Welke grotere intercooler voor GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

speedline schreef:O.K. gents,

Air-to-air chargecoolers

Verder Renault Laguna, etc. De mogelijkheden zijn onbegrensd. En Derby, een VW LT intercooler een luciferdoosje? Ik heb het over het laatste model LT. Daar zit een joekel van een i/c in en is identiek aan die van een MB Sprinter.

Grtz,

Zzpeedie.
ja jij hebt al weer de mogelijkheid gehad ondersteboven in een nieuwe lt te hangen. Maar ik ging uit van het vorige model. daarbij alles wat aan die nieuwe lt zit is nu nog schrikbarend duur.

Derby
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

hoe zit het met de weerstand van die dunne dingen. en is hebben deze ic's de ingang en uitgang aan de zelfde kant? is wel belangrijk namelijk...

Trouwens wat al gezegd werd. echt lekker passen als front mount zal het niet.

ik ben bang dat het toch een duits product wordt.

Derby
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

technisch gezien schijnt een DUNNE, ENKEL doorstroomde (met aan elke kant een aansluiting)beter te zijn.
Echter wel moeilijk te plaatsen......

Oftwel: Degene in de GTT is technisch minder goed (dik, dubbel doorstroomd), maar wel makkelijk geplaatst.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb er een van een mercedes bus, zo'n vierkant ding van zo'n dikke 30x30 cm. Is ongeveer even groot als de radiateur, kijken of ik hem ervoor krijg geplaatst. Wordt toch tricky...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ivo8hoven schreef:Volgend jaar ...hmm ja zeker wat anders verzinnen....., dan wil ik ook wel es op Magny Course kijkuh..... :lol:
GOH JIJ OOK ? :smoke: het schijnt dat ze daar brutte bakkies hebbe , nog nooit gezien , hoe kan dat nou ?
Ik zeg maar zo dan moet je maar niet met een reno meerijden want dan kom je er net NIET !

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

catrinus schreef:Ik heb laatst ff een intercooler van een laguna dci gepast en dat wil voor geen meter bij mijn gtt. Ik zoek eigenlijks een intercooler die mooi in dat gat van de grille past voor de radiateur. Welke auto heeft ongeveer dat formaat intercooler
ik dacht saab 9000 T ofzo ...
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

canonballman schreef:technisch gezien schijnt een DUNNE, ENKEL doorstroomde (met aan elke kant een aansluiting)beter te zijn.
Echter wel moeilijk te plaatsen......
Graag zie ik onderbouwing. (niet om je naar beneden te halen) ik denk namelijk het omgekeerde. aanlsuitingen aan de zelfde kant is langere tijd in de ic. dikke ic is minder weerstand.

Derby
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

jochem de haas schreef:
Ivo8hoven schreef:Volgend jaar ...hmm ja zeker wat anders verzinnen....., dan wil ik ook wel es op Magny Course kijkuh..... :lol:
GOH JIJ OOK ? :smoke: het schijnt dat ze daar brutte bakkies hebbe , nog nooit gezien , hoe kan dat nou ?
Ik zeg maar zo dan moet je maar niet met een reno meerijden want dan kom je er net NIET !

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
misschien carpoolen de volgende keer :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Derby schreef:
canonballman schreef:technisch gezien schijnt een DUNNE, ENKEL doorstroomde (met aan elke kant een aansluiting)beter te zijn.
Echter wel moeilijk te plaatsen......
Graag zie ik onderbouwing. (niet om je naar beneden te halen) ik denk namelijk het omgekeerde. aanlsuitingen aan de zelfde kant is langere tijd in de ic. dikke ic is minder weerstand.

Derby
Nou het is als volgt: Gert Hack, auteur die er mijns inziens wel wat vanaf weet :worship: zegt dat het zo is. Daarom zeg ik in mn stelling 'schijnt'.

