in theorie zou het wel werken. Door de luchtstroom verlaagd de druk "om" de intercooler. Druk verlagen betekend eveneens een temperatuur daling. Dus in theorie zou je met deze opstelling je inlaatlucht koeler kunnen krijgen.
Echter in de praktijk komt er iets meer bij te kijken.
Zinloos dus
[clio16vi] Monteren van intercooler. {afgekapt}
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
ik was al een post aan het maken over dat de temeratuur bij drukdaling door smoring niet omlaag gaat, toen ik zag dat je het had over de drukdaling van de lucht aan de buitenkant van de ic.Michel S. schreef:in theorie zou het wel werken. Door de luchtstroom verlaagd de druk "om" de intercooler.
Das wel heeeeeeeel vergezocht.

Das bij 200kmh ongeveer 0.02 bar, dat zal wel een graadje schelen, maaaaar de druk aan de binnenkant van de intercooler is dan ook 0.02 bar gedaald, dus het temperatuursverschil blijft gelijk en de intercooler maakt niet uit.
-
- Contacteer:
project is ook al afgekapt 
ben vandaag naar de sloop geweest en heb maar echt dingen gehaald
fase2 achterlichten + strip en blauwe willi wijzerplaten + tellers

ben vandaag naar de sloop geweest en heb maar echt dingen gehaald

fase2 achterlichten + strip en blauwe willi wijzerplaten + tellers

ITdAnGeR is nu beter bekend als: Rob_16V_Zwolle
Get used to it
or else ......... 
Get used to it

Mag wel vergezocht zijn, maar heb eens een discussie gehad erover dat het absoluut niet kon om met een IC een lagere temp te krijgen dan de buitenlucht. En dit was dus wel op een Turbo blok.robert schreef:ik was al een post aan het maken over dat de temeratuur bij drukdaling door smoring niet omlaag gaat, toen ik zag dat je het had over de drukdaling van de lucht aan de buitenkant van de ic.Michel S. schreef:in theorie zou het wel werken. Door de luchtstroom verlaagd de druk "om" de intercooler.
Das wel heeeeeeeel vergezocht.
Das bij 200kmh ongeveer 0.02 bar, dat zal wel een graadje schelen, maaaaar de druk aan de binnenkant van de intercooler is dan ook 0.02 bar gedaald, dus het temperatuursverschil blijft gelijk en de intercooler maakt niet uit.
Hij beweerde van wel. En ik van niet. Ik had al een paar praktijkvoorbeelden en theoriën door laten schemeren om mijn gelijk te krijgen. Maar kreeg geen gelijk. Dus toen ben ik het anders gaan doen. Om hem gelijk te geven ben ik theoriën gaan zoeken om zijn stelling te steunen.
Dit was het enigste wat ik kon vinden. Maar zelfs in het meest ideale geval zou het nog niet kunnen kwam er later uit. Dus had toch mijn gelijk gekregen en werd het onder gebracht als meet-/appartuurfout.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Ja maar bij die drukdaling buiten de ic en het daarbij aangenomen behorende temperatuursverschil, moet dan bekeken worden als zijnde 'buitenlucht'. Drukdaling bij een luchtfilter in de stroming gehangen zou eenzelfde temperatuurdaling hebben.
Ook zou temperatuurdaling door de vorm van stroming (dus drukdaling) betekenen dat het verschil buitenluchtdruk en onderdruk van de motor kleiner wordt, waardoor je al iets minder lucht binnen krijgt.
Je inlaatlucht zal dan ook nooit onder deze temperatuur komen. Dus dan is de vergelijking van gebruik van intercooler t.o.v. alleen openluchtfilter op een atmosferische motor altijd in het nadeel van de intercooler.
Misschien is er voordeel uit te halen om de lucht eerst vlak LANGS de intercooler te leiden (dus intercooler 90 graden gedraaid, en via een scherm om de bocht haaks aan de achterkant erop te mikken. Dan heb je een lage druk door de stroming langs een kant van de intercooler. Dat zou een groter drukverschil aan weerszijden betekenen, dus de lucht moet er harder doorheen. De lucht wordt minder door de intercooler gehinderd, en de temperatuur zou wat lager moeten zijn als een haakse opstelling.
Ook zou temperatuurdaling door de vorm van stroming (dus drukdaling) betekenen dat het verschil buitenluchtdruk en onderdruk van de motor kleiner wordt, waardoor je al iets minder lucht binnen krijgt.
Je inlaatlucht zal dan ook nooit onder deze temperatuur komen. Dus dan is de vergelijking van gebruik van intercooler t.o.v. alleen openluchtfilter op een atmosferische motor altijd in het nadeel van de intercooler.
Misschien is er voordeel uit te halen om de lucht eerst vlak LANGS de intercooler te leiden (dus intercooler 90 graden gedraaid, en via een scherm om de bocht haaks aan de achterkant erop te mikken. Dan heb je een lage druk door de stroming langs een kant van de intercooler. Dat zou een groter drukverschil aan weerszijden betekenen, dus de lucht moet er harder doorheen. De lucht wordt minder door de intercooler gehinderd, en de temperatuur zou wat lager moeten zijn als een haakse opstelling.
In princiepe heb je zowiezo gelijk.Michel S schreef:Mag wel vergezocht zijn, maar heb eens een discussie gehad erover dat het absoluut niet kon om met een IC een lagere temp te krijgen dan de buitenlucht. En dit was dus wel op een Turbo blok.
Hij beweerde van wel. En ik van niet. Ik had al een paar praktijkvoorbeelden en theoriën door laten schemeren om mijn gelijk te krijgen. Maar kreeg geen gelijk. Dus toen ben ik het anders gaan doen. Om hem gelijk te geven ben ik theoriën gaan zoeken om zijn stelling te steunen.
Dit was het enigste wat ik kon vinden. Maar zelfs in het meest ideale geval zou het nog niet kunnen kwam er later uit. Dus had toch mijn gelijk gekregen en werd het onder gebracht als meet-/appartuurfout.
En het is nog niet gezegd dat bij iedere drukdaling ook de temperatuur daalt. Want dan moet de lucht toch eerst ergens arbeid op verrichten. Dus koelende effecten door bernouilli drukdalingen zijn nog niet zomaar bewezen.
Maar ik weet er wel eentje: de IC van buiten besproeien met water. Dan zal de temperatuur van de buitenkant willen dalen tot de zogenaamde natte-bol temperatuur. De theroretisch maximale haalbare temperatuursdaling hangt af van de luchtvochtigheid buiten.
Nu we toch bezig zijn:

