ACT: Het weer

Plaats reactie
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

reactie tijd van 0.2 sec lijkt mij erg kort. reken er eens een sec voor :wink: ben je 41 meter verder op.

Daarnaast kan 120 onverantwoord hard zijn (zomer of winter), maar goed met 60 kan het net zo goed gevaarlijk zijn.

Denk dat er veel mensen zijn die zomers ook al moeite mee hebben om met 120 op tijd te stoppen.

maar zo is er voor iedere situatie wel wat te zeggen.

(geeft ook gelijk toe dat ik ook met 120 richting mijn werk ben gereden vanmorgen, maar toen sneeuwde het niet, en ik alle ruimte had.) 8)
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Ben jij zo traag Gerald? ;)
Ik haal de 0,186 bij dit testje hoor.
"Je reactietijd is: 0.186 seconds
Goed, blijf proberen!"

http://www.maartenscollege.nl/msams/sit ... eTijd.html

Ok, dan moet de voet nog op het rempedaal en moet je naar de maximale vertraging. Moderne auto's met BAS zitten daar snel, dus met een 0,5s moet je het anker maximaal uit kunnen gooien denk ik. (Y)

Maargoed niettemin, ja 120 was wat vlot. En de 200+ die ik zomers rij ook. Verstand komt vast met de jaren wel een keer

:lol:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Martijn Kool

adinxs de snelwegkoning

das een betere naam :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Adinsx

Het barst van de moraalridders hier :lol:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Tja.. situtaie bekijken en afwegen wat wijsheid is ... :wink:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ferdy
Über-Spammer

Martijn Kool schreef:adinxs de snelwegkoning

das een betere naam :lol:
+1
Tom
Moderator
Car: MB

reactietijd moet je toch wel aan een seconden rekenen. Die domme testjes zeggen niet zoveel.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Adinsx

Tom schreef:reactietijd moet je toch wel aan een seconden rekenen. Die domme testjes zeggen niet zoveel.
Hoe kom je dan op die seconde? Ik kan nog wel meer testjes plaatsen hoor, maar als je serieus een reactietijd van een seconde hebt gaat er iets mis.

Dat je richting de seconde gaat voordat er maximale remvertraging gehaald wordt bij een wat oudere auto snap ik. Maar tussen iets zien en reageren zit echt geen seconde. Gemiddeld zit er 0,6s tussen zien en remmen.
Tom
Moderator
Car: MB

Er wordt bij de politie/verzekeraars/metingen/..... vrijwel altijd met een seconde gerekend. Dat zullen ze echt niet voor niets doen.

Zo'n test is niet eerlijk. Jij weet dat je op dat moment een test gaat doen met een bepaald doel. In het verkeer zit je soms uren achter het stuur en zijn er vele factoren die je aandacht eisen of je juist afleiden. In de praktijk levert dat gewoon een langere reactietijd op.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

Idd, gefocussed naar je scherm staren en op de knop drukken dat lukt makkelijk in 0.2 sec.
Als ik gefocussed op de ring rijd zal het idd misschien wel lukken binnen 0.4-5 sec.

Maar als ik een beetje onderuit hang in die Zantia, muziekie aan, relaxmodus, chick (in de auto) naast je, dan ist snel meer dan een sec. :D
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

Sneeuw, ijs, gladheid................... mis de beemer met rwd :-(
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer

Adinsx schreef:
Tom schreef:reactietijd moet je toch wel aan een seconden rekenen. Die domme testjes zeggen niet zoveel.
Hoe kom je dan op die seconde? Ik kan nog wel meer testjes plaatsen hoor, maar als je serieus een reactietijd van een seconde hebt gaat er iets mis.

Dat je richting de seconde gaat voordat er maximale remvertraging gehaald wordt bij een wat oudere auto snap ik. Maar tussen iets zien en reageren zit echt geen seconde. Gemiddeld zit er 0,6s tussen zien en remmen.
Een seconde is zeer reeel. Voordat je reageert moet ook nog eens je voet naar de pedaal, ingedrukt én je auto moet nog beginnen met remmen. En wat haal je nu allemaal aan, tussen zien en remvertraging, zien en remmen en zien en reageren, 3 verschillende dingen.