Maar ik kan het denk ik ook wel verklaren:

Dubbel doorstroomd zorgt voor meer drukval, omdat de (snel stromende) samengeperste lucht IN EEN KEER 180 graden omgebogen moet worden. Das natuurlijk nooit gunstig. Bij een enkel doorstroomde hoeft de lucht niet omgebogen te worden, gewoon aan 1 kant erin, en aan de andere kant eruit.

Voor wat betreft de dikte van de ic: de KOELLUCHT (rijwind dus) stroomt er makkelijker doorheen.
Hoe wordt iets gekoeld? (denk aan luchtgekoelde cilinders): door KOELRIBBEN.
Welk verschijnsel zit er achter koelribben? Iets wordt beter gekoeld HOE GROTER HET KOELOPPERVLAK is.

Als je dus 2 ic hebt met allebei hetzelfde volume:
-1 is dun en heeft een groot oppervlak
-1 is dik en heeft een klein oppervlak
De doorstroming is van beide vrijwel evengoed, echter de koleing is bij het dunne exemplaar beter.


De GTT ic is een compromis: er was geen plaats voor een dunne met een groot oppervlak, daarom hebben ze een dikke gepakt (met een klein oppervlak) die veel makkelijker te plaatsen is. Ook de dubbele doorstroming is makkelijker bij de plaatsing.
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

catrinus schreef:Ik heb laatst ff een intercooler van een laguna dci gepast en dat wil voor geen meter bij mijn gtt. Ik zoek eigenlijks een intercooler die mooi in dat gat van de grille past voor de radiateur. Welke auto heeft ongeveer dat formaat intercooler
Hi Cat!

Ik heb er dus zo 1 gevonden. Afkomstig uit een Ford Sierra Cossie. Hier zit die op een Escort IV-front:


[img]http://www.eil132.com/bumper.jpg[/img]

mvg, Chendy.
Anonymous

Tijn schreef:
catrinus schreef:Ik heb laatst ff een intercooler van een laguna dci gepast en dat wil voor geen meter bij mijn gtt. Ik zoek eigenlijks een intercooler die mooi in dat gat van de grille past voor de radiateur. Welke auto heeft ongeveer dat formaat intercooler
ik dacht saab 9000 T ofzo ...
maakt eigenlijk niet uit...... 900 (nieuwe type) 9000, 93, 95.... als er maar een turbo in zit :)

60x50 is deze ongeveer, lekker dun dus hij kan perfect VOOR de radiateur :)
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Die van een Cossie past inderdaad. Anders mail je Maurice even. Die heeft er ook 1 op zijn blauwe 5.

Zo dus:

[img]http://www.gjansen.cistron.nl/meeting/86.JPG[/img]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Matthijs schreef:
Tijn schreef:
catrinus schreef:Ik heb laatst ff een intercooler van een laguna dci gepast en dat wil voor geen meter bij mijn gtt. Ik zoek eigenlijks een intercooler die mooi in dat gat van de grille past voor de radiateur. Welke auto heeft ongeveer dat formaat intercooler
ik dacht saab 9000 T ofzo ...
maakt eigenlijk niet uit...... 900 (nieuwe type) 9000, 93, 95.... als er maar een turbo in zit :)

60x50 is deze ongeveer, lekker dun dus hij kan perfect VOOR de radiateur :)
Dus als iemand zo 1tje heeft liggen of er eens 1tje tegenkomt. Dan hou ik me aanbevolen
There will be plenty of time to rest when your dead
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat ik me dus afvraag is of zo'n cossie ding qua capaciteit beter is als een standaard GT, want zo groot issie niet van een cossie.

of ligt dit dus puur aan de plaatsing? en what about steenslag?
Immer wieder die verdammte Holländer
Anonymous

-Ray- schreef:wat ik me dus afvraag is of zo'n cossie ding qua capaciteit beter is als een standaard GT, want zo groot issie niet van een cossie.

of ligt dit dus puur aan de plaatsing? en what about steenslag?
plaatsing..... denk dat je daar dus meer aan zal hebben dan een van een SAAB. Steenslag ?? Ach. zie een EVO... kan toch ook :)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

