ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto. I
-
Met een turbo kom je sneller op het volle vermogen.Jasper16v schreef:Turbo is beter dan 16 kleppen ? Waar doel je op of wat bedoel je ?
Een maat van me heeft een Honda CRX 1.6i 16V en hij zegt ook dat hij van een R5GTT verliest op een sprint.
Hij zegt ook van die turbo die wordt gebruikt over zo'n beetje alle toeren, die 16V komt veel later in.
16V's hebben echt hoge toeren nodig.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Merijn schreef:Wat ik me dan afvraag:
21 turbo STANDAARD GILLE 21T
- 175 PK bij 5200 rpm +- GEEN ZAKEN MEE
- 270 Nm bij 3000 rpm IDEM
- Massa: 1175 kg (leeg) 1150
- 0 - 100 km/u: 7,4 +-6 TOP 260KM
Ro's Clio 16V
- 180+ (?) PK bij ???? rpm (ff zelf aanvullen, Ro!)
- ??? Nm bij ???? rpm
- Massa: 990 kg (leeg)
- 0 - 100 km/u: Snel!
Waarop verliest die Clio het dan? Dat koppel bij dat lage toerental? Enlighten me!
tja,mijn idee is gewoon dat je met een turbo gewoon vanaf 3000 rpm lekker gebruik kan maken van je koppel en dat dat mooi doorloopt in je vermogen wat je hebt.Merijn schreef:Gille, ik had het eigenlijk effe over een standaard 21T, aangezien we niet weten wat diegene die Ro tegen is gekomen allemaal gedaan heeft aan zijn wagen.
het is gewoon totaal anders rijden dan een non turbo auto.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
-
- Contacteer:
Zo mijn weekend is weer lekker afgesloten
Net weer ff zo'n Golf GTitje op zijn nummer gezet nu kan ik weer lekker sslapen

Net weer ff zo'n Golf GTitje op zijn nummer gezet nu kan ik weer lekker sslapen

-=Chuckie=- schreef:Zo mijn weekend is weer lekker afgesloten![]()
Net weer ff zo'n Golf GTitje op zijn nummer gezet nu kan ik weer lekker sslapen![]()
als ik iedere keer als ik een golf op zijn nummer had gezet moest posten dan zaten we echt wel verder dan pagina 70.
maar is idd leuk om ze geregeld af te zeiken

5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
-
- Contacteer:
Misschien moeten mensen die het koppel/vermogen verhaal nog niet kennen even de search functie gebruiken of even de oude natuurkunde boekjes tevoorschijn trekken
In principe gaat het bij de acceleratie voornamelijk om koppel. Maar dan nog zegt max. koppel of vermogen eigenlijk vrij weinig. Het gaat meer om hoe de gehele koppelkromme is gevormd, hoe vlakker en hogere, hoe beter... Daarbij tellen de verhoudingen van de bak weer mee... Dus bij dit soort sprintjes is het vergelijken van max. vermogen en koppel leuk, maar je kunt er zo ver naast zitten...
Mooi voorbeeld is mijn delta, 2.0 8v turbo. Weegt 1200 kg en heeft max. 185 pk... Deze pk/kg verhouding is vrij laag vergeleken bij veel simpele gti-tjes... Toch win je altijd dik, niet voor niks 6.4 naar de 100, dat komt voornamelijk door de ci. 310 nm die hij reeds bij 3100 rpm heeft. Bij 2500 heeft hij volgens mij al rond de 250nm en hij houdt rond de 300nm tot ver in de toeren en daar win je het op...
Gijs

