ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Stallen dat ding! :) Als je 'm goed conserveert, is het niet eens zo heel slecht voor 'm! En ga er vanuit dat als je over een paar jaar weer een GT'tje wilt kopen, ze veel schaarser zullen zijn. En als je er dan 1 weet te vinden, zul je er de hoofdprijs voor neer moeten leggen...

Choose wisely! :)
-Ray-
Contacteer:

vaak valt het wel mee hoor, je hoeft in principe niet je auto te verkopen. vaste kosten heb je toch wel als je een "goedkoper" autootje neemt.

het enige verschil is, en dat zie ik aan mezelf ook, dat je geen leuke dingen meer voor je wagen kan kopen, alles gaat op aan je huis. en dat zal wel een tijdje zo blijven, want een huis is altijd duurder dan je denkt....
Immer wieder die verdammte Holländer
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

ja zonde man als die hard is gewoon lekker droog wegzetten (Y)
je kan nu eenmaal niet alles tegelijk
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
dennie23

hij is nog helemaal hard ook dat is toen allemaal gelijk bewerkt en het is niet mijn enige auto heb ook nog een mazda 323 voor de bij voor het zuinig rijden
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

schorsen en stallen die hap (Y)
dennie23

weet dan ook niet iemand toevallig of daar geen verzekering voor is ik heb twee autos maar er staat er altijd 1 van stil omdat je er niet in twee kan rijden maar betaal wel alles dubbel
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nee vroeger was er een rijbewijsverzekering maar dat is/was helemaal niet te betalen
werd pas leuk bij meer dan 5 auto's/voertuigen
Steven
Car: M536

Nou dan kun je bijna weer Luco :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Nou dan kun je bijna weer Luco :p
nee want nu heeft de vrouw ook een rijbewijs en moet je er dus twee hebben
en volgens mij bestaat deze "vorm"van verzekeren niet meer
en aangezien we zometeen drie "oldtimers" hebben valt het wel weer mee met de verzekering
Roy
Moderator

Ik wil de brandstofleiding onder mn 5 ook graag vervangen. Is dat gewoon op een rol verkrijgbaar? En dan bedoel ik niet de flexibele leiding maar die stalen leidingen :)
-PAZ-
Über-Spammer

zou je effe de daimeter moeten opmeten, en dan gewoon koperen leiding nemen die is gewoon op de rol verkrijgbaar
R5GTT. Drive it like you stole it
Roy
Moderator

Kan je daar gewoon koper voor nemen? Moet het niet dubbelwandig zijn of zoiets? :)
Haas
Car: Megane RS

wie heeft de versn bak verhoudingen van een gtt zo voor me?
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

1ste 3,091 : 1
2de 1,842 : 1
3de 1,320 : 1
4de 0,967 : 1
5de 0,758 : 1
achteruit 3,545 :1
dif 3,563 : 1
Haas
Car: Megane RS

(Y)
Johan
Contacteer:

Sinds zondag lijkt het wel of er een openlucht filter op m'n 5 zit. Zondag had ik in eens een veel harder aanzuiggeluid als normaal als ik met turbodruk rijd, terwijl ik nog super standaard rij met een std luchtfilter huis en een papiere filter. Oliedruk en en watertemperatuur zijn gewoon normaal. Ook geen raare rook uit de uitlaat, en geen olie of koelvloeistof verbruik. Hij bouwt ook nog gewoon goed druk op. Luchtfilter huis en lucht filter heb ik al nagekeken maar daar zit niks raars in de weg. Heeft iemand dit al eenss eerder meegemaakt.
Roy
Moderator

Check je turboslangen en intercooler eens :)
peter5GTTurbo
Contacteer:

Roy schreef:Check je turboslangen en intercooler eens :)
Stel je slangen of ic zijn lek, dan verlies je toch druk?
Dan zou je dus minder druk moeten meten.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

het verlies wordt door de turbo opgevangen, die gaat dus harder draaien waardoor die ook harder slijt
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Roy
Moderator

peter5GTTurbo schreef:
Stel je slangen of ic zijn lek, dan verlies je toch druk?
Dan zou je dus minder druk moeten meten.
Ik heb weleens een lekke turboslang gehad en toen had ik ietsje minder druk en constant een hard blazend/zuigend geluid.
-PAZ-
Über-Spammer

kan bijna nix anders zijn dan druk verlies, laat anders eens iemand gas geven tot je turbo druk hebt en luister dan onder de kap of je kan horen waar ie lekt/blaast. wij hadden vandaag een A6 tdi in de garage met lekke turboslang, floot ook als een gek zodra er turbodruk was
cspr

Zondag stond ik bij de shell ( niet om te tanken hoor :P die homo's hebben geen 98 ), wil ik weer wegrijden, starten, beetje met het gas spelen.
Schiet ie opeens naar 6000 toeren, en blijft zo staan loeien.
Ik snel de motor uit, en onder de kap kijken:
Veertje losgeschoten die je gasklep weer terug moet draaien, toen ik die erop stond te pielen, zag ik ook dat me gaskabel aardig aan het rafelen was.
Deze dezelfde avond nog eruit gehaald, maandag een nieuwe derin gefietst....
Maar toen lieptie niet helemaal lekker stationait, ik aan de stationair schroef draaien, althans dat dácht ik...

Volgens mij heb ik aan de co-schroef lopen draaien... :@

Dat is toch degene die je vanaf bijrijders zijde, schuin onder de carb in ziet gaan?

