ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
R(ay)Si

Clio Baccara 16v schreef:
Marcel B. schreef:foto
Hoe heb je het gat in het deurpaneel afgemeten/afgetekend? Dus hoe heb je ervoor gezorgd dat het gat wat je moet maken precies voor het speakergat in de deur uitkomt?

Gr, Frits.
Ik heb het met moeders servies afgetekend, en uitgezaagd met een decoupeerzaag :D

Werkt super :P

[img]http://www.netconx.nl/UPLOAD/66_DSC00778.jpg[/img]

Zie je dat witte dopje in het verlengde van de conus, van me boxje (links)? Vanaf daar heb ik tot aan het midden van de speaker gemeten.
Aan de achterkant van je deurpaneel komt dit over een met een gat (als ik het goed heb) daarvan dan ook het zelfde aantal cm afmeten, en aftekenen op het paneel. (kan ook met een ander punt, wat voor jou makkelijker is :) )

Dan links, recht, boven en onder aftekenen, en met een schoteltje op de gewenste maat een rondje tekenen :P

Dan krijg je dit als resultaat :) (komen wel kapjes over hoor!)
[img]http://www.netconx.nl/UPLOAD/66_DSC00818.jpg[/img]

Als je nog vragen hebt pm je maar :P
Alleen nog maar VW!
Roy
Moderator

Die gozer op die laatste fot zit er wel vet dope bij trouwens :wink:

Ik heb die gaten met een stanleymes erin gesneden. Gewoon ongeveer mikken en met een klein gaatje beginnen en dan steeds groter :)
5 GT Turbo '88 GT5
Roy
Moderator

Bij mij past er trouwens 16,5 cm voorin de deuren zonder te zagen.
5 GT Turbo '88 GT5
R(ay)Si

Roy schreef:Die gozer op die laatste foto zit er wel vet dope bij trouwens
:lol:

Bij mij zal je moeten gaan zagen, maar dat is voor hem gewoon ff de paneeltjes eraf en meten :D

Dan weet hij wat past ;)
Alleen nog maar VW!
Frits Clio 16v

Ok, dankjewel (Y)
Zal wel lukken denk ik. Ga er deze zomer mee bezig, er komt in ieder geval 16,5 cm in. Ik weet het, het past niet in 1x maar dat gaat goedkomen :)

Gr, Frits.
Ollie

Kent iemand vd ICE experts het merk BOA (neem aan van wel :p )
Die hebben ook een leuk composetje, de 2.16A. Iemand hier bekend mee? Twijfel tussen deze en de eerder genoemde Helix Blue 62 MKII.
Stefan S.

Met Boa is in principe niets mis mee, maar de tweeters zijn wel erg fel en je kunt ze wel vergelijken met de tweeters van de JBL GTO serie. Persoonlijk zou ik wederom voor Helix gaan :)
Ollie

Thanx for the advice....

Keuze gemaakt :D
Stefan S.

Succes, maar dat zal wel lukken :p

Meldt ook even wat je ervan vind indien je het ingebouwd en beluisterd heb.
Ollie

Heb een aantal dingen die ik in moet bouwen op ICE gebied, zal het wel melden als het klaar is en wat fotootjes plaatsen, komt helemaal goed (Y)
raydenz

Okay,

Ben als noob zaterdag naar de lokale inbouwshop geweest. Hij stelde mij voor om voor de wensen die ik heb (GOED geluid, doch niet over de top en uberhard... gewoon goed zuiver geluid) een setje op de achterplank neer te hangen (mdf), een 4weg versterker en een mooi kistje. Merken zijn me even ontschoten, kzit nu op mn werk nl.

Anyway, nu lees ik OVERAL dat het beste geluid van voren moet komen. Mijn vraag: kan iemand eens wat voorbeelden noemen van composet voor + boxen op hoedenplank + woofer + versterker wat goed zou klinken? Red ik t met 400 Eurie? Heb ik een 5 weg versterker nodig dan? Thoeft niet te knallen, zuiver geluid is t belangrijkste.

Kan iemand me eens wat advies geven aub! Ik wil kijken wat jullie ervan denken...

