De renaultjes

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zijn toch die moertjes met een een sleufje in de zijkant gezaagd die platgeslagen is. Die heb ik destijds van Jeroen Lubking gehad om de boel aan elkaar te houden en sindsdien niet meer losgeweest.

@Patrick:
Voor het loshalen van de klepveren moet je een grote dop pakken (21 ofzo) en dan met een hamer op die ring rammen, dan vliegen de spietjes eruit. Ff opletten dat je niet in de tuin in het gras staat dus :D

Om het weer in elkaar te zetten moet je een constructie maken met een ouwe lijmtang en een half opengezaagde pijp, zodat je de klepveer kunt indrukken en met een punttangetje door het opengezaagde deel de klepspietjes er weer in kunt wurmen.
Je kunt ook iets onder de klep leggen en met een grote ringsleutel die klepring + veer laten indrukken door een stevige vent en dan die spietjes erin wurmen.

Beide heeft wat oefening nodig, maar bij een GT is het reuze makkelijk vergeleken met een beetje 16v kop :lol:
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

mmm, klinkt eigenlijk best als een kut klusje :p

maar bedankt voor de tip, zal me er eens mee gaan amuseren,als ik een andere kop heb :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

juist steven dat zijn ze die haal je trouwens in elke betere metaalwaren zaak.
ik ga zelf het liefst naar het fabory center in groningen
zitten trouwens op veel meer plaatsen in nederland
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Hier nog ff een foto van mijn klepveerindrukmechanisme.
[img]http://img489.imageshack.us/img489/9475/dsc004094dv.jpg[/img]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

hey, dat ziet erg goed uit! ik heb nog wel een oude klem liggen die ik kan verzagen :)

vanmiddag met marcel bij riel een kop opgehaald, van een ph1. daar moeten dan nog nieuwe kleprubbertjes in. vanochtend/vanmiddag de bak en drukgroep losgemaakt, koppelingsplaatje was idd gaar...
weet iemand of een drukgroep en koppelingsplaat van een 1916v ook op een GTT past?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Past (Y)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

goed zo,
heb hier nog een mooi setje liggen, alleen een nieuw druklager erin, scheelt weer een paar euri`s... :)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

shit, ben zonet bezig geweest met het vervangen van de kleprubbers, gaat de vierde kapot, scheurt aan de boven kant. als ik morgen een nieuwe bestel zal het pas maandag binnen zijn bij de dealer denk ik. zat niet in de planning :@
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

Bij renaukt vaassen in stein is de besteltijd meestal maar 1 dag, dus vandaag bestelle, morgen binne :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Patrick L. schreef:shit, ben zonet bezig geweest met het vervangen van de kleprubbers, gaat de vierde kapot, scheurt aan de boven kant. als ik morgen een nieuwe bestel zal het pas maandag binnen zijn bij de dealer denk ik. zat niet in de planning :@
Bij n revisiebedrijf of bij heuts hebben ze die wel op voorraad hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

kheb vanochtend nieuwe besteld, als het goed is morgen binnen idd.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

het idee van Peter heb ik nageaapt :p en werkt uitstekend, gaat echt makkelijk op deze manier. Gister ben ik weer wat opgeschoten, alle kleprubbertjes zijn vervangen,

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/klepveer.JPG[/img]

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/klepveer1.JPG[/img]


De bak bleek behoorlijk vettig aan de binnenkant, maar goed dat ik al uit voorzorg krukaskerringen had besteld, die worden ook meteen vervangen

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/bak.JPG[/img]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

ook behoorlijk vettig aan deze kant van het blok,oude..

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/keering.JPG[/img]

en nieuwe keerring...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/keering1.JPG[/img]

aan deze kant was het nog wel droog,maar voor de zekerheid een nieuwe keerring erin...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/IMG_0126.JPG[/img]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

eff een plaatje van oude en nieuwe spullen, hier de gare koppelingsplaat...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/koppplaat.JPG[/img]


en new stuff, koppakkingset, keerringen , druklager en pakkingen voor tussen turbo-elbow...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuwspul.JPG[/img]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

zaterdagochten voor ik begon nog ff snel naar Eijsden gereden om een goeie momentsleutel te lenen van Wilco. en hier ligt de nwe koppakking al erop..

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/koppakking.JPG[/img]

en vervolgens het koppie...
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/koperop.JPG[/img]

alles vastgezet en daarna ook de watepomp erop gezet.

nadat de keerringen vervangen waren ook de nog goeie koppelingsplaat en drukgroep van mijn ex 1916v erop geschroefd...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nwekoppeling.JPG[/img]

en dat was zaterdag.
Morgen heb ik een vrije dag, dan eens kijken of de spruitstukken en turbo er op gaan en ook de bak er weer op. Eerst nog ff zoeken voor andere moertjes voor het uitlaatspruitstuk,
to be continued.... :)
Bram (vospower)
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
Locatie: Catsop

leuk om te zien patrick! zorg dat dat beestje weer loopt :)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

we zijn weer een paar weken verder intussen weer het een en ander gedaan, het begint weer ergens op te lijken....

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw07.JPG[/img]

het bakkie er ook weer op, ff de spuitbus op los gelaten :p

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw01.JPG[/img]

het geheel is weer kompleet om terug te gaan in het vijfje...

