welk type winterband

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Derby

speedline schreef:
Merijn schreef:Speedline, ik, en met mij heel veel mensen, rijden in de winter gewoon door op de zomerbanden. Niemand die ik ken heeft daar ooit problemen mee gehad. Dan lijkt het in mijn ogen ook een beetje overbodig. :)

De enige reden waarom ik winterbanden zou monteren, is omdat ik mijn velgen wil sparen. Dan zou ik er meteen wel een setje winterbanden onder laten leggen.

Wat zijn jou ideeen daarover precies, Zzzpeedie? :)
Nou Merijn (en anderen),

Uit persoonlijke ervaring. Ik ben een redelijk ervaren (dat is wat anders als goed! :wink: ) chauffeur. Ik rij toch wel 50tot 70k per jaar. Dus ik dacht ook, winterbanden? No problemo! Dat ondervang ik wel met een goede rijstijl. Dus ook a la derby geredeneerd. En dat is de foute redenering dames en heren!

Alleen heb ik een keer tijdens de winterperiode met passagiers in een auto van een ander bijna 2 gezinnetjes verwond door een spiegelglad geijzeld (niet te zien) stuk asfalt op te draaien. R25-automaat zonder abs en met slecht functionerende handrem. Kreeg hem zachtjes pompend remmend maar mondjesmaat aan het vertragen. Personen uit de weg getoeterd omdat ik hem niet stil kreeg. Het gebeurde direkt na een bocht met een gangetje van nog geen 30km/h! Ik heb hem dwars tegen de stoep laten glijden om de auto tot stilstand te laten komen. Dit omdat er nog een haakse bocht volgde.

Het effect van hogere snelheden en beperkte ruimte laat zich raden.

Nu zou je je kunnen voorstellen dat Derby met zijn wrak op all seasons daar aan komt glijden. Als meneer iemand van mijn familie zou verwonden zou ik die all season band met behulp van een ander defect onderdeel om zijn nek wikkelen :@ Get my point! Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor de andere weggebruikers.

De band is de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. En elektronische tractie- en stabiliteitssystemen kunnen maar regelen tot de gripgrens die banden kunnen halen!

En ook als je in gladde omstandigheden wilt ontwijken ipv remmen moeten je banden wel grip hebben.

Mijn conclusie is nadat ik een keer met winterbanden heb gereden in vergelijkbare omstandigheden dat het eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Winterbanden bieden een veel kortere remweg tov all season banden. Dit door een combinatie van een speciale constructie en een veel zachtere compound. Door de zachte compound biedt deze band bij lagere buitentemperaturen (onder 7graden Celsius buitentemperatuur) veel meer grip. All season banden warmen bij deze temperaturen niet meer op.

Winterbanden zijn een knap stukje techniek. Ze zijn er zelfs in hoge snelheids uitvoeringen. Let op dat ze extreem snel slijten bij hogere buitentemperaturen en ook op hoge snelheden. Dus niet te lang mee doorrijden na de winterperiode. En gebruik voor de juiste werking van zo'n band de aangegeven bandenspanning. Bij (winter)banden die op hoge snelheden worden gebruikt gebruik je de hoogst mogelijke bandenspanning.

Groeten,

Speedline.
die nieuwe gt20 is trouwens echt super...

maar even over mijn wrak(?) (en dat zegt de persoon die zelf ook zo'n wrak rijd) ik denk toch werkelijk niet dat je die 25 met winterbanden wel tot een behoorlijke vertraging had kunnen dwingen.
Waarom zeg je niet meteen dat spikes verplicht zouden moeten zijn.

die winterbanden op ijzel dat maakt dus echt weinig verschil met een all-season band. ijzel is gewoon de grens, gladder wordt het niet. daar helpt geen band tegen. ik vind trouwens je argumenten erg karig.

Derby
robert

je moet maar es een tijdje in de winter gaan motorrijden. Dan leer je wel de weg te beoordelen. Dat kunnen de meeste automobilisten met hun behaaglijke kacheltje, muziekje en hulpsystemen niet.
Dat zie je wel want als er een hoog risico op ijzel is raast vrijwel iedere automobilist onverstoord door. "ik kon er nix aan doen, het kwam heel onverwacht"
Derby

speedline schreef:
Derby schreef:waar gaat het nou om. Grip toch? Welke idioot gaat met regen of beginnende ijzel nou hard rijden. Ik dicht zulk gedrag toe aan een bepaald type volk waar ik renault rijders tot nog toe niet tot reken.

Ik ben graag op tijd, ook in slechte omstandigheden. Maar dan wel veilig, en heelhuids aankomen. Een auto met de juiste banden en aandrijftechniek helpt daarbij.

ik begin te twijfelen of ik niet alsnog ook deze groep er bij moet voegen. En nou weet ik wel dat voor remmen ook grip nodig is, maar een beetje anticiperend persoon hou een beetje meer afstand. (ik lijk wel Koos Spee :( )
Koos Spee is een leugenachtige idioot.(Zie het verbod op radardetectoren debacle!) Dus als je daar op denkt te lijken so be it.

Als je in Scandinavie woont en het is het hele jaar glad dan leer je wel om te speren in dit soort omstandigheden. Toch wel lekker als je snel op je werk kan zijn. Ja, want in tegenstelling tot hier ligt niet heel Scandinavie op zijn gat als er wat neerslag valt.

Maar daar mogen ze ook met "spikes" rijden.
Derby schreef:als het koud wordt of als het hard regent pas je daar je rijgedrag op aan. (althans ik wel)
Uiteraard, maar dat ontslaat je niet van de verantwoording om je auto in goede staat te houden. En als het rustig of verlaten is op de weg (en dat gebeurt in NL regelmatig) in slechte omstandigheden, houd je dan ook afstand? :lol:
Derby schreef:ik vind het namelijk een gevaarlijke ontwikkeling al die nieuwe spullen. ABS ASR ESP en nu weer winterbanden. Hoeveel mensen zullen er wel niet denken "ik hebn toch abs/asr/winterbanden wat kan mij nou gebeuren" en passen daar hun rijgedrag op aan. Te vaak in negatieve zin.

Winterbanden zijn niet iets van nu. Winterbanden worden beter gepromoot omdat dit ook een wezenlijke bijdrage levert aan de veiligheid.

En heb je wel eens met elektronische stabiliteitsregelingen gereden? En ze beproefd? Ik betwijfel dit want anders zou je dit niet zeggen!