-Ray- schreef:en what about steenslag?
Niet meer bumperkleven, dan is de kans een heel stuk kleiner dat er een steen(tje) tegenaan vliegt.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ja hunnie rijden zo dicht voor me :p

vind ik met die front mount IC's ook zo zonde, mooi glimmend ding en na zoveel 100km allemaal lamelletjes omgeknakt :(
Immer wieder die verdammte Holländer
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik vind het helemaal niets zo`n intercooler in zicht. Maar das mijn mening. Ik wil een andere intercooler zodat ik een grotere radiateur in de gtt kan plaatsen. Die van een laguna dci heb ik gepast maar dat word niets. Ik zal nog 1x voor de zekerheid kijken of het wil zonder te hakken en te zagen. Anders word het 1tje voor de radiateur net achter de grille.
There will be plenty of time to rest when your dead
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

-Ray- schreef:ja hunnie rijden zo dicht voor me :p

vind ik met die front mount IC's ook zo zonde, mooi glimmend ding en na zoveel 100km allemaal lamelletjes omgeknakt :(
plexiglas er voor dan :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

:lol:
Benny_R
Berichten: 361
Lid geworden op: do 16 jan 2003 19:59
Locatie: Sittard

Zijn er nadelen, buiten de hoge kosten, aan chargecoling systemen? Er wordt maar erg wienig over gepraat vind ik. 1ste had ik ergens gelezen dat deze manier van koelen 8 tot 10 maal efficienter is dan standaard koeling. Maar ik zag op de site van k-tec deze zin in hun product-toelichting van de chargecooling kit: This will give you the best charge cooiing available, apart from using our front mount intercooler. dus volgens hun is de front mount efficienter.
Maar oke als je iets "kleins" en efficients zoekt.klein issie geloof ik niet echt met alle zooi wat je erbij moet installeren. maar je kunt het wel plaatsen waar je wilt lijkt me.

Is er niet ooit een gast bezich geweest met zelf zo'n ding te fixen van een standaard intercooler? hoe is dat afgelopen?
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ik ga zeer binnenkort het front eraf trekken om eens wat te gaan passen en meten met een grotere ic. De look boeit mij niet zo, dus er zal vrijwel zeker geknipt en/of gezaagd worden in de voorbumper. Steenslag? Dat hoort erbij. Zelfde geldt natuurlijk voor je bumper, motorkap etc. Anders maatje winkelruit mocht je voor plexiglas gaan... :D
De boost die de Cossie ic zit wel snor. Er rijden een paar rond met zo'n 270pk en nog steeds met de standaard Cossie ic. Ik denk dat deze zowieso een 1,5Bar moet kunnen hebben.

Ik zal proberen wat pics te schieten van de vorderingen en deze natuurlijk posten. :foto:

mvg, Chendy.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

chendy schreef: Er rijden een paar rond met zo'n 270pk en nog steeds met de standaard Cossie ic. Ik denk dat deze zowieso een 1,5Bar moet kunnen hebben.
270 pk voor een cosworth is wat men daar noemt stage 1

dat betekent een chippie en een filter en that's it.

Die dingen hebben standaard gewoon veel vermogen, vergeet niet dat het en 2 liter turbo is wat op 0.6 a 0.7 bar al 240/250 pk kan leveren.

Het zal best een goede ic zijn maar het zegt echt nietws over de druk die zo'n ding moet kunnen hebben hoeveel vermogen zo'n auto heeft.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Benny_R schreef:Zijn er nadelen, buiten de hoge kosten, aan chargecoling systemen? Er wordt maar erg wienig over gepraat vind ik. 1ste had ik ergens gelezen dat deze manier van koelen 8 tot 10 maal efficienter is dan standaard koeling. Maar ik zag op de site van k-tec deze zin in hun product-toelichting van de chargecooling kit: This will give you the best charge cooiing available, apart from using our front mount intercooler. dus volgens hun is de front mount efficienter.
Maar oke als je iets "kleins" en efficients zoekt.klein issie geloof ik niet echt met alle zooi wat je erbij moet installeren. maar je kunt het wel plaatsen waar je wilt lijkt me.

