Jan 's Renault 5 gt turbo Blue Sport Loopt eindelijk weer!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

m1n1 (Jasper) schreef:Met 0,8 of 1,2 bar kan er ook meer lucht door een 27,5mm dan een 25mm opening, anders had ik vroeger nooit een grotere carb op m'n (atmosferische) brommertje hoeven te schroeven :D.
Dat klopt natuurlijk wel, maar als je venturi aanpast ga je ook zorgen dat de brandstof op een andere manier naar binnen gemikt wordt. Dat is niet per definitie beter... :)
JanGTT
Car: GT Turbo Blue Sport
Contacteer:

-jo- schreef:omdat Jan misschien nadenkt ? Meer vermogen met minder druk, komt enkel de levensduur ten goede. (Y)
idd. Heb nu nieuwe koppakking, goede turbo. En dit blok heeft enkele jaren niet meer gelopen. Dus eerst alles uittesten.

Als ik de druk op ga schroeven naar 1 bar wil ik eerst een universele lambda meter inbouwen. Want nu gok je of je blok een goede mengverhouding heeft.

Maar eerst moet de BS gespoten worden.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Merijn
Über-Spammer

Wat Jo bedoelt is dat een grotere turbo meer lucht kan verpompen bij een lagere druk en dus wellicht al hetzelfde resultaat gaat hebben als een T2 op 1,2 Bar bijvoorbeeld...

Toch, Jo? :)
-jo-

"ongeveer" zoiets. Door jaren te luisteren naar mensen die weten waar ze mee bezig zijn leer je wel eens wat. Het basisprincipe is heel simpel, zo veel mogelijk vermogen met zo weinig mogelijk druk. Dat is de kunst en niet altijd even simpel. Het overgrote deel dat hier bezig is met motoren weet, of zou moeten weten, dat wanneer je 1 aanpassing doet op een std motor het complete karakter van het std "gevoel" weg is. Dan komt het erop aan om alles zodanig op elkaar in te spelen of te berekenen dat je toch weer dat "gevoel" van het std gegeven kan oppikken. En dat is nu net de kunst van het tunen.

Het blijft leuk, helaas kan het ook wel eens fout gaan. Ooit zei een heel gekende uit de renaultscene tegen me dat je de venturi niet mag vergroten, maar verkleinen. Ik heb er nooit bij stilgestaan maar als ik er nu even over ga nadenken...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Merijn
Über-Spammer

Teach us, Master... :smile:

Ik ben altijd benieuwd naar dit soort dingen! (Y)
JanGTT
Contacteer:

-jo- schreef:"ongeveer" zoiets. Door jaren te luisteren naar mensen die weten waar ze mee bezig zijn leer je wel eens wat. Het basisprincipe is heel simpel, zo veel mogelijk vermogen met zo weinig mogelijk druk. Dat is de kunst en niet altijd even simpel. Het overgrote deel dat hier bezig is met motoren weet, of zou moeten weten, dat wanneer je 1 aanpassing doet op een std motor het complete karakter van het std "gevoel" weg is. Dan komt het erop aan om alles zodanig op elkaar in te spelen of te berekenen dat je toch weer dat "gevoel" van het std gegeven kan oppikken. En dat is nu net de kunst van het tunen.

Het blijft leuk, helaas kan het ook wel eens fout gaan. Ooit zei een heel gekende uit de renaultscene tegen me dat je de venturi niet mag vergroten, maar verkleinen. Ik heb er nooit bij stilgestaan maar als ik er nu even over ga nadenken...
Dat laatste stukje zet me toch wel tot denken. Door het groter maken van de venturi, verwijder je een stukje van het venturi effect. Ik ga denk ik eerst alleen grotere sproeiers monteren.
DennisT
Moderator

