JP'S Marlboro Clio, Cliogane, Clio trophy, Espace, MegIII RS

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Jean-Paul-S
Über-Spammer

zo eindlijk weer eens een update!

sinds vorige week woensdag staat de clio eindelijk op de wielen. het subframe hangt eronder, en vandaag is de motor eringegaan. vantevoren moesten we wel nog wat dingetjes in de motorruimte afmaken, maar nu zit de cupmotor er dan toch in.

woensdag mag ik zelf aan de 2.0 motor gaan knutselen bij het revisiebedrijg! lijkt me een leuke maar vooral leerzame ervaring :)

de gaten onderin het subframe waren volgens renault ervoor om een speciale carterplaat te monteren.

aankomende woensdag is ook weer een vrije dag en dan is het streven om de kabelboom, radiator etc aan te sluiten, en proberen of de achteras er onderuit komt :p

let the pictures do the talking :D :

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 001911.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 002782.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... 006524.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... motor2.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door Jean-Paul-S op ma 12 mar 2007 19:23, 6 keer totaal gewijzigd.
Ferdy
Über-Spammer

rode kruisjes hier
TEAM009 Gert
Contacteer:

Zou inderdaad wel aardig zijn als de plaatjes het ook deden... :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer

uhm wat doe ik verkeerd (0)
TEAM009 Gert
Contacteer:

Je zet geen url van een plaatje binnen de img-tags. Moet eindigen op .jpg of andere beeld extensie.
TEAM009 Gert
Contacteer:

Edit: Hier stonden de plaatjes; inmiddels overbodig, zie bovenaan pagina.
Laatst gewijzigd door TEAM009 Gert op ma 12 mar 2007 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

jaaa had het al opgelost. had nog niet met het rtc programma gewerkt :)

thanks voor de hulp (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

grrr net het setje powerflex binnengekregen. hebben ze 16v ipv williams gestuurd. gelukkig zorgt raymond van dpt dat het snel in orde komt (Y) :)

straks nog even de achteras schuren en lakken, dan kan die er ook onder komend weekend. de auto staat nu nogal voorover, hopelijk gaan de torsies er een beetje uit :p
jiggy
Contacteer:

J-P-S schreef:grrr net het setje powerflex binnengekregen. hebben ze 16v ipv williams gestuurd. gelukkig zorgt raymond van dpt dat het snel in orde komt (Y) :)

straks nog even de achteras schuren en lakken, dan kan die er ook onder komend weekend. de auto staat nu nogal voorover, hopelijk gaan de torsies er een beetje uit :p
grote voorhamer en een massief stalen pijp doet wonderen bij de torsies :D zo hebben wij het ook gedaan.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ja komt komend weekend wel. de as die ik gelakt heb ziet er nog heel netjes uit, zonder roest, zelfs een beetje gesmeerd. maar heb hem ook al lekker lang ingespoten dus zal wel goedkomen. die bouten waarmee hij onder de auto zit maak ik me meer zorgen om, die zitten pas echt vast!
Jean-Paul-S
Über-Spammer

kan iemand me zeggen in welke andere renaults dezelfde krukas zit als in een williams?

de motorschade valt vooralsnog erg mee. je ziet wel aan de krukas dat die gelopen heeft, maar de kans zit erin dat deze nog afgedraaid kan worden. cilinderkop moet gewoon gereinigd worden, een paar dingetjes vervangen en dan moet hij helemaal OK zijn.

morgen of overmorgen ga ik bij het revisiebedrijf langs, zal dan een paar plaatjes maken :)
Bart V

Je kan een 1.9 dieselkrukas in dat williamsblok proppen, maar verder vind je die dingen nergens anders in dan in de F7R (of dus F8Q)

Je zou eens kunnen kijken of een F3R krukas een beetje in de buurt komt. Die hebben ook een slag van 93 mm.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

hopelijk is de gewone krukas goed. anders moet de diesel erin.

even een vraag over de zuigerveren. zijn hier ook verschillende kwaliteiten in of volstaan standaard veren?

verder ben ik opzoek naar de gegevens van een originele willaims nokkenas. heeft iemand die?
Jean-Paul-S
Über-Spammer

kom net terug van het revisiebedrijf.

de motor ligt nu 100% uitelkaar.

de krukas moet worden afgedraaid en met nieuwe lagers gemonteerd worden.

er moeten die lagers in met dat lipje eraan, tenminste dat stond in een ander topic :) dat lipje zit toch niet precies in het midden van de drijfstang he als ik het goed gezien heb?

verder komen er nieuwe stoters in, klepgeleiders, pakkingen, kopbouten en oliepomp. weet er iemand of er oliepompen zijn die een groter volume halen? en de diameter van de megane kleppen. er zouden grotere kleppen inzitten, maar dit wil ik voor de zekerheid even nameten.