En een feit: Het Duitse blad Auto, Motor und Sport heeft inzage gehad in onderzoeksgegevens van Mercedes Benz mbt ongevallen. Het aantal dodelijke slachtoffers met een Mercedes Benz in Duitsland is met 2/3, ja 66% gedaald, vanaf dat Mercedes Benz het ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) invoerde!

Het is niet voor niets dat het nu bij touringcars verplicht is en dat het bij de bedrijfswagens binnenkort ook verplicht wordt!

Dus stabiliteitselektronica een slechte ontwikkeling? Dacht het niet.

En met alles op deze site. Als je iets wilt weten liggen de informatiebronnen voor het oprapen.
Derby schreef:En ik wil iemand er niet van weerhouden om winterbanden te kopen, echt niet. Maar MIJN mening is dat het een verkoop stimulans is voor de garages.

Derby
Je hebt een punt maar winterbanden zijn geen drogreden.

Normaal zou ik zo niet reageren en ik heb niets persoonlijks tegen je maar deze redenatie moet meteen de kop worden ingedrukt.

Met vriendelijke groet,

Speedline.
je speelt het idd heel erg op de man.

en dat over k. spee. was omdat ik die zelfde bagger begon uit te kramen die hij altijd op tv loost over veilig rijden en zo hij en zijn flitsplaen daar waag ik me niet aan (en ik zou ook alles behalve op spee willen lijken)

...rustig of verlaten is op de weg (en dat gebeurt in NL regelmatig) in slechte omstandigheden, houd je dan ook afstand?...
die moet je me uitleggen bedoel je afstand houden van de berm ofzo. als het rustig is hoef ik geen afstand te houden want er is na genoeg niks om afstand tot te houden.

ik heb zeker gereden met elek. stuff maar je gaat er ook anders door rijden. v70r fwd met en zonder asr. dan maar met asr want het hoekt zo lekker de bochten om. en dat bedoel ik nou. die gedachte is de verkeerde. ze zouden die zooi niet moeten promoten die zouden ze moeten verbergen en niemand er iets van laten afweten. dan zou die 66% hoger kunnen uitvallen. Maar nee, wat doe menig autofabrikant.[schreeuw modus] u staat veel sneller stil, nee de wielen slippen nu niet meer door.[eind schreeuw modus] en dan denkt de consument zo das geil kan ik nog langer met een baksteen op het gaspedaal rijden. want die auto stopt toch wel. tralalal en weer een potentiele moordenaar geboren.
En jij hebt het alleen maar over stabiliteit elek. (waar ik aan toe wil voegen voor vrachtwagens is het een vreselijk goede ontwikkeling. met al die knudde automobilisten op de weg draagt dit echt bij aan minder file vorming.)

over die info bronnen, ik heb ondertussen heel wat vhs banden gezien over die elek hulpjes maar telkens is het zo wit op dat beeld. zou dat soms met de resultaten een verband hebben!!!???

Wie ben jij om deze redenatie de kop in te moeten drukken (no offence) koos spee misschien?

Dit is mijn mening niemand hoeft hier naar te luisteren en ik ben in voor discussie. Dus dat is gelukt. Maar tijdens het discuseren probeert men zo min mogelijk op de gespreksparter in te spreken als persoon. het moet gaan om de ideeen niet om wat die ander zou kunnen aanrichten (dat is het zogenaamde below the belt)

derby
Derby

robert schreef:je moet maar es een tijdje in de winter gaan motorrijden. Dan leer je wel de weg te beoordelen. Dat kunnen de meeste automobilisten met hun behaaglijke kacheltje, muziekje en hulpsystemen niet.
Dat zie je wel want als er een hoog risico op ijzel is raast vrijwel iedere automobilist onverstoord door. "ik kon er nix aan doen, het kwam heel onverwacht"
dat ben ik helemaal met je eens maar als we gaan beginnen over het rijgedrag van de gemiddelde nederlander dan begint de pret pas.

hoeveel mensen krijgen het voor elkaar om hun voet van het gas te halen als het begint te regenen. volgens mij niet echt veel mensen. Een ene J. +bmw+asr of zo????

dan begin ik me toch af te vragen is het niet te zien want de persoon voor je maakt het toxch eerder mee als jij dus als je die autovolgt zou je toch moeten concluderen dat er iets niet pluis is

Derby
speedline

Derby schreef: Of je wilt met je auto die alpen in. dan is het het wat anders maar die anderhalve min die het hier in nederland vriest. is het niet waard voor om getild te worden.

Derby
Het is zeker zo dat de korte tijd dat het hier in Nederland onder 7 graden Celsius is het moeilijk maakt een keuze voor winterbanden te rechtvaardigen. Na overdenking is een topregenband met redelijke wintereigenschappen voor het slecht weer gedeelte van het jaar de betere keus.

Maar ik vind tillen een wat negatieve term. Als ondernemer (bandenboer) moet je toch ook geld verdienen?! Als dat dan samen kan met het promoten van een betere band voor bepaalde weersomstandigheden vindt ik dat een goede zaak. Dat er in de praktijk zakkenvullers zijn en de gemiddelde bandenboer nog niet eens weet te vertellen wat het compound getal betekent is een andere, trieste, zaak.

Winterbanden hebben wel degelijk toegevoegde waarde. Winterbanden bieden gemiddeld (quote uit onderzoek van Continental met eigen banden) 20% minder remweg op sneeuw en ijs.

Om het belang van anticiperen en een lage snelheid aan te geven!!!: De opgegeven remweg van Continental op ijs met winterbanden is vanaf 30km/h 57m!Op sneeuw vanaf 50km/h is dat ook nog 35m! All seasons zitten hier gemiddeld 20% boven! Nu is het natuurlijk theoretisch zo dat de kortere remweg schade en/of letsel kan verminderen of zelfs voorkomen indien er voor een obstakel geremd moet worden.
Derby schreef:misschien dat ik nu dingen ga zeggen die je later gaat verklaren maar ik ga het stap voor stap afwerken

ok hagelijke situatie ontstaat en met winterbanden is de situatie opeens minder gevaarlijk.
Goed punt. Maar de beste spullen helpen je wel aan die gevaarlijke situatie ontsnappen. En dan gaan we er even voor het gemak van uit dat de bestuurder ook kundig is. Het is helaas een compleet plaatje, een combinatie van een goede auto en een bestuurder met rijtraining.
Derby schreef:In droge condities is een zomerband even goed misschien wel beter als een winterband minder vervorming enzo.

