ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Anonymous

Waar zijn de helden?

Afgelopen raceweekend kwam de vraag opnieuw in me op; waarom kijk ik naar die Formule 1 persconferenties? Het enige dat je hoort is namelijk: "Gefeliciteerd Michael, praat ons eens door je kwalificatie heen. - Nou, eh, we hebben de motor gestart, ik heb 'm in z'n een gezet en toen ben ik de baan op gegaan. Uiteindelijk ging het wel erg hard en toen heb ook ik die snelle tijd neergezet. - Voor welke banden hebben jullie gekozen? - De zwarte banden, met die groeven... Maar ik ben heel erg blij dat ik hier ben en het team is geweldig, zonder hen zou ik niks zijn, mijn teamgenoot is ook fantastisch en ik heb een verrassing voor jullie: morgen gaan we echt ons best doen! Ik hou zoveel van mijn vrouw! - Dank je wel Michael." En zo gaat het al een hele tijd, iedere twee weken weer. Geen interessante informatie, geen andere kijk op de zaken, geen ruzies tussen coureurs, kortom: geen spanning. De naam Michael is trouwens slechts een voorbeeld en mag lukraak vervangen worden door David, Rubens, Juan Pablo, Ralf, enzovoort. Eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde.

Een paar maanden las ik dat iemand was uitgenodigd om een presentatie over autosportsponsoring mee te maken. Het bijbehorende rondje karten deed me besluiten om er op in te gaan en een uurtje of wat serieus gepraat over een onderwerp waar ik zelf al veel te veel over praat maar over me heen te laten komen.
Een van de sprekers was een coureur die voor het team rijdt dat die middag organiseerde. Een grote kerel, strak in het pak en een tikkie zenuwachtig. Dat beetje nervositeit bleek een van zijn weinige menselijke trekjes want zelfs de toon waarop hij zijn 'soundbytes' liet horen getuigde van jarenlange training om maar vooral niks verkeerds te zeggen en zo 'corporate' mogelijk over te komen. Het had me niets verbaasd als hij opeens had gezegd: "I'm a cybernetic organism. My CPU has a neural processor, it's a learning computer."

In plaats daarvan probeerde hij het aanwezige publiek uit te leggen wat voor sponsors de ideale coureur is. Die is namelijk niet alleen coureur, maar vooral ook gastheer. Hij 'zorgt' voor de relaties van het raceteam door ze altijd even vriendelijk rond te leiden zonder dat hij zich daarbij laat verleiden tot het doen van boude uitspraken als hij net de zoveelste motor heeft opgeblazen. Hij heeft altijd een schone overall aan en zal nooit een handtekening of een foto weigeren. De coureur in het strakke pak zat al jaren in de racerij en had heel bewust geleerd hoe je je het beste als coureur kan gedragen.

En karakter dan? Waar is de coureur met ballen gebleven, die, als hij een ongeluk ziet, hard op het gas gaat staan omdat hij weet dat de anderen juist gas los zullen laten? En daar voor uit durft te komen? Het lijkt uit een andere tijd dat Senna de voltallige autosportpers in een persconferentie na de kwalificatie van Monaco meer dan een uur te woord stond en schaamteloos vertelde over het één worden met zijn machine terwijl hij er al boven hangend naar keek en achterelkaar het ronderecord verbrak. Waar is de passie? Waar zijn de helden? Waar is de sport?
Rudo

Waarom lees ik in dit topic geen écht interessante dingen? Zoals bijvoorbeeld dat Renault stopt met de ontwikkeling van hun huidige 111 graden blok??
Laatst gewijzigd door Rudo op ma 24 jun 2002 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

PARDON?!?!
Rudo

Jazekers! Omdat er volgend jaar, sorry, over twee jaar nog maar één motor gebruikt mag gaan worden. Renault is er van overtuigd dat ze het huidige concept nooit zo betrouwbaar krijgen dat ze er het hele weekend mee kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Rudo op ma 24 jun 2002 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
martijn.p
Contacteer:

hier staat het:

http://www.f1racing.nl/news.php?ID=47810

"Renault denkt er aan haar huidige ‘brede’ V10 motor in te ruilen voor een meer conservatieve krachtbron. Het Franse merk vreest immers dat de huidige motor in de toekomst niet betrouwbaar genoeg zal zijn door hoek van 111 graden waarin de motor gemaakt is.

