Matthijs's R5GTT Bleu Sport project: Hij doet 't (filmpje)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Daniël W. schreef:Hier die hitteschild+bestelnummer mocht je daar interesse in hebben...was idd rond de 35 euro :)
Hé, relaxed!! Thanx
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Tadaaa, de motor zit erin!!! :smoke: :pompom2: :pompom:
Het heeft nog vier dagen en een nachtje zonder slaap gekost, maar het resultaat was beter dan ik had verwacht.
Het blok ging er zonder problemen in, de rest afmonteren kostte nog de meeste tijde en moeite(vooral die oliekoeler goed op zijn plek krijgen...), maar maandagmiddag was het zover, ik kon gaan starten.

Eerst laten draaien zonder ontsteking, klonk allemaal prima, so far so good...
Ok, ontsteking aansluiten en met het zweet op mijn voorhoofd plaats genomen achter het stuur en de sleutel omgedraaid...
En ja hoor, zoals het een prof beaamt, starten en draaien!!!! :bang: :bang: :gitar: Mijzelf maar even een schouderklopje gegeven (dit soort momenten is goed voor je zelf vertouwen, even belonen is dan zoooo belangrijk he :D :lol: )

Maargoed, hij rijd nog steeds en hoe (Y) . Blok loopt als een zonnetje en glimt als een eeeh.. aal/mo'fucka 8* ? Voorlopig rij ik nog wel rustig in, maar zo nu en dan even vol intrappen maakt 4 maanden autoloos rondfietsen weer helemaal goed.
DAMN WAT HEB IK DAT GEMIST!!! :bang: ~O>
Oftewel, ik ben weer blij en ga nu de laatste details afmaken(vooral interieur, middenconsole, meters, tapijt enz..).

Een mooie fotosessie komt dit weekend als het een beetje weer wordt. Hier wat foto's van het inbouwen.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2639.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2653.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2656.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2657.JPG[/img]


Hier zitten de 285 mm remmen er ook al op
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2658.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT2662.JPG[/img]

gr. Matthijs
Remy
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 13:02

Gaaf en gefeliciteerd met het succes :) :) :)
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Gefeliciteerd (Y) :D

Ook van mij een schouderklopje: :klop:
(sorry, andere emoticon kon ik zo gauw niet vinden :D )


;)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

hijs mooi geworden (Y) (D) :worship:

kom je hem de 7e showen in roosendaal?
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Thanx! 7 april kan ik heeeel misschien, hoe laat en waar?

gr. Matthijs
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

ziet er echt heel goed uit! :gitar: :gitar:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

netjes hoor ..
binnen kort gaat ik ook maar eens tunen
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ziet er goed uit!! :worship:
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Dusss, na er 4 dagen mee gereden te hebben, heeft het blok het begeven... :(
Aangezien ik het helemaal beu was, heb ik maar besloten om het blok naar Maurice van MB Car Performance te brengen. Het is zeer waarschijnlijk dat de oliepomp naar zijn grootje is door gebrek aan smering(ik heb hem droog gemonteerd.. |: ).
Het klinkt iig alsof er een lager kapot is(als gevolg van de kapotte oliepomp), maar dat moet één dezer dagen nog blijken als Maurice het blok uit elkaar heeft.

Het blok gaat nu in ieder geval zo opgebouwt worden dat de basis perfect is en klaar voor 200pk+. In ieder geval komt de 270 gr. nokkenas erin, wordt de cilinderkop hierop aangepast en mogelijk knife-edge krukaswangen.

Eerst maar afwachten wat er precies allemaal naar zijn grootje is. Hopelijk kan ik deze zomer nog rijden :~

Matthijs
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Balen man, idd maar hopen dat je snel weer kan rijden en dat het allemaal niet teveel gaat kosten.

Succes
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Matthijs Bleu Sport schreef: ...zeer waarschijnlijk dat de oliepomp naar zijn grootje is door gebrek aan smering(ik heb hem droog gemonteerd.. ).
Het klinkt iig alsof er een lager kapot is(als gevolg van de kapotte oliepomp).....
Echt balen! Was er dan een nieuwe oliepomp in gegaan? Maar kun je die dingen niet droog monteren dan? Ik neem aan dat je het hele motorblok eerst goed gevuld hebt met olie. Heb je geen olielekkage waardoor ie droog is komen te staan?

