Geert - Clio Williams

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Mijn huidige olie cooler zit mij toch niet helemaal lekker. Hoewel de oliedruk prima is zie ik het toch graag anders. De huidige setup verliest olie druk en is gevoelig voor het doorslijten of los trillen van de leidingen, met als gevolg dikke motor schade.

Ik zit er aan te denken om de warmtewisselaar terug te plaatsen en de radiator van de oliecooler te gebruiken om een apart water circuit te bouwen met een eigen pompje (ala chargercooler). De vraag is natuurlijk welke rendement dit geeft. Het voordeel is dat de warmtewisselaar nu gekoeld wordt door koud water ipv koelwater van 90 graden. Warm rijden zal makkelijker gaan dan nu aangezien ik nu geen thermostaat gebruik.

Wat vinden jullie?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik ben bang dat dat weinig effect geeft. In de zin van niet meer koeling dan bij de oem setup (aangezien in de oem setup in warme toestand de KVS ook al kouder is dan olie).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toevallig heb ik hier ook over nagedacht.

Met een Megane warmtewisselaar (is groter) kun je ook meer koelcapaciteit eruit vissen. Het enige waar ik dan een beperking in zie is evt. de oppervlakte van de koeler. Door de olie te koelen met koelvloeistof mis je toch wat koelvermogen.

Maar ik vind het wel een idee om uit te proberen, met een 21t koelpompje kun je namelijk ook een beetje thermostaat spelen. Pompje uit, olie warmt iets sneller op, pompje aan en het koelen begint. Al zul je met een open circuit altijd wel iets natuurlijke stroming hebben, wat natuurlijk ook niet verkeerd is.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik denk dat ik het ga proberen. Heb zojuist even het koel pompje van de clio geprobeerd. Deze pomp echt wel hard, misschien te hard. Is die van een 21 kleiner? En is de warmte wisselaar van een megane het grootst? Heb plaatjes gezien van een 1.5 dci en die zijn vrij groot

[img]http://img.tootoo.com/mytootoo/upload/4 ... 746727.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoe groter het warmte verschil, hoe groter het koelend vermogen, dit moet dus opzich wel werken!

Ik zou die radiateur lekker voor bij de oliekoeler houden en doorverkopen oid en een Gilera Runner radiateurtje kopen.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Nou de huidige radiator zit vrij mooi weg gewerkt dus die blijft iig voor de test. Ik zoek alleen nog een mooi klein tankje met één slang aanvoer onderaan.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik zou gewoon lekker de warmtewisselaar gebruiken i.c.m. de koelradiateur, de cup megane's en de cup clio's gebruiken dit ook en die blijven ook gewoon heel. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Waarom niet?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

omdat het kan, stilstand is achteruitgang, enz...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als we allemaal zo denken kunnen we dit forum wel uit de lucht gooien :~
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

maar weet iemand een tankje met één aansluiting aan de onderkant van 16>19mm ongeveer? Heb al een beetje zitten zoeken op ebay maar kan zo niks specifieks vinden.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik heb precies het tankje op een minibike zitten die op mijn kamer staat :p
wellicht dat daat wat van op MP te vinden is?

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok028.jpg[/img]

dit is de radiateur die ik bedoelde:

[img]http://i1230.photobucket.com/albums/ee4 ... lok027.jpg[/img]
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

tutuur schreef:als we allemaal zo denken kunnen we dit forum wel uit de lucht gooien :~
Gast, lul niet zo dom, tuurlijk kan het geen kwaad om te experimenteren en nieuwe dingen te verzinnen zoals een 2.0 T in een R9 ( :worship: ) maar in dit geval gaat het om een cruciaal koeldeel v/d motor. Als het faalt dan is het mischien wel einde motor, waarom dan niet gewoon de bewezen betrouwbare oplossing pakken? Je introduceert nu extra punten waar het fout kan gaan.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

gast! de enige die nu dom lult ben je zelf. Geert vraagt toch of iemand hem kan helpen. niet of jij vind dat het wel een goed idee is om dit te gaan maken |:

@ Geert
€11,23 :p

http://www.blata-import.nl/contents/nl/d19_01.html
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

[sub]Ik doel op dat je het forum dan wel meteen kan sluiten :lol:
Maar goed laten we vooral ontopic gaan dan.[/sub]
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Maarten-Jan schreef: maar in dit geval gaat het om een cruciaal koeldeel v/d motor. Als het faalt dan is het mischien wel einde motor, waarom dan niet gewoon de bewezen betrouwbare oplossing pakken? Je introduceert nu extra punten waar het fout kan gaan.
Hier heb je helemaal gelijk, maar vergeet niet dat ik nu al een olie koeler heb. Als deze faalt heb ik bijna direct motorschade. Als ik het bouw met een eigen circuit zal hooguit de temperatuur gaan stijgen.