Maar ik vind je sowieso maar een eigenaardig tiepetje met je snelwegverhalen. O.a. mensen zoals jij zijn juist de gevaren op de weg, maar dat heb je zelf misschien nog niet door. Wellicht wat zelfoverschatting.

En je reactietijdtestje heb je na 10x ook al geconditioneerd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

En inhakend op de winterbanden, in de koude maanden hebben de winterbanden méér buffer om een extreme situatie op te vangen. Zomerbanden doen het prima, behalve als je in de ankers moet, aan het stuur fokt of weet ik wat. De winterband geeft dat beetje veiligheid wat je op een ijskoude of besneeuwde weg nodig hebt.

De rubber is ook zeer, zeer anders dan de zomerbanden, en onder een temp van 7 graden doen ze het veel beter. Dit is gewoon een feit. ALs het warmer is, gaat de prestatie hard omlaag. Maar tussen nov en februari gebeurt dat niet gauw.

Het is echt niet voor niks dat het momenteel écht verplicht is bij onze oosterburen.
Steven
Car: M536

Agrees with the gekke limburger, tis een eigenwijs, maar hier heeft ie toch wel echt gelijk in :)

Ik zoek ook maar een setje 2 hands wintermeuk, al is het alleen omdat ik nog veel naar Bonn op- en neer reis ;)
Adinsx

Riël schreef:
Adinsx schreef:

Een seconde is zeer reeel. Voordat je reageert moet ook nog eens:
je voet naar de pedaal (0,3s)
ingedrukt én je auto moet nog beginnen met remmen. (0,3s) (moderne auto met BAS)
Het ging om de reactiesnelheid, die is geen seconde. Zoals ik uitlegde kun je met een moderne auto de maximale remvertraging in 1s halen. Zodra een moderne auto merkt dat de voet van gas en voet op rem reactie zó snel is (hij herkend de noodsituatie) voert het systeem de remdruk meteen maximaal op. Of je nu wel of niet de rem vol intrapt, het systeem pakt dit op.

Maar ik vind je sowieso maar een eigenaardig tiepetje met je snelwegverhalen. O.a. mensen zoals jij zijn juist de gevaren op de weg, maar dat heb je zelf misschien nog niet door. Wellicht wat zelfoverschatting.
BOE! :p

Ik rij door waar het kan en als ik met sneeuw links 120 kan rijden doe ik dat. Zoals ik al aangaf heb ik zodra het drukker werd dit tempo geminderd.

Ik ken genoeg personen die een gevaar op de weg vormen, maar daar schaar ik mij echt niet bij. Ik duw niet dat is me te duur en derhalve hou ik de auto graag heel. Ik snij niet, etc etc. Daarnaast vind ik (tja wie niet) dat ikzelf een uitstekende voertuigbeheersing heb. Ervaring zat, in zowel gewone als de toprange auto's. Circuit, voertuigbeheersing etc.

Maargoed, als jij er bang van wordt, ga dan maar snel naar rechts ;)

Gelukkig ben je het wel met me eens m.b.t. de winterbanden :worship:

Case closed
Arjen

Martijn Kool schreef:winterbanden verplichten?

wat een bullshit, voor die paar dagen sneeuw per jaar?

en kom nou niet met onder de min 7 blablabla, want dat is gewoon onzin. ik rij toch niet op de grens met mijn dagelijkse hok. ik rij altijd op zomerbanden, geen probleem.
Dit was altijd precies mijn verhaal. Ik heb nu voor het eerst een setje winterbanden (2dehands) onder mijn Saf. Ook omdat het hier heuvelachtig is. En verrek: ik moet mijn ongelijk toegeven. Waar ik eerst heel voorzichtig het gaspedaal moest kietelen om niet de wielen te laten slippen kan ik nu gewoon gas geven. Blijkbaar werken die winterbanden toch wel.

