What to do with 'barbequed' engine? IT'S ALIVE/APK-perikelen
...
ik zeg nix
...
ik zeg nix
...
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Effe een vraagje.
Temperatuur van koelvloeistof en olie.
Wat zijn de maximale waarden die ze mogen hebben?
En dan wil ik het in graden C. en niet in 'streepjes' als het kan.
Want als ik zoek naar het antwoord kom ik alleen maar antwoorden in 'streepjes' tegen.
Het gaat mij dus om de "kritieke" waarden.
alvast bedankt.
ps) misschien kun je hier al uit opmaken wat mn oplossing voor het temp.meter-probleem is geworden....
"the easy way"...
Temperatuur van koelvloeistof en olie.
Wat zijn de maximale waarden die ze mogen hebben?
En dan wil ik het in graden C. en niet in 'streepjes' als het kan.
Want als ik zoek naar het antwoord kom ik alleen maar antwoorden in 'streepjes' tegen.
Het gaat mij dus om de "kritieke" waarden.
alvast bedankt.
ps) misschien kun je hier al uit opmaken wat mn oplossing voor het temp.meter-probleem is geworden....
"the easy way"...

normale watertemp is iets van 90 graden geloof ik, max. 100
Olie is in principe denk ik net zo iets, met een kritiek max. van zo'n 120 graden.
Olie is in principe denk ik net zo iets, met een kritiek max. van zo'n 120 graden.
Zoals Eek the Cat altijd zegt: "It never hurts to help" 
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je een keer naar Eindhoven komt als hij het weer doet

Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je een keer naar Eindhoven komt als hij het weer doet
Ben je serieus je meissie kwijt voor de 5 ?
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Tja....
Ik denk wel dat dat de hoofdreden is geweest ja.
Ik had geen geld meer om met haar uit te gaan of om iets voor dr te kopen.
Wanneer ik een uurtje vrije tijd had zat ik aan de auto ipv aan haar.
En als ik dan wat 'quality-time' met haar had dan klaagte ze constant omdat mn handen zo goor waren.
Uiteindelijk is ze weggegaan omdat ik mijn geld voor onze vakantie had uitgegeven aan onderdelen, waardoor ik niet meer op vakantie kon. Dat was de druppel voor dr.
Ik heb haar toen ook gewoon eerlijk gezegd wat ik belangrijker vond.
Die auto dus, op dat moment.
DAt vond ze niet zo leuk om te horen.
logisch, opzich.
Ach ja, ik zeg maar zo: Meer mooie vrouwen dan mooie GTT's op deze aardkloot!
Ik denk wel dat dat de hoofdreden is geweest ja.

Ik had geen geld meer om met haar uit te gaan of om iets voor dr te kopen.
Wanneer ik een uurtje vrije tijd had zat ik aan de auto ipv aan haar.
En als ik dan wat 'quality-time' met haar had dan klaagte ze constant omdat mn handen zo goor waren.
Uiteindelijk is ze weggegaan omdat ik mijn geld voor onze vakantie had uitgegeven aan onderdelen, waardoor ik niet meer op vakantie kon. Dat was de druppel voor dr.
Ik heb haar toen ook gewoon eerlijk gezegd wat ik belangrijker vond.
Die auto dus, op dat moment.
DAt vond ze niet zo leuk om te horen.
logisch, opzich.
Ach ja, ik zeg maar zo: Meer mooie vrouwen dan mooie GTT's op deze aardkloot!

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
nee, serieus, voordat jullie denken dat ik echt gestoord ben...
Dit is natuurlijk grote bullshit hè!
Zo achterlijk ben ik ook weer niet.(niet als t een leuk meisje betreft tenminste!
)
En ik ben dr ook niet helemaal 'kwijt'.
En Matijs, ik kom wel langs als ik in de buurt ben...

Dit is natuurlijk grote bullshit hè!

Zo achterlijk ben ik ook weer niet.(niet als t een leuk meisje betreft tenminste!

