Per 1 januari 2010 gaat de BPM & het zgh. 'slurptax' over naar een CO2 heffing. Ander naam voor hetzelfde beestje. De BPM is in de afgelopen jaren sowieso erg veranderd...afschaffing grijs, verhoging van de bijtelling, accessoires meerekenen etc.
Dit vond ik ook interessant:BPM wordt CO2 heffing
Met ingang van 1 januari 2010 wordt de BPM vervangen door de CO2 heffing. Middels een nieuwe berekeningswijze worden auto’s belast op basis van de absolute CO2 uitstoot. Gemiddeld blijven de auto’s gelijk in prijs. Zuinige auto’s worden goedkoper, onzuinige auto’s duurder.
BPM was overigens 45,2%, dit is op 1 feb 2008 verlaagd naar 42,3%, en sinds 1 jan 2009 is het 40%.Chiptuning
Een nieuwe regel in de wet is de verplichting om bij chiptuning binnen 3 jaar na kentekenregistratie de auto opnieuw te laten beoordelen op de CO2 uitstoot. Komt de auto daarbij boven de grenzen van bijvoorbeeld de 14% bijtellingcategorie dan volgt een hogere bijtelling.
@Riel: vergeten we soms dat de MRB gewoon geheven gaat worden via gemeentelijke opcenten? Ik weet dat dit nog op losse schroeven staat, maar daar ga ik absoluut van uit. Bovendien geldt je berekening niet op het moment dat de implementatie voltooid is, wegens de verhoging van de km prijs. Daarnaast gaan we op drukke trajecten een spitstoeslag betalen...dus droom maar lekker verder dat het goedkoper wordt voor de massa (of wie dan ook!).
Ik word moe van de gedachtengang van de regering....alsof iedereen in de file wil staan elke dag! Alsof het een bewuste keus is. Als ik met het openbaar vervoer goed en goedkoop kon reizen elke dag, deed ik dat. Kon ik ook nog wat werk verzetten onderweg. Het geweldig idee met wisselende werktijden heeft ook 0.0 opgeleverd. Snappen ze niet dat dit de economie nog verder gaat schaden? Vrachtverkeer ook nog eens extra belasten? Waar zijn ze gvd mee bezig

edit: @jacco: inderdaad nog niet eens het onderwerp privacy aangesneden...want daar kan den haag ook altijd zooo goed mee overweg