@ Adinx: het is altijd mooi om te zien hoe knurften zoals jij eens een keer de mist in gaan. Ben ooit een keer in de sneeuw (waar ik heel rustig reed) ingehaald door een Impreza. 2 bochten verder lag ie in de berm. Ook op de A28 al diverse keren meegemaakt dat ik 60 reed en mensen mij zo nodig in moesten halen; een paar kilometer verder lagen ze echt allemaal in de berm. Das echt lachen. En als je zoals jij zegt zo goed kunt rijden dan weet je ook dat als je eenmaal gaat glijden je maar 1 ding kunt doen: das armen over elkaar en bidden want dan is er echt geen houden meer aan hoor.................
Martijn Kool

heb ze ook onder de megane van mijn vriendin gelegd, en ja, het werkt zeker wel, maar ik vind het de investering niet waard voor die paar dagen sneeuw per jaar.

het verschil bij -5 zonder sneeuw vind ik irrelevant
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Adinsx

Arjen schreef: En als je zoals jij zegt zo goed kunt rijden dan weet je ook dat als je eenmaal gaat glijden je maar 1 ding kunt doen: das armen over elkaar en bidden want dan is er echt geen houden meer aan hoor.................
Niet meegemaakt is onbekend denk ik dan maar. Tijd voor een slipcursus Arjen. Tip, neem die voor gevorderden, die vindt plaats op hogere snelheid.
Arjen

Adinsx schreef:
Arjen schreef: En als je zoals jij zegt zo goed kunt rijden dan weet je ook dat als je eenmaal gaat glijden je maar 1 ding kunt doen: das armen over elkaar en bidden want dan is er echt geen houden meer aan hoor.................
Niet meegemaakt is onbekend denk ik dan maar. Tijd voor een slipcursus Arjen. Tip, neem die voor gevorderden, die vindt plaats op hogere snelheid.
Op een afgesloten baan zeker? Zonder overige weggebruikers? En zonder maar 1 meter gras tot de vangrail?

Dream on boy!

In die 41 meter die jij per seconde aflegt weet jij je auto op de snelweg onder controle te krijgen? Dat je nog geen wereldkampioen Rally bent!
Maar ik vrees dat jij dan al lang bovenop de vangrail staat of dat Tante Bep in haar Suzuki Salto bij jou naar binnen is gereden.
Laatst gewijzigd door Arjen op do 2 dec 2010 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Martijn Kool schreef:heb ze ook onder de megane van mijn vriendin gelegd, en ja, het werkt zeker wel, maar ik vind het de investering niet waard voor die paar dagen sneeuw per jaar.

In de tijd dat je op winterbanden rijdt, slijt je je zomerbanden niet. Zomerbanden slijten overigens veel harder bij lage temperaturen en nat wegdek ;)

Qua investering is het dus lang niet dubbelop. Een winterband slijt wel harder, maar heeft ook meer profiel. Het is gewoon een stukje veiligheid wat je koopt. En het is bewezen veiliger, ook bij koude. Of het nodig is, is inderdaad een afweging maar maak die wel bij de juiste feiten :p

@adisnx ik kan maar niet begrijpen dat je je zelf master in control durft te noemen door een simpel slipcursusje :) Maargoed, geloven in jezelf is goed, maar neem a.u.b. geen anderen mee in je brokken straks.
Laatst gewijzigd door Riël op do 2 dec 2010 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Arjen

Martijn Kool schreef:heb ze ook onder de megane van mijn vriendin gelegd, en ja, het werkt zeker wel, maar ik vind het de investering niet waard voor die paar dagen sneeuw per jaar.

Ligt er ook maar net aan hoeveel je rijdt en waar. Voor alleen die paar kilometers naar het werk zou ik ze ook niet aanschaffen. Maar voor de 650km die ik de laatste tijd haast elk weekend rijd vond ik het de 300 euro wel waard.
Adinsx

@Arjen

Veel ruimte heb je niet nodig als je juist reageert.

@Riël
Oh wacht, je weet natuurlijk exact wat ik de laatste 7 jaren gedaan heb zowel privé als voor mijn dodelijk saaie werkje.. ahum.

