Derby schreef:canonballman schreef:technisch gezien schijnt een DUNNE, ENKEL doorstroomde (met aan elke kant een aansluiting)beter te zijn.
Echter wel moeilijk te plaatsen......
Graag zie ik onderbouwing. (niet om je naar beneden te halen) ik denk namelijk het omgekeerde. aanlsuitingen aan de zelfde kant is langere tijd in de ic. dikke ic is minder weerstand.
Derby
Nou het is als volgt: Gert Hack, auteur die er mijns inziens wel wat vanaf weet

zegt dat het zo is. Daarom zeg ik in mn stelling 'schijnt'.
Maar ik kan het denk ik ook wel verklaren:
Dubbel doorstroomd zorgt voor meer drukval, omdat de (snel stromende) samengeperste lucht IN EEN KEER 180 graden omgebogen moet worden. Das natuurlijk nooit gunstig. Bij een enkel doorstroomde hoeft de lucht niet omgebogen te worden, gewoon aan 1 kant erin, en aan de andere kant eruit.
Voor wat betreft de dikte van de ic: de KOELLUCHT (rijwind dus) stroomt er makkelijker doorheen.
Hoe wordt iets gekoeld? (denk aan luchtgekoelde cilinders): door KOELRIBBEN.
Welk verschijnsel zit er achter koelribben? Iets wordt beter gekoeld HOE GROTER HET KOELOPPERVLAK is.
Als je dus 2 ic hebt met allebei hetzelfde volume:
-1 is dun en heeft een groot oppervlak
-1 is dik en heeft een klein oppervlak
De doorstroming is van beide vrijwel evengoed, echter de koleing is bij het dunne exemplaar beter.
De GTT ic is een compromis: er was geen plaats voor een dunne met een groot oppervlak, daarom hebben ze een dikke gepakt (met een klein oppervlak) die veel makkelijker te plaatsen is. Ook de dubbele doorstroming is makkelijker bij de plaatsing.