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw03.JPG[/img]

afgelopen maandag ff snel naar boels een takeltje gehaald en na wat gevloek hangt ie weer weer in.. :)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw02.JPG[/img]


mooie hè :wink:

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw05.JPG[/img]


afgelopen week een aantal avonden bezig geweest om alles weer aan het blok aan te sluiten. Vanochtend koelsysteem gevuld met een spoelmiddeltje van Wyns en water. Ook nwe gamma olie erin met een reinigingsmiddeltje. De bak had ik vrijag al gevuld met verse olie.
En vanmiddag nog ff de origene uitlaat aanegsloten op de dikke downpipe, past niet goed , maar er komt deze week nog een aangeapst dikke pijp onder, slef-made. Moet alleen de spullen nog ergens kopen.

[/url]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

En toen moest er maar eens gestart worden. helaas werkt het olielampje niet meer...eerst maar een paar keer laten starten zonder ontsteking. daarna bobinekabel erop en beetje choken, beetje gas geven en pruttel, pruttel, lopen. Ding loopt gewoon in 1 keer, prettig gevoel :D . Allen de uitlaat lekt , maar dat vermoedde ik al. Daarna warm draaien, koelvin slaat ook aan. na 30min het koelsysteem leeg laten lopen, hoop prut kwam er weer uit. Vervolgens anderhalf uur door gespoeld. Toen nieuwe koelvloeistof erin en ontlucht. Olie ook afgelaten, kan nu 2 nachtjes uitdruppelen. Dinsdag de kop natrekken , kleppen stellen, oliefilter vervangen en verse Agip erin.anDn moet ik alleen nog een uitlaat in elkaar gaan lassen.
Ik heb wel nog een vraag mbt het nattrekken van de kopbouten. vlgs het boekje moet ie na 1000km weer nagetrokken worden. is dit nodig of kan ik em nu ook nattrekken met wat meer NM`s?

Hier stond ie van middag te ronken en te stinken :biertjuh: :D

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw06.JPG[/img]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik zou geen enkel risico lopen en lekkere niet te dikke inloopolie erin gooien
5 w 40 en 100 km echt rustig aan rijden en dan alles weer verversen en de kop natrekken

zo hebben wij het gedaan :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

d`r komt zowieso 5w40 agip in,
maar je hebt dus 100km gereden, en daarna de kopbouten nagetrokken, daarna (na 1000km ofzo) de bouten niet nog een keer nagetrokken dus?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

oops sorry 1000 km gereden rustig aan
waarom agip erin??
renault schrijft toch elf voor, vind agip niet echt je van het
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

Heb je de motorruimte gespoten ? omdat ie weer zo wit is ? en de rubbers lijken nu ook een beetje een witte gloed te hebben..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Agip = prima.
Gaat zich uiteindelijk puur om de specificatie. Die olie van elf is ook 15 jaar geleden eens voorgeschreven ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:ik zou geen enkel risico lopen en lekkere niet te dikke inloopolie erin gooien
5 w 40 en 100 km echt rustig aan rijden en dan alles weer verversen en de kop natrekken

zo hebben wij het gedaan :)

Overigens, voor een vervangen koppakking hoef je echt niet je olie eruit te laten na die 1000 km. Inloopolie gebruik je alleen bij nieuwe cilinders/zuigerveren. Nieuwe olie erin, na 1000 km kleppendeksel er nog eens af en die bouten natrekken en knallen met dat ding :beer:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Luco/Alpine-racer schreef:oops sorry 1000 km gereden rustig aan
waarom agip erin??
renault schrijft toch elf voor, vind agip niet echt je van het
Agip is toch een van de betere! maar over olie kun je blijven discusieren, daar is al een topic voor bedacht :lol:
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

turbo5 schreef:Heb je de motorruimte gespoten ? omdat ie weer zo wit is ? en de rubbers lijken nu ook een beetje een witte gloed te hebben..
klopt, is niet zo netjes, maar ja als ie maar rijd hè.
kan michien het rubber omdraaien, zie je het niet meer (I)
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Riel, dus over 1000km natrekken? vlgs de vraagbaak zou je na de eerste keer warm laten lopen ok moeten natrekken en dan over 1000km weer....
maar als dat alleen na 1000km ook kan , beter :)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Waarom zitten er zoveel gaten in je schutbord? :)

[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/nieuw02.JPG[/img]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

kan het daar niet meer roesten :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik vermoed bekabeling en evt koelslangen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

ja die gatenkaas, geen idee wat de vorige eigenaar daar mee wilde bereiken. dat grote gat is mischien van luchtfilter geweest? die kleinere gaten mischien om warm lucht af te voeren van spruitstuk/turbo :~

roesten doet ie daar niet meer idd, doet ie wel op andere plekken :wink:
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ach van die gaten word ie alleen maar lichter toch? :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Leuk Patrick. (Y)

Weet je al wat meer van die kopbouten?
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Roy schreef:Waarom zitten er zoveel gaten in je schutbord? :)
Airflow voor de ontsteking die achter het schutbord geplaatst kan worden.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Joost (DoubleYou) schreef:
Roy schreef:Waarom zitten er zoveel gaten in je schutbord? :)
Airflow voor de ontsteking die achter het schutbord geplaatst kan worden.
Airflow.... :~
Plaats reactie