In tegendeel zelfs. Winterbanden zijn in zomerse condities in principe een verslechtering. Maar er wordt door de bandenindustrie hard gewerkt aan winter en regenbanden die in zomerse condities de zelfde prestaties leveren als hun all season varianten.
Derby schreef:in natte condities heeft de winteband echt niet opeens 50% meer grip. zal eerder in procenten liggen. dus met die winterband klap je ook op die ander.
Sommige winterbanden doen het zelfs beroerder als zomerbanden. Maar in deze condities komen de regenbanden om de hoek kijken.
Derby schreef:dan de eleltronische hulpmiddelen Waar jij duidelijk nogal hoog over opgeeft. Naar mijn idee worden die spulle ncompleet verkeerd gebruikt.

Daar heb je zeker een punt. Elektronische regelsystemen hebben bij sommige merken zeker als nevendoel om de bestuurder tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Derby schreef:het is het zelfde als met de turbo. Zo'n ding kan het rendement verhogen maar 9 van de 10 motoren met turbo heeft alleen maar als doel een hoop vermogen creeeren. volgens mij is dat de verkeerde kant op geredeneerd.

Derby schreef:en leg jij dan eens uit waarom weer 9 van de 10 fwd's met alleen winterbanden op de voorkant rond rijden????? Beetje gevaarlijk...
zoveel verstand hebben de garages er nou van. die kijken alleen in het kasboek hoor...

Derby
Ik ben (gelukkig) nog nooit auto's tegengekomen waar slechts op 1 as winterbanden waren gemonteerd?! Misschien vergis je je met sneeuwkettingen?

Grtz,

Zzpeedie.

P.s.: Ik heb het een en ander geedit!
robert

ik bedoel: er werd uitgegaan van de situatie "er was zomaar opeens ijzel". Terwijl de oorzaak was: "ik zit te dromen (kacheltje/muziekje) terwijl ik alert had moeten zijn vanwege ijzelrisico"
speedline

Derby schreef: die nieuwe gt20 is trouwens echt super...
Kan ik alleen maar beamen. Mijn koppeling echter niet! :D
Derby schreef:maar even over mijn wrak(?) (en dat zegt de persoon die zelf ook zo'n wrak rijd)
Sorry. Excuses. Ik schoot ff door a la Menno's redenering met allerlei kapotte of versleten onderdelen zonder dit erbij te vermelden. Ik bedoelde dit hypothetisch. De echte situatie is natuurlijk anders.

En uiteraard rijd ik ook in zo'n "wrak" aka work in progress...
Derby schreef:ik denk toch werkelijk niet dat je die 25 met winterbanden wel tot een behoorlijke vertraging had kunnen dwingen.
Er zaten nogal harde conti's onder die niet warm worden bij dat soort temperaturen. De Michelin Pilots waar ik zelf op stuur hebben een compound van 220 en zijn vrij zacht en zouden onder die omstandigheden al meer grip hebben geleverd.

ABS had in dit geval tot 5 a 10km/h een groter verschil gemaakt als winterbanden moet ik toegeven. Ik had maar zeer weinig doseerruimte tot blokkeren. Maar winterbanden hadden me wel meer controle kunnen geven zodat ik meer mogelijkheden heb. Iets meer vertragen en betere uitwijkmogelijkheden door meer grip.

Het verschil in rijden van winterbanden tov zomerbanden is echt ongelooflijk. Op een spiegelgladde ondergrond rij je met all seasons als een winkelkarretje. Met winterbanden is het glibberige gedrag al een groot gedeelte weg. Als je dit nu aanvult met een goed abs systeem wat snel en tot op zeer lage snelheden kan regelen is het een waardevolle aanvulling voor dit soort situaties. Het geeft je meer controle. Ipv hulpeloos rondglijden en als bestuurder in een passagier veranderen.

Derby schreef:Waarom zeg je niet meteen dat spikes verplicht zouden moeten zijn.
Daar zijn de heren wegdekbeheerders niet blij mee geloof ik?! :D
Derby schreef:die winterbanden op ijzel dat maakt dus echt weinig verschil met een all-season band. ijzel is gewoon de grens, gladder wordt het niet. daar helpt geen band tegen. ik vind trouwens je argumenten erg karig.

Derby
Maar dat vond ik van jou argumenten?! Maar rij een x onder ijzelende omstandigheden met dezelfde auto met en zonder winterbanden en je bent verkocht!

Grtz,

Speedline.
Derby

speedline schreef:
Derby schreef: Of je wilt met je auto die alpen in. dan is het het wat anders maar die anderhalve min die het hier in nederland vriest. is het niet waard voor om getild te worden.

Derby
Het is zeker zo dat de korte tijd dat het hier in Nederland onder 7 graden Celsius is het moeilijk maakt een keuze voor winterbanden te rechtvaardigen. Na overdenking is een topregenband met redelijke wintereigenschappen voor het slecht weer gedeelte van het jaar de betere keus.

Maar ik vind tillen een wat negatieve term. Als ondernemer (bandenboer) moet je toch ook geld verdienen?! Als dat dan samen kan met het promoten van een betere band voor bepaalde weersomstandigheden vindt ik dat een goede zaak. Dat er in de praktijk zakkenvullers zijn en de gemiddelde bandenboer nog niet eens weet te vertellen wat het compound getal betekent is een andere, trieste, zaak.

Winterbanden hebben wel degelijk toegevoegde waarde. Winterbanden bieden gemiddeld (quote uit onderzoek van Continental met eigen banden) 20% minder remweg op sneeuw en ijs.

Om het belang van anticiperen en een lage snelheid aan te geven!!!: De opgegeven remweg van Continental op ijs met winterbanden is vanaf 30km/h 57m!Op sneeuw vanaf 50km/h is dat ook nog 35m! All seasons zitten hier gemiddeld 20% boven! Nu is het natuurlijk theoretisch zo dat de kortere remweg schade en/of letsel kan verminderen of zelfs voorkomen indien er voor een obstakel geremd moet worden.
Derby schreef:misschien dat ik nu dingen ga zeggen die je later gaat verklaren maar ik ga het stap voor stap afwerken

ok hagelijke situatie ontstaat en met winterbanden is de situatie opeens minder gevaarlijk.
Goed punt. Maar de beste spullen helpen je wel aan die gevaarlijke situatie ontsnappen. En dan gaan we er even voor het gemak van uit dat de bestuurder ook kundig is. Het is helaas een compleet plaatje, een combinatie van een goede auto en een bestuurder met rijtraining.
Derby schreef:In droge condities is een zomerband even goed misschien wel beter als een winterband minder vervorming enzo.

