Verschil Open luchtfilter en Vervanginsfilter

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

hitte schild maken!creatief met pvc of zoiets
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Zier er iig erg heftig uit (Y)
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

ant1 schreef:hitte schild maken!creatief met pvc of zoiets
Bij de bovenstaande airbox zou een hitteschild overbodig zijn, daarom juist :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Waar haalt deze 'airbox' dan zijn koude lucht vandaan? Sandtler heeft nog een ander systeem waarop je ook een slang op aan kan sluiten.Het systeem lijkt op de twister van green.
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

dtune_stefan schreef:Iemand ervaring met deze airbox??
Ben erg benieuwd :D

[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ox_001.jpg[/img]
Ik heb hiervoor BMW's gereden en kwam vaak bij race-bedrijven. Ik weet een bedrijf die alle BMW's raceklaar maakt. In de DSC-autos's zaten ook dee filters. Deze werkten veel beter dan K&N openluchtfilters. Ze geven geen storingen en zorgen precies voor een goede turbulentie in de luchtslangen. Beter als bij K&N.

Met inbouw kosten deze filters iets van 250 euro, maar ik denk dat ik het wel (een stuk) goedkoper kan leveren.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

De aanzuigslang zit gewoon op het gat waar normaal gesproken de orginele slang aan zit. Trouwens wat volgens mij ook scheelt, het filter zelf zit in de positie verder van het blok vandaan dan eventueel een ander filtersetje, waardoor het niet alle hitte van het blok opsnuivt. Van K&N en van Green worden ze direct op het inlaatspruitstuk bevestigd (althans wat ik gezien heb)en waardoor ze, denk ik, ook meer hitte opnemen.

Of te wel ben er erg tevreden over :smoke:
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

ant1 schreef:Waar haalt deze 'airbox' dan zijn koude lucht vandaan? Sandtler heeft nog een ander systeem waarop je ook een slang op aan kan sluiten.Het systeem lijkt op de twister van green.
Goede opmerking :D ,Tja...lijkt wel veel op principe Green Twister
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Dat is deze:

[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... ir_box.jpg[/img]

Er moet dan alleen nog een slang op voor het aanzuigen van de koude lucht. Dan heb je dus een gesloten open filter!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Gesloten openluchtfilter, leuke naam :lol: :lol:
Maar is volgens mij wel de oplossing :wink:
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

Maar zou dit het zelfde zijn als het orginele gesloten filter, want dan zou je misschien beter gewoon een aanzuigslang met een dikkere diameter onder je filterhuis kunnen bevestigen en aansluiten op een flinkgat in je bumper of so, is het niet???
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Lijkt me wel, maar het oog wil ook wat :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

aus_tirol_16v schreef:Ik heb met Automaxx bij Verban het onderstaande filter kit van J&R gekocht.
Bij koud weer vind ik dat ie beter trekt (verwacht geen wonderen :wink: )
Bij warm weer is dit net andersom :gun:

Het geluid dat eruit komt is zeker niet onaangenaam :D

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/203744/in ... c-845f.jpg[/img]
Waar haalt ie koude lucht vandaan dan? Heb je ook nog filterwerking dan? Begrijp de opstelling niet zo of ik kijk slecht.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anton (R1916V)
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 21 mei 2003 13:35
Locatie: zierikzee/goes (zeeland)

dtune_stefan schreef:Lijkt me wel, maar het oog wil ook wat :D
domme opmerking van me :lol:
riel schreef:Waar haalt ie koude lucht vandaan dan? Heb je ook nog filterwerking dan? Begrijp de opstelling niet zo of ik kijk slecht.
filter nr. 1 zie je (grote blauwe geribbelde ding)
filter nr. 2 zie je niet. Zit in het filter, in de vorm van een kegel naar binnen stekend, aan de kant waar de slang er op zit. En de slang zit weer op het gat aan de binnen bumper. (waar de koude lucht aangevoerd wordt van buiten)