Bij haar terugkeer naar de F1 maakte Renault gebruik van een revolutionair concept. Het Franse merk besliste immers haar V10 motor niet in een hoek van 90, maar van 111 graden te bouwen. Daardoor werd de Franse krachtbron veel lager en iets breder dan die van de concurrentie. Het Franse motorblok kende een moeizame start, maar werd sindsdien alleen maar sterker. De betrouwbaarheid van de V10 laat echter nog wat te wensen over en met de nieuwe FIA regel in zicht die maar één motor per weekend meer toelaat vreest Renault nog grotere problemen te zullen krijgen. De Franse autoconstructeur overweegt dan ook om niet langer een hoek van 111 graden meer te gebruiken in de toekomst.

"We vragen ons ten zeerste af wat voor effect de nieuwe regel op onze motor zal hebben. Door de risico’s die we momenteel al lopen met onze ‘brede’ motor, moeten we ons misschien maar eens gaan afvragen of we niet beter ons concept kunnen aanpassen willen we in 2004 met een goede wagen voor de dag komen,” vroeg Renault ingenieur Dennis Chevrier zich openlijk af.

Meer nog dan nu zal betrouwbaarheid in de toekomst nog belangrijker worden in de F1. De internationale autosportfederatie FIA wil vanaf 2004 teams verplichten maar één motor per wagen meer te gebruiken gedurende het hele raceweekend. Op die manier wil de FIA de kosten die aan de sport verbonden zijn drukken".
Rudo

Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Iemand nog naar de Nürburgring geweest dit weekend? :) Ik ben wel geweest en het was hartstikke gaaf. Ik zat in de Dunlop-Kurve en heb een paar leuke acties gezien! 8)
martijn.p
Contacteer:

vond je het zo beter Ruud ? :wink:
Matijs
Contacteer:

Jeee, ik zou het wel heel jammer vinden als ze van de 111 graden motor af zouden stappen. Renault is groot geworden met het verleggen van grenzen en lekker je eigen ding doen, al roept iedereen dat het nooit gaat werken... Ze hebben toch nog even om er aan te werken? Maarja, ze moeten natuurlijk wel nu beslissen als ze nog voor 2004 een andere motor willen ontwikkelen. Moeilijke keuze... :(
martijn.p
Contacteer:

We kunnen altijd nog hopen dat het niet waar blijkt te zijn. :wink:
Anonymous

Rudo schreef:Waarom lees ik in dit topic geen écht interessante dingen? Zoals bijvoorbeeld dat Renault stopt met de ontwikkeling van hun huidige 111 graden blok??
Hoezo niet interessant, ik doe aardig mijn best dacht ik. :(
martijn.p
Contacteer:

Ik ben er van uit gegaan dat Rudo dat alleen maar schreef om het gesprek een andere richting op te sturen. :wink:
Rudo

Daniël schreef:Hoezo niet interessant, ik doe aardig mijn best dacht ik. :(
Zekers!! :D
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Daniël schreef:Waar zijn de helden?

Waar is de passie? Waar zijn de helden? Waar is de sport?
Formule 1 is al een tijdje geen sport meer te noemen... Het gaat maar om 1 ding en dat is geld. Alles lijdt daaronder en dat is zonde.

Trouwens, effe voor de duidelijkheid: Ik ben een groot F1-fan en zal het ook wel blijven, maar ik krijg tegenwoordig echt wel een beetje de neiging om er op zondagmiddag een videootje in te duwen van een willekeurige race uit begin jaren 90 of zelfs vroeger...
martijn.p
Contacteer:

Jaaaaaaaaaaaaah, een videotje uit de tijd dat er nog Turobo's meereden. Heb je daar filmbeelden van ?
Merijn
Über-Spammer

Ik heb op mijn PC wel een aantal filmpjes staan van die tijd, ja...

Depailler die een rondje doet op Long Beach! Wat een gekken zeg! Er zijn wel meer van dat soort filmpjes te vinden onder de naam Lap of the Gods. Echte hele races heb ik niet, maar misschien dat ik daar aan kan komen via een vriend van een vriend die een kanaal via de schotel heeft die de races in een grote samenvatting uitzendt. Zodra ik ze heb hoor je het wel.
martijn.p
Contacteer:

TOP. Als ze ergens downloadbaar zijn zou geweldig zijn. Ook die korte filmpjes. Kan je een beetje redelijk horen wat voor geluid die motoren van toen maakte ?
Merijn
Über-Spammer

Er zit wel commentaar van Murray Walker overheen, maar die houdt ook redelijk vaak zijn mon dicht, dus dan hoor je het lekker brullen! :) Wat een power!
Merijn
Über-Spammer

http://www.dukevideo.com/products/TSV10.htm

Deze video moet je maar eens op de kop zien te tikken! VET! :) Daar zijn ook een aantal van die filmpjes van te downloaden. Ala ik weet waar ze te halen zijn hoor je het meteen!
martijn.p
Contacteer:

Ik wacht met spanning af. 8)
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=19893

Ferrari coureurs Michael Schumacher en Rubens Barrichello zijn door de FIA beboet met ieder 1 miljoen dollar. De helft moeten de coureurs direct overmaken en de andere helft is een voorwaardelijke straf met een proeftijd van een jaar.

