testen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Abel schreef:Gewoon eerst losgooien en dicht stoppen om te testen.
Je bedoelt die slang gewoon afknijpen?

Niet ergens kwalijk voor dan?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ja afknijpen is ook goed

nee. is alleen voor antidampbel vorming..

eerdere moddellen hebben het niet eens. en ph1 heeft die klep weer niet
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Abel schreef:Ja afknijpen is ook goed

nee. is alleen voor antidampbel vorming..

eerdere moddellen hebben het niet eens. en ph1 heeft die klep weer niet
ok, dan knijpen we hem eerst ff af.

Thanxs!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
FrankB
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 3 mei 2004 18:24
Locatie: Almelo

En? (Y) ? (N) ?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

FrankB schreef:En? (Y) ? (N) ?
staat nog op de planning voor deze week.

Ben ontzettend veel dingen aan het fixxen/ maken dus tijd is veel te kort.

Kijk maar in mijn project topic.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

deze klep opent gelijktijdig bij het aanslaan van de percolatiefan.
kost slechts 18 euro, had er bijna een in voorraad, maar op die dag liep er een gek op de sloop die er 50 euro voor wilde hebben, dus laten liggen.

maar die gaat nooit kapot, dus ik twijfel.

meten is weten.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor minder gezeik pak je die slang vast en rukt er eens goed aan. Met een beetje mazzel heb je die fan dan ook nog eraan hangen :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Riël schreef:Voor minder gezeik pak je die slang vast en rukt er eens goed aan. Met een beetje mazzel heb je die fan dan ook nog eraan hangen :beer:
Ah! Zo gaat dat dus daar in het zuiden! :D Of leren ze je dat op de PTH? :lol:

Die fan zit trouwens op een verschrikkelijke manier gemonteerd, ik wil nog wel eens een hartig woordje spreken met degene die die beugel heeft bedacht.
jetab
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 19 mar 2001 0:00
Contacteer:

FrankB schreef:Mijn allereerste GT turbo had ook dat geluid. Ik ben erg lang aan het zoeken geweest waar het geluid vandaan kwam en na bijna een jaar had ik het gevonden. Tegen je schutbord zit een non-return valve. Op dat potje zit een slang dat naar de turboslang gaat (van intercooler naar carb.) en een slang dat naar je anti percolator fan loopt. Dat potje sluit niet meer (goed) af en veroorzaakt het geluid!
Jep, zelfde gehad.... die klep+slangen weggehaald+afgedopt en weg geluid. Ik had het alleen bij hogere druk 1.2bar

Zag de nut van dit ding niet in dus weg ermee...
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Calle schreef:
Riël schreef:Voor minder gezeik pak je die slang vast en rukt er eens goed aan. Met een beetje mazzel heb je die fan dan ook nog eraan hangen :beer:
Ah! Zo gaat dat dus daar in het zuiden! :D Of leren ze je dat op de PTH? :lol:

Die fan zit trouwens op een verschrikkelijke manier gemonteerd, ik wil nog wel eens een hartig woordje spreken met degene die die beugel heeft bedacht.
eerst schroef onderaan de beugel losdraaien, is moeilijk te zien.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Erik,

Die dumpvalve klinkt wel netjes :D
Van welk merk is die?
'k Hou van dat fluitend geluidje op het einde van iedere PSSSS (Y)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

pierre schreef:
Calle schreef:
Riël schreef:Voor minder gezeik pak je die slang vast en rukt er eens goed aan. Met een beetje mazzel heb je die fan dan ook nog eraan hangen :beer:
Ah! Zo gaat dat dus daar in het zuiden! :D Of leren ze je dat op de PTH? :lol:

Die fan zit trouwens op een verschrikkelijke manier gemonteerd, ik wil nog wel eens een hartig woordje spreken met degene die die beugel heeft bedacht.
eerst schroef onderaan de beugel losdraaien, is moeilijk te zien.
Ik heb het een paar keer mogen doen, maar die beugel er aan de ene kant inhaken en dan aan het ander uiteinde vastschroeven is gewoon een biiiiatch. (N) De fan uit de beugel én het gat krijgen lukte bij mij niet zonder wat buigwerk aan de betreffede beugel. bijna elke werktuigbouwer krijgt wel een college over vrijheidgraden en degene die dit ontworpen heeft lag toen duidelijk te slapen. (S) Maar er zijn wel meer "eigenaardigheden" aan een GTT, krijg je ook van als je zoveel in zo'n klein neusje wil proppen dat er niet in eerste instantie voor ontworpen is. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Giovanni schreef:Erik,

Die dumpvalve klinkt wel netjes :D
Van welk merk is die?
'k Hou van dat fluitend geluidje op het einde van iedere PSSSS (Y)
Tis een Bailey's
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hey Erik,

Leuk dumpvalveje, mag ik vrage wat merk dat is?
Ben namelijk op zoek naar een iets meer "fluitend" model zoals die van jou.

Alvast bedankt!
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Giovanni schreef:Hey Erik,

Leuk dumpvalveje, mag ik vrage wat merk dat is?
Ben namelijk op zoek naar een iets meer "fluitend" model zoals die van jou.

Alvast bedankt!
(S) (S) misschien even lezen, staat boven je post
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hey Erik,

Leuk geluidje dat je dumpvalve maakt.
Van welk merk is die?
Ben namelijk op zoek naar 1tje die ook zo een mooi fluitend geluid maakt.

Groetjes,

Giovanni
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Welja gewoon blijven proberen he, domme belgen ook :p

BAILEYS, dat zit erop bij Erik

En zoals ik hiervboven ookal gemeld heb, je moet even je motorkapbekleding eruit halen, dan hoor je em ook beter, voordat je een andere zoekt.
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Giovanni schreef:Hey Erik,

Leuk geluidje dat je dumpvalve maakt.
Van welk merk is die?
Ben namelijk op zoek naar 1tje die ook zo een mooi fluitend geluid maakt.

Groetjes,

Giovanni

probeer deze er maar eens op te zetten
[img]http://www.wagnerur.hu/itallap/pia11/baileys.jpg[/img]
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Gabri schreef:
Giovanni schreef:Hey Erik,

Leuk geluidje dat je dumpvalve maakt.
Van welk merk is die?
Ben namelijk op zoek naar 1tje die ook zo een mooi fluitend geluid maakt.

Groetjes,

Giovanni

probeer deze er maar eens op te zetten
[img]http://www.wagnerur.hu/itallap/pia11/baileys.jpg[/img]
:lol: :lol: :lol:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Steven schreef:Welja gewoon blijven proberen he, domme belgen ook :p

BAILEYS, dat zit erop bij Erik

En zoals ik hiervboven ookal gemeld heb, je moet even je motorkapbekleding eruit halen, dan hoor je em ook beter, voordat je een andere zoekt.
Het werkt idd wel :P
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ow praat ik dan toch geen poep? :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Om maar even een oude koe uit de sloot te halen :p

Vorige week het bewuste potje vervangen, en sindsdien heb ik geen koe meer gehoord.

Dus moet het hem hierin hebben gezeten. Van het weekend uitgebreid getest, en het is over (Y)
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Goed zo erik en dat na 1 uur zoeken op het forum. :p :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

:D
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Plaats reactie