[5 GTT] Arco's "Le Monstre Vert" : we blijven rijden

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat voor olie gebruik je bij de montage? ziet er wat droog uit die lagerkappen
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Begint het gelijk te kriebelen! Ziet er top uit, leuke klus! (Y)
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Abel schreef:wat voor olie gebruik je bij de montage? ziet er wat droog uit die lagerkappen
Olijfolie. Ruikt lekker namelijk ... :p

Gewoon 10W40 en alle lagers zijn voorzien van olie bij montage. De lagerkappen hoeven nu nog niet te zijn voorzien van olie, lijkt mij, bij het monteren.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

toch wel, wordt die van ulle graag droog genomen ? Just hetzelfde. :smile:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

droog nemen voelt wel strakker aan :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-jo- schreef:toch wel, wordt die van ulle graag droog genomen ? Just hetzelfde. :smile:
:smile: Ze zijn nat zat Jo, alleen de buitenkant is droog. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Als ik een blok in elkaar zet dompel ik de gehele lagerkap, incl lager, ff in de olie. Meestal omdat er enige tijd tussen het opbouwen/afbouwen zit. Zo vermijd je "plakken" (kleven) van 1 of ander onderdeel. Beter teveel olie dan te weinig (heeft ooit een motorenbouwer uit Made tegen me gezegd. Zelfde persoon van de fantastische uitspraak , "als hij de eerste kilometer niet stuk loopt is hij gewoon goed" )
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

btw, de moertjes van de drijfstangen moet je (in principe) wel vervangen na het loshalen. Dit zijn rekkers.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Moeren die reken? Boutjes bedoel je zeker.

bij de F7x moet dit iig, maar bij een GT had ik daar nog nooit van gehoord. Ik denk dat dit bij een GT ook niet zo'n vaart loopt aangezien het blok ook geen toeren monster is, een 16V draait met gemak 1000-1500 meer toeren dan een GT. Dus de krachten zijn daar ook veel anders.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

drijfstang moeren heb ik nog nooit vervangen.....

wel de bouten van het vliegwiel
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-jo- schreef:Als ik een blok in elkaar zet dompel ik de gehele lagerkap, incl lager, ff in de olie. Meestal omdat er enige tijd tussen het opbouwen/afbouwen zit. Zo vermijd je "plakken" (kleven) van 1 of ander onderdeel. Beter teveel olie dan te weinig (heeft ooit een motorenbouwer uit Made tegen me gezegd. Zelfde persoon van de fantastische uitspraak , "als hij de eerste kilometer niet stuk loopt is hij gewoon goed" )
Aha. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gevlakte onderstukken van 2 oliepompen :smile:

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/th_2014-01-10-1023_zps8f05f6ca.jpg[/img]

Mooi setje z.g.a.n. oliepomp :smile:

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/th_2014-01-10-1024_zps385d64ab.jpg[/img]

Morgen de ketting en spanner monteren. Klepstoters erin en dan wellicht de kop al monteren... Al wil ik dat eigenlijk pas doen als het carter eronder zit en alles "af" is, moet alleen nog ff wachten totdat deze er is ... :-(
Laatst gewijzigd door Arco op do 17 apr 2014 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Arco, ik bedenk me net dat de spie baantjes aan de bovenzijde ook erg kunnen slijten en dat dat ook voor problemen kan zorgen door dat die verbinding op de oliepomp letterlijk weg slijt. Ik heb zo'n pomp gehad die bijna dol was op de rondsel waar de verdeler op staat :(

op jou foto lijkt het okay ,maar ik kan het niet goed zien.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Binnenwerk oliepomp is nieuw en het rondsel van de verdeler is dikke prima. Heb er 3 liggen en gebruik degene die het minst heeft gelopen en geen schade heeft op de tanden.
Laatst gewijzigd door Arco op za 11 jan 2014 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Ziet er goed uit Arco (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Moet helaas nog ff wachten op het carter ... :-(

Onderblok staat klaar. Nieuwe oliedruksensor erin incl. "nieuwe" oliepomp :smile:
Rest van de onderdelen schoongemaakt/kaal gemaakt/geschuurd. Verdeler schoongemaakt en geschuurd.
Cilinderkop ook compleet gemonteerd. Nieuwe tapeindes incl. ringen & moeren. Distributie gemonteerd incl. nieuwe spanner & ketting.
Inlaatspruitstuk gereinigd incl. bevestigingsbeugels tbv choke geschuurd.

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/th_2014-01-21-1050_zps738a2c0d.jpg[/img]

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/th_2014-01-21-1049_zps307a274c.jpg[/img]

[img]http://i608.photobucket.com/albums/tt170/Arievederci/th_2014-01-10-1024_zps385d64ab.jpg[/img]

Het begint ergens op te lijken, maar kan nu niet echt verder helaas ...




* to be continued *
Laatst gewijzigd door Arco op do 17 apr 2014 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

kop monteren kan nu toch? ff flinke drup olie op de zuigers gieten

Maaaar Arco, het ziet er als nieuw uit!
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nope. Anders kan ik niet lekker bij de downpipe, startmotor, motorsteun en nog wat zaken.

Eerst onderblok erin, dan de rest (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Dat schiet mooi op zo Arco (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Denk je dat dat makkelijker is dan alles in elkaar zetten en dan als geheel in de auto hangen?

Als je de bak en en de motor opbouwt compleet met dynamo en startmotor inclusief 50% van de waterslangen en een vernieuwde kabelboom hang je de motor er een stuk sneller en makkelijker in. dan dat je alles in de auto in elkaar moet zetten lijkt me. Ik weet nog dat de kop inclusief de turbo een rot ding was om in te bouwen omdat die al erg zwaar is.

ps, zou je niet meteen de schakel as keerring vervangen door een nieuwe nu de bak toch los ligt? die dingen lekken bijna altijd. (F)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd opbouwen en dan pas er in hangen veel makkelijker
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zoals ik het doe, is het het makkelijkst (vind ik) en komt redelijk overeen met jouw voorbeeld. Maar de kop gaat er echt pas als laatste op als de rest er al in zit.

Die keerring heb ik al vervangen bij het asje. Renault levert daar nu een rep.set voor i.p.v. de losse delen (die niet meer leverbaar zijn)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hoezo? reparatie set is die ring in 2 delen?
Mark heeft laats dat ook gevraagd in zijn topic en kreeg 2 andere nummers van een kenner en zijn nog gewoon leverbaar hoor!
Edit:
Krickie dus
krickie_11turbo schreef:dit is het vervangende nummer en vermoedelijk ook leverbaar: 8201048885
of een reparatie set zonder dat je de schakelstang in de bak hoeft te demonteren als de bak niet uit elkaar ligt: 7711000998
groeten rick
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

7711201562 is het nummer van de rep.set. Ik had de onderdeelnummers opgevraagd die ik uit Dialogys had en alleen een borgpen en een ring waren nog leverbaar ...

Is voor de JB3, JC5 en nog een type bak...

Betreft een rep.set met 2 kunststof helftjes en 2 ringen die je over de hevel moet trekken. Daarna de helften erin tikken met de rubbers erbinnen in.
Beetje jammer dat de schakelhevel/stang in je bak (met dat bolletje) ernstig vast zit in een een kunststof huis :@ Die