Duidelijker kan ik het niet uitleggen :p .... :smoke:
...::: RENO HEAVEN 'S OPEN :::...
....::: FOR 2004 TAX FREE :::....
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Profiler1 schreef:De motor krijgt wel meer brandstof als hij meer lucht krijgt. Is het zelfde als bij NOS (afhankelijk van type) of een betere (grote) intercooler. Beide laten toe dat er meer lucht naar binnen kan en dus ook meer benzine. Dit zonder aanpassing van het benzine systeem. Correct me if I'm wrong.
We hebben het hier over atmosferische motoren, turbo motoren is een heel ander verhaal.
Een standaard chip geeft genoeg brandstof voor een orgineel luchtfilter, de computer kan niet meer geven dan waarop hij ingesteld staat.
Het bezine systeem hoef niet niet zo snel te gaan aanpassen, pas waneer je over de 3,4 bar (F7P) gaat moet je dingen gaan aanpassen.
Stefan S.
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 7 mei 2003 10:50
Locatie: Twente

Ik heb nu mijn originele filterhuis nog met een vervangingsfilter van K&N. Ik ben toch sterk aan het overwegen om een openluchtfilter te halen.Nog effe een merk kiezen :D
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Effe uit de oude doos naar aanleiding van een nu lopend topic...
Tijn schreef:blijft mooi hoe mensen blijven discussieren over hetzelfde, ongeacht meetresultaten of wat ook.

misschien meer een discussie voor een ander topic.
Het gaat over de wellus-nietus spelletje openluchtfilter.
De theoretische BS geloof en ken ik wel, maar heb hier nog nooit iets voorbij zien komen over meetresultaten...ben wel benieuwd!
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

dtune_stefan schreef:Ik heb nu mijn originele filterhuis nog met een vervangingsfilter van K&N. Ik ben toch sterk aan het overwegen om een openluchtfilter te halen.Nog effe een merk kiezen :D
Ik ook, maar als ik er een koop dan is dat bijna zeker de 57i induction kit. Heb je er ondertussen al een ander filter opzitten? En zo ja, merk je er wat van?
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

SToRM666 schreef:
dtune_stefan schreef:Ik heb nu mijn originele filterhuis nog met een vervangingsfilter van K&N. Ik ben toch sterk aan het overwegen om een openluchtfilter te halen.Nog effe een merk kiezen :D
Ik ook, maar als ik er een koop dan is dat bijna zeker de 57i induction kit. Heb je er ondertussen al een ander filter opzitten? En zo ja, merk je er wat van?
Nee zit nog geen ander filter op, komt er voorlopig ook niet :)

Het is nu mijn auto namelijk :D :worship: :D
Alleen nog maar VW!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Meten is weten

Dus ga lekker fijn zelf op de testbank staan zou ik zeggen :p
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

9 van de 10 keer een hoop lawaai :D
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Ollie schreef:De theoretische BS geloof en ken ik wel, maar heb hier nog nooit iets voorbij zien komen over meetresultaten...ben wel benieuwd!
Ga dit maar eens kijken, want hier staat theorie en meetgegevens.>>>>>>> KLIK DAN
Er staan nog wel meer leuken dingen daar, kijk maar.

gr sander
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Heel mooi stuk zeg, goed bezig die gast!
Zo word ik al gauw overtuigd... (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Potverdikke, dat is een leuk stukje!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
michel 16v
Berichten: 997
Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
Locatie: nijverdal
Contacteer:

kwam dit tegen op internet een filter die op een intercooler lijkt.

denk dat je over koude lucht niks te klagen heb.

[img]http://www.showoffimports.nl/database/a ... intake.jpg[/img]
marcel16v
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 7 mar 2003 21:27
Locatie: Deutschland

Stond op Automaxx ook een Honda met dit erop, zat alleen een plexigas plaat voor het filter. Daarbij hing het filter op een paar centimeter van de grond (lijkt me niet verstandig wat betreft vuil).

Wordt trouwens verkocht via Autostyle voor de geinterreseerden.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Leuk ding maar lijkt mij echt een zandhapper.

Ff nog over filters als de Green Twister. Die gesloten open luchtfilters (je verzint het niet :lol: ), dat is toch uiteindelijk niks anders qua effect als een vervangingsfilter in je filterhuis met een stevige aanvoer/-zuigbuis :S ?
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Is iemand bekend met de highflow filter, ik zag er toevallig 1 te koop staan bij autostyle. Ik wil een open bovenkant omdat ik hier direct een koude aanvoerbuis op wil plaatsen.
[img]http://www.autostyle.nl/images/producti ... DKAC3C.gif[/img]
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Verder was ik benieuwd of dat iemand toevallig weet waar je een digitaal temperatuurmeterjte kan kopen met een lang snoer eraan. Ik wil namelijk proberen om een temp.sensor te plaatsen in de buurt van mijn luchtfilter of in de buis vanaf mijn filter naar mijn gasklep.
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Mijn luchtfilter zit nu direkt oop mijn gasklephuis, heeft iemand enig idee of er een buis/slang te koop is wat ik er tussen kan zetten, zodat hij een afstandje er vanaf staat. Het liefst zou ik er nog 1 hebben met een bocht erin waardoor mijn openluchtfilter met de bovenkant naar de gril wijst.
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dan kun je jezelf ook de vraag gaan
stellen of je dan ook nog een intercooler
kunt plaatsen in de koudeluchtslang naar
het luchtfilter ???
Dan heb je zeker weten koude lucht en ik denk
dat het neerslaan van het mengsel in het spruit-
stuk dan bij multipoint injectie dan toch wel
te verwaarlozen is ????
Iemand dit als eens uitgevoerd toevallig ???