Is er niet ooit een gast bezich geweest met zelf zo'n ding te fixen van een standaard intercooler? hoe is dat afgelopen?
HUN front-mount is ook wel een heel aardig ding hé. Kijk, zoveel wind als dat ding vangt op de snelweg krijgt een chargecooler niet geregeld, die heeft een constant koel-capaciteit. Je koelt alleen ook als je stilstaat en dat doet de frontmount niet zo goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

ff uitgezocht , in stage 1 draait de cosworth 1 bar turbodruk. dat moet de standaard cosworth ic kunnen hebben dus.
chendy
Berichten: 207
Lid geworden op: za 13 sep 2003 20:53
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Dank je wel voor het uitzoeken Tijn. Ik weet dat met alleen chippen je al op zo'n 270 pk's zit, de druk wordt dan tevens mechanisch opgeschroefd naar 1Bar. Hij blijft iig heel bij 1,5 bar. Weet ik van iemand die met eenzelfde ic op een Escort RS Turbo rondjes mee reed. Hoger dan 1,5Bar ga ik zowieso niet, ivm. de risico's...

mvg, Chendy.
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

[img]http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... intr5t.jpg[/img]

voor ongeveer 600euro moet je hier wel klaar mee zijn.

Dus de complete kit.
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Forge Intercoolers Universal type 2 610mm x 160mm x 74mm

Manufactured from the best quality extruded alloy cores, these Hi - Flow intercoolers will fit in place of the original equipment and is an excellent after market upgrade allowing a much cooler and more efficient inlet charge, and increased BHP.




Artikelnr: FMINT105 Garantie: 12 Maanden


prijs: €342,72 inclusief BTW

voor de intercooler :)
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

canonballman schreef:
Derby schreef:
canonballman schreef:technisch gezien schijnt een DUNNE, ENKEL doorstroomde (met aan elke kant een aansluiting)beter te zijn.
Echter wel moeilijk te plaatsen......
Graag zie ik onderbouwing. (niet om je naar beneden te halen) ik denk namelijk het omgekeerde. aanlsuitingen aan de zelfde kant is langere tijd in de ic. dikke ic is minder weerstand.

Derby
Nou het is als volgt: Gert Hack, auteur die er mijns inziens wel wat vanaf weet :worship: zegt dat het zo is. Daarom zeg ik in mn stelling 'schijnt'.

Maar ik kan het denk ik ook wel verklaren:

Dubbel doorstroomd zorgt voor meer drukval, omdat de (snel stromende) samengeperste lucht IN EEN KEER 180 graden omgebogen moet worden. Das natuurlijk nooit gunstig. Bij een enkel doorstroomde hoeft de lucht niet omgebogen te worden, gewoon aan 1 kant erin, en aan de andere kant eruit.

Voor wat betreft de dikte van de ic: de KOELLUCHT (rijwind dus) stroomt er makkelijker doorheen.
Hoe wordt iets gekoeld? (denk aan luchtgekoelde cilinders): door KOELRIBBEN.
Welk verschijnsel zit er achter koelribben? Iets wordt beter gekoeld HOE GROTER HET KOELOPPERVLAK is.

Als je dus 2 ic hebt met allebei hetzelfde volume:
-1 is dun en heeft een groot oppervlak
-1 is dik en heeft een klein oppervlak
De doorstroming is van beide vrijwel evengoed, echter de koleing is bij het dunne exemplaar beter.


De GTT ic is een compromis: er was geen plaats voor een dunne met een groot oppervlak, daarom hebben ze een dikke gepakt (met een klein oppervlak) die veel makkelijker te plaatsen is. Ook de dubbele doorstroming is makkelijker bij de plaatsing.
Gert Hack ken ik. ik heb daar ook eens een leuk boek van gelezen.

maar terug naar ic's

Groter koelopp. ja dat is helemaal waar. maar koelopp. wordt verkregen door het aantal lamellen maal de opp van die lamellen. dus de diepte in. neem de rand van een A4-tje. dus de zijkant. als je daar tegen aankijkt is de opp. de hoogte van het papiertje (297mm) uithet hoofd maal de dikte (schat ik 0.01mm. reken uit die opp. stelt niet echt veel voor. ga ik er van uit dat het papiertje ook nog diepte heeft. (zo'n 210mm) dan wordt het opp opeens weer groot.

een ic die koelt niet alleen maar aan de voorkant ook aan de binnenkant. dus dan maakt groot zicht opp opeens niet meer uit. Daarom zei ik ook dat inhoud belangrijk was.