Zit opzich wel wat in, kleine doorgang geeft een hogere stromingssnelheid, waardoor er meer brandstof meegezogen zal worden. Maar dat staat wel haaks op alle tunings verhalen, doet iedereen het dan fout? :p
-jo-

idd Dennis, daar draait het om. En loodrecht op de tuningsverhalen kan ook wel kloppen maar het is Benny Raepers die me dit ooit heeft uitgelegd. Nog zo een grappige noot,wist je dat destijds alle williamsspruitstukken werden verbannen en vervangen werden door de gietijzeren exemplaren (1.8 ) ?

edit: ik praat nu wel over alle wagens die geprepareerd werden voor circuit. Hij heeft er veel, zoniet allemaal, gedaan.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Contacteer:

idd dat verhaal heb ik van KOK motorsport en ook van Acchterberg die deden de cup clios hadden ook geexperimenteerd met grotere uitlaatspruitstukken en de 1,8 werkte het best.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
jacques

Voor de uitlaatspruitstukliefhebbers:
Benny Reapers:

LINK

en

http://www.clio-williams.net/forum/view ... &start=130

Ik ga zelf waarschijnlijk binnenkort weer een andere 4-2-1 spruitstuk testen. Hij ligt al een tijdje klaar
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Steven
Car: M536

Wel grappig om die 4-1 spruitstukken van Raepers en de Maxi te zien met juist die extra lange runners, blijkbaar zijn die gassen nog lang niet laminair genoeg om al bij elkaar te zetten op korte lengtes...
DennisT
Moderator

Dat zijn wel erg gave spruitstukkies zeg! Jammer dat en geen testresultaten bij staan alleen... :-(
JanGTT
Contacteer:

Zo, carberateur zit erop, nu die zesduizend slangetjes aan het monteren. Weet iemand waar het kleine slangetje van het drukvat van het koelsysteem vandaan komt. Uit het de retourkoelslang van de turbo? Omdat ik er nu een andere turbo op heb kom ik er niet helemaal uit.

En heeft iemand nog toevallig het potje liggen van het koelsysteem (ontgassingspotje volgens mij). Hoort aan de rechterkant van de motorruimte te zitten als ik het goed onthouden heb.

En vraag 2: Er zit een sensor op het spruitstuk/carberateur. Wat zijn de kleuren van de twee draadjes die daarop moeten. Want heb er meerdere in mijn handen gehad die passen.

En vraag 3: ik heb een steun voor het koelvat met daaraan gemonteerd een elektromotortje waar twee slangen aan kunnen gesloten worden. Omdat ik dit nog nooit ben tegengekomen bij een gtt (fase 1 gehad). Vraag ik me af waar dit voor is en of het nodig is.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Abel
Über-Spammer

je hebt een pase2 neem ik aan? dan is de bovenste aansluiting op de waterresevoir de dunne slang, en die gaat naar dat ontgassings potje.
Bij orginele fase 2 heeft de turbo een aparte aansluiting op de waterpomp. 2 lange slangen waar van 1 die via de luchtinlaat wateraanluiting gaat

vraag 2 is de antiperculatie fan aansturing, die gaat naar een relais in de buurt van de rechter koplamp(dat is belangrijker als de kleur). in de kabelboom is dit een dunne lange ribbel buisje met 2 losse stekkertjes meen ik. andere 2 opties die passen denk ik zijn de watertemp sensor en de achteruitrijd schakelaar op de bak. die 2 passen maar op 1 plek. post maar een foto van de kabelboom dan weet ik ze wel aantewijzen

vraag 3 is de compressor van de lucht hoorn, die heeft 1 druk slang naar de hoorn en de andere is de ingang waar een slang en een filtertje opzit.

suc6
JanGTT
Contacteer:

.ij
Laatst gewijzigd door JanGTT op wo 27 mar 2013 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
JanGTT
Contacteer:

dankjewel Abel!

