Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Tim
Car: E36 M3

Niet zeuren, gewoon die kooi erin :P Je hebt in de 19 volgens mij best naast die grote voeten van je plek voor een kooi :D

Maar dan heb je het goede tussen 2 werelden! En je houdt je leer en je hebt een kooi! Mooi kleurtje erop en klaar ;)
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Paul1916v schreef:
Ronald1916V schreef:
Paul1916v schreef:mijn rolkooi kan je t kruis ook uit laten, dan zou ie langs je achterbank moeten passen? :) bank eruit en kruis erin bij circuitrijden :D
Past dat ja langs de achterbank ? gaat dat ding door het dashboard heen trouwens ? ik heb het niet zo met die buizen voor 't dash langs aangezien ik met m'n 1.90 nu al niet zo makkelijk de auto uit kom :)
nope, voor t dash langs, scheelt hoop zaagwerk ;) stoel naar achteren en je kan best instappen hoor ;)

(als je heel snel bent kan je t nog proberen :D )
PM :)
Ronald1916V

Van de week eens even een andere uitlaat er onder gezet, de Devil GroupN was iets te veel van het goede aangezien ik nog steeds in Zwolle woon en het daar barst van de Politie..

Dus ben ik weer terug bij mijn oude uitlaatje :E

Afbeelding

Afbeelding
Tim

Resultaat is erg netjes geworden :) We zijn weer goed bezig geweest deze week!

Hoe is het met je nieuwe bougiekabels? ;)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nette uitlaat, zeker voor een DTM-pijp. (Y)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Hey Ronald, ja beetje late reactie maaruhh relax dat je weer in een 16v kan rijden, goede zet dit :smoke:

Nu nog ff dat 2.0 blok er in puntjes op i zetten en tis helemaal top!

We zien elkaar wel weer op een meeting of in zwolle (ben er redelijk regelmatig te vinden)

Grz

Roald (met die mooie ph2 16v :D )
Ronald1916V

Van de week besloten om motor toch nog te voorzien van nieuwe Drijfstanglagers aangezien dit een bekend probleem is bij deze motoren en het motortje ook al 233.000 km gedraaid had en nog nooit los is geweest..

Volgend weekend staat er een weekendje Ardennen in de planning met die zondag weer een dagje Nurburgring en ik wil ik eigenlijk weer ongestoord op het gas kunnen staan zonder me druk te maken over eventueel stuklopende drijfstanglagers..

Helaas viel het wat tegen.. uurtje of 5 aan het sleutelen geweest omdat de ene na de andere bout stukdraaide.. uiteindelijk zag ik dat de aanzuigzeef van de oliepomp vol zat met pakkingsresten, aangezien door zo'n geintje eerder een R19 16V lagerschade opgelopen heeft heb ik de oliepomp maar even uit elkaar gedraaid en nagekeken..

Uiteindelijk bleken de drijfstanglagers echt op sterven na dood.. bij sommige lagers echt door de coating heen gesleten, dit was vast niet veel langer goed gegaan :clown:

Nieuw setje lagers (van Federal Mogul.. die er in horen met "borglip".. niet die van RENAULT dus
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 16-180.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 07-170.jpg[/img]

Drijfstanglager van cilinder 3.. ziet er nog best fris uit eigenlijk...
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 377-70.jpg[/img]

Drijfstanglagers van cilinder 4.. zien er gewoon goed gebruikt uit..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 20-890.jpg[/img]

Drijfstanglager van cilinder 2.. die meestal als eerste er uit lopen weet ik uit ervaring.. [2x nog maar..] die is dus echt gaar.. en had het ook niet lang meer gehouden..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 89-420.jpg[/img]

Krukas ziet er nog netjes uit :)
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 574-80.jpg[/img]

Heb nog wat andere foto's maar die staan op m'n telefoon
Vond het zo wel weer even genoeg :P
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Wel zo plezierig dat je nu met een gerust gevoel naar het zuiden kan! (Y)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Ronald1916V

Martijn schreef:Wel zo plezierig dat je nu met een gerust gevoel naar het zuiden kan! (Y)
Het zat me al niet lekker en als ik wist dat ze er zo erg aan toe waren was ik niet eens met de 16V gegaan :wink:
Martijn Kool

Goed bezig daar ronald :D
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
-PAZ-
Über-Spammer

Lekker bezig geweest daar (Y) (Y) Lagers hadden een volgas toertocht en wat mishandeling op de ring waarschijnlijk ook wel niet meer overleefd. Nu effe inrijden en kan je volgende week vlammen :D
R5GTT. Drive it like you stole it
Ronald1916V