Deze straf werd opgelegd door de FIA in Geneve nadat Schumacher de overwinning cadeau kreeg van Barrichello. Omdat het publiek geschrokken reageerde op deze actie schoof Schumacher, op het erepodium, Barichello naar voren. Dit is tegen de regels. Tevens werd deze actie niet in dank afgenomen, waaronder de FIA dus.
martijn.p
Contacteer:

Voor die gasten toch een fooi, of niet ?!?!
Anonymous

Voor die Schumacher wel :(
rasit..

dat zal toch zeker ferrari gewoon zelf betalen hoor
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk ook dat Ferrari dat zeker gaat betalen. Zeker voor barrichello zou ik het anders zeeeeeer onterecht vinden
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
martijn.p
Contacteer:

En dan moet ie weeeer huilen. :)
Tom
Moderator
Car: MB

mpsanten schreef:En dan moet ie weeeer huilen. :)

:D :lol: :lol: :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Arrows vertrekt van Silverstone

Arrows doet vermoedelijk niet mee aan de Britse Grand Prix. Verslaggever Rick Winkelman van RaceReport zegt dat het team op Silverstone aan het inpakken is. De motorhomes die vanmorgen aanwezig waren, zijn inmiddels alweer vertrokken. Medewerkers van de renstal ter plaatse zeggen dat er problemen zijn met een sponsor, maar vermoedelijk is de overname van Arrows geblokkeerd door het highcourt.

Vandaag zou een rechter een oordeel vellen over de verkoop van Arrows. Teambaas Tom Walkinshaw maakte enkele weken geleden bekend dat hij nieuwe geldschieters heeft gevonden. Maar overname is geblokkeerd door de voormalig geldschieter Morgen Greenfell, een investeringsbank van Deutsche Bank. De bank wil gecompenseerd worden in zijn verliezen. Verwacht werd dat de rechter mild zou oordelen om Arrows te behoeden voor een faillissement, maar dat is blijkbaar niet gebeurd.

Arrows verklaarde gisteren dat er deze week vijf miljoen dollar moest worden betaald aan motorenbouwer Cosworth Racing en nog eens twee miljoen aan andere crediteuren. Verder hangt het team nog een rechtzaak van Jos Verstappen boven het hoofd. De Nederlander wil schadeloos gesteld worden voor de contractbreuk die Walkinshaw begin dit jaar pleegde. Zaakwaarnemer Huub Rothengatter wilde vanmiddag geen commentaar geven.

Walkinshaw heeft nooit gezegd wie de potentiële kopers waren. In de paddock van Silverstone wordt gezegd dat Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz met enkele Braziliaanse zakenlieden uit de omgeving van Enrique Bernoldi geld in het Formule 1-avontuur wilden steken. Maar een consortium van bedrijven rond voormalig investeerder Morgen Greenfell eiste in een anderhalve dag durende zitting voor het highcourt een schadeloosstelling van twintig miljoen dollar en weigert daarom in te stemmen met de overname. Walkinshaw zou voor de rechtbank dat het honoreren van die claim het einde van Arrows zou betekenen.
Anonymous

Advocaten: Arrows is verdoemd :lol:

Alleen een wonder kan Arrows nog redden. Dat zeiden advocaten van de renstal vanmiddag na de uitspraak van het highcourt. Rechter Justice Lightman stak een stokje voor een reddingsplan van teambaas Tom Walkinshaw.

Naar verluidt heeft de Schot geprobeerd zijn aandeel in de mediarechten van Formule 1 te verkopen. Dat had Arrows geld moeten opleveren waarmee de Cosworth-motoren zouden kunnen worden betaald. Maar schuldeiser Morgen Greenfell wilde niet instemmen met de constructie van Walkinshaw. Daarmee is volgens zijn advocaten zijn lot bezegeld. Arrows heeft na de uitspraak van de rechter zijn vrachtauto's vanaf Silverstone laten vertrekken.