Als het een mooi weertje is, met van die witte bloemkoolwolken met platte onderkant (cumulus) dan kan je de maximale temperatuursdaling afschatten door de hoogte van de onderkant van de wolken te nemen in meters, en te delen door 125.
Dus wolken op 1km hoogte: max daling 8 graden.
Rijden in de mist: max daling 0 graden.
Maar het zal je niet lukken want voor het natte-bol effect heb je natuurlijk een giga grote ic nodig.
En besproeien met een veel vluchtigere stof?
lpg? tot plm -30 degC.
makkelijk tanken!
NOS? aan de buitenkant van de IC plm -100degC
Beetje onhandig, beter in de IC stoppen.
vloeibare stikstof? -196 degC
Zon gedoe met dikke handschoenen.
of toch CO2? -78 degC
brandblussertje over?
mogelijkheden genoeg
makkelijk tanken!
of toch CO2? -78 degC
brandblussertje over?

mogelijkheden genoeg

[bijna off topic]robert schreef:Maar ik weet er wel eentje: de IC van buiten besproeien met water. Dan zal de temperatuur van de buitenkant willen dalen tot de zogenaamde natte-bol temperatuur. De theroretisch maximale haalbare temperatuursdaling hangt af van de luchtvochtigheid buiten.
Heeft het feit dat een biertje met een natte theedoek eromheen in de schaduw en op de tocht een lagere temperatuur dan de buitentemperatuur kan bereiken, te maken met de natte-bol theorie ?
Dit heb ik zelf uitgebreid getest op vakantie zonder koelbox, en ik kan je verzekeren dat het klopt :-D
[bijna off topic]
Haha dat had ik ook al eens uitgeprobeerdPloegah schreef:[bijna off topic]robert schreef:Maar ik weet er wel eentje: de IC van buiten besproeien met water. Dan zal de temperatuur van de buitenkant willen dalen tot de zogenaamde natte-bol temperatuur. De theroretisch maximale haalbare temperatuursdaling hangt af van de luchtvochtigheid buiten.
Heeft het feit dat een biertje met een natte theedoek eromheen in de schaduw en op de tocht een lagere temperatuur dan de buitentemperatuur kan bereiken, te maken met de natte-bol theorie ?
Dit heb ik zelf uitgebreid getest op vakantie zonder koelbox, en ik kan je verzekeren dat het klopt :-D
[bijna off topic]

Verdorie, zo'n brandblusser ga ik eens proberenrobert schreef:lpg? tot plm -30 degC.
makkelijk tanken!
of toch CO2? -78 degC
brandblussertje over?![]()
mogelijkheden genoeg

Leuk

lpg lijkt me leip, ga echt geen brandende zooi onder mijn kap in spuiten, vertrouw die wagen dan voor geen meter
Stikstof is wel erg koud en ik denk ingewikkelder/duurder dan co2, niet?
Jazeker, zo hielden wij ons pils op automaxx koud, aangezien de koelbox geen capaciteit voor 3 kratten hadPloegah schreef:[bijna off topic]robert schreef:Maar ik weet er wel eentje: de IC van buiten besproeien met water. Dan zal de temperatuur van de buitenkant willen dalen tot de zogenaamde natte-bol temperatuur. De theroretisch maximale haalbare temperatuursdaling hangt af van de luchtvochtigheid buiten.
[bijna off topic]