Sterkte ermee!
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Helaas, geen nieuwe oliepomp gemonteerd.. Natuurlijk wel gewoon het blok met olie gevuld, maar de oliepomp niet gesmeerd, die heeft zeer waarschijnlijk even drooggedraaid of is gewoon lurp gegaan. Ik weet het nog niet precies, we zullen zien.
En de kosten..tja, het zal weer behoorlijk wat gaan kosten, maar het is het me waard zolang ik er hierna maar lang mee kan blijven rijden.
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

ff een vraagje als ik zo vrij mag zijn.

Hoe monteer je je oliepomp nat???
Heb die van mij gewoon in de oliegedompeld en er in gehangen.
Heeft alleen wel een tijd tussen gezeten tot aan het daadwerkelijke starten.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

die montagemethode is goed, maar wat er aangeraden wordt als er ff tussen zit, is om je motor een tijdje te starten (startmotor) terwijl je ontsteking er af ligt, zodat er even wat olie door het blok gepompt wordt zonder dat er echt belasting bij komt kijken.
there is no spoon.
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Die methode is op zich gewoon goed, het beste is om de oliepomp(beste een nieuwe dus) flink te smeren(met speciaal vet om de kans op drooglopen zo klein mogelijk te maken, zo kon Maurice mij vertellen) voordat je hem monteerd. Ik heb hem droog gemonteerd, blok gevuld met olie, eerst zonder ontsteking laten draaien en toen starten en rijden. Kans is groot dat 'ie droog heeft gedraaid, maargoed, speculeren is op dit moment voor wat betreft mijn blok overbodig, we zullen het snel genoeg weten :~ .
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die "knive edge" krukas is een blok sloper hoor.. Je zuigers krijgen te weinig spatsmering. Of maurice moet gelijk ff zuigerspray monteren ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Abel schreef:die "knive edge" krukas is een blok sloper hoor.. Je zuigers krijgen te weinig spatsmering. Of maurice moet gelijk ff zuigerspray monteren ;)
Please explain.. (F)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik denk dat wat abel bedoelt is dat de krukas normaal gesproken wat olie door het onderblok slingert en dat , als hij knife-edged is, dat veel minder doet waardoor de zuigerbodem en de belendende percelen niet meer van voldoende olie wordt voorzien. Het deel waar hij normaal olie mee oppakt en wat ook voor de weerstand in het carter zorgt, wordt veel kleiner natuurlijk.

Geen idee of het zo is, maar ik denk dat hij dat bedoelt.
there is no spoon.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

klopt.. de krukas slaat minder door de olie.. op die engelse forums worden ze ook echt afgeraden

Die Knife edge krukas is een die maximaal lichter is gemaakt. De grote gewicht delen zijn helestukken kleiner en hebben geen stomperand meer zo als het orgineel. Door dat de krukas draait en gedeeltelijk in de olie hangt sligert hij veel olie door het hele blok heen. Maar omdat er minder in de olie hangt als voorheen word er ook minder opgeworpen. Je zult er 10K niets van merken, maar als je je blok open trekt zien je zuigers en bussen er uit als of ze al 2ton hebben gelopen. (van horen zeggen)
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Dus.. het blok is uit elkaar geweest en het is één grote ravage :( . Wat nu precies de oorzaak is geweest is nog onduidelijk, maar we verdenken het stralen en poedercoaten er toch wel heel sterk van een groot aandeel te hebben gehad in deze chaos.

Het beste(en goedkoopste) is nu om een goed blok als basis te nemen en deze vervolgens compleet te reviseren + verbeteren om meer vermogen aan te kunnen.
Zuigers, cilinderbussen, nokkenas, spruitstukken, carb. en turbo zijn niet nodig, dit wordt toch allemaal vervangen, belangrijk is wel dat het onderblok nog goed is, en dan vooral de krukas en oliepomp. Cilinderkop is geen must, maar voor een leuke prijs wel handig mocht mijn cilinderkop toch niet best blijken.

Ik zoek dus een ander GTT motorblok als basis voor een complete revisie.

Wat zoek ik:
een blok wat goed gelopen heeft, inclusief krukas, oliepomp en evt. cilinderkop.

