ACT: Clio16V I
Dan neem het zekere voor het onzekere en haal de kap 'even' weg daar en dan controleer je de spanning van de riem.
Heb ik bij de 19 gehad. Een geratel en gerammel. Spanrol was helemaal kapot, godzijdank bleef de riem liggen.
Heb ik bij de 19 gehad. Een geratel en gerammel. Spanrol was helemaal kapot, godzijdank bleef de riem liggen.
maar dan moet je zeker wel weer die kut motor eruit halen. want kon niet alle scroefjes los krijgen.Steven schreef:Simpele: Check alle boutjes
Kan ook wel een klapperende distributieriem zijn, als ie te slap staat.
de spanning tussen de twee tand wielen van de nokkenassen is wel redelijk dat kan ik alleen voelen toen ikde kleppendeksel eraf kreeg, maar kon verder niet de kap van de distributieriem los krijgen.Riël schreef:Dan neem het zekere voor het onzekere en haal de kap 'even' weg daar en dan controleer je de spanning van de riem.
Krik onder de motor, dan de bovenste motorsteun (aan de kap) losmaken, dan kun je m wel eraf halen hoor.
jah dat klopt had ik ook gedaan, maar hoe ver kan je dan de motor dan optillen? want durfde niet te ver ophoog te doen. en kom je dan niet in de knoei met andere steunen bijv? het ging nog om een schroefje wat onder aan zat waar ik niet bij kon.Riël schreef:Krik onder de motor, dan de bovenste motorsteun (aan de kap) losmaken, dan kun je m wel eraf halen hoor.
Kan wel een stukje omhoog hoor
maar met wat pielwerk moet je er wel bij kunnen!

pielwerk is het zekerRiël schreef:Kan wel een stukje omhoog hoormaar met wat pielwerk moet je er wel bij kunnen!

ja dat kan wel kloppen... ik weet t niet uit mijn hoofd 

nou jah wat jij al zij lijkt het mij dus ook dat het om een spanrol gaat. zal ik weer aan de hobby gaan tot nu toe bedankt!Riël schreef:ja dat kan wel kloppen... ik weet t niet uit mijn hoofd

als er nog mensen zijn die denken te weten wat het is post het dan maar ff dat check ik dat ook gelijk maar.
-
- Über-Spammer
is het niet je multiriem die te los staat? dat zou ook kunnen namelijk. wanneer is je riem gemonteerd? boutjes lijkt me onwaarschijnlijk en onhoorbaar.
Je distributieriem 'klappert' echt heel raar geluid.
-
- Über-Spammer
die kap zit met 4 boutjes vast btw
dat is wel te doen, zoals riel zegt: krik eronder en klussen maar. om hem te spannen zit aan de achterkant van je blok een boutje. dit steekt omgeveer 1,5cm uit.
ik heb nog twee goede spanrolletjes liggen van mijn oude blok, maar die riem span je daar aan dat boutje te draaien??J-P-S schreef:die kap zit met 4 boutjes vast btwdat is wel te doen, zoals riel zegt: krik eronder en klussen maar. om hem te spannen zit aan de achterkant van je blok een boutje. dit steekt omgeveer 1,5cm uit.
nee, je draait er vanachter een klein boutje in (er zit standaard volgens mij met een kort boutje een beugeltje gemonteerd, als je daar zo lang een langere inzet kun je je spanrol spannen).
Da's waar, neem aan dat je dat boutje er achteraf weer uit haalt 

Hmm, heb dat nog nooit zien zitten. Dat hoor dus wel zo origineel? Tjee...