Lucht 180 graden draaien gebeurt in de meeste ic's vloeiend. en dus niet opeens de hoek om. dus de drukval zal minimaal zijn.

het enige punt blijft hoeveel energie is nodig om 1 kg lucht 1 graden in temperatuur te laten stijgen. als er weinig energie voor nodig is is een dikke ic ongustig. is er veel energie nodig dan wint een dikke ic.

Derby
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor omdraaien is energie nodig, dus rechtdoor is ALTIJD beter.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

ik heb ook niet gezegd dat het geen energie kost, maar het wordt voor gesteld alsof er c-4 ontploft zoveel enrgie als er verloren gaat.

Derby
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Hoe dan ook: het is zo.

En niet omdat ik het zeg, maar omdat mensen die er veel meer verstand van hebben als ik het zeggen.


En natuurlijk moet je geen appels met peren vergelijken dwz geen ic vergelijken met verschillende inhoud.

Bij een GELIJKE inhoud is een enkeldoorstroomde, dunne ic beter als een dubbel doorstroomde dikke.
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

En wat chargecoolers betreft:
Het schijnt (ja, alweer gelezen) zo te zijn dat chargecoolers MINDER efficient zijn als lucht-luchtkoelers.

Onderbouwing is dat ik het gelezen heb :wink:

Wat ik wel weet dat in het turbo tijdperk in de F1 Renault aanvankelijk een chargecooler gebruikte, maar vrij snel overstapte op de normale ic's. Evenals andere merken.
Ook in de rallysport worden er bijna zonder uitzondering lucht-luchtkoelers gebruikt, dus het zal wel beter/efficienter zijn.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

canonballman schreef:En wat chargecoolers betreft:
Het schijnt (ja, alweer gelezen) zo te zijn dat chargecoolers MINDER efficient zijn als lucht-luchtkoelers.

Onderbouwing is dat ik het gelezen heb :wink:

Wat ik wel weet dat in het turbo tijdperk in de F1 Renault aanvankelijk een chargecooler gebruikte, maar vrij snel overstapte op de normale ic's. Evenals andere merken.
Ook in de rallysport worden er bijna zonder uitzondering lucht-luchtkoelers gebruikt, dus het zal wel beter/efficienter zijn.
denk dat dit nog wel een beetje afhangt van factoren als gemiddelde snelheid (omdat op lage snelheid de chargecooler in het voordeel is vanwege de buffer die de koelvloeistof in zich heeft om te koelen)

en natuurlijk fouttolorantie in de autosport. Een chargecooler heeft meer onderdelen die stuk kunnen gaan zoals de electrische waterpomp en de extra leidingen, iets wat je zeker in de rally probeert te voorkomen....
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Voor omdraaien is energie nodig, dus rechtdoor is ALTIJD beter.
Juist en die stromingsweerstanden kunnen aardig hard oplopen, zeker als de druk&doorstroming hoger wordt, gaat de weerstand ook exponentieel omhoog. Daarom heeft de std wastegate aansturing van de GTT ook een soort overboost vlak voor de redline. (vanwege in- en uitlaat traject dus)

Dus daar moet je je echt niet in vergissen...

Het mooiste zijn dan ook alu pijpen en dan met zo min mogelijk verbindingsstukken. Maarja zeker door de beperkte ruimte bij een auto als een GTT zit je toch vast aan rare bochten. Dus waar het kan een oversized diameter nemen, krijg je agere stromingssnelheid --> minder weerstand :)
Plaats reactie