Belangrijk is dat deze onderdelen in goede staat zijn.
Heb je nog zo'n blok liggen voor een redelijke prijs, laat het me(als het kan zo snel mogelijk) weten, ik zou er zeker mee geholpen zijn!

gr. Matthijs
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

We zijn weer even verder en ik heb inmiddels een blok gevonden, met dank aan Gerry (Y) . Ik heb nu vakantie en aan het einde van mijn vakantie(4sept.) moet hij klaar zijn.
Het blok wordt in ieder geval opgebouwd door MB Carperformances(lage compressie zuigers, 270 gr. nokkenas, afgedraaid vliegwiel, andere klepveren, zelf bewerkte kop etc.). Hoe en wat verder weet ik nog niet precies, er moet nog een andere turbo op en als het even kan injectie(komt sowieso, alleen de financien moeten nog gecheckt :D ) Gaat goed komen iig, zodra er weer schot in de zaak zit volgens foto's vanzelf.

gr. Matthijs
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Succes met m'n oude blokkie.
Ben vorige week nog bij Maurice geweest maar vergeten te vragen hoe het blok er uitzag van binnen.
Ikzelf zit nog steeds(3mnd :( ) op mijn SFS slangen te wachten maarja, op het moment toch geen tijd om ze erop te zetten.
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Een kleine update na véééél werk. Aangezien er nu een blok in komt wat er mag zijn en het front van de carosserie nogal aan het roesten was, de hele handel maar kaal geschuurd om te spuiten. Ook de achterremmen gereviseerd aangezien deze niet meer naar behoren werkten.

De motorruimte moet morgen of overmorgen nog in de lak, het blok is één dezer dagen ook klaar en dan kan de boel weer in elkaar. 'T ziet er rooskleurig (F) uit in ieder geval, ik verwacht binnenkort weer te kunnen rijden.

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3408.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3418.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3422.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3430.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3427.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/PICT3428.JPG[/img]
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Matthijs Bleu Sport schreef: ---KNIP--- Een heleboel foto's
Zou jij deze post even willen lezen ?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 74#1812274
Dankje.
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Priyantha schreef:
Matthijs Bleu Sport schreef: ---KNIP--- Een heleboel foto's
Zou jij deze post even willen lezen ?
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 74#1812274
Dankje.
Sorry.. (S)
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Geeft niks ;)
Voor de volgende keer ;)
Mooi project btw 8)
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Jawel, het blok zit er weer in!
Blok is dus opgebouwd door MB Car Performances. Het heeft lage compressie zuigers, Pipercam 270 gr. nokkenas, andere klepveren, ingekorte klepgeleiders, afgedraaid vliegwiel, nieuwe oliepomp, alle lagers nieuw, hele handel gebalanceerd en last but not least:
Injectie. :bang:

Motorruimte is opnieuw in kleur gespoten en toen kon het blok erin. De foto's spreken voor zich.

Het is nu alleen nog wachten op de turbo (big mo'fucka 8) ), downpipe(RVS) en middenstuk uitlaatpijp (RVS) en dan gaan we voor poging 2...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... MG1481.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... MG1491.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3455.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3457.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3466.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3480.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3486.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3487.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3490.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... CT3491.JPG[/img]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

erg mooi (Y) (Y) (Y) (Y)

zal wel wat kosten ook door mb laten opbouwen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ziet er akelig goed uit (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Injectie olé olé olé!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Luco/Alpine-racer schreef:erg mooi (Y) (Y) (Y) (Y)

zal wel wat kosten ook door mb laten opbouwen
Valt erg mee, gewoon een mooie, redelijke prijs. (Y)
En altijd nog minder dan dat ik het zelf doe, er 5 maanden van mijn vrije tijd in stop, nog meer aan inkomen om vervolgens de hele handel in puin te draaien en dus alles weg te kunnen gooien...!! :lol: :lol:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

(Y) (Y) lekker hoor! (Y)

Hoeveel PK's en Nm's gaat ie doen dalijk?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik durf zon blok ook niet zelf te doen hoor :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Thanx y'all (Y)

@ Paul1916V: Ik hoop rond de 200PK en 300Nm uit te komen, ligt nog even aan de intercooler ook denkk.

@ Luco: Op zich valt zo'n blok opbouwen wel mee alleen ik heb het destijds laten stralen, samen met losse onderdelen (waaronder de oliepijp van turbo naar blok), waardoor er straalgrid in het blok is gekomen met desastreuze gevolgen dus.. :@
De volgende doe ik weer zelf :wink:
Plaats reactie