Carbu TALK 5GTT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
mark 5t
Contacteer:

sjonge en ik maar denken dat ik de enige was die voor een andere carb gaat. :( :D
injectie kun je gewoonweg zelf niet zoveel mee klooten afstellen en prutsen als een ouderwets carbje
:) :)
hiermee wil ik niet zeggen dat injectie niet goed zou zijn nee integendeel :worship: :worship:
maar ik vind het te duur en mag gewoon zelf graag iets inelkaar knutselen :beer:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Riël
Über-Spammer

Ik ben zelf injectie in elkaar aan't knutselen :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Roy
Moderator

edit
Laatst gewijzigd door Roy op zo 10 okt 2004 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '88 GT5
mark 5t
Contacteer:

heb je dat zelf gemaakt roy????

ziet er in elk geval (Y) :worship: uit!!!!

o ja heb je slangen binnen hoor. (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Sander
Contacteer:

Knap uitlaatwerk, is dat van jou Roy?

gr s :D nder
Rob

Als dat van Roy is, dan heeft Roy het stuur aan de verkeerde kant :wink:
Kijk maar naar de hoofdremcilinder, desalniettemin een mooi staaltje knutselwerk :D
Sander
Contacteer:

Rob schreef:Kijk maar naar de hoofdremcilinder, desalniettemin een mooi staaltje knutselwerk :D
De inlaatbuizen zijn een beetje aan de kort kant zo, maar ziet er niet slecht uit.

gr sander
-Ray-
Contacteer:

ik mis ook een soort van carburateur...

gek plaatje dan in carbu-talk ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
speedline

Sander schreef:De inlaatbuizen zijn een beetje aan de kort kant zo, maar ziet er niet slecht uit.
Zijn ITB's. Individual throttle bodies. En inderdaad hele korte runners. En dus is deze motor puur gericht op topvermogen.
Roy
Moderator

edit
Laatst gewijzigd door Roy op zo 10 okt 2004 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '88 GT5
Riël
Über-Spammer

Ik vind de injectoren wat ver naar buiten staan?
Sander
Contacteer:

Now die buizen van de uitlaat zijn zo te zien niet evenlang en ze zijn ook zeer lang, wat beide niet zo netjes is volgens mij. Maar het blinkt wel. :lol:

Roy
Moderator

Zucht....

echt weer van die ... reacties van de gemiddelde rtc'ers.
Alles van anderen afzeiken (N)
5 GT Turbo '88 GT5
antoine
Car: Renault Clio III RS

Roy schreef:Zucht....

(Y) :beer: Nog meer van die leuke foto's? :p
Calle

Roy schreef:Zucht....

Nou, nou, een beetje kritische blik moet kunnen, betekent niet dat mensen geen respect hebben voor andermans werk!

Ik vind het een erg mooi stukje techniek, maar het is zeker niet zonder fouten/problemen/punten die voor verbetering vatbaar zijn. In eerste instantie vond ik de uitlaatconstructie een heel mooie vinding om van het verschrikkelijke elleboog bochtje van Mr. Reno af te zijn, de uilaatgassen gaan hier tenminste rechtstreeks de turbo uit, maar ik vraag me wel af of dit efficienters is met al die bochten en ongelijke lengtes naar de turbo toe (is origineel ook niet bepaald ideaal!). Dus meten aan die zooi, dan weet je pas hoe het precies gaat werken. Het ziet er in ieder geval erg geil uit. (Y)

He, waar is die foto nou gebleven?
Calle

Een vriend van me heeft 4 TB's op een 1.6 rover blokje geplakt en dat gaf serieuze rijdbaarheids problemen, hij had ineens een 8 maal zo groot gasklep oppervlak. De eerste versnelling was compleet zinloos geworden aangezien hij alleen maar banden op stond te roken, als je je grote teen wiebelde was de tractie al kwijt. :lol: Maar het werkte dus wel...
antoine
Car: Renault Clio III RS

Dat zijn foto's die verdwijnen als er over gezeurd wordt.Ik geef hem nog groot gelijk ook. (Y)
Calle

antoine schreef:Dat zijn foto's die verdwijnen als er over gezeurd wordt.Ik geef hem nog groot gelijk ook. (Y)
Ik niet, ik vind het erg kinderachtig. Als je ze publiek maakt heb je kans dat mensen er commentaar op leveren. Betekent in ieder geval dat ze er goed naar kijken. Om speedline te quoten uit het V-power topic:
speedline schreef:En het blijft een forum he!?
Steven
Car: M536

Weet je wat nu een groot probleem is?