-PAZ- schreef:Lekker bezig geweest daar (Y) (Y) Lagers hadden een volgas toertocht en wat mishandeling op de ring waarschijnlijk ook wel niet meer overleefd. Nu effe inrijden en kan je volgende week vlammen :D
Inrijden ? sinds wanneer moeten die dingen inlopen ? heb 'm gisteren even een kwartiertje verhoogd toerental laten draaien op de brug terwijl ik 'm aan het afbouwen was.. daarna heb ik 'm nog wel een paar keer open getrokken.. is bij mij eigenlijk nooit fout gegaan na het vervangen van de lagers :)
-PAZ-
Über-Spammer

Als ik nieuwe nieuwe lagers in blok steek doe ik de eerste 100 tot 500 km toch altijd effe rustig aan. Niet volbelasten en niet al te veel toeren maken.

Maar als gelijk knallen ook goed blijkt te gaan, go for it! :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
Ronald1916V

-PAZ- schreef:Als ik nieuwe nieuwe lagers in blok steek doe ik de eerste 100 tot 500 km toch altijd effe rustig aan. Niet volbelasten en niet al te veel toeren maken.

Maar als gelijk knallen ook goed blijkt te gaan, go for it! :wink: :p
De meningen zijn daarover nogal verdeeld inderdaad, zo beweren mensen ook dat het kan om een nieuw opgebouwde motor direct vol open te rammen, en daar ben ik dan weer geen voorstander van :)

Over het algemeen hebben de drijfstanglagers geen contact met de krukas dus valt er ook weinig in te lopen, zuigerveren daarintegen wel en die moeten inlopen op het hoonpatroon van de cilinder, maar dat is dus weer een ander verhaal..

De toertocht sla ik over trouwens aangezien Tim wat laat terug is, Zaterdagavond kom ik daar aan en Zondag ga ik bij goed weer ook mee naar de Ring :) in principe heeft het motortje dan ook weer wat kilometers gemaakt en zal het sowieso wel goed gaan :wink:
Bart V

Heb je er ook nieuwe bouten in gezet?
Ronald1916V

Bart V schreef:Heb je er ook nieuwe bouten in gezet?
Uiteraard, zat eigenlijk nog een beetje op een reactie van jou te wachten :) al die eindeloze discussie's op TEAM1916V over drijfstanglagers :wink: Ik heb ze niet voor niets vervangen en blijf er bij dat je bij die motoren bij 2 ton gewoon nieuwe lagers er in moet zetten.. heb al bij meerdere F7P's zulke gare lagers er uit gevist met nog minder kilometers..
Bart V

Ik heb ze ook al geregeld zo aangetroffen zoals op jouw foto's te zien is. Inderdaad is preventief vervangen rond de 2 ton absoluut een aanrader om eventuele lagerschade te voorkomen.
jacques

Nou de vraag: Wat kost een setje lagers en drijfstangbouten. Van de lagers staat me bij ca 50 Euro? Zit er een pakking tussen het carterdeksel?
Tom
Moderator
Car: MB

gewoon vloeibare tussen doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V

Lagers een eurootje of 40.. boutjes een eurootje of 20.. kun je het niet voor laten eigenlijk

Vanavond de voorruiten vervangen i.v.m. wat lelijke krassen er in, meegespoten handgrepen weer gemonteerd, nieuw slot linksvoor gemonteerd omdat ik die deur wat lastig vond sluiten, dat is nu opgelost..

Alleen tijdens het opruimen viel er helaas wat om.. en natuurlijk, de schuur zo groot en hij valt precies tegen de linker deur van de R19 16V aan :evil: |:

Flinke kras er in en 2 deukjes.. morgen de spuiter maar even bellen om te vragen wat dat weer gaat kosten.. :~ heb er echt even stevig de balen van... (N)
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

minder! zit je ook niet mee man :gun:
Tim

Goed bezig kerel, net op tijd met die lagers zo te zien! :~
Ronald1916V

Toch weer even een update..

Aangezien ik vanmiddag even vrijgenomen heb om met mijn eigen spul verder te gaan ben ik maar weer eens met de 2.0 16V bezig geweest..

Blok even kaal gemaakt, alle steuntjes e.d. er af, cilinderkop kaal gemaakt aangezien er wat klepstoters tikten.. nokkenassen er dus uitgehaald, klepstoters er uit gehaald en de carterpan er onder vandaan gehaald..

Daarna het blok schoon gemaakt en de oude laklaag er afgeschuurd, vanmiddag ook even 2 spuitbussen gehaald om er een nieuw laklaagje op te zetten..