de kleppen worden enkel geslepen, ze zagen er nog goed genoeg uit om te blijven zitten :)

voor de rest vonden ze dat achterberg de kanalen niet supernetjes gepolijst had, dus dat word ook nog verbeterd :p

nu nog even afwachten, maar half april zou het blok klaar zijn. weet iemand het ral nummer van het achterberg blauw?
Gast

laat je wel even optekenen door dat bedrijf hoeveel overmaat je lagers zijn ? Handig voor een volgende keer als je nog es lagers moet steken.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

goeie tip, dankjewel (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

die kanalen moeten ook niet te netjes worden he
anders wordt de flow weer anders
te glad is niet goed
Jean-Paul-S
Über-Spammer

wat gebeurd er dan precies? houd de motor het dan niet meer bij ten opzichte van de inlaatsnelheid of begrijp ik het dan verkeerd? de huidige zagen overigens erg grof uit. alsof ze met de dremel heel even hadden aangeraakt, maar kon mooier naar ons inzien.
Riël
Über-Spammer

Een beetje grofheid is goed voor de benzine-luchtmenging.
Daarom moet je een gtt-inlaat niet polijsten van binnen (carb, vroeg ingespoten)

al heeft het bij de 16v een miniem effect.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer

ik heb eens een foto gezien van een groep a clio, die was zover als het maar kon uitgevijld en gedaan. wat is daar dan de reden van?
Bart V

Bij hogere toerentallen neemt de stromingssnelheid toe, en alle oneffenheden in het inlaatkanaal zullen dan turbulentie veroorzaken. Die turbulentie is in beperkte mate wel gewenst voor een goede menging, maar teveel levert alleen weerstand op, en dat wil je dus juist voorkomen. Het is dus sowieso een beetje gokwerk.

Wat je kan doen aan je inlaatkanaal:

- Zaakje wat gladder maken (fabrieksgietwerk is errug lomp)
- Spitsing scherper maken
- Zoveel mogelijk scherpe kanten en hoeken afronden
- Inlaatklepgeleider inkorten.
- Zorgen dat je inlaatspruitstukpakking niet kleiner is dan de inlaatpoort, of het inlaatspruitstuk.

Als je het echt goed wilt doen moet je aan de slag op een flowbank. Alleen dan bereik je een optimaal resultaat met het bewerken van de kanalen. Bovengenoemde zaken zullen in iedergeval wel postitief bijdragen aan een betere flow.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

mijn kop ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

een andere wat ik vond ziet er zo uit:

[img]http://www.forum-auto.com/uploads/20060 ... ission.jpg[/img]

ik kan hem natuurlijk zo laten maken, maar op een gegeven moment krijg je je lucht/mengsel niet meer snel genoeg aangevoerd lijkt me met de standaard wokkel. of is dat niet zo?

wat doet een flowbank anders dan je voorgenoemde zaken?
Bart V

Op die onderste zie je precies wat ik bedoel/genoemd heb :)

Die wokkel is inderdaad minder goed/te lang voor hogere toerentallen, maar de enige oplossing daarvoor is throttlebodies, of een zelfbouw inlaatspruitstuk die korter is. In beide situaties ga je je max koppel naar een hoger toerental verleggen, maar da's alleen interessant denk ik voor competitiegebruik.

Op de flowbank kan je zien wat de flow is, en kan je dus ook zien wat bepaalde aanpassingen doen, en of ze daadwerkelijk verbeteren. Mooiste is als je zo'n ding hebt, en je hebt een paar 16V cillinderkoppen om gewoon eens te gaan proberen. Maar het kost veel tijd, en zal relatief weinig opleveren.

Jouw kanaal kan in ieder geval wel wat verbeteringen gebruiken, te beginnen bij de klepgeleider en de splitsing.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

het is niet voor competitiegebruik bedoelt zoals jij ermee rijd. maar ik vind het wel leuk om ''het meest optimale'' eruit te halen. de inlaatklepgeleiders hadden al wat sporen van slijtage na 90000km, inkorten zou dus betekenen dat die levensduur nog korter word lijkt me.

ik heb 16v koppen genoeg, dat is het probleem niet. alleen is deze kop ook bewerkt, en zitten hier grotere kleppen in. vandaar leek het me logisch dat de lucht er ook sneller doorheen moet.

is het ook aan te raden om het uitlaatgedeelte zo te doen, of stroomt dat vanzelf snel genoeg weg?

tb's is een mogelijkheid, maar dat gaat teveel afbreuk doen aan de orginaliteit aan deze auto (vind ik persoonlijk).

bedankt voor je goede duidelijke info weer (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

hier zijn die links van maxi's:

http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 356926.htm

en:

http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 324334.htm

op de laatste link zie je trouwens hoe ver je met de krukas kunt gaan. wist trouwens niet dat er een zulke tuner zat in belgie.
Bart V