In tegendeel zelfs. Winterbanden zijn in zomerse condities in principe een verslechtering. Maar er wordt door de bandenindustrie hard gewerkt aan winter en regenbanden die in zomerse condities de zelfde prestaties leveren als hun all season varianten.
Derby schreef:in natte condities heeft de winteband echt niet opeens 50% meer grip. zal eerder in procenten liggen. dus met die winterband klap je ook op die ander.
Sommige winterbanden doen het zelfs beroerder als zomerbanden. Maar in deze condities komen de regenbanden om de hoek kijken.
Derby schreef:dan de eleltronische hulpmiddelen Waar jij duidelijk nogal hoog over opgeeft. Naar mijn idee worden die spulle ncompleet verkeerd gebruikt.

Daar heb je zeker een punt. Elektronische regelsystemen hebben bij sommige merken zeker als nevendoel om de bestuurder tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Derby schreef:het is het zelfde als met de turbo. Zo'n ding kan het rendement verhogen maar 9 van de 10 motoren met turbo heeft alleen maar als doel een hoop vermogen creeeren. volgens mij is dat de verkeerde kant op geredeneerd.

Derby schreef:en leg jij dan eens uit waarom weer 9 van de 10 fwd's met alleen winterbanden op de voorkant rond rijden????? Beetje gevaarlijk...
zoveel verstand hebben de garages er nou van. die kijken alleen in het kasboek hoor...

Derby
Ik ben (gelukkig) nog nooit auto's tegengekomen waar slechts op 1 as winterbanden waren gemonteerd?! Misschien vergis je je met sneeuwkettingen?

Grtz,

Zzpeedie.

P.s.: Ik heb het een en ander geedit!
dat tillen bedoelde ik niet als zware term. Maar het is raar dat sommige mensen zich winterbanden laten aansmeren en dan maar meteen stikstof er in want het is allemaal zo goed. Dan wordt je in mijn ogen nogal makkelijk van je geld af geholpen.

ik doelde op zomerbanden in droge maar winterse condities. kijk zomer band in zomer is way better dan winterband.

ik ben bang dat ik ook nu weer wel wat auto's kan aanwijzen met opeens stalen zwarte velgen op de vooras. Sneeuw kettingen zijn zelfs verboden in nl. dus daar let ik niet eens op.

Derby[/quote]
speedline

robert schreef:je moet maar es een tijdje in de winter gaan motorrijden. Dan leer je wel de weg te beoordelen. Dat kunnen de meeste automobilisten met hun behaaglijke kacheltje, muziekje en hulpsystemen niet.
robert schreef:ik bedoel: er werd uitgegaan van de situatie "er was zomaar opeens ijzel". Terwijl de oorzaak was: "ik zit te dromen (kacheltje/muziekje) terwijl ik alert had moeten zijn vanwege ijzelrisico"
Je hebt gelijk dat je als motorrijder meer geconcentreerd aan het rijden bent. Maar er zijn omstandigheden waar er geen optische waarschuwingen zijn. En dan ben je als motorrijder ook opeens passagier. Nu leer je vanzelf (niet goedschiks, dan wel kwaadschiks) de gevaren beter en sneller kennen op de motor en je zult beter anticiperen.

Maar ik herhaal; er zijn omstandigheden waar je als motorrijder ook in kunt belanden. Dan kun je anticiperen wat je wilt. En voor motoren geldt dan ook hoe beter de spullen waar je mee rijdt des te kleiner het risico. Ook hier weer speelt de bestuurder een hele grote rol.

En dat je automobilisten altijd achteraf hoort zagen dat ze het niet zagen aankomen komt omdat dezelfde categorie motorrijders in een stel dure planken wordt ingegraven. Maar dat is weer een ander soort discussie. Dus begin aub niet over dat automobilisten vs. motorrijders gedoe!

Grtz,

Zzpeedie.
Derby

speedline schreef:
Derby schreef: die nieuwe gt20 is trouwens echt super...
Kan ik alleen maar beamen. Mijn koppeling echter niet! :D
Derby schreef:maar even over mijn wrak(?) (en dat zegt de persoon die zelf ook zo'n wrak rijd)
Sorry. Excuses. Ik schoot ff door a la Menno's redenering met allerlei kapotte of versleten onderdelen zonder dit erbij te vermelden. Ik bedoelde dit hypothetisch. De echte situatie is natuurlijk anders.

En uiteraard rijd ik ook in zo'n "wrak" aka work in progress...
Derby schreef:ik denk toch werkelijk niet dat je die 25 met winterbanden wel tot een behoorlijke vertraging had kunnen dwingen.
Er zaten nogal harde conti's onder die niet warm worden bij dat soort temperaturen. De Michelin Pilots waar ik zelf op stuur hebben een compound van 220 en zijn vrij zacht en zouden onder die omstandigheden al meer grip hebben geleverd.

ABS had in dit geval tot 5 a 10km/h een groter verschil gemaakt als winterbanden moet ik toegeven. Ik had maar zeer weinig doseerruimte tot blokkeren. Maar winterbanden hadden me wel meer controle kunnen geven zodat ik meer mogelijkheden heb. Iets meer vertragen en betere uitwijkmogelijkheden door meer grip.

Het verschil in rijden van winterbanden tov zomerbanden is echt ongelooflijk. Op een spiegelgladde ondergrond rij je met all seasons als een winkelkarretje. Met winterbanden is het glibberige gedrag al een groot gedeelte weg. Als je dit nu aanvult met een goed abs systeem wat snel en tot op zeer lage snelheden kan regelen is het een waardevolle aanvulling voor dit soort situaties. Het geeft je meer controle. Ipv hulpeloos rondglijden en als bestuurder in een passagier veranderen.

Derby schreef:Waarom zeg je niet meteen dat spikes verplicht zouden moeten zijn.
Daar zijn de heren wegdekbeheerders niet blij mee geloof ik?! :D
Derby schreef:die winterbanden op ijzel dat maakt dus echt weinig verschil met een all-season band. ijzel is gewoon de grens, gladder wordt het niet. daar helpt geen band tegen. ik vind trouwens je argumenten erg karig.