Want later zag ik dat, je stationair afstelt met de schroef die ook op die hendel van je gasklep zit, helemaal onderaan toch?

Nou looptie inmiddels wel weer aardig na, 40 KM, rijden, stoppen, kap open, schroeven, rijden...

Maar ik vroeg me toch af,
IS er een bepaalde stand voor?
Moetie bijvoorbeeld helemaal INgedraaid worden?
of helemaal in en dan 'zo' veel slagen uit ?

Of moet dit gewoon op de bank afgesteld worden? :lol:
Johan
Contacteer:

CO-afstellen volgens de regels (Max 2.5 % CO) moet je eigenlijk met een co-meter doen. Ik heb em gewoon wat rijker gezet dan loopt ie wat lekkerder stationair en knalt ie wat beter.

vroegah was hier ergens een artikel over co-afstellen van Menno geloof ik.
Laatst gewijzigd door Johan op di 23 aug 2005 21:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Steven

1,5% max, voor de dikke turbo's mag je 2,5% hebbe.
cspr

ja knallen doetie nu wel, deed ie al hoor, maar stationair in koude toestand staatie nog een beetje te schommelen, warm is dit over...

Zal morgen ff bougie's checke zolang die niet schraal loopt vin ik het rond

En waar meten ze dat dan, met die meter?
Eind van de auspuff ?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

Van dat veertje heb ik ook een x gehad . ik was aan het kloten met een opel vectra op de snelweg, hij sneed mij enz enz dus ik er voorbij en de snel weg af ...wat denk je staat ie bij het stoplicht weer naast me of er niets aan de hand is .....oke

Licht groen ik denk gas onderin ( weg bij die gast ) het was alleen zo jammer dat het veertje brak toen ik in z'n 3 zat ( en volgas , en dat bleef dus ook zo )en de weg versmalde en die vent met z'n 2,2 diezzzel of iets dergelijks te dicht bij me zat om op tijd naar rechts te gaan . dus in de remmen en dan maakt je blokkie heel wat toeren ( daar word je niet vrolijk van pijn pijn pijn ) met me voet het pendaal omhoog getrokken en zachtes met veel toeren naar de shell ff gefikst en weer gaan ....

Net als ik weg rij komt er een clio 16v aan ik denk ach hij heeft nu toch al een knouw gehad we gaan nog ff achter die 16v aan 210 + en ik maar hopen dat me veertje niet weer brak .......
Florus

Echt noodzakelijk is het dat het inlaatgedeelte van de motor lekvrij is. Indien je last hebt van valse lucht heeft CO afstellen geen enkele zin. Ook vacuumslangen mogen nergens lekken. Laatste voorwaarde is dat de motor warm moet zijn.

Voor het afstellen zijn 2 schroeven van belang: de stationair toerental schroef [A], en de CO schroef
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtturbo/carb1.jpg[/img]

Eerst laat je met de toerentalschroef de motor wat harder draaien. Je voorkomt daarmee dat bij de eerste de beste klap verkeerd tijdens het afstellen de motor afslaat. Ongeveer 1100 toeren is mooi. Als je geen toerenteller hebt: zet ‘m op gehoor een fractie sneller dan normaal. Je kunt nu langzaam aan de CO schroef gaan draaien. Het motortoerental zal hier op reageren. Door langzaam te draaien kan je de stand vinden waarbij het toerental maximaal is. Met de andere schroef mag het toerental dan weer wat omlaag, en met de CO schroef eventueel nog even zoeken of ie nog harder kan. De afstelling die je nu gevonden hebt is de afstelling voor maximaal vermogen. (stationair, geen vermogen waar je wat aan hebt). Dit is dus zo’n 15% rijk, en zal ongeveer 6% CO opleveren Met de Als je nu de CO schroef zo’n anderhalve slag terug draait, heb je een correcte afstelling te pakken. De motor zal nog steeds soepel draaien, en de uitstoot blijft binnen de perken. Als laatste kan je met de toerentalschroef het toerental weer terugzetten op een prettige of voorgeschreven waarde.

Dit is dat stukje van Menno :wink:
Johan
Contacteer:

het was dus de drukslang van de turbo af naar de intercooler. Bij de aansluiting met de turbo zat die slangklem niet goed aangedraaid. Ook is die slang eigenlijk net iest te groot (geworden) voor die aansluiting. Maar voorlopig is het wel weer goed.
Johan
Contacteer:

hmmzz het is er nog steeds. Morgen maar weer eens kijken.
Steven

Die slang wil ook nog wel eens scheuren.
En is de intercooler niet stiekum geploft?
cspr

Florus schreef:
Voor het afstellen zijn 2 schroeven van belang: de stationair toerental schroef [A], en de CO schroef b
[img]http://home.wanadoo.nl/florus.sonja/Gtturbo/carb1.jpg[/img]

Als je nu de CO schroef zo’n anderhalve slag terug draait, heb je een correcte afstelling te pakken.
Terug, is dat IN of UIT ?
Dan ga ik dat zo maar is doen
da_stiech

terug is uit :wink:
-PAZ-
Über-Spammer

effe voor de zekerheid, is de schakelstang van een gewone 5 het zelfde als van een gtt??
Steven

Ja
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Kan iemand mij vertellen waarom hier NVT staat?
Datum eerste afgifte Nederland 5 februari 1986
Datum eerste toelating 5 februari 1986
Datum aanvang tenaamstelling N.v.t.
Ik zag onlangs bij een auto bij APK ook NVT staan..
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gesloten