In principe gaat het bij de acceleratie voornamelijk om koppel. Maar dan nog zegt max. koppel of vermogen eigenlijk vrij weinig. Het gaat meer om hoe de gehele koppelkromme is gevormd, hoe vlakker en hogere, hoe beter... Daarbij tellen de verhoudingen van de bak weer mee... Dus bij dit soort sprintjes is het vergelijken van max. vermogen en koppel leuk, maar je kunt er zo ver naast zitten...
Mooi voorbeeld is mijn delta, 2.0 8v turbo. Weegt 1200 kg en heeft max. 185 pk... Deze pk/kg verhouding is vrij laag vergeleken bij veel simpele gti-tjes... Toch win je altijd dik, niet voor niks 6.4 naar de 100, dat komt voornamelijk door de ci. 310 nm die hij reeds bij 3100 rpm heeft. Bij 2500 heeft hij volgens mij al rond de 250nm en hij houdt rond de 300nm tot ver in de toeren en daar win je het op...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Je moet nu onderhand toch wel weten dat koppel belangrijker is dan pk's.Merijn schreef:Dat heeft er toch niets mee te maken? PK's zijn PK's!
Stel jij hebt 160 pk en 200 n/m koppel en ik heb 170 pk en 180 n/m koppel, dan is die van jou toch iets sneller.
Pk's klinkt leuk voor de consument en koppel wint races.
Turbo tuning vindt ik persoonlijk "simpele" tuning, ik ben er nu achter hoe je het F4R turbo blok in de 16V legt dus misschien als ik terug ben.Gille schreef:turbo-tje monteren he RO

ik heb geduld vriendRO 16v schreef:Je moet nu onderhand toch wel weten dat koppel belangrijker is dan pk's.Merijn schreef:Dat heeft er toch niets mee te maken? PK's zijn PK's!![]()
Stel jij hebt 160 pk en 200 n/m koppel en ik heb 170 pk en 180 n/m koppel, dan is die van jou toch iets sneller.
Pk's klinkt leuk voor de consument en koppel wint races.
Turbo tuning vindt ik persoonlijk "simpele" tuning, ik ben er nu achter hoe je het F4R turbo blok in de 16V legt dus misschien als ik terug ben.Gille schreef:turbo-tje monteren he RO

gisteren het laatste rondje gereden in me GT, nog ff een Corrado op zn nummer gezet whehehe 

Immer wieder die verdammte Holländer
weet ik niet, ik heb ze achterkant niet gezien 

[emmelotstijl]
veel
[/emmelotstijl]
wordt wel afkicken in een 1.1 Mega
Ach, het rijdt
veel

[/emmelotstijl]
wordt wel afkicken in een 1.1 Mega

dus word die eindelijk eens snel-Ray- schreef:[emmelotstijl]
veel![]()
[/emmelotstijl]
wordt wel afkicken in een 1.1 MegaAch, het rijdt

nee, ik hou meer van origineel
-
Zat (met mijn delta 2.0 16V turbo) achter een redelijk nieuwe 911 turbo. Tot de 180 km werd het gat zeker niet groter.Toen ben ik gestopt, want mijn stuur gaat een beetje trillen bij >180 km per uur (moet de wielen nog een keer laten balanceren)
Daarna nog een fiat punto sporting. Deze mijnheer zat maar te douwen en hij haalde me in met een stom lachje. Heb toen in zijn 3 doorgetrokken tot 5500 toeren, en dat was ruim voldoende
Later kwam hij weer langs met een rotgang, maar toen stond ik voorgesorteerd voor een verkeerslicht naar links. Ik kreeg ook nog een middelvinger van hem, waarvoor hartelijk dank!
Daarna nog een fiat punto sporting. Deze mijnheer zat maar te douwen en hij haalde me in met een stom lachje. Heb toen in zijn 3 doorgetrokken tot 5500 toeren, en dat was ruim voldoende

Later kwam hij weer langs met een rotgang, maar toen stond ik voorgesorteerd voor een verkeerslicht naar links. Ik kreeg ook nog een middelvinger van hem, waarvoor hartelijk dank!
-
dan deed ie niet heel erg z'n best vermoed ik...een 911 turbo is een maatje te groot voor een delta...ook al is het een 2.0 16v T[rsi]peerke schreef:Zat (met mijn delta 2.0 16V turbo) achter een redelijk nieuwe 911 turbo. Tot de 180 km werd het gat zeker niet groter
-
Bij zo een auto's is ook de coreur belangrijk 