Verder geen bijzonderheden tegen gekomen, alleen de carterpan waar een stuk vanaf was gebroken waar je de versnellingsbak aan vast schroeft en enkel wat lekkende keeringen maar dat mocht ook wel weer een keer :clown:

Wat dus nog moet gebeuren:

- Nieuwe distributieriem
- 16 nieuwe Hydraulische klepstoters
- nieuwe drijfstanglagers monteren (preventief)
- nieuwe ARP drijfstanglagerkapbouten (hoort bij het bovenstaande..)
- Onderblok zwart spuiten
- Cilinderkop grijs spuiten
- Hier en daar wat steuntjes opnieuw in de lak zetten

Mocal 10-rijen oliekoeler en sandwichplate en aansluitslangen zijn onderweg, hoorde dat dat allemaal niet in 1x past achter het oliefilter maar dat probleem kom ik dan wel achter :clown:

Alleen nog Sparco schijven en Ferodo DS2500 remblokken bestellen voor de RS remmerij en een Laguna hoofdremcilinder en dan is dat ook compleet.

Volgens mij alleen nog 2 spuitbussen 449blauw voor de motorruimte en dan heb ik alles wel :) maar dat zal wel weer tegenvallen :clown:

Even een paar foto's

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 92-230.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 19-140.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 62-820.jpg[/img]

[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 89-740.jpg[/img]

Lekkende keering..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 15-440.jpg[/img]

Onderblok weer een beetje roestvrij..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 49-680.jpg[/img]

Uitlaatnokkenas er al uit..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 87-810.jpg[/img]

Blokje op de kop..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 64-960.jpg[/img]

Carterpan er af..
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 03-150.jpg[/img]

Nu eerst maar weer even wachten op onderdelen :E
Bart V

Waarom "sparco" remschijven? OEM schijven van de RS zijn al hooggekoold, en voldoen prima.
Xabre
Car: 19 16V

omdat gegroefde en geboorde stoer staat duh (I)
Steven
Car: M536

Dat is hip in die omgeving :D
Tim

Bij mij zitten ze erop omdat ik het beter vind remmen als OEM.
Steven

Je remt er echt voor geen flikker harder mee hoor schat :p

Jij als NBR fan, moet die rembloktopics nog maar es goed doorlezen....
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Er staat ook "ik vind" , perceptie is alles. :wink:

Maarre, wie promootte nou sportblokken op een 21T....? :p
Tim

Naja, dat is mijn ervaring ;)

Die topic's zie ik wel langskomen hoor, wat er gepost wordt zou best kunnen maar mij bevalt het zo prima en daar gaat het om.
Steven

Ja omdat remblokken het verschil maken, schijven voegen daar geen zak aan toe. Ja geboord en gegroefd ventileerd/voert troep af misschien iets beter, maar ze scheuren uiteindelijk veel sneller met echt lomp gebruik.

En had jij het niet over fading met je standaard meuk? :p
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

O-)
Bart V

Steven schreef:Ja omdat remblokken het verschil maken, schijven voegen daar geen zak aan toe. Ja geboord en gegroefd ventileerd/voert troep af misschien iets beter, maar ze scheuren uiteindelijk veel sneller met echt lomp gebruik.

En had jij het niet over fading met je standaard meuk? :p
De blokken slijten vooral enorm snel, en da's zo zonde van je peperdure ferodo's. Verder hebben de groeven imho totaal geen meerwaarde. Boringen valt nog over te discusseren :)

Ontopic maar weer. Niet verwacht dat mijn opmerking meteen zo veel reacties zou uitlokken :p
jacques

Ronald,
neem je nu ook zo'n koelwaterleiding als Xabre, nu de tussenkoeler eruit gaat?
Ronald1916V

Bart V schreef:Waarom "sparco" remschijven? OEM schijven van de RS zijn al hooggekoold, en voldoen prima.
Omdat ik eerder zo'n set schijven heb gehad en ik ze gewoon erg fijn vond remmen, heb een setje schijven volledig op geremd en zijn ook regelmatig op Zandvoort getest, heb hier zelf nooit problemen mee gehad en ze bevielen gewoon goed, vandaar mijn keuze voor de Sparco schijven met Ferodo DS2500's :)
jacques schreef:Ronald,
neem je nu ook zo'n koelwaterleiding als Xabre, nu de tussenkoeler eruit gaat?
Hallo Jacques,

Op de huidige motor ligt die bypass ook al dus ik denk dat ik dat gewoon over zet, heb al even gekeken hoe ik dat toendertijd bij mijn ph.2 motor had zitten maar daar zit die bypass al in het thermostaathuis en die past weer niet zomaar op die kop.. dus dat moet ik nog even bekijken :)
Plaats reactie