Uitlaat zou je gladder kunnen maken, maar in principe hoef je er niets aan te doen.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

op een van de links zie je namelijk ook scherpere inlaatzijdes. maar door een snelle inlaatflow word dat door druk weggeblazen toch. ja oke, dat kost ook een beetje maar het zal niet opwegen tegen het inlaatkanaal.

op die andere foto is trouwens gebruik gemaakt van een megane kop, scheelt ook die kanalen. maar dan gaat de hobby echt uit de hand lopen. laat dit maar fijn bewerken, dan ben ik tevreden.
Gast

blijkbaar is de motor opgebouwd door Borremans. Das dezelfde meneer die het 21 blok van Marcel Neys heeft gedaan en nu in mijn bezit is. Van 175 naar 400/450 pk. Niet slecht... :lol:
Bart V

240 pk@8000 tpm en 240 Nm@6300 tpm is gewoon briljant (Y)

Maar dat kunnen ze in nederland ook hoor. Zo weet ik dat KOK motorsport een F4R gebouwd heeft met 250 pk :worship:
Gast

ook heel leuk ! Maar dan krijg je wel de opmerking dat de F4 weer een nieuwere generatie is en dat bied ook weer meer potentieël :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer

blijkbaar is de motor opgebouwd door Borremans. Das dezelfde meneer die het 21 blok van Marcel Neys heeft gedaan en nu in mijn bezit is. Van 175 naar 400/450 pk. Niet slecht...
ken je die firma ook? ik zag inderdaad borremans voorbijkomen, en ook die onderdelen :p

als je echt hard wilt gaan kom je inderdaad op een f4r uit met tb's ofzo, maar ik denk dat dat voor straatgebruik een beetje overdone is op dit moment. ik wil de auto niet teveel verkrachten door dat speciale spul allemaal.

hoe kan kok een f4r zover krijgen? geblazen dan of toch nog ''standaard''? ik zag ergens een f4r te koop staan, nieuw, voor 2750 euro. maar zoveel vermogen krijg je toch niet op de weggebracht? hoe zit dat met jou 21 jo?

de achteras ligt klaar om gemonteerd te worden, en voor staat hij al op de gouden wielen. aan de voorkant van de auto moeten nog wat dingetjes aan de onderkant gemonteerd worden, en dan is hij daar bijna af.

helaas kan ik nu even niet uploaden, anders waren er wel weer wat plaatjes :)
Gast

J-P-S schreef:
blijkbaar is de motor opgebouwd door Borremans. Das dezelfde meneer die het 21 blok van Marcel Neys heeft gedaan en nu in mijn bezit is. Van 175 naar 400/450 pk. Niet slecht...

hoe kan kok een f4r zover krijgen? geblazen dan of toch nog ''standaard''? ik zag ergens een f4r te koop staan, nieuw, voor 2750 euro. maar zoveel vermogen krijg je toch niet op de weggebracht? hoe zit dat met jou 21 jo?
hoe zit wat bij mij ? Volg effe niet ?

edit* ah het vermogen... momenteel het vermogen terugschroeven tot de bak voorzien is van een LSD (limited slipp diff) en een leuke quaiffe setje. Das nog effe toekomstmuziek.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

vandaag van smorgens tot 's avonds aan de auto verder gewerkt. afgelopen nacht ben ik maar eens niet opstap geweest dus kon wat vroeger beginnen dan normaal :p

de achteras heeft maar liefst 3 uur geduurd voordat de 4 bouten loswaren :( maar dat verwachtte ik al vantevoren omdat dat al eens eerder zo was. erna even de wielkuipen uitgeborsteld en voorzien van een nieuw laagje verf. de andere achteras hangt er weer onder nu, moet alleen nog even nieuwe moeren halen voor erop.

verder zit de lamda weer aangesloten, voorpijp eronder, en rechteraandrijfas vastgezet. morgen ga ik eens proberen of de torsies eruit komen om hem te laten zakken. ze zien er netjes uit dus hopelijk gaat het een beetje vlot :)

helaas nog altijd problemen met uploaden op priyantha, ik kom er niet in daar. dan maar even @home:P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jean-Paul-S
Über-Spammer

toennet hebben we even de achteras verlaagd. de problemen bleven helemaal achterwege, een half uurtje was het gebeurd.

is het normaal dat er hoogteverschil zit van +- een halve cm links en rechts, zonder schokbrekers gemonteerd te hebben?
Frits Clio 16v

Weer lekker bezig geweest dus (Y)
Wat is dat rode spul wat je overal opsmeerd? (zoals op je sleepoog)

Gr, Frits.
Plaats reactie