Nu wil ik nog mijn remleidingen gaan beschermen voor de hitte van de turbo. Zit op internet te kijken en daar zie ik hitteband staan. Alleen vraag ik mij af of dit geen nadelige gevolgen heeft voor de koeling van de turbo als ik downpipe helemaal wikkel in het hitteband. Iemand?

Kan natuurlijk ook een hittebestendige plaat maken maar deze moet dan in hoeken gebogen worden. Weet iemand een materiaal behalve asbest ;-) . Staal, alu kan je niet gebruiken daarvoor omdat dat heel erg geleid.

Oja gisteren een turbo steun gemaakt die met twee m10 bouten op de bak vast zit. foto's volgen nog.
Abel
Über-Spammer

alu is juist heel geschikt. hij geleid wel maar straalt niet zo, dat scheelt echt enorm veel een plaatje alu om/achter de turbo. dat verschil merk je meteen onder de kap. Mark5t heeft super simpel alleen een plaatje over te turbo gebogen en dat scheel al enorm! Je hooft niet te isoleren, maar alleen plaatje of alu folie alleen al refecteert bijna alles al.
jacques

Ik had eerst heatwarp om de down pipe om de aandrijf as te beschermen tegen de hitte. Ben overgestapt op een plaatje alluminium tussen de downpipe en de aandrijfas. Ik heb het gewoon met slangenklemmen en afstandsklemmentjes gemonteerd om de downpipe. Geen spijt van en werkt beter. (Op een R19 16V uiteraard)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
JanGTT
Contacteer:

Ja, in jullie geval is dat voldoende, maar omdat mijn koperen remleiding zo'n 2 centimeter van mijn downpipe zit wil ik hier graag iets tussen gaan maken. Heb vanmiddag een hittemat 500x500 besteld (hittebestendig tot 500 graden). dus afwachten wat er binnen komt.
JanGTT
Contacteer:

[img]http://imageshack.us/a/img811/8717/p1010346k.jpg[/img]
Lekkere nette brul uitlaat. DEVIL 8)

[img]http://imageshack.us/a/img856/416/p1010349m.jpg[/img]
Slang pas gemaakt van turbo naar intercooler.

[img]http://imageshack.us/a/img9/8937/p1010351va.jpg[/img]
Steun gemaakt tegen het scheuren van het spruitstuk.

[img]http://imageshack.us/a/img534/5111/p1010354ec.jpg[/img]
Auto in de spuitplamuur gezet

Nu nog twee vragen:

[img]http://imageshack.us/a/img850/1012/p1010355c.jpg[/img]
Waar gaat de bovenste slang van de waterpomp heen?

[img]http://imageshack.us/a/img441/1769/p1010356d.jpg[/img]
En wat voor slangen moeten op dit tuutje (rechtsboven)
Abel
Über-Spammer

die slang gaat die niet naar de kachel dan naar de kv vaatje en dan weer naar de pomp? (onderste aansluitingen kv vaatje)

Edit: zie een paar berichtjes naar beneden daar staat de juiste uitleg

die 2e nippel gebruik je niet omdat dat die een terugslagklep op de actuator zat (volgens mij)
Laatst gewijzigd door Abel op di 2 apr 2013 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
GerryTT

Kun je het huis van de turbo niet draaien zodat die slang naar de ic wat korter kan?
Ziet er maar raar uit zo.
Laatst gewijzigd door GerryTT op di 2 apr 2013 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

nevermind see below
Laatst gewijzigd door Abel op di 2 apr 2013 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
GerryTT

...
Laatst gewijzigd door GerryTT op di 2 apr 2013 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer

Weer anders, die bovenste aansluiting gaat naar de swirl pot, van daar gaat die naar de kachel dan daar het KV vaatje en dan naar de voorste bovenste aansluiting zelfde diameter.

die achterste dunne gaat idd naar de carb en spuitstuk

edit die gaat naar de inlaat dan van uit de inlaat naar de carb voet, dan naar de turbo en dan terug naar de niet aangesloten nippel op de waterpomp!