Nee, ik ben geen rallycoureur, maar bepalen of 150 of 200 verantwoord is hoef je niet geleerd voor te zijn. Nogmaals, als het niet kan, kan het niet, kan het wel dan rij ik dat wel eens ja.
Miekje16V

Wat een discussie zeg... ik laat de auto gewoon lekker zo veel mogelijk staan met dit weer. Ik schijt nl. echt 7 kleuren stront op de snelweg met sneeuw en dat terwijl ook ik denk dat ik aardig kan rijden. Ik rij dan ook met 60 (of minder :~ ) km/u over de snelweg terwijl al die "malloten" op winterbanden die zichzelf daarmee onaantastbaar wanen me met 100 km/u of meer inhalen. En tja, dan maar irritant (ik blijf wel rechts rijden hoor ;)); ik ga zeker niet harder rijden! En ik heb nog wel een slipcursus gehad ;)

Maar goed... ik kan lopend naar mijn werk en ben niet afhankelijk van de auto... dus ik zal niemand in de weg rijden als ik in t weekend als een oma rij omdat ik bang ben voor glijpartijen.

Allemaal veilige km toegewenst de aankomende winterperiode (Y)
Arjen

Miekje16V schreef:Wat een discussie zeg... ik laat de auto gewoon lekker zo veel mogelijk staan met dit weer. Ik schijt nl. echt 7 kleuren stront op de snelweg met sneeuw en dat terwijl ook ik denk dat ik aardig kan rijden. Ik rij dan ook met 60 (of minder :~ ) km/u over de snelweg terwijl al die "malloten" op winterbanden die zichzelf daarmee onaantastbaar wanen me met 100 km/u of meer inhalen. En tja, dan maar irritant (ik blijf wel rechts rijden hoor ;)); ik ga zeker niet harder rijden! En ik heb nog wel een slipcursus gehad ;)

Maar goed... ik kan lopend naar mijn werk en ben niet afhankelijk van de auto... dus ik zal niemand in de weg rijden als ik in t weekend als een oma rij omdat ik bang ben voor glijpartijen.

Allemaal veilige km toegewenst de aankomende winterperiode (Y)
Bedankt. En pas op: ook op de stoep kan het glad zijn :-)
Arco
Über-Spammer

Winterbanden hebben niet allleen tijdens sneeuwachtige omstandigheden beter grip, ook tijdens natte omstandigheden...

En het is niet zo dat "ze pas werken vanaf min 7 graden onder "nul"..."

De werking t.o.v. de conventionele zomerbanden is gewoon al beter van 7 graden boven "nul" en lager.

Ik heb ze er nu voor het 2de jaar eronder zitten en ben er uitermate tevreden over (Bridgestone Blizzak) tijdens alle omstandigheden met normaal weggedrag in natte en winterse omstandigheden.

De fout (zoals wellicht al eerder gezegd) is dat mensen denken dat ze met winterbanden nog harder kunnen ... dat kan, maar tot een bepaalde hoogte ... Ijsvorming zal het ten alle tijde winnen ... :wink:

Tijdens winterse omstandigheden dient men in mijn ogen gewoon te anticiperen op het weer en het overige verkeer. Daar waar je 120 mag en kan, dat mag, maar gewoon 100 of wellicht 80 omdat men dat veiliger acht is niets mis mee (ik geef toe, mensen zijn vaak genoeg te voorzichtig en denken alleen in hun eigen straatje en rijden te pas en te onpas daar waar ze willen en hebben schijt aan de rest). De winterband zorgt alleen voor een stukje extra grip en daarmee veiligheid bij remmen en sturen. Niets meer, niets minder. Niet dat je moetwillig harder wil of kan omdat je winterbanden hebt.

Arjen

Adinsx schreef:@Arjen

Veel ruimte heb je niet nodig als je juist reageert.
En wat als tante Bep, die niet zo'n "fantastische" slipcursus heeft gehad, schrikt van jouw reactie en bij jou naar binnen knalt?