Bedankt alvast
Stefan S.

Ik ben wel benieuwd welk merk het lokale inbouwstation heeft geadviseerd. Voor een SQ (Sound Quality) installatie hoeft je absoluut geen hoedenplank speakers te nemen. Deze ondersteunen alleen het volume en niet de kwaliteit. Een mooie setup is voorin een composet(liefst 16,5cm), een 4 kanaalsversterker en een 10" subwoofer(voor R&B en Hip Hop zou ik voor een 12" gaan). Persoonlijk vind ik Ground Zero erg goed klinken en de prijs-kwaliteit verhouding is ook erg goed. Ik zou even een voorbeeld geven van een leuke beginnerssetup:
- GZRC 16 composet 90W rms -> 129 euro.
- GZRA 4100X 4 kanaalsversterker 4x55W rms -> 189 euro.
- GZRW 10S-AL 10" woofer 225W rms -> 129 euro

Dan kom je totaal uit op zo'n 450 euro excl. bekabeling. Let op, dit zijn wel adviesprijzen en kunnen bij alleen nog maar goedkoper zijn bij div winkels en als je alles bij 1 winkel koopt, kun je altijd een mooi prijsje afspreken.
Op http://www.magma-audio.nl kun je de afbeeldingen en prijzen zien van de diverse Ground Zero componenten.
Vooral voor een composet wil ik je adviseren om diverse merken te beluisteren bij een goede audiozaak die een grote demomuur heeft. Ook kun je eens kijken op http://www.rondevries.nl, deze audiozaak heeft ook goede merken en veel leuke aanbiedingen.
raydenz

Kijk, daar heb ik nou wat aan ;). Bedankt man. VOlgens mij heeft hij mij Axion (?) aanbevolen... dat is althans de merknaam die bij mij omhoog komt.

Nog wat kleine vraagjes:
- Dat composetje voor, gaat dat wat trekken qua volume? Ik heb nu een Renault Megane 1.6E RN van eind 96... Nog belangrijker: gaat dat passen? Zo nee, is het veel werk om dat composetje weg te werken?

- Maaruh, je hebt het over een beginnerssetje, voor € 450,- (de radio heb ik gisteren besteld, een Pioneer 3600 PEH).. kan ik wel een beetje meekomen qua volume dan?
Ollie

Jazeker kun je met dat setje meekomen...is ruim voldoende (Y)
raydenz

Ollie schreef:Jazeker kun je met dat setje meekomen...is ruim voldoende (Y)
Nice,
Ennuh: Ik heb nu een Renault Megane 1.6E RN van eind 96... Nog belangrijker: gaat dat passen? Zo nee, is het veel werk om dat composetje weg te werken / de deur te verbouwen. Zijn daar handleidingen voor ofzo? :)

edit: Ik zie dat het een losse woofer unit betreft, kan ik niet beter een kant-en-klaar kistje pakken?
Laatst gewijzigd door raydenz op ma 5 jul 2004 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan S.

Jazeker hoor, dat gaat als de brandweer :p . Dat composetje presteert al heel goed op de radio alleen, laat staan op een versterker. Ga je voluit, dan hebben je oren heel wat te verduren :D .
Wil je nog harder spelen dan kun je ipv van de GZRA 4100X een GZRA 4200X aanschaffen, deze levert 4x85W rms en kost 249 euro.
Een 16,5 composet past wel in je megané, wellicht dat je alleen een stukje blik moet weghalen en 4 nieuwe gaatjes in het blik moet boren. Maar dat is zeker goed te doen.
Ik denk dat je lokale audioboer Axton heeft aanbevolen. Het merk is qua versterker niet slecht voor het nodige beukwerk, maar voor kwaliteit zou ik het niet aanschaffen.
Stefan S.

En als je het gelijk helemaal goed wilt doen, moet je gelijk de binnenkant van je deur met bitumen matjes beplakken. Hiermee voorkom je dat je deur resoneert. Je luidsprekers presteren namelijk het beste als ze in een luchtdichte kist zitten die niet meeresoneert. Een standaard deur voldoet niet aan deze eisen. Om de prestaties van deurluidsprekers te verbeteren, kan je dan ook twee dingen doen:
- de resonanties voorkomen,
- de deur luchtdicht maken.