En ik ben dr ook niet helemaal 'kwijt'.
En Matijs, ik kom wel langs als ik in de buurt ben...
Je bent gewoon een zeiverairspir@l schreef:Tja....
Ik denk wel dat dat de hoofdreden is geweest ja.![]()
Ik had geen geld meer om met haar uit te gaan of om iets voor dr te kopen.
Wanneer ik een uurtje vrije tijd had zat ik aan de auto ipv aan haar.
En als ik dan wat 'quality-time' met haar had dan klaagte ze constant omdat mn handen zo goor waren.
Uiteindelijk is ze weggegaan omdat ik mijn geld voor onze vakantie had uitgegeven aan onderdelen, waardoor ik niet meer op vakantie kon. Dat was de druppel voor dr.
Ik heb haar toen ook gewoon eerlijk gezegd wat ik belangrijker vond.
Die auto dus, op dat moment.
DAt vond ze niet zo leuk om te horen.
logisch, opzich.
Ach ja, ik zeg maar zo: Meer mooie vrouwen dan mooie GTT's op deze aardkloot!

Hij is in ieder geval niet op zijn mondje gevallen, en ik krijg de indruk dat zijn duim af en toe ook bovenmodale afmetingen heeft

Als ze na al deze toestanden nog niet bij je weg is dan is ze echt heel bijzonder 

Neem je je vriendin dan ook mee? Ik ben nu toch wel erg benieuwd gewordenspir@l schreef:En Matijs, ik kom wel langs als ik in de buurt ben...


"de liefde voor een GT Turbo", door Krijn aka Spir@lspir@l schreef:Tja....
Ik denk wel dat dat de hoofdreden is geweest ja.![]()
Ik had geen geld meer om met haar uit te gaan of om iets voor dr te kopen.
Wanneer ik een uurtje vrije tijd had zat ik aan de auto ipv aan haar.
En als ik dan wat 'quality-time' met haar had dan klaagte ze constant omdat mn handen zo goor waren.
Uiteindelijk is ze weggegaan omdat ik mijn geld voor onze vakantie had uitgegeven aan onderdelen, waardoor ik niet meer op vakantie kon. Dat was de druppel voor dr.
Ik heb haar toen ook gewoon eerlijk gezegd wat ik belangrijker vond.
Die auto dus, op dat moment.
DAt vond ze niet zo leuk om te horen.
logisch, opzich.
Ach ja, ik zeg maar zo: Meer mooie vrouwen dan mooie GTT's op deze aardkloot!

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:

Oke, genoeg gelachen.
Er is werk aan de winkel.
En ik kom er weer eens niet uit....


Ik nu namenlijk (weer) een metertje aangeschaft.
(Ik werd niet goed van die tempmeter die t nie deed dus heb ik een aparte meter gekocht.)
En tja...daar zit weer zo'n handleiding bij waar ik niet uitkom...
http://groups.msn.com/_Secure/0RgBDAw8W ... 6986370345
vraag 1:
waar kan ik die sensor(pic 9) inknallen?
-hijs te smal voor in de waterpomp.
-adapter??
vraag 2:
plaatje 8...
Wie kan me hier (een beetje) mee assisteren?
-Ik snap die 'schakelaar' tussen lampje en zekering niet.
-en het moet dus ook aangesloten worden op mn contact?
en ja, ik weet t.
het zal allemaal vast heel erg duidelijk aangegeven staan in die tekening.
maar ik kom er niet uit met mijn (on)kennis.
als jullie me kunnen helpen PLEASE DO SO!
Laatst gewijzigd door spir@l op za 12 jul 2003 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
oke.
iets verder geloof ik.
meter zit via zekering aangesloten.
Massa ook ergens op vastgezet.
nu hadden we eigenlijk t plan om de standaard sensor in de waterpomp te gebruiken.
Die is namenlijk gloednieuw.
Maaaarr...er zitten 2 aansluitingen op.
We hebben net getest dat op 1 van die aansluitingen de meter, bij lopende motor, iets omhoogt begint te lopen.
HEt lijkt dus te werken.
Maar is dit volgens jullie ook ok?
iets verder geloof ik.
meter zit via zekering aangesloten.
Massa ook ergens op vastgezet.
nu hadden we eigenlijk t plan om de standaard sensor in de waterpomp te gebruiken.
Die is namenlijk gloednieuw.
Maaaarr...er zitten 2 aansluitingen op.
We hebben net getest dat op 1 van die aansluitingen de meter, bij lopende motor, iets omhoogt begint te lopen.
HEt lijkt dus te werken.
Maar is dit volgens jullie ook ok?
Als de weerstanden overeenkomen wel. Normaal is dat vrij universeel. Je kan ook je oude eruit halen en met een adaptorplug die van jou erin draaien.
De vraag is inderdaad of de weerstanden van de twee verschillende sensors overeenkomen. Beste ff in een pannetje kokend water hangen en kijken of het een beetje klopt wat hij aangeeft.
Ik had laatst een olie temp.meter aangesloten op een oude sensor die ik nog ergens had liggen, en toen bleek ik ineens water te hebben van 140 graden
Toch maar een andere gehaald dus 
Meten is weten!
Ik had laatst een olie temp.meter aangesloten op een oude sensor die ik nog ergens had liggen, en toen bleek ik ineens water te hebben van 140 graden


Meten is weten!

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Het laatste nieuws.
Van onze commentator ter plaatse, Krijn S.
Tempmeter lijkt goed te werken op die ene pool van de orig.sensor in wpomp.
Hij begint laag (ja, echt waar.) en loopt langzaam op. Bij rijden blijft hij netjes in de buurt van de 70/80 en bij stilstand loopt hij ietsje op.
En daar komt het nieuwe obstakel op de weg naar 'perfectie'...
Mn fan werkt niet.
Nou jaa...mn fan zelf wel. Die heb ik getest op 12V.
En dat werkt prima.
Nieuwe fan ook trouwens, dus dat mag ook wel.
Maar via de aansluitingen op het thermocontact werkt het niet.
Ook niet als ik die met elkaar verbind.
Wel vonkje, maar verder nada noppes.
DUs, wat kan ik eventueel nog testen?
En...
Wat heb ik nodig om mn fan , buiten alles om, handmatig te bedienen.
Dat had ik eerst ook al, maar dan wel via de bedrading uit de kabelboom.
KAn ik zoiets rechtstreeks op mn accu zetten met mn schakelaar ertussen?
Moet dat geaard/gezekerd/ge-watdanookt worden?
Van onze commentator ter plaatse, Krijn S.
Tempmeter lijkt goed te werken op die ene pool van de orig.sensor in wpomp.
Hij begint laag (ja, echt waar.) en loopt langzaam op. Bij rijden blijft hij netjes in de buurt van de 70/80 en bij stilstand loopt hij ietsje op.
En daar komt het nieuwe obstakel op de weg naar 'perfectie'...
Mn fan werkt niet.
Nou jaa...mn fan zelf wel. Die heb ik getest op 12V.
En dat werkt prima.
Nieuwe fan ook trouwens, dus dat mag ook wel.
Maar via de aansluitingen op het thermocontact werkt het niet.
Ook niet als ik die met elkaar verbind.
Wel vonkje, maar verder nada noppes.
DUs, wat kan ik eventueel nog testen?
En...
Wat heb ik nodig om mn fan , buiten alles om, handmatig te bedienen.
Dat had ik eerst ook al, maar dan wel via de bedrading uit de kabelboom.
KAn ik zoiets rechtstreeks op mn accu zetten met mn schakelaar ertussen?
Moet dat geaard/gezekerd/ge-watdanookt worden?
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Na een flinke tocht...
Temp loopt bij normaal rijden op naar zo'n 80-85.
Turbogebruik, en hij loopt op tot 90.
Maar als ik na een beetje gas voor een stoplicht kom loopt-ie op tot 95 en misschien nog wel hoger. (ben er niet op blijven wachten...)
Daar mis ik dus mn fan.
Ook bij langzaam stadsgebruik loopt de temp een beetje over de 90.
Zodra ik stop loopt de temp weer iets omhoog.
Maar zodra ik mn fan aansluit (snel naar buiten, klep open en aansluiten...) zakt de temp weer netjes.
Please kan iemand me even simpel uitleggen hoe ik dat ding kan aansluiten op een knoppie?
En dan nog een vraag.
- Waarom blijft die fan eigenlijk, normaal gesproken, nalopen als de motor uitgezet is?
Ik bedoel, er is toch op dat moment geen circulatie van vloeistof meer?
Dus dan koelt t toch ook niet veel?
Als iemand me nog even kan helpen, heel erg bedankt.
Want ik krijg echt een punthoofd van die elektra. :-*
Temp loopt bij normaal rijden op naar zo'n 80-85.
Turbogebruik, en hij loopt op tot 90.
Maar als ik na een beetje gas voor een stoplicht kom loopt-ie op tot 95 en misschien nog wel hoger. (ben er niet op blijven wachten...)
Daar mis ik dus mn fan.
Ook bij langzaam stadsgebruik loopt de temp een beetje over de 90.
Zodra ik stop loopt de temp weer iets omhoog.
Maar zodra ik mn fan aansluit (snel naar buiten, klep open en aansluiten...) zakt de temp weer netjes.
Please kan iemand me even simpel uitleggen hoe ik dat ding kan aansluiten op een knoppie?
En dan nog een vraag.
- Waarom blijft die fan eigenlijk, normaal gesproken, nalopen als de motor uitgezet is?
Ik bedoel, er is toch op dat moment geen circulatie van vloeistof meer?
Dus dan koelt t toch ook niet veel?
Als iemand me nog even kan helpen, heel erg bedankt.
Want ik krijg echt een punthoofd van die elektra. :-*
Waarom haal je niet gewoon ff een nieuw thermocontactje voor je fan? dat dingetje dat in de radiateur zit. Dan moet hij het gewoon weer braaf doen. Als je hem snel verwisseld verlies je amper koelvloeistof. Zo gedaan. Daarna weer even ontluchten en koelvloeistof bijvullen, en klaar is Krijn. Verder klinken de waarden die je opnoemt perfect. Zo moet 'ie ook gelopen hebben toen 'ie net uit de fabriek kwam



Goh, wat ben ik weer snel he? 

Als je de 2 kabels die op het thermocontact doorverbind, zou de fan moeten gaan draaien, mits ie op contact staat! Zo niet, heeft een ander thermocontact geen zin. Fan in het dash met een knopje is simpel, gewoon een kabeltje waar 12v op staan (bijv van de accu of via contactstroom ergens) via een knopje bij de rode kabel erbij steken (van de zwarte plug van de fan met 1 zwarte en rode kabel).
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Top jongens bedankt!
Matijs-> zoals ik het heb getest lag het niet aan mn thermocontact. Want ik had idd die draden daarvan met elkaar verbonden.
Ik wist dat hij dan aan zou moeten slaan.
MAAAAARRRRRR....ik zit nu te twijfelen vanwege wat Riel zegt....
.......dit ga ik vanmiddag nog even opnieuw testen.
Want ik hoopte juist dat t mn thermocontact zou zijn.
Dan kan ik die vrij simpel vervangen en KLAAR.
Ik heb zelfs nog een gloednieuwe liggen.
En anders leg ik gewoon weer een handmatige fanbediening aan.
Ik wil alleen zo graag dat-ie ook nog automatisch aanslaat.
Gewoon, voor als ik het vergeet of niet door heb dat-ie warm word ofzo.
Maar goed.
Eerst maar eens zorgen dat-ie of op thermocontact werkt of anders iig van binnenuit aan te zetten is.
Word anders een beetje lastig in de file...
Elke keer snel naar buiten, de kap open en dan de draden van de fan tegen mn accu aanhouden...
VErder lijkt-ie helemaal goed te koelen.
Vooral de nieuwe rad. doet wonderen volgens mij.
Hoe harder ik reed hoe lager de temp werd.
Behalve bij flink turbogebruik.
En die fanbediening kan ik gewoon rechtstreeks op de accu knallen?
Zonder te zekeren of watdanook?
Thanx mensen.
Matijs-> zoals ik het heb getest lag het niet aan mn thermocontact. Want ik had idd die draden daarvan met elkaar verbonden.
Ik wist dat hij dan aan zou moeten slaan.
MAAAAARRRRRR....ik zit nu te twijfelen vanwege wat Riel zegt....
Riel schreef:Als je de 2 kabels die op het thermocontact doorverbind, zou de fan moeten gaan draaien, mits ie op contact staat!
.......dit ga ik vanmiddag nog even opnieuw testen.
Want ik hoopte juist dat t mn thermocontact zou zijn.
Dan kan ik die vrij simpel vervangen en KLAAR.
Ik heb zelfs nog een gloednieuwe liggen.
En anders leg ik gewoon weer een handmatige fanbediening aan.
Ik wil alleen zo graag dat-ie ook nog automatisch aanslaat.
Gewoon, voor als ik het vergeet of niet door heb dat-ie warm word ofzo.
Maar goed.
Eerst maar eens zorgen dat-ie of op thermocontact werkt of anders iig van binnenuit aan te zetten is.
Word anders een beetje lastig in de file...
Elke keer snel naar buiten, de kap open en dan de draden van de fan tegen mn accu aanhouden...