Ik ben bang dat je er 1 bent van het soort: "wie niet horen wil moet maar voelen". Das prima maar ik hoop niet dat je Tante Bep meeneemt in de puinzooi.

ps: heb hier heel wat dagen in de tuin door het natte gras gecrossed en daarbij wat aan wagenbeheersing geleerd. Staat dat gelijk aan een slipcursus van een halve dag?
Riël
Über-Spammer

Het haalt het allemaal niet bij een van de miljoenen random real-life situaties ;) Voorkomen is beter dan denken dat je t wel redt, lijkt mij. En daar laat ik het dan maar weer bij.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Gewoon deze ff importeren uit Sverige :p.

@mod: tags zijn kapot?
Riël
Über-Spammer

@johan nee, maar die ä moet effe anders.
eerst in gewone link tag zetten, forum maakt dan % codes, dan weer anapassen. Bugje? Heb m veranderd.
tutuur
Clubsponsor

laat ik het eens anders stellen, in een sneeuwvlakte durf ik ook best met 120 te gaan glijden maar meestal wil het geval dat er een paar sporen op de weg zitten waar je opeens wel grip hebt.

wat nou als je auto uitbreekt en jij probeert te corrigeren en hoppa! plotseling hebben je voorwielen weer grip.... dat ga je echt niet corrigeren hoor!

heb vandaag ook 120 op de snelweg gereden op de linkerbaan, dit liet de situatie echter wel toe.....

edit: niks aan om met dit weer kisten naar buiten te loodsen, me handen vriezen er bijna af!! alhoewel dat sneeuwdekje op de grond er wel leuk uit ziet wanneer het als een draaikolk de inlaat in word gezogen (F)
Hessel
Über-Spammer
Car: renault 5gt turbo
Contacteer:

heb in ijsland met spike banden gereden. . . . Dat gaf pas tractie, zowel op ijs, sneeuw en dirt road.

Maar ook daar met die spike banden reed ik normaal, zeg maar of ik er gewone banden onder had zitten, dat gaf pas een zeker gevoel.

In het pikkedonker met tachtig op de snelweg (rallye lampen aan), je mag er maar negentig, . . . Staat er opeens een schaap(die lopen daar overal los) op de beijsde baan. . . . Remmen en achterlangs :p heel beheerst zonder glijerij ha ha lijkt wel porno zo. . . Het beestje liep gelukkig niet achteruit en ik kon met de band maar rijkjavik.
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Arco
Über-Spammer

Met winterbanden eronder is het makkelijk praten, maar wat een stumperds zijn we toch ook he als er een beetje sneeuw is gevallen ... |:

Hier in het noorden ligt nu een lekker pak sneeuw, maar de doorgaande wegen zijn keurig schoon, maar wat doen we ?? met z'n allen lekker 40 rijden ... 100 was teveel van het goede, dus 70/80 was de max. No problemo. Kwestie van aanpassen. (F)

Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik had gisteren overdag niet het idee dat er veel moeite gedaan was om de wegen schoon te krijgen. Deventer en Arnhem puinhoop en de A348 ook niet sneeuwvrij. 's Avonds laat was het gelukkig beter, het leek alsof de avondspits afgewacht is.

Ben overigens met dit weer blij met de winterbanden. Zonder twijfel een goede keuze.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
tutuur
Clubsponsor

me volgende daily gaat ook een setje krijgen, toch wel fijn als je elke dag 200km moet rijden....
Chris
Erelid - Moderator - RvT

In oktober heb ik op het testcircuit van de RDW en de Prodrive baan een cursus gevolgd waarbij we met diverse Mercedessen (oa AMG, he he he) & VW's diverse banden getest hebben. Zomer, 4-seasons en winterbanden. :D

Helemaal top hoe een winterband zicht houdt tijdens natte/gladde omstandigheden. :worship:

In mijn ogen is die verplichting in het oosten niet zo raar. (Y)

Maar inderdaad, je gaat er ook weer harder mee rijden... :~

@ Merijn, ik snap je reaktie. Maar ook wij zijn jong geweest he... ;)
Overigens zat ik met gister ook te ergeren aan mensen die 40 reden waar 80 verantwoord was... :gun:

@ Lex, Jochem, weten jullie nog Essen 2008... |: :lol:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Plaats reactie