Klik hier voor een cursus deurdempen :D . Het lijkt misschien veel werk en overbodig, maar ik kan je garaderen dat je luidspreker 200% beter spelen (Y)
raydenz

dtune_stefan schreef:Jazeker hoor, dat gaat als de brandweer :p . Dat composetje presteert al heel goed op de radio alleen, laat staan op een versterker. Ga je voluit, dan hebben je oren heel wat te verduren :D .
Wil je nog harder spelen dan kun je ipv van de GZRA 4100X een GZRA 4200X aanschaffen, deze levert 4x85W rms en kost 249 euro.
Een 16,5 composet past wel in je megané, wellicht dat je alleen een stukje blik moet weghalen en 4 nieuwe gaatjes in het blik moet boren. Maar dat is zeker goed te doen.
Ik denk dat je lokale audioboer Axton heeft aanbevolen. Het merk is qua versterker niet slecht voor het nodige beukwerk, maar voor kwaliteit zou ik het niet aanschaffen.
Okay, kijk daar heb ik wat aan ;)

Ik zit te twijfelen:

Wat denken je van deze mogelijkheid: Simpel actief baskistje halen (RAVELAND AXT 1000 II op conrad site) + dat 16 GZ composetje en alles op de radio aansluiten? Is dat een mogelijkheid?
Stefan S.

Is wel een mogelijkheid, maar ga je gigantisch spijt van krijgen. Dan hebben we het allang niet meer over sound quality, maar iets dat op geluid lijkt. Je kunt in principe twee kanten op, das is of een complete set zoals hierboven is weergeven ongeacht welk merk of je kiest voor zo'n raveland subwoofer en een paar goedkope speakers van 30 euro. Dat kost helemaal niets, maar het is ook helemaal niets :wink:
Stefan S.

Als je je deuren goed dempt, denk ik dat uit de Ground Zero speakers nog meer bass komt dan uit de actieve subkist :)
Ferdy
Über-Spammer

ff een vraag tussendoor,
heb een clio 2 ph 2 uit 2002,
daar zit standaard al een composet in,
heb niet te klagen, ding kan best wat hebben,
mijn vraag:
zou ik veel verschil merken met een andere composet ?
ik luister het meest naar metal en punk, soms wat drum n bass en hiphop,
als ik hier terug lees, dan krijg ik wel een idee wat goede merken zijn en wat de kosten zijn.
iemand antwoord ?
raydenz

dtune_stefan schreef:Is wel een mogelijkheid, maar ga je gigantisch spijt van krijgen. Dan hebben we het allang niet meer over sound quality, maar iets dat op geluid lijkt. Je kunt in principe twee kanten op, das is of een complete set zoals hierboven is weergeven ongeacht welk merk of je kiest voor zo'n raveland subwoofer en een paar goedkope speakers van 30 euro. Dat kost helemaal niets, maar het is ook helemaal niets :wink:
Okay dan, das duidelijk. Dan ga ik jou advies opvolgen. Probleem is dat ik een dikke noep ben op audio/inbouw gebied. Ben wel beetje technisch aangelegd, maja. Is het allemaal zelf te doen?
Ik zit alleen te denken aan een baskistje ipv een losse woofer achterin. Dat kan ook neem ik aan?
Stefan S.

Hey Ferdy,

Ga eens met je cd'tjes naar Hifipoint in Boxmeer en luister eens naar de diverse speakers daar in de demomuur. Daar hangt o.a Ground Zero, Precision Power, Audiobahn en Helix. Dan kun je goed het verschil horen tussen je eigen composet en andere merken. Vind je het te duur, dan kun je ook eerst je deuren dempen, je composet klinkt dan veel voller en produceert meer kickbassen.
Stefan S.