Een 911 TURBO???
naar mijn weten zitten die rond de 5 sec. in de honderd dus ik weet niet wat jouw tijden zijn??
naar mijn weten zitten die rond de 5 sec. in de honderd dus ik weet niet wat jouw tijden zijn??
Zal ik ook nog eens even een mooi verhaal doen
Vorige week gingen we in de R19 Chamade 16v van een vriend van mij op bezoek bij een andere vriend die net een nieuwe Amerikaan had gekocht (1967 Chrysler Newport Custom - VET!). Dus wij rijden al babbelend rustig over de ring in Eindhoven. Vergeet die vriend van mij ineens te schakelen. 4000 toeren, 5000 toeren. Ik kijk hem vragend aan en zie (en hoor) uit mijn ooghoek (oorhoek?) een BMW 3-serie die aan het proberen is ons in te halen. Blijkt dus dat we aan het sprinten zijn.
Bij 6000 toeren is het wel weer welletjes voor een doordeweekse avond, maar de BMW is dan al ver in de spiegel verdwenen. Bovendien springt even verderop het stoplicht op oranje. Net als het kleine rode autootje links voor ons rollen we gas los richting het stoplicht. Komt die BMW nog vol gas langs ons scheuren. Met een grote glimlach lezen wij "320i", terwijl hij nog net voor ons duikt om het rode autootje te ontwijken. Op onze rijbaan staat echter al een witte bestelauto voor het rode licht! Met een ferme ruk aan het stuur weet onze Schumacher zijn BMW nog net op tijd terug te krijgen in de rechter baan. Echter stoppen voor het stoplicht, dat gaat met die snelheid moeilijk worden... De bekwame chauffeur trapt het pedaal eens even flink in, en schuift met veel piep en rook door het rode licht het kruispunt op. Van links bestormen hem de auto's die net groen hebben gekregen.
Het liep allemaal goed af, maar wat hebben wij die vent uitgelachen!

Vorige week gingen we in de R19 Chamade 16v van een vriend van mij op bezoek bij een andere vriend die net een nieuwe Amerikaan had gekocht (1967 Chrysler Newport Custom - VET!). Dus wij rijden al babbelend rustig over de ring in Eindhoven. Vergeet die vriend van mij ineens te schakelen. 4000 toeren, 5000 toeren. Ik kijk hem vragend aan en zie (en hoor) uit mijn ooghoek (oorhoek?) een BMW 3-serie die aan het proberen is ons in te halen. Blijkt dus dat we aan het sprinten zijn.

Bij 6000 toeren is het wel weer welletjes voor een doordeweekse avond, maar de BMW is dan al ver in de spiegel verdwenen. Bovendien springt even verderop het stoplicht op oranje. Net als het kleine rode autootje links voor ons rollen we gas los richting het stoplicht. Komt die BMW nog vol gas langs ons scheuren. Met een grote glimlach lezen wij "320i", terwijl hij nog net voor ons duikt om het rode autootje te ontwijken. Op onze rijbaan staat echter al een witte bestelauto voor het rode licht! Met een ferme ruk aan het stuur weet onze Schumacher zijn BMW nog net op tijd terug te krijgen in de rechter baan. Echter stoppen voor het stoplicht, dat gaat met die snelheid moeilijk worden... De bekwame chauffeur trapt het pedaal eens even flink in, en schuift met veel piep en rook door het rode licht het kruispunt op. Van links bestormen hem de auto's die net groen hebben gekregen.
Het liep allemaal goed af, maar wat hebben wij die vent uitgelachen!

Had die toevallig van die grote dobbelstenen bij zijn spiegel in het midden hangen????
geen idee
Hoezo, ken jij deze Schumacher?
Hoezo, ken jij deze Schumacher?
hahaha
Misschien wel.... als het hem is is het de auto van de paps en probeert hij er de vrouwen mee te versieren!
ik heb wel eens bij hem in de auto gezeten en dat was een regelrechte ramp en ik was blij dat ik er uit was!!!
Nog iets hij zit altijd vet beroerd in de auto, hij zit bijna met zijn reed op de handrem je weet wel de stoere houding van de gasten in een BMW.

Misschien wel.... als het hem is is het de auto van de paps en probeert hij er de vrouwen mee te versieren!

ik heb wel eens bij hem in de auto gezeten en dat was een regelrechte ramp en ik was blij dat ik er uit was!!!
Nog iets hij zit altijd vet beroerd in de auto, hij zit bijna met zijn reed op de handrem je weet wel de stoere houding van de gasten in een BMW.
Lekkere vrienden heb jij

Nouja voor hem nieuwJasper16v schreef:Een nieuwe Amerikaan uit 1967 ?![]()

Het is jammergenoeg slechts het instapmodel, dus maar een 6,3 liter V8