VErder lijkt-ie helemaal goed te koelen.
Vooral de nieuwe rad. doet wonderen volgens mij.
Hoe harder ik reed hoe lager de temp werd.
Behalve bij flink turbogebruik.
En die fanbediening kan ik gewoon rechtstreeks op de accu knallen?
Zonder te zekeren of watdanook?
Thanx mensen.
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Oh ja, shit.Mrtn schreef:Is continue geschakeld hoor, als je de auto van contact haalt blijft de fan doorblazen zo nodigRiël schreef: mits ie op contact staat!
dat is waar ook.
Waarom doet-ie dit nou eigenlijk.
Dat "nablazen"?
HEt(=water/olie) circuleert dan toch niet meer?!?!?
Zodra mn motor uitgaat daalt de temp ook echt niet meer.(met fan aan)
Nou jaaa...totdat hij natuurlijk gewoon afkoelt.
MAar dat duurt echt wel even.
Dat nablazen komt van de koelvloeistof in de radiator. Dat is nog te heet. en de fan blijft draaien tot die temp onder de schakel temperatuur van de theromstaat komt
Dus lekker laten nablazen heb je weer een beetje koele koelvloestof als je weer verder rijd.
Dus lekker laten nablazen heb je weer een beetje koele koelvloestof als je weer verder rijd.
Bij mij blaast ie niet na bij contact af, dan stopt de fan ook. Leuk als je 't knopje eens vergeet. Je antiperculatie blaast wel na. Je fan, dat is niet nodig naar mijn idee.
Nou, als je de auto met een warme motor stil zet en alle rijwindkoeling dus ineens weg is, dan is het toch wel fijn dat die fan nog even blijft draaien denk ik. Anders zou de temperatuur nog wel eens ineens erg hoog op kunnen lopen. En die antiperculatie fan die heeft het al zwaar genoeg 
Je waterpomp draait niet dus je radiateur wordt echt nix warmer hoorMatijs schreef:Nou, als je de auto met een warme motor stil zet en alle rijwindkoeling dus ineens weg is, dan is het toch wel fijn dat die fan nog even blijft draaien denk ik. Anders zou de temperatuur nog wel eens ineens erg hoog op kunnen lopen. En die antiperculatie fan die heeft het al zwaar genoeg
Antiperculatie heeft sowieso weinig zin, heb hem nog nooit erop gehad...
En Krijn, dit weekend klaar om te gaan scheuren? 

-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Nou ik heb al een paar keer even gescheurd hoor.
Zolang ik blijf rijden is het weer feest.
Ik hoop dit weekend (met wat hulp
) mn fan weer aan te kunnen zetten van binnenuit.
MAAR.
dan weer even het volgende.
Ik heb weer iets gemerkt....
Wanneer ik gas geef dan hoor ik een kloppend geluid van mn motorruimte af komen.
Dit treed vooral op wanneer hij in een hoge versnelling staat.
Dus als ik hem in zn 4/5 zet en vanaf lage toeren gas geef dan klopt-ie behoorlijk.
Terwijl het bij eerste versnellingen minimaal is.
Het klinkt echt als een doffe klopboor in mn motorruimte.
Ik zit zelf in eerste instantie te denken aan iets van motorsteunen ofzo.
Of iets van een aandrijfas?
Wat kan dit nou weer zijn mensen?
Zolang ik blijf rijden is het weer feest.

Ik hoop dit weekend (met wat hulp

MAAR.
dan weer even het volgende.
Ik heb weer iets gemerkt....

Wanneer ik gas geef dan hoor ik een kloppend geluid van mn motorruimte af komen.
Dit treed vooral op wanneer hij in een hoge versnelling staat.
Dus als ik hem in zn 4/5 zet en vanaf lage toeren gas geef dan klopt-ie behoorlijk.
Terwijl het bij eerste versnellingen minimaal is.
Het klinkt echt als een doffe klopboor in mn motorruimte.
Ik zit zelf in eerste instantie te denken aan iets van motorsteunen ofzo.
Of iets van een aandrijfas?
Wat kan dit nou weer zijn mensen?
dat deed hij voor zijn buurdoop niet?
drijfstanglagers?
drijfstanglagers?