raydenz schreef:
dtune_stefan schreef:Is wel een mogelijkheid, maar ga je gigantisch spijt van krijgen. Dan hebben we het allang niet meer over sound quality, maar iets dat op geluid lijkt. Je kunt in principe twee kanten op, das is of een complete set zoals hierboven is weergeven ongeacht welk merk of je kiest voor zo'n raveland subwoofer en een paar goedkope speakers van 30 euro. Dat kost helemaal niets, maar het is ook helemaal niets :wink:
Okay dan, das duidelijk. Dan ga ik jou advies opvolgen. Probleem is dat ik een dikke noep ben op audio/inbouw gebied. Ben wel beetje technisch aangelegd, maja. Is het allemaal zelf te doen?
Ik zit alleen te denken aan een baskistje ipv een losse woofer achterin. Dat kan ook neem ik aan?
Ja hoor, je kunt zelf een kistje maken of een subwooferkist kopen( rond de 40/50 euro) Kijk eens op http://www.12vhifi.nl of http://www.12voltmedia.nl/tt/tt-amp.htm voor meer informatie. Wedden dat het je dan lukt :)
Ferdy
Über-Spammer

dtune_stefan schreef:Hey Ferdy,

Ga eens met je cd'tjes naar Hifipoint in Boxmeer en luister eens naar de diverse speakers daar in de demomuur. Daar hangt o.a Ground Zero, Precision Power, Audiobahn en Helix. Dan kun je goed het verschil horen tussen je eigen composet en andere merken. Vind je het te duur, dan kun je ook eerst je deuren dempen, je composet klinkt dan veel voller en produceert meer kickbassen.
die weet ik wel te zitten,
zal er eens langs gaan
ben echt een beetje een leek op audiogebied,
als het lekker klinkt, dan vind ik het al goed (Y)
weet niet wat het standaard vermogen van mn compo is,
maar iets extra's is nooit weg natuurlijk,
ben gewoon benieuwd wat lekker klinkt,
wil een lekker helder geluid,
lekker veel bass op zn tijd moet ook kunnen natuurlijk :)
Stefan S.

Oke, gewoon effe langsgaan. Die gasten daar zijn erg vriendelijk en geven goede adviesen en service. Luister vooral eens naar de Ground Zero compo's en die lekkere kickbassen >-)
Ferdy
Über-Spammer

zou alleen de deur dempen ook al veel resultaat geven ?
Stefan S.

Zeker weten, een wereld van verschil. Indien je dan nog niet tevreden bent, kun je alsnog een andere compo kopen.
Ferdy
Über-Spammer

dempen van deuren,
wat gaat dat ongeveer kosten ?
is makkelijk zelf te doen ?

of kank dit soort dingen ook beter meteen aan hifipoint vragen ?
Stefan S.

Klik hier voor een cursus deurdempen :D . Kosten zullen iets van 40 euro zijn voor twee deuren.
Ferdy
Über-Spammer

tijdrovende klus, zo te lezen
is te doen in je eentje ?
raydenz

dtune_stefan schreef:
raydenz schreef:
Ja hoor, je kunt zelf een kistje maken of een subwooferkist kopen( rond de 40/50 euro) Kijk eens op http://www.12vhifi.nl of http://www.12voltmedia.nl/tt/tt-amp.htm voor meer informatie. Wedden dat het je dan lukt :)
En een kant en klaar kistje? ;) Welke raad je me aan?
Stefan S.

Ik zou sowieso een gesloten kist adviseren, dat klinkt in mijn optiek veel beter dan een gepoorte kist. Ik heb zelf een 10" Ground Zero sub in een 18 liter gesloten kist en dat klinkt echt super.
Welke muziek luister je?
raydenz

dtune_stefan schreef:Ik zou sowieso een gesloten kist adviseren, dat klinkt in mijn optiek veel beter dan een gepoorte kist. Ik heb zelf een 10" Ground Zero sub in een 18 liter gesloten kist en dat klinkt echt super.
Welke muziek luister je?
Beetje vanalles wat. Club/drum n bass/rap/top40/andré etc ;)
Stefan S.

Dan zou ik inderdaad de GZRW 10S-AL 10" in een 18 liter gesloten kist doen. Die klinkt dan superstrak en neemt amper ruimte in beslag. Als je in de buurt van enschede ben, kun je deze zo bij mij beluisteren.
Laatst gewijzigd door Stefan S. op ma 5 jul 2004 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie