die nieuwe gt20 is trouwens echt super...speedline schreef:Nou Merijn (en anderen),Merijn schreef:Speedline, ik, en met mij heel veel mensen, rijden in de winter gewoon door op de zomerbanden. Niemand die ik ken heeft daar ooit problemen mee gehad. Dan lijkt het in mijn ogen ook een beetje overbodig.
De enige reden waarom ik winterbanden zou monteren, is omdat ik mijn velgen wil sparen. Dan zou ik er meteen wel een setje winterbanden onder laten leggen.
Wat zijn jou ideeen daarover precies, Zzzpeedie?
Uit persoonlijke ervaring. Ik ben een redelijk ervaren (dat is wat anders als goed!) chauffeur. Ik rij toch wel 50tot 70k per jaar. Dus ik dacht ook, winterbanden? No problemo! Dat ondervang ik wel met een goede rijstijl. Dus ook a la derby geredeneerd. En dat is de foute redenering dames en heren!
Alleen heb ik een keer tijdens de winterperiode met passagiers in een auto van een ander bijna 2 gezinnetjes verwond door een spiegelglad geijzeld (niet te zien) stuk asfalt op te draaien. R25-automaat zonder abs en met slecht functionerende handrem. Kreeg hem zachtjes pompend remmend maar mondjesmaat aan het vertragen. Personen uit de weg getoeterd omdat ik hem niet stil kreeg. Het gebeurde direkt na een bocht met een gangetje van nog geen 30km/h! Ik heb hem dwars tegen de stoep laten glijden om de auto tot stilstand te laten komen. Dit omdat er nog een haakse bocht volgde.
Het effect van hogere snelheden en beperkte ruimte laat zich raden.
Nu zou je je kunnen voorstellen dat Derby met zijn wrak op all seasons daar aan komt glijden. Als meneer iemand van mijn familie zou verwonden zou ik die all season band met behulp van een ander defect onderdeel om zijn nek wikkelenGet my point! Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor de andere weggebruikers.
De band is de enige verbinding tussen de auto en het wegdek. En elektronische tractie- en stabiliteitssystemen kunnen maar regelen tot de gripgrens die banden kunnen halen!
En ook als je in gladde omstandigheden wilt ontwijken ipv remmen moeten je banden wel grip hebben.
Mijn conclusie is nadat ik een keer met winterbanden heb gereden in vergelijkbare omstandigheden dat het eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Winterbanden bieden een veel kortere remweg tov all season banden. Dit door een combinatie van een speciale constructie en een veel zachtere compound. Door de zachte compound biedt deze band bij lagere buitentemperaturen (onder 7graden Celsius buitentemperatuur) veel meer grip. All season banden warmen bij deze temperaturen niet meer op.
Winterbanden zijn een knap stukje techniek. Ze zijn er zelfs in hoge snelheids uitvoeringen. Let op dat ze extreem snel slijten bij hogere buitentemperaturen en ook op hoge snelheden. Dus niet te lang mee doorrijden na de winterperiode. En gebruik voor de juiste werking van zo'n band de aangegeven bandenspanning. Bij (winter)banden die op hoge snelheden worden gebruikt gebruik je de hoogst mogelijke bandenspanning.
Groeten,
Speedline.
maar even over mijn wrak(?) (en dat zegt de persoon die zelf ook zo'n wrak rijd) ik denk toch werkelijk niet dat je die 25 met winterbanden wel tot een behoorlijke vertraging had kunnen dwingen.
Waarom zeg je niet meteen dat spikes verplicht zouden moeten zijn.
die winterbanden op ijzel dat maakt dus echt weinig verschil met een all-season band. ijzel is gewoon de grens, gladder wordt het niet. daar helpt geen band tegen. ik vind trouwens je argumenten erg karig.
Derby