Derby
Maar dat vond ik van jou argumenten?! Maar rij een x onder ijzelende omstandigheden met dezelfde auto met en zonder winterbanden en je bent verkocht!

Grtz,

Speedline.
...Maar rij een x onder ijzelende omstandigheden met dezelfde auto met en zonder winterbanden en je bent verkocht!...

toen ik deze auto kocht zaten er vredestein snowtracs onder. toen werd het winter en ik vond het niet echt fantastisch rijden. en nu heb ik yoko's en ook daar heb ik een winter mee rondgereden en ik heb maar 1 keer een situatie meegemaakt. waarbij die yoko's :worship: heel snel grip vonden.

nou moet ik eerlijk zeggen dat die vredesteins ook al aardig aan hun eind waren. maar kijk naar al die ribbels in dat profiel. die y en z lijnen Die helpen alleen als het sneeuwt Gebeurt te weinig hier jammaer genoeg. daarbij ik mis grote diepe groeven voor de water afvoer. nou heb ik al lange tijd geen goede winterband meer onder ogen gehad. maar volgens mij verschillen de twee types wel erg veel van elkaar Een van de twee types (zomer of winter) moet ergens heel slecht zijn. kan niet anders.

Derby
robert

speedline schreef:Je hebt gelijk dat je als motorrijder meer geconcentreerd aan het rijden bent. Maar er zijn omstandigheden waar er geen optische waarschuwingen zijn. En dan ben je als motorrijder ook opeens passagier. Nu leer je vanzelf (niet goedschiks, dan wel kwaadschiks) de gevaren beter en sneller kennen op de motor en je zult beter anticiperen.

Maar ik herhaal; er zijn omstandigheden waar je als motorrijder ook in kunt belanden. Dan kun je anticiperen wat je wilt. En voor motoren geldt dan ook hoe beter de spullen waar je mee rijdt des te kleiner het risico. Ook hier weer speelt de bestuurder een hele grote rol.
yep, met de motor heb ik niet alleen winterbanden, ik heb zelfs een hele winter-motor. :)
En dat kwaadschiks: dat klopt wel. :(
speedline

Derby schreef:je speelt het idd heel erg op de man.

en dat over k. spee. was omdat ik die zelfde bagger begon uit te kramen die hij altijd op tv loost over veilig rijden en zo hij en zijn flitsplaen daar waag ik me niet aan (en ik zou ook alles behalve op spee willen lijken)
Sorry, ik heb het geedit.
Derby schreef:die moet je me uitleggen bedoel je afstand houden van de berm ofzo. als het rustig is hoef ik geen afstand te houden want er is na genoeg niks om afstand tot te houden.
Dat bedoelde ik. Er zijn omstandigheden waar je bijvoorbeeld alleen kunt rijden in slechte omstandigheden. Als je dan met winterbanden op een veilige manier een vlot tempo aan kan houden spreekt mij dat erg aan.
Derby schreef:ik heb zeker gereden met elek. stuff maar je gaat er ook anders door rijden. v70r fwd met en zonder asr. dan maar met asr want het hoekt zo lekker de bochten om.
Het ASR van een Volvo werkt maar tot 40km/h. Als je met Volvo's DSC+T hebt gereden werkt dit wel als een soort stabiliteitsregeling over het volledige snelheidsbereik. Maar dit is geen volledig ESP systeem zoals we dat bij grote merken kennen.

Zelfs Renault heeft op de meeste modellen alleen een simpele regeling op het ESP.

Die tractie en stabiliteitsregelingen zijn bij de meeste merken met een ruime marge tot het grensgebied afgeregeld. Dit om ruimte te houden voor componentslijtage van de auto. En de meeste systemen grijpen grof in!
Derby schreef:en dat bedoel ik nou. die gedachte is de verkeerde. ze zouden die zooi niet moeten promoten die zouden ze moeten verbergen en niemand er iets van laten afweten. dan zou die 66% hoger kunnen uitvallen.

Ik heb het hier over toen ESP in Duitsland standaard uitrusting werd op Mercedes Benz personenauto's. ESP als stabiliteitsregeling is niet echt onderhevig aan het extra veilige gevoel dat bestuurders wel hebben bij bijvoorbeeld ABS. Dus ik denk niet dat dat getal veel hoger zou kunnen uitvallen in jouw redenering.
Derby schreef:Maar nee, wat doe menig autofabrikant.[schreeuw modus] u staat veel sneller stil, nee de wielen slippen nu niet meer door.[eind schreeuw modus] en dan denkt de consument zo das geil kan ik nog langer met een baksteen op het gaspedaal rijden. want die auto stopt toch wel. tralalal en weer een potentiele moordenaar geboren.
Zo wordt dat absoluut niet gepromoot! In elke publicatie en instructieboekje staat uitgebreid vermeld dat het voertuig nog steeds onderhevig is aan natuurkundige wetten en dat deze systemen een anticiperende rijstijl niet kunnen vervangen.
Derby schreef:En jij hebt het alleen maar over stabiliteit elek. (waar ik aan toe wil voegen voor vrachtwagens is het een vreselijk goede ontwikkeling. met al die knudde automobilisten op de weg draagt dit echt bij aan minder file vorming.)
Ja omdat stabiliteitsregelingen voor auto's broodnodig zijn. Auto's worden steeds krachtiger en minder agiel of juist extreem agiel. Met ESP kunnen ongeschoolde en/of onervaren bestuurders onder bijna alle omstandigheden de controle over hun voertuig behouden. Als fervent automobilist, techniekfanaat, etc. heb je werkelijk geen idee wat voor nono's er allemaal rondrijden in het dagelijks verkeer.

Niets voor niets dat ze bij autofabrikanten secretaresses en schoonmaakpersoneel auto's op bijvoorbeeld bedieningsgemak laten beoordelen. Je hebt als technicus gewoon geen objectieve kijk meer op de zaken.

En ja, idd., bij menig truckongeval is een personenauto(mobilist) de veroorzaker. Niet direct dan wel indirect. En maar klagen over die klote truckers. Zet ze maar 1 dagje stil dan staan opeens je AAtjes niet meer in het schap bij de pomp :(
Derby schreef:over die info bronnen, ik heb ondertussen heel wat vhs banden gezien over die elek hulpjes maar telkens is het zo wit op dat beeld. zou dat soms met de resultaten een verband hebben!!!???

De werking van deze systemen kan het beste en (voor het personeel veiligste manier vanwege lage snelheden) op zeer gladde ondergrond worden gedemonstreerd. De resultaten staan niet ter discussie want bewezen en uit den treuren getest.
Derby schreef:Wie ben jij om deze redenatie de kop in te moeten drukken (no offence) koos spee misschien?
Jij wordt ook een autotechnisch ingenieur. Dan ben je in mijn ogen ook verantwoordelijk voor een goede voorlichting van niet ingewijden. Als je dit soort zaken verkeerd uitlegt breng je allemaal indianenverhalen de wereld in.
Derby schreef:Dit is mijn mening niemand hoeft hier naar te luisteren en ik ben in voor discussie. Dus dat is gelukt. Maar tijdens het discuseren probeert men zo min mogelijk op de gespreksparter in te spreken als persoon. het moet gaan om de ideeen niet om wat die ander zou kunnen aanrichten (dat is het zogenaamde below the belt)

derby
Je hebt helemaal gelijk maar ik kan behoorlijk kwaad worden als iemand in mijn ogen zo ongenuanceerd te werk gaat.

Maar excuses voor het op de man spelen.

Grtz,

Speedline.
Turbo Marco

Hoe dan ook een Vredestein snowtrac is een hele goede winterband met zeer goede eigenschappen in de regen en kan veer leed en ergernis voorkomen :)

En ik heb geen aandelen in Vredestein :D

vraagje aan Derby:

heb je wel een met winterbanden gereden en zo ja welke?

greetz Marco
Derby

speedline schreef:
Derby schreef:je speelt het idd heel erg op de man.

Sorry, ik heb het geedit.
Derby schreef:die moet je me uitleggen bedoel je afstand houden van de berm ofzo. als het rustig is hoef ik geen afstand te houden want er is na genoeg niks om afstand tot te houden.
Dat bedoelde ik. Er zijn omstandigheden waar je bijvoorbeeld alleen kunt rijden in slechte omstandigheden. Als je dan met winterbanden op een veilige manier een vlot tempo aan kan houden spreekt mij dat erg aan.
Derby schreef:ik heb zeker gereden met elek. stuff maar je gaat er ook anders door rijden. v70r fwd met en zonder asr. dan maar met asr want het hoekt zo lekker de bochten om.
Het ASR van een Volvo werkt maar tot 40km/h. Als je met Volvo's DSC+T hebt gereden werkt dit wel als een soort stabiliteitsregeling over het volledige snelheidsbereik. Maar dit is geen volledig ESP systeem zoals we dat bij grote merken kennen.

Zelfs Renault heeft op de meeste modellen alleen een simpele regeling op het ESP.

Die tractie en stabiliteitsregelingen zijn bij de meeste merken met een ruime marge tot het grensgebied afgeregeld. Dit om ruimte te houden voor componentslijtage van de auto. En de meeste systemen grijpen grof in!
Derby schreef:en dat bedoel ik nou. die gedachte is de verkeerde. ze zouden die zooi niet moeten promoten die zouden ze moeten verbergen en niemand er iets van laten afweten. dan zou die 66% hoger kunnen uitvallen.

Ik heb het hier over toen ESP in Duitsland standaard uitrusting werd op Mercedes Benz personenauto's. ESP als stabiliteitsregeling is niet echt onderhevig aan het extra veilige gevoel dat bestuurders wel hebben bij bijvoorbeeld ABS. Dus ik denk niet dat dat getal veel hoger zou kunnen uitvallen in jouw redenering.
Derby schreef:Maar nee, wat doe menig autofabrikant.[schreeuw modus] u staat veel sneller stil, nee de wielen slippen nu niet meer door.[eind schreeuw modus] en dan denkt de consument zo das geil kan ik nog langer met een baksteen op het gaspedaal rijden. want die auto stopt toch wel. tralalal en weer een potentiele moordenaar geboren.
Zo wordt dat absoluut niet gepromoot! In elke publicatie en instructieboekje staat uitgebreid vermeld dat het voertuig nog steeds onderhevig is aan natuurkundige wetten en dat deze systemen een anticiperende rijstijl niet kunnen vervangen.
Derby schreef:En jij hebt het alleen maar over stabiliteit elek. (waar ik aan toe wil voegen voor vrachtwagens is het een vreselijk goede ontwikkeling. met al die knudde automobilisten op de weg draagt dit echt bij aan minder file vorming.)
Ja omdat stabiliteitsregelingen voor auto's broodnodig zijn. Auto's worden steeds krachtiger en minder agiel of juist extreem agiel. Met ESP kunnen ongeschoolde en/of onervaren bestuurders onder bijna alle omstandigheden de controle over hun voertuig behouden. Als fervent automobilist, techniekfanaat, etc. heb je werkelijk geen idee wat voor nono's er allemaal rondrijden in het dagelijks verkeer.

Niets voor niets dat ze bij autofabrikanten secretaresses en schoonmaakpersoneel auto's op bijvoorbeeld bedieningsgemak laten beoordelen. Je hebt als technicus gewoon geen objectieve kijk meer op de zaken.

En ja, idd., bij menig truckongeval is een personenauto(mobilist) de veroorzaker. Niet direct dan wel indirect. En maar klagen over die klote truckers. Zet ze maar 1 dagje stil dan staan opeens je AAtjes niet meer in het schap bij de pomp :(
Derby schreef:over die info bronnen, ik heb ondertussen heel wat vhs banden gezien over die elek hulpjes maar telkens is het zo wit op dat beeld. zou dat soms met de resultaten een verband hebben!!!???

De werking van deze systemen kan het beste en (voor het personeel veiligste manier vanwege lage snelheden) op zeer gladde ondergrond worden gedemonstreerd. De resultaten staan niet ter discussie want bewezen en uit den treuren getest.
Derby schreef:Wie ben jij om deze redenatie de kop in te moeten drukken (no offence) koos spee misschien?
Jij wordt ook een autotechnisch ingenieur. Dan ben je in mijn ogen ook verantwoordelijk voor een goede voorlichting van niet ingewijden. Als je dit soort zaken verkeerd uitlegt breng je allemaal indianenverhalen de wereld in.
Derby schreef:Dit is mijn mening niemand hoeft hier naar te luisteren en ik ben in voor discussie. Dus dat is gelukt. Maar tijdens het discuseren probeert men zo min mogelijk op de gespreksparter in te spreken als persoon. het moet gaan om de ideeen niet om wat die ander zou kunnen aanrichten (dat is het zogenaamde below the belt)

derby
Je hebt helemaal gelijk maar ik kan behoorlijk kwaad worden als iemand in mijn ogen zo ongenuanceerd te werk gaat.