En de bewezen betrouwbare oplossing van renault geeft mij gewoon 150 graden olie met een daardoor belaberde oliedruk.
Laatst gewijzigd door Geert op zo 8 apr 2012 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Maak die quote ff goed, lijkt zo net of ik het getypt heb :p
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

@Geert, ah oké, dan snap ik het, dan heeft je koelradiateur niet genoeg capaciteit om dat erbij te koelen. (Y)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Ben al een beetje aan het passen en meten geweest. Moet alleen nog even slangen halen

Mini koelvloeistoftankje naast de catchtank:

[img]http://img441.imageshack.us/img441/8605/imagearuq.jpg[/img]

Radiator ontdaan van olie en alvast afgevuld met koelvloeistof:

[img]http://img638.imageshack.us/img638/2859/imageoeao.jpg[/img][/smcaps]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Minibike tankje is een mooie dus? :p
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

tutuur schreef:Minibike tankje is een mooie dus? :p
yup, perfect en snel in huis (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

You're welcome :)

Ik las het en wist het meteen :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mooi werk Geert, ik denk dat ik 't ook zo ga doen straks.

Even jouw resultaat afwachten, maar ik vind 'm hip! (Y)
Welk pompje ga je nu gebruiken?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Standaart pompje (had ik al eens verwijdert). Vandaag afgebouwd en getest. Eerst een stukje gereden zonder de pomp aan, maar dan merk je goed wat de warmtewisselaar doet. Je hebt hem zo op 100 graden.

Daarna pompje ingeschakeld en rustig gereden, wat opvalt is hoe snel de olie temp dan zakt. Daarna tijdje flink lopen vlammen en heb de temperatuur niet boven de 100 gezien.

Koeling lijkt nu even goed als normale olie koeler maar druk is nu echt stukken beter.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mooi werk, morgen moet je me ff uitleggen hoe je dat gedaan hebt, kan ik dat binnenkort ook ff klussen op dat lor van mij.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Mooi werk, morgen moet je me ff uitleggen hoe je dat gedaan hebt, kan ik dat binnenkort ook ff klussen op dat lor van mij.
Kijk je dan wel uit dat je niet klem komt te zitten met je hand, PRUTSER :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ok Opa Koos... :p
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Vanmiddag de clio nog maar even gewassen. Toen ik dacht dat ik klaar was viel mij op dat de fan niet aansloeg, gelukkig was het maar een zekering.



[img]http://img215.imageshack.us/img215/4908/imageaic.jpg[/img]

[img]http://img829.imageshack.us/img829/6170/imagenxv.jpg[/img]

Ben benieuwd hoe de nieuwe ad08 banden, h&r monostube schroefset, en oliekoeler het houden dit weekend.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Hij staat er mooi bij :worship:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nice work chef!
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Staat erg netjes (Y)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Nieuw uitlaatrubbertje zo te zien? (Y)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

hehe goed gezien, maar heb de rvs pijp ook weer gemonteerd. Die originele demper houdt veel meer warmte vast en smelt de rubbers.

Heb voor de zekerheid een setje orginele rubbers en poly-x rubbers bij me voor mede rubbersmelters.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

gister een cup stuurhuisje bij kool opgehaald. Alleen zitten de twee slangetjes/leidingen aan de voorkant ipv aan de bovenkant.

Hier een foto naast een williams stuurhuis. Iemand enig idee of het zwarte gedeelte van het stuurhuis te draaien is?

[img]http://img803.imageshack.us/img803/8112/imagedci.jpg[/img]

[img]http://img706.imageshack.us/img706/6092/imagehnf.jpg[/img]

De groene leidingen hoeven niet te passen, ik heb hier flexibele rubber slangen voor. Het is puur voor de downpipe, die gaat het stuurhuis raken in deze vorm.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Da's dus net even de reden dat ik geen Cup stuurhuis gebruikt heb, kwam er hoe dan ook niet mee weg.

Bespaar je de moeite, een Williams stuurhuis is 3,5e slag lock-to-lock en een Clio Cup II stuurhuis 3 slagen. Eigenlijk komt op het zelfde neer want een Williams stuurhuis heeft gewoon een grotere stuuruitslag waardoor je een halve slag extra hebt. :)

Eigenlijk bereik je er dus helemaal geen reet mee, enkel dat je in de kroeg kunt zeggen dat je een Cup stuurhuis hebt, maargoed.. wanneer kom je daar. :p
Plaats reactie