Dat veel mensen het prima weten, lekker kunnen zeiken, maar zelf nog nix interxants met hun auto uitgevoerd hebben!

En das op zich beswel om te walgen af en toe....
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:Ik vind de injectoren wat ver naar buiten staan?
Is dit afzeiken dan? Ik zou het ding zo willen hebben 8)
Het is dat ik in mijn spruitstuk de injectoren verder naar binnen plaats. Wie weet heeft dit andere voor/nadelen, vandaar de vraag :D Ik zeik niemands werk af, waarom? Hier verder

Dus, zullen we weer verder discussieren over CARBS? :)
Michel S.
Contacteer:

Okee vandaag de group A gemonteerd met een 150'er sproeier.

Resultaat.... BOUT.

Zoals ik al dacht te merken is de auto onderin een stukje levendiger geworden. UIt de G-tech metingen rolt dan ook eruit dat er tot een 2500 RPM circa 10NM en 5 pk meer geproduceerd wordt dan voorheen. Echter bij 2500 rpm slaat de turbo echt door tot hogere druk. En resulteerd in een verlies van meer dan 20NM en een KW of 15.

Dus met andere woorden, loopt tot nu toe nog kut.. Helaas (nog) geen lambda sonde erin. Dus nog geen waarden wat betreft mengsel. Hopelijk morgen meer info.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Steven
Car: M536

Ik merkte met mijn groep A destijds dattie onderin idd wat fijner oppakte, maar vooral boven de 5000 rpm echt harder begon te sleuren en ook dat je gewoon weat langer door kan gaan voor overschakelen.

Met dikkere DP en uitlaat kun je ook wel makkelijk tot ver over de 6000 rpm voordat je schakelt
Michel S.
Contacteer:

Met de orginele cabbie haalde ik mijn piek vermogen bij 5200 rpm. Maar bij 6000 rpm was er nog steeds 95% van het vermogen over.

Schakelde zelfs meestal pas tussen de 5800 en de 6300 rpm, afhankelijk van de bocht enzo enzo.

Maar ja, moet nog wat aan veranderen om het vermogen eruit te krijgen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Sander
Contacteer:

Michel S. schreef:Okee vandaag de group A gemonteerd met een 150'er sproeier.

Resultaat.... BOUT.
Kijk jullie doen dat ook niet helemaal op de juiste volgorde, want hier wordt alleen maar over de hoofdsproeier gepraat. Als je op het plaat kijkt, komt uit het coupe boek, praten ze over een hoofdsproeier [Gg], stationair sproeier [g], remlucht sproeier [A] en een verrijking [E]. Als je meer benzine wilt in het midden en hoog gebied zul je met A en E aan de gang moeten. En dan zou ik met de verrijking [E] beginnen want die begint past te werken als er druk wordt op gebouwd en dan heb je meestal problemen. Als je dan nog te kort komt kun je met [Gg] en [A] aan de gang. “Men” zegt dat je met het vergroten van de verrijking [E] al voldoende is bij druk verhoging.

Dit is als je met de org. Venturi gaat rijden. Ga je naar een grotere venturi dan moet je ook een grotere hoofdsproeier monteren. Echter wijzigingen zul je toch op een manier moeten controleren d.m.v. een lambda-sonde.

[img]http://www.sandergorissen.com/diverse-foto's/022.jpg[/img]
Matijs
Contacteer:

Je zou inderdaad meer naar het hele plaatje moeten kijken. Het is in ieder geval al zo dat je met een grotere venturi een lagere stromingssnelhied van de lucht door de carburateur krijgt, waardoor je al een grotere stationair- en hoofdsproeier nodig hebt om dezelfde mengselverhoudingen te krijgen. Zo heb ik in mijn dubbele Dellorto bijvoorbeeld twee 170 hoofdsproeiers zitten! Als je een 170er in de standaard carb zou zetten zou hij echt compleet verzuipen.
Of het in de praktijk mogelijk is om de verrijking van de Solex aan te passen betwijfel ik, dus ik ben toch bang dat je niet veel anders kan doen dan de hoofdsproeier vergroten. De luchtsproeier heeft alleen maar invloed op het bovenste stukje van het bereik, dus vollast en volle druk. Door hiermee te spelen kan het echter wel zo zijn dat er geen absurd grote hoofdsproeier geplaatst hoeft te worden alleen maar om hem bovenin rijk genoeg te krijgen. Door de luchtsproeier te verkleinen zou dit effect ook gehaald kunnen worden.
Sander
Contacteer:

