Geert - Clio Williams
Mijn huidige olie cooler zit mij toch niet helemaal lekker. Hoewel de oliedruk prima is zie ik het toch graag anders. De huidige setup verliest olie druk en is gevoelig voor het doorslijten of los trillen van de leidingen, met als gevolg dikke motor schade.
Ik zit er aan te denken om de warmtewisselaar terug te plaatsen en de radiator van de oliecooler te gebruiken om een apart water circuit te bouwen met een eigen pompje (ala chargercooler). De vraag is natuurlijk welke rendement dit geeft. Het voordeel is dat de warmtewisselaar nu gekoeld wordt door koud water ipv koelwater van 90 graden. Warm rijden zal makkelijker gaan dan nu aangezien ik nu geen thermostaat gebruik.
Wat vinden jullie?
Ik zit er aan te denken om de warmtewisselaar terug te plaatsen en de radiator van de oliecooler te gebruiken om een apart water circuit te bouwen met een eigen pompje (ala chargercooler). De vraag is natuurlijk welke rendement dit geeft. Het voordeel is dat de warmtewisselaar nu gekoeld wordt door koud water ipv koelwater van 90 graden. Warm rijden zal makkelijker gaan dan nu aangezien ik nu geen thermostaat gebruik.
Wat vinden jullie?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik ben bang dat dat weinig effect geeft. In de zin van niet meer koeling dan bij de oem setup (aangezien in de oem setup in warme toestand de KVS ook al kouder is dan olie).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Toevallig heb ik hier ook over nagedacht.
Met een Megane warmtewisselaar (is groter) kun je ook meer koelcapaciteit eruit vissen. Het enige waar ik dan een beperking in zie is evt. de oppervlakte van de koeler. Door de olie te koelen met koelvloeistof mis je toch wat koelvermogen.
Maar ik vind het wel een idee om uit te proberen, met een 21t koelpompje kun je namelijk ook een beetje thermostaat spelen. Pompje uit, olie warmt iets sneller op, pompje aan en het koelen begint. Al zul je met een open circuit altijd wel iets natuurlijke stroming hebben, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
Met een Megane warmtewisselaar (is groter) kun je ook meer koelcapaciteit eruit vissen. Het enige waar ik dan een beperking in zie is evt. de oppervlakte van de koeler. Door de olie te koelen met koelvloeistof mis je toch wat koelvermogen.
Maar ik vind het wel een idee om uit te proberen, met een 21t koelpompje kun je namelijk ook een beetje thermostaat spelen. Pompje uit, olie warmt iets sneller op, pompje aan en het koelen begint. Al zul je met een open circuit altijd wel iets natuurlijke stroming hebben, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
ik denk dat ik het ga proberen. Heb zojuist even het koel pompje van de clio geprobeerd. Deze pomp echt wel hard, misschien te hard. Is die van een 21 kleiner? En is de warmte wisselaar van een megane het grootst? Heb plaatjes gezien van een 1.5 dci en die zijn vrij groot
[img]http://img.tootoo.com/mytootoo/upload/4 ... 746727.jpg[/img]
[img]http://img.tootoo.com/mytootoo/upload/4 ... 746727.jpg[/img]
Hoe groter het warmte verschil, hoe groter het koelend vermogen, dit moet dus opzich wel werken!
Ik zou die radiateur lekker voor bij de oliekoeler houden en doorverkopen oid en een Gilera Runner radiateurtje kopen.
Ik zou die radiateur lekker voor bij de oliekoeler houden en doorverkopen oid en een Gilera Runner radiateurtje kopen.
Nou de huidige radiator zit vrij mooi weg gewerkt dus die blijft iig voor de test. Ik zoek alleen nog een mooi klein tankje met één slang aanvoer onderaan.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Ik zou gewoon lekker de warmtewisselaar gebruiken i.c.m. de koelradiateur, de cup megane's en de cup clio's gebruiken dit ook en die blijven ook gewoon heel. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Waarom niet?
omdat het kan, stilstand is achteruitgang, enz...
als we allemaal zo denken kunnen we dit forum wel uit de lucht gooien 