Maar excuses voor het op de man spelen.

Grtz,

Speedline.
ik kan het gewoon niet laten om nog even te reageren. om het simpele feit dat ik andere dingen hoor.

en die afstand houden. je hebt het weer over snelheid. en ik associeer snelheid, hoe weinig ook, nog steeds met gevaar. Want weet een automobilist met zijn winterbanden zijn nieuwe grenzen. en automobolist verkent constant zijn grenzen. en zoek alsmaar de grens op. maar hij weet nooit hoe de situatie op dat moment is en hoe het 100 meter verderop is.

...Zo wordt dat absoluut niet gepromoot! In elke publicatie en instructieboekje staat uitgebreid vermeld...
je en vertel mij eens wanneer men het instructieboekje leest. eigenlijk nooit want als er een lampje kapot is brengt men de auto naar de garage. daar hebben ze er verstand van.
en als ik een willekeurige folder van Renault pak staan er altijd schreeuwerige plaatjes met groot abs en asr en u staat sneller stil en de wegligging wordt er door verbeterd. nou en zo'n folder is vaak het enige dat een klant ziet. dus op dat punt ben ik het niet met je eens.

...Met ESP kunnen ongeschoolde en/of onervaren bestuurders onder bijna alle omstandigheden de controle over hun voertuig behouden...
en die stelling kan ik mooi omkeren. door esp kan iedere minkukel autorijden zonder brokken te maken.
als mijn broertje over 11 jaar auto gaat rijden weet hij niet wat handmatig schakelen is. of sturen zonder stuurbekrachtiging. weet hij straks hoe het voelt als de auto onderstuurd nee want de elek. grijpt wel in. het zal me niks verbazen als hij mij straks wil overtuigen van het gebruik van asr en zo. "kijk ik knal nu gewoon volgas de rotonde op en er gebeurt niks" en wat nou als op je vakantie in frankrijk een van je wielsensoren de geest geeft. gaat heel het systeem op foutcode en schakelt zichzelf uit. en dan wordt het pas gevaarlijk.
een collega van me. 850 met abs. knalt met 120 een afrit op. De weg loopt naar beneden. hij wist dat zijn abs het niet deed. wielsensor maakte slecht contact. hij wil links voorvoegen (links was nagenoeg leeg) twee rijen die naar links gaan de rechter rij was redelijk vol. denkt een ?bekwame? automobilist ik ga ook maar in de linker rij staan. Dus die rijd rustig van rechts naar links. en mijn collega dus remmen alles blokeert de auto trekt schuin weg bij het remmen. oftwel hij verliest de controle. Uiteindelijk niks gebeurt. maar hij dacht dus oh ik heb abs.... Do i need to say more. En nou is dit weer een heel slecht voorbeeld maar hij is echt niet de enige.

oh ja hier kwam ik vanmorgen achter. er zijn eens wat engelsen geweest die hebben het elektronica verhaal van een MB uitgeschakelt (is een hels karwei, waarom toch) en zijn toen eens een stukje gaan knallen op een vliegveld. dat beviel ze zeer slecht. MB gebruikt zijn technologie om hun kost prijs naar beneden te brengen. De wegligging van de hedendaagse MB's is zo belabert dat het maar goed is dat ze zover zijn met elektronica. of anderoms geredeneerd ze wilden kosten besparen op de ontwikkeling van een goed onderstel (costs a lot) en friemelden wat in elkaar en compenseerde dat met de nodige sensoren en wat chips. oftwel jij hebt het over nozems die tegenwoordig rondrijden maar ja kan ok de andere kant op redeneren. de nozems worden gecreeerd door de huidige stand der technologie.

En dat lijkt me heel verkeerd. want dan kan iemand als een turbo tineke nog meer argumenten aanvoeren voor het invoeren van een sonde systeem waarbij de auto zelf rijd.

En dat wil geen van de personen op deze site.

@ turbo marco. Ja ik heb op vredestein snowtracs gereden en dat beviel me niet positief. mij zul je voorlopig niet op winterbanden vinden.

Derby

Is het misschien raadzaam om dit verder via pm te continueren. omdat dit way off topic gaat.

...Jij wordt ook een autotechnisch ingenieur. Dan ben je in mijn ogen ook verantwoordelijk voor een goede voorlichting van niet ingewijden...
ook jij hebt zo je ideeen waarvan ik zal zeggen ben je wel helemaal goed bij je hoofd. maar dat kun je echt niet zomaar veranderen. al waardeer ik je moeite enorm.
Turbo Marco

Ik vind het eigenlijk wel een waardevolle discussie want alles heeft zo zijn voordelen en nadelen,echter in NL rijden er zo'n zes miljoen!! auto's waarvan het minder grote deel vd bestuurders een gevaar vormen voor de overige weggebruikers en dan is het toch zo dat mede door alle technisch vernuft die in een hedendaagse auto zit dat er verhoudingsgewijs minder auto ongelukken voorkomen dan 30jr geleden.
Ik ben het er wel mee eens dat de stelling van Derby dat er mensen zijn die denken dat ze alle voorzieningen {dus ook banden van een gerenomeerd merk,al dan niet winterbanden} denken van zo kan ik het limiet verder opzoeken maar dat is procentueel maar een hele kleine groep ,en dat weegt niet op voor de overgrote deel die wel het rijgedrag weet aan te passen.

Ondanks alles HULDE!! aan de techneuten :worship:

Ik heb zelf het voordeel van goede bandenkeuze en ABS mogen ervaren{en dat kan je helaas niet van die ander zonder die opties die achterop mij geklapd was zeggen}
De meeste ongelukken gebeuren door onoplettendheid :smoke:

TIP voor mensen die absoluut geen winterbanden willen gebruiken:gooi in de winter periode de overmaatse wielen met te brede banden van de auto en vervang deze dan voor standaard maten die de fabriekant heeft voorgeschreven,dat is voor uw en onze veiligheid :beer:

greetz Marco
Derby

das een goede tip van die brede banden weg...

en wat je zegt het berust meer op oplettendheid. de hulpmiddelen zijn maar een hulp.

wat je zegt over het grote deel van de automobilisten dat die goed kunnen rijden das helemaal waar. Ik maak me meer zorgen over de gasten in de snelle auto's. Wat ik al zei als je de kans krijgt moet je die drang van gas geven kunnen weerstaan en dat is moeilijk geef ik meteen toe.