-
- Über-Spammer
heb dat er overal gewoon inzitten. dat hoort erin.
-
- Contacteer:
ff een klein vraagje, onder de 120 bibbert m'n snelheids meter
en daarboven niet meer, maar dan bibbert m'n stuur
en daarboven niet meer, maar dan bibbert m'n stuur

trillen in stuur zal hoogst waarschijnlijk op te lossen zijn door je voor wielen eens te laten uitbalanceren, trillen van km teller is op te lossen door harder dan 120 te rijden

R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Contacteer:

-
- Über-Spammer
gewoon die van een katvervanger of oude kat afslijpen als je die hebt liggen.ja precies, is al geregeld , ik wil ff een nieuwe flens door een vriend van mij laten maken, omdat de oude flens van de spaghetti beetje dun enzo geworden is en niet meer goed afsluit, dus vandaar!
-
- Contacteer:
nope was het ook niet, net laten ballanceren en nog steeds trillingenpaz-maniac schreef:trillen in stuur zal hoogst waarschijnlijk op te lossen zijn door je voor wielen eens te laten uitbalanceren, trillen van km teller is op te lossen door harder dan 120 te rijden![]()

m'n wiellagers zijn wel bijna op
zo dat er mee te maken kunnen hebben?
als hij ook nog redelijk zoemt ter hoogte van de voor- en/of achterwielen, dan mag je daar wel vanuit gaan ja. (bij bepaalde snelheden)le mouton noir (sandy) schreef:nope was het ook niet, net laten ballanceren en nog steeds trillingenpaz-maniac schreef:trillen in stuur zal hoogst waarschijnlijk op te lossen zijn door je voor wielen eens te laten uitbalanceren, trillen van km teller is op te lossen door harder dan 120 te rijden![]()
![]()
m'n wiellagers zijn wel bijna op
zo dat er mee te maken kunnen hebben?
Auto opkrikken en aan het wiel draaien, dan hoor je meteen of het wiel RRRRR doet. Je kan ook de achteras vasthouden en voelen of je de lichte trilling van het wiel voelt, dna is het lager vaak ook stuk.
Wordt het meer en minder bij een redelijke bocht naar links / rechts?
Check goed of t voor of achter is, het geluid gaat soms door de hele carroserie heen en dan lijkt t voor en is t achter of andersom.
Check goed of t voor of achter is, het geluid gaat soms door de hele carroserie heen en dan lijkt t voor en is t achter of andersom.
nou waarschijnlijk zit het probleem bij de multieriem in een van die soort spanrolletjes, maar hoe kan ik die multieriem eraf halen?
Met de motor erin gaat het wel,
je moet een imbussleutel maar 6 óf 7, ik weet niet meer precies welke het is... in elk geval moet je die afzagen op het korte stuk zodat er 1,5cm ongeveer over blijft.
Nu krijg je hem in de bout van de spanrol, die je een paar slagen los draait. Met een grote steeksleutel kun je de spanrol dan bewegen, naar voor of naar achteren. Zo kun je de multiriem loshalen. Als je de hele imbusbout losdraait kun je de spanrol wegnemen.
je moet een imbussleutel maar 6 óf 7, ik weet niet meer precies welke het is... in elk geval moet je die afzagen op het korte stuk zodat er 1,5cm ongeveer over blijft.
Nu krijg je hem in de bout van de spanrol, die je een paar slagen los draait. Met een grote steeksleutel kun je de spanrol dan bewegen, naar voor of naar achteren. Zo kun je de multiriem loshalen. Als je de hele imbusbout losdraait kun je de spanrol wegnemen.
hmm ik dacht dat het van achter kwam....nu ik stille uitlaat heb ben ik dr achter gekomen hahahha met die herrie hoor je nix! ik laat dr anders wel ff een garage bedrijf naar kijken deze week.....Riël schreef:Auto opkrikken en aan het wiel draaien, dan hoor je meteen of het wiel RRRRR doet. Je kan ook de achteras vasthouden en voelen of je de lichte trilling van het wiel voelt, dna is het lager vaak ook stuk.
heeft er iemand nog (nieuwe) flensen liggen voor een clio 16v (verbinding spruitstuk-kat)
die van mij is daar zeer slecht geworden dus ik wil eigenlijk een nieuwe flens aan het spruitstuk lassen zodat de verbinding goed lucht dicht is