maar weet iemand een tankje met één aansluiting aan de onderkant van 16>19mm ongeveer? Heb al een beetje zitten zoeken op ebay maar kan zo niks specifieks vinden.
ik heb precies het tankje op een minibike zitten die op mijn kamer staat
wellicht dat daat wat van op MP te vinden is?
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok028.jpg[/img]
dit is de radiateur die ik bedoelde:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok027.jpg[/img]

wellicht dat daat wat van op MP te vinden is?
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok028.jpg[/img]
dit is de radiateur die ik bedoelde:
[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok027.jpg[/img]
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Gast, lul niet zo dom, tuurlijk kan het geen kwaad om te experimenteren en nieuwe dingen te verzinnen zoals een 2.0 T in een R9 (tutuur schreef:als we allemaal zo denken kunnen we dit forum wel uit de lucht gooien

gast! de enige die nu dom lult ben je zelf. Geert vraagt toch of iemand hem kan helpen. niet of jij vind dat het wel een goed idee is om dit te gaan maken 
@ Geert
€11,23
http://www.blata-import.nl/contents/nl/d19_01.html

@ Geert
€11,23

http://www.blata-import.nl/contents/nl/d19_01.html
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
[sub]Ik doel op dat je het forum dan wel meteen kan sluiten 
Maar goed laten we vooral ontopic gaan dan.[/sub]

Maar goed laten we vooral ontopic gaan dan.[/sub]
Hier heb je helemaal gelijk, maar vergeet niet dat ik nu al een olie koeler heb. Als deze faalt heb ik bijna direct motorschade. Als ik het bouw met een eigen circuit zal hooguit de temperatuur gaan stijgen.Maarten-Jan schreef: maar in dit geval gaat het om een cruciaal koeldeel v/d motor. Als het faalt dan is het mischien wel einde motor, waarom dan niet gewoon de bewezen betrouwbare oplossing pakken? Je introduceert nu extra punten waar het fout kan gaan.
En de bewezen betrouwbare oplossing van renault geeft mij gewoon 150 graden olie met een daardoor belaberde oliedruk.
Laatst gewijzigd door Geert op zo 8 apr 2012 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak die quote ff goed, lijkt zo net of ik het getypt heb 

-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@Geert, ah oké, dan snap ik het, dan heeft je koelradiateur niet genoeg capaciteit om dat erbij te koelen. 

Ben al een beetje aan het passen en meten geweest. Moet alleen nog even slangen halen
Mini koelvloeistoftankje naast de catchtank:
[img]http://img441.imageshack.us/img441/8605/imagearuq.jpg[/img]
Radiator ontdaan van olie en alvast afgevuld met koelvloeistof:
[img]http://img638.imageshack.us/img638/2859/imageoeao.jpg[/img][/smcaps]
Mini koelvloeistoftankje naast de catchtank:
[img]http://img441.imageshack.us/img441/8605/imagearuq.jpg[/img]
Radiator ontdaan van olie en alvast afgevuld met koelvloeistof:
[img]http://img638.imageshack.us/img638/2859/imageoeao.jpg[/img][/smcaps]
Minibike tankje is een mooie dus? 

yup, perfect en snel in huistutuur schreef:Minibike tankje is een mooie dus?

You're welcome
Ik las het en wist het meteen

Ik las het en wist het meteen

Standaart pompje (had ik al eens verwijdert). Vandaag afgebouwd en getest. Eerst een stukje gereden zonder de pomp aan, maar dan merk je goed wat de warmtewisselaar doet. Je hebt hem zo op 100 graden.
Daarna pompje ingeschakeld en rustig gereden, wat opvalt is hoe snel de olie temp dan zakt. Daarna tijdje flink lopen vlammen en heb de temperatuur niet boven de 100 gezien.
Koeling lijkt nu even goed als normale olie koeler maar druk is nu echt stukken beter.
Daarna pompje ingeschakeld en rustig gereden, wat opvalt is hoe snel de olie temp dan zakt. Daarna tijdje flink lopen vlammen en heb de temperatuur niet boven de 100 gezien.
Koeling lijkt nu even goed als normale olie koeler maar druk is nu echt stukken beter.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Kijk je dan wel uit dat je niet klem komt te zitten met je hand, PRUTSERSteven schreef:Mooi werk, morgen moet je me ff uitleggen hoe je dat gedaan hebt, kan ik dat binnenkort ook ff klussen op dat lor van mij.










Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Vanmiddag de clio nog maar even gewassen. Toen ik dacht dat ik klaar was viel mij op dat de fan niet aansloeg, gelukkig was het maar een zekering.
[img]http://img215.imageshack.us/img215/4908/imageaic.jpg[/img]
[img]http://img829.imageshack.us/img829/6170/imagenxv.jpg[/img]
Ben benieuwd hoe de nieuwe ad08 banden, h&r monostube schroefset, en oliekoeler het houden dit weekend.
[img]http://img215.imageshack.us/img215/4908/imageaic.jpg[/img]
[img]http://img829.imageshack.us/img829/6170/imagenxv.jpg[/img]
Ben benieuwd hoe de nieuwe ad08 banden, h&r monostube schroefset, en oliekoeler het houden dit weekend.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Hij staat er mooi bij 

-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
- Locatie: Waddinxveen ZH
- Contacteer:
Staat erg netjes 

hehe goed gezien, maar heb de rvs pijp ook weer gemonteerd. Die originele demper houdt veel meer warmte vast en smelt de rubbers.
Heb voor de zekerheid een setje orginele rubbers en poly-x rubbers bij me voor mede rubbersmelters.
Heb voor de zekerheid een setje orginele rubbers en poly-x rubbers bij me voor mede rubbersmelters.
gister een cup stuurhuisje bij kool opgehaald. Alleen zitten de twee slangetjes/leidingen aan de voorkant ipv aan de bovenkant.
Hier een foto naast een williams stuurhuis. Iemand enig idee of het zwarte gedeelte van het stuurhuis te draaien is?
[img]http://img803.imageshack.us/img803/8112/imagedci.jpg[/img]
[img]http://img706.imageshack.us/img706/6092/imagehnf.jpg[/img]
De groene leidingen hoeven niet te passen, ik heb hier flexibele rubber slangen voor. Het is puur voor de downpipe, die gaat het stuurhuis raken in deze vorm.
Hier een foto naast een williams stuurhuis. Iemand enig idee of het zwarte gedeelte van het stuurhuis te draaien is?
[img]http://img803.imageshack.us/img803/8112/imagedci.jpg[/img]
[img]http://img706.imageshack.us/img706/6092/imagehnf.jpg[/img]
De groene leidingen hoeven niet te passen, ik heb hier flexibele rubber slangen voor. Het is puur voor de downpipe, die gaat het stuurhuis raken in deze vorm.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Da's dus net even de reden dat ik geen Cup stuurhuis gebruikt heb, kwam er hoe dan ook niet mee weg.
Bespaar je de moeite, een Williams stuurhuis is 3,5e slag lock-to-lock en een Clio Cup II stuurhuis 3 slagen. Eigenlijk komt op het zelfde neer want een Williams stuurhuis heeft gewoon een grotere stuuruitslag waardoor je een halve slag extra hebt.
Eigenlijk bereik je er dus helemaal geen reet mee, enkel dat je in de kroeg kunt zeggen dat je een Cup stuurhuis hebt, maargoed.. wanneer kom je daar.
Bespaar je de moeite, een Williams stuurhuis is 3,5e slag lock-to-lock en een Clio Cup II stuurhuis 3 slagen. Eigenlijk komt op het zelfde neer want een Williams stuurhuis heeft gewoon een grotere stuuruitslag waardoor je een halve slag extra hebt.

Eigenlijk bereik je er dus helemaal geen reet mee, enkel dat je in de kroeg kunt zeggen dat je een Cup stuurhuis hebt, maargoed.. wanneer kom je daar.
