Riël schreef:Adinsx schreef:Tom schreef:reactietijd moet je toch wel aan een seconden rekenen. Die domme testjes zeggen niet zoveel.
Hoe kom je dan op die seconde? Ik kan nog wel meer testjes plaatsen hoor, maar als je serieus een reactietijd van een seconde hebt gaat er iets mis.
Dat je richting de seconde gaat voordat er maximale remvertraging gehaald wordt bij een wat oudere auto snap ik. Maar tussen iets zien en reageren zit echt geen seconde. Gemiddeld zit er 0,6s tussen zien en remmen.
Een seconde is zeer reeel. Voordat je reageert moet ook nog eens:
je voet naar de pedaal (0,3s)
ingedrukt én je auto moet nog beginnen met remmen. (0,3s) (moderne auto met BAS)
Het ging om de reactiesnelheid, die is geen seconde. Zoals ik uitlegde kun je met een moderne auto de maximale remvertraging in 1s halen. Zodra een moderne auto merkt dat de voet van gas en voet op rem reactie zó snel is (hij herkend de noodsituatie) voert het systeem de remdruk meteen maximaal op. Of je nu wel of niet de rem vol intrapt, het systeem pakt dit op.
Maar ik vind je sowieso maar een eigenaardig tiepetje met je snelwegverhalen. O.a. mensen zoals jij zijn juist de gevaren op de weg, maar dat heb je zelf misschien nog niet door. Wellicht wat zelfoverschatting.
BOE!
Ik rij door waar het kan en als ik met sneeuw links 120 kan rijden doe ik dat. Zoals ik al aangaf heb ik zodra het drukker werd dit tempo geminderd.
Ik ken genoeg personen die een gevaar op de weg vormen, maar daar schaar ik mij echt niet bij. Ik duw niet dat is me te duur en derhalve hou ik de auto graag heel. Ik snij niet, etc etc. Daarnaast vind ik (tja wie niet) dat ikzelf een uitstekende voertuigbeheersing heb. Ervaring zat, in zowel gewone als de toprange auto's. Circuit, voertuigbeheersing etc.
Maargoed, als jij er bang van wordt, ga dan maar snel naar rechts
Gelukkig ben je het wel met me eens m.b.t. de winterbanden
Case closed