"Onze auto's zijn niet op Silverstone", aldus een woordvoerder van Arrows. "Ze zullen daar ook niet komen tot onze lopende zaken met Morgen Greenfell zijn geregeld. Er zijn op dit moment besprekingen aan de gang en er volgt later vandaag een verklaring. Verslaggever Rick Winkelman laat weten dat vooralsnog alleen de Formule 1-auto's en en alle andere spullen van waarde in de pits zijn afgevoerd. Arrows heeft overigens wel tot morgenvroeg 10 uur uitstel gekregen om haar wagens aan te bieden bij de technische keuring.

Arrows werd in 1996 overgenomen door Tom Walkinshaw. De Schot speelde daarvoor een belangrijke rol bij de opmars van Benetton. Hij memoreerde onlangs nog in een interview hoe die renstal met een budget van slechts vijftien miljoen dollar de hegemonie van Williams bevocht. Walkinshaw wist begin 2000 fikse sponsors te interesseren voor zijn Formule 1-team. Dit jaar geeft de renstal het fabrieksteam van Jaguar het nakijken door met een laag budget sneller te zijn dan hun R3 met dezelfde motor. Als Arrows een faillissement niet kan vermijden, dan is het na Prost Grand Prix het tweede Formule 1-team in zeven maanden dat moet opgeven.
Matijs
Contacteer:

Daniël schreef:Advocaten: :lol:
Lachende advocaten? Het is toch wat...
Anonymous

Arrows rijd dit weekend :( :evil: :-*

Teambaas Tom Walkinshaw heeft uit eigen middelen een betaling gedaan aan Cosworth. Met deze betaling heeft hij ervoor gezorgd dat het Arrows-team toch kan deelnemen aan de Grand Prix van Silverstone.

Nadat gisteren beide Arrows-wagens in de pitbox bleven staan terwijl de vrije trainingen bezig waren was iedereen vandaag prettig verrast toen de motoren van Frentzen en Bernoldi eindelijk gestart werden. De Cosworth-motoren waren sinds donderdag al bij Arrows aanwezig alleen ontbrak een electronische unit om ze te starten. Pas als er betaald zou worden voor het gebruik van de krachtbron, een reeds lang openstaande rekening, zou Cosworth de motor gebruiksklaar maken.

Het ultimatum voor de betaling liep gisteren voor de eerste vrije training eigenlijk af. Er was klaarblijkelijk niet betaald want de wagens reden niet. De verwachting dat Arrows dit weekend niet zou deelnemen aan de Grand Prix werd sterker en sterker.

Vanochtend gaf Tom Walkinshaw een persconferentie. De teambaas die normaal een man van weinig woorden is, sprak vrijuit over de financiële perikelen van Arrows in een half uur durende bijeenkomst. Terwijl hij de pers te woord stond gingen zowel Heinz Harald Frentzen als Enrique Bernoldi met hun wagen het circuit op.

Walkinshaw zou uit eigen middelen een betaling hebben gedaan aan Cosworth. Het gaat niet om het volledige bedrag, er is slechts betaald voor dit weekend. Frappant was dat er veel openheid was bij Walkinshaw. Hij had alle papieren beschikbaar om de problematiek van het team te tonen en begrijpelijk te maken. Aangezien het een dusdanig complexe materie is heeft hij zelfs twee journalisten uitgenodigd om naar de fabriek van Arrows te komen om daar in alle rust alle papieren door te nemen.

Doordat Arrows dit weekend alsnog rijdt ontkomt het team aan een boete van de FIA. De regels schrijven namelijk voor dat een team wat niet deelneemt aan de Grand Prix per auto ongeveer een half miljoen dollar boete moet betalen.

Op Silverstone is Arrows er dus gewoon bij maar er zijn nog veel zaken op te lossen voordat het team in Magny Cours aan de start kan verschijnen voor de Grand Prix van Frankrijk.

Saillant detail; aan het eind van de eerste vrije training van vandaag stonden Frentzen en Bernoldi respectievelijk 4e en 8e in de uitslag.
martin rs

jaja de race gaat bijna beginnen........ montoya op een en verder duimen voor de renaults dat ze het goed doen 8)
Foeke

oh yes i wish it would rain now 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Matijs
Contacteer:

Well rain it did...

Respect voor Ferrari en BAR, die het hoofd koel hielden en met regenrijders Schumacher en Villeneuve de punten binnenhaalden.
Renault en McLaren zakten daarentegen behoorlijk door het ijs... :-*
Ome Reno heeft nog een hoop werk te doen voor de Franse GP :(
Foeke

en misschien overstrappen naar bridgestone (als het regent)
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Gesloten