Laat me weten als ik het mis heb, en uhm heb
ik het goed dan uhmzz tjah laat t dan ook maar
ff weten, ben benieuwd :lol: :lol:

Grtzz Tony
:smoke:
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

heb ik ook aan gedacht maar deze zou dan in de rijwind geplaatst moeten worden, hierdoor wordt je luchtinlaat wel erg lang denk ik, ik heb weleens gelezen dat dit goed is voor vermogen bij lage toeren maar slecht is bij vermogen op hoge toeren.

Verder heeft zorgt een intercooler volgens mij ook weer voor weerstand in je systeem.

edit:

je bedoelt een intercooler in je luchtaanvoer, hmm. degene vanaf mijn gril is maar iets van 30 cm lang, degene vanaf mij mistlampje is langer maar daar kan ik de intercooler niet meer in de rijwind plaatsen.
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Erik de Bruijn schreef:edit:

je bedoelt een intercooler in je luchtaanvoer, hmm. degene vanaf mijn gril is maar iets van 30 cm lang, degene vanaf mij mistlampje is langer maar daar kan ik de intercooler niet meer in de rijwind plaatsen.
Dan komt bij mij wederom de vraag op, waarom zou de
intercooler net als bij vele andere auto's (denk aan
bijv laguna 2)niet voor de radiateur kunnen worden
geplaatst, dan vangt ie ook alle rijwind, als je m
dan zo zou maken dat de opening naar voren steekt dan
heb je er enigszins druk op van de rijwind, evt met
soort van trechter of vergrootte opening en dat dan
in combinatie met een dikkere koude lucht aanvoerslang naar je luchtfilter !! >-) :p

Dan natuurlijk ook weer zoiets, heeft het dan nut bij
en open filter ??? Bij een gesloten filter wel denk ik dan weer maar bij een openluchtfilter zou ie dan
ook nog lucht uit de motorruimte pakken maar je hebt
igg de lengte van je slangen gecompenseerd met de
druk van je rijwind >-) >-)

Grtzz Tony
:smoke:
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Als ik je verhaal goed begrijp :~ , wil je een aanvoerbuis nemen deze in de rijwind plaatsen, hierna een intercooler plaatsen in je aanvoerbuis en dan deze lucht gaan blazen op je openluchtfilter. :~ . Ik denk dat dat erg weinig zin heeft.

Dan kan je nog beter je luchtfiler in de rijwind plaatsen daarna een intercooler nemen, deze ook in de rijwind plaatsen. Maar ook dit lijkt me niet erg effectief, vanwege meer weerstand, en de lucht die je er extra mee koelt valt denk ik ook erg tegen ten opzichte van een openluchtfiter met aanvoerbuizen.

Volgens mij kan je nog het beste een systeem maken dat makkelijk veel koude lucht aanzuigt. Dit lijkt mij het best te realiseren door een openluchtfilter te plaatsen in een gesloten huis, met koudeluchtbuizen die in het huis uit monden. Al de mogelijke opstakels uit je luchtinvoerkanaal verwijderen.
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ghehe dan komen we zo langzamerhand
dus toch gewoon uit op een origineel
filterhuis met een vervangingsfilter
en dan grote aanzuigbuizen in de bumper
die direct op het filter uitkomen, dan
doe je nog iets nuttigs met de rijwinddruk
die je dan opbouwd :p :p
Je hebt er idd weinig aan als je het zo
op je openluchtfilter blaast, enkel dat t
wat kouder is.

:) Zijn we het eens dan op deze manier ??? :)

Grtzz Tony
:smoke:
Erik de Bruijn
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 11:03

Volkomen eens :D :lol:
Plaats reactie