Alles gehad nu en ik denk dat alles goed zit als je deze post aanhoud die laatste slang van de swirl pot wist je al die dunne.

de Grote aansluitingen snap je zelf wel :beer:
GerryTT

Idd, zo is het.
Kunnen we de 4 posts hierboven beter wissen anders snapt niemand er meer iets van(en het staat nogal knullig ;-) )
Abel
Über-Spammer

je hebt gelijk ik heb mijn posts aangepast. We zaten er beide eerste instantie net naast. (F)
JanGTT
Contacteer:

Bedankt Abel en GerryTT! Koelsysteem zit aangesloten en is gevuld. Nu het volgende probleem.

De bougies vonken niet. Heb met het contact aan de ontstekingsunit ook doorgemeten maar daar staat geen spanning op. Denk dat dat ook het probleem is. BDP sensor en sensor bij de bak zitten aangesloten.

Kan iemand mij vertellen vanwaar de spanning voor de ontstekingsunit vandaan komt en welk draadje dit is!?

En nog een probleem. Achteraan bij de reservetank zit ook een benzinepomp, maar hier heb ik één uitgang niet aangesloten zitten. één slangetje gaat naar de reservetank (is dus de aanzuigkant), waar moet de persslang heen?
JanGTT
Contacteer:

GerryTT schreef:Kun je het huis van de turbo niet draaien zodat die slang naar de ic wat korter kan?
Ziet er maar raar uit zo.
Dan zou je volgens mij ook de hele wastegate aan moeten passen!? blijf ik liever vanaf.
Abel
Über-Spammer

controleer het relais voor de ontsteking of die het doet. bij contact moet die bekrachtigd worden. Die relais wil voor problemen zorgen.

en dat van dat benzinepompje die moet met een slangetje op de grote tank aangesloten worden een de achterkant uit mijn hoofd. Vergeet je de ontluchting niet?
Abel
Über-Spammer

http://www.megafileupload.com/en/file/4 ... e-zip.html

dit een coupe uitvoering kijk maar naar blad 25
Abel
Über-Spammer

alleen is de tank nu aangesloten zodat de reserve tankje altijd vol is en dat de hoofd tank nu in een lange bocht niet lucht staat te happen. Dit is eigenlijk alleen voor het circuit.
JanGTT
Contacteer:

Als ik het dus goed zie moet ik de grote tank weer los halen en aan de linkerkant de slang van de pers van de brandstofpomp van de reservetank aansluiten!?

Oke relais ga ik controleren dankjewel!
Abel
Über-Spammer

wat heb je nu aangesloten op de tank dan? je hangt toch de grote tank met de reserve tank in 1 keer onder de auto inclusief alle slangen?

Op de vlotter is 1 ontluchting, de middelste is naar de grote pomp de andere is een retour. De retour is qua diameter groter als de drukleiding, omdat je een drukvrije retour nodig hebt.

de rest van de aansluitingen is van die reserve tank terug naar de hoofdtank met dat pompje, de rest is allemaal ontluchting, als je kijkt naar die pagina 25 is die ook verder goed aangesloten, alleen de benzine toevoer is omgedraaid. Voor een juiste benzinepijl zou ik deze setup niet gaan gebruiken.
JanGTT
Contacteer:

Ja ik mis dus een slang vanaf dat pompje naar de grote tank. Erg vaag maar ga alles weer even los halen.

Nu volgende probleem heb nog steeds geen spanning op mijn ontsteking. alle vier de relais doorgemeten en verwisseld, maar mocht niet baten. Heeft iemand een elektrisch schema voor me want zo kom ik er niet uit!? Of in ieder geval wat het circuit naar de ontsteking is!?

En nu heb ik gezocht naar de werking van de benzinepomp. Klopt het dat deze alleen spanning krijgt als de motor rond draait? Want hier meet ik dus ook 0 volt met contact aan.

Alvast weer bedankt.
Plaats reactie