Het blijft een moeilijk apparaat. Hier nog wat interessante sites: site1 site2

limburgio

ok allemaal goed en wel die injecties en die andere carbu's maaaaaaaar is dat wel echt allemaal nodig?
de meeste onder ons die met een 5je rijden zijn meer sprintgericht veronderstel ik en in Engeland hebben ze bewezen dat het met de solex best heel goed gaat 12.189secs op 400meter, dat is pas een goed afgestelde carbu, ok veel vermogen hebben is leuk maar te veel is zinloos, je kunt misschien opscheppen met de paardjes maar je moet ze ook aan de grond krijgen en dat vergeten er veel, voor mij is die solex prima, maar goed afstellen is een "must"
kzou nooit hoger gaan dan 150 met de hoofdsproeier ervan
Riël
Über-Spammer

Die solex? :lol:

Meet jij op 1 bar onder de gasklep maar eens het drukverschil met erboven. Je lucht wordt zowat vloeibaar boven die venturi :)
Matijs
Contacteer:

:lol:

Met een hele dikke T3 en 4 bar laaddruk kan je wel wat peekaatjes halen bij 6500 toeren, maar je moet er niet mee willen rijden op een dagelijkse basis...
Lijkt me geen nuttige vergelijking.
limburgio

als ze over het kanaal al met 1.5 bar onder de 13 secs kunnen rijden denk ik dat de solex best goed is of niet soms??? heeft er in nederland al ooit een gt onder de 14 secs gereden op 400m?
limburgio

T28 of T3 wel te verstaan :-)
Riël
Über-Spammer

Dan ook niet met originele venturi hoor.
Sander
Contacteer:

limburgio schreef:als ze over het kanaal al met 1.5 bar onder de 13 secs kunnen rijden denk ik dat de solex best goed is of niet soms??? heeft er in nederland al ooit een gt onder de 14 secs gereden op 400m?
-Ten eerste spuiten zij er extra benzine in d.m.v. nippels in het spruitstuk om het Co goed te krijgen in vollast.
-Ten tweede worden die auto's daar ook specifiek gebouwd voor de 400 meter sprint en om in vollast te draaien.

limburgio

Riël schreef:Dan ook niet met originele venturi hoor.
natuurlijk niet daarom zeg ik juist dat men beter eens die carbu van de gtturbo op zen maximum te krijgen

@sander: ja natuurlijk zo wilt iedereen zijn gtturbo toch? om 250km/h op de autosnelweg te racen of circuit is hij net te min :-D

ja veel verbruiken doen alle snelle auto's wil je dat je gt gaat als een carrera zal hij ook drinken als een carrera
Menno

@Limburgio: ff een kleine uitleg over die carb:
Om door dat kleine gaatje toch voldoende lucht te persen, moet je echt exceptioneel veel turbodruk gaan gebruiken. Je hebt veeel meer turbodruk nodig voor hetzelfde vermogen als dan wanneer die venturi er niet in zou zitten. Heel veel turbodruk zorgt voor meer tegendruk in je uitlaat. Ook dit zorgt voor een beperking in de hoeveelheid verse lucht in 't motortje. Oplossing: nog meer turbodruk.

Bij zoveel turbodruk heb je een enorme turbo nodig. Die heeft weer als nadeel dat ie erg veel uitlaatgas nodig heeft om op te spinnen. Ergo: heel veel turbolag. Met aangepaste rijstijl best een sprintje mee te blaffen, maar echt relaxed rijden is toch minder. Daarnaast zorgt die hoge turbodruk ook voor forse opwarming van de inlaatlucht, en heb je dus erg veel koeling nodig. Tevens wordt 't motortje behoorlijk gestressed, niet bevorderlijk voor de levensduur en storingsgevoeligheid.

Op zich doet zo'n carb het prima, en kan je er best forse vermogens mee halen. Maar als je echt naar extremen kijkt, en op zoekt bent naar 't optimale, dan is die carb gewoon niet ideaal.
rev it like a rental
Plaats reactie