Dan nog even over dat onderzoek van MB met die 66% daar zitten wel wat jaren tussen tussen auto's zonder en met hulpmiddelen. en in die jaren is er natuurlijk een hoop meer verandert. Dus het geeft een beetje een vertekend beeld.

derby
Haas
Car: Megane RS

oplettendheid is ALTIJD nodig als je achter het stuur zit!! Alle elektronisch snufjes kunnen leuk zijn als er onverhoopt toch een situatie voordoet, maar je moet je aandacht niet laten verslappen omdat je er van uit gaat dat de elektronica het wel opvangt als het toch mis gaat..
Derby

ik mag alleen zeer hopen dat de elektronica straks de vlucht weg wordt voor het ontwerpen van slechte onderstellen. hulde aan Lotus :worship:
zeker met de luchtvering die algemeen wordt is het makkelijk om een doos onderdelne in die auto te gooien te wachten tot het inelkaar zit en dan de computer er overheen laten gaan om het goed te laten werken.

derby
Haas
Car: Megane RS

slechte ontwerpen zijn dan idd goed te verhullen...:(
Derby

en dat is waar ik op dit moment MB van verdenk. kijk ik heb het zelf niet mogen ervaren dus ik oordeel naar iemands anders mening dat is gewoon gevaarlijk. dat weet ik. maar het is goed dat dat soort info naar buiten wordt gebracht.

Derby
Turbo Marco

De stelling dat snelle{wat is dan snel??}gevaarlijker zouden zijn ben ik het niet mee eens.

Ik ben ooit begonnen met autorijden in een VW kever 1300 bj 66 topspeed 125kmh 0-100 ongveer 27sec en dan spreek je over langzaam.

Ik was toen dermate jong dat ik wel eens brokken maakte,ook een aantal jaren later op mijn 21e met een GTT die best wel snel genoemd mag worden {zeker in die tijd {1985}.
De oorzaken daarvan zijn heel simpel te verklaren,ten eerste de jonge leeftijd en ten 2e een gebrek aan rijervaring.
Overal ter wereld zijn het de jongere en onervaren bestuurders die de meeste brokken maken{jezus ik lijk wel een ouwe zak}

Dus bij deze moet ik jou wel de kaart toeschuiven dat snellere auto's een gevaar op zou leveren bij een bepaald doelgroep{dat doet namelijk de wet ook al}

Maar denk een terug aan de tijd dat er nog geen 6 miljoen auto's waren in dit kikkerlandje,en dat de auto's niet harder gingen als bv mn kevertje,en toen de auto's nog op diagonaal banden stonden en rondom voorzien waren van trommelremmen,toen kon je nog zo'n goede bestuurder zijn maar als je even niet oplette dan was het al foute boel.

dus je raad al waar ik heen wil :D
Derby

Turbo Marco schreef:De stelling dat snelle{wat is dan snel??}gevaarlijker zouden zijn ben ik het niet mee eens.

Ik ben ooit begonnen met autorijden in een VW kever 1300 bj 66 topspeed 125kmh 0-100 ongveer 27sec en dan spreek je over langzaam.

Ik was toen dermate jong dat ik wel eens brokken maakte,ook een aantal jaren later op mijn 21e met een GTT die best wel snel genoemd mag worden {zeker in die tijd {1985}.
De oorzaken daarvan zijn heel simpel te verklaren,ten eerste de jonge leeftijd en ten 2e een gebrek aan rijervaring.
Overal ter wereld zijn het de jongere en onervaren bestuurders die de meeste brokken maken{jezus ik lijk wel een ouwe zak}

Dus bij deze moet ik jou wel de kaart toeschuiven dat snellere auto's een gevaar op zou leveren bij een bepaald doelgroep{dat doet namelijk de wet ook al}

Maar denk een terug aan de tijd dat er nog geen 6 miljoen auto's waren in dit kikkerlandje,en dat de auto's niet harder gingen als bv mn kevertje,en toen de auto's nog op diagonaal banden stonden en rondom voorzien waren van trommelremmen,toen kon je nog zo'n goede bestuurder zijn maar als je even niet oplette dan was het al foute boel.

dus je raad al waar ik heen wil :D
natuurlijk ga ik hier op in. snelle auto's zijn voor mij de mb's bmw's sub's evo's en dan de sport modellen van verschillende merken. dus zo beetje alles wat boven de 200 loopt. en snelheid staat bij mij gelijk aan gevaar. maakt niet uit welke bestuurder. en welke snelheid. het wordt pas weer safe als je stilstaat en tot nu to zijn alleen massa loze deeltjes snel te stoppen.

en dat jongeren brokken maken is logisch. een ieder moet het leren. en dat je meer moet betalen voor de verzekering is pure discriminatie. maar dat is gedoogde discriminatie :(

en met de tijd wordt het rijden anders. maar het mag niet zo zijn dat het niveau waarbij je legaal mag rijden naar beneden wordt gehaald. en dat is wat er nu gebeurd

derby
Turbo Marco

nou het maakt wel uit wat voor een bestuurder in een 200+ auto zit,ik moet er niet aan denken om naast mn buurvrouw te zitten bij die snelheden,bij mn broer in de auto no problem :)

Maar het word zo wel erg off topic en laten we maar weer naar de winterbanden gaan :D

volgens mij is de stand 1-1

Mischien komen er nog wel meer voorstanders van winterbanden posten en word het wellicht wel 2-1

greetz Marco
Derby

wat is voor de thuis club. welke is de thuis club.
wel winterbanden 1 -niet winterbanden 1 :wink:

Derby
robert

*gaap*

-winterbanden 1
-geen winterbanden 1
-boring 1

;)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Het is een bandenderby... whehehe... flauw!
Derby

ach laagdrempelige humotr kan ook leuk zijn.
is er niet iemand die nog iets inhoudelijks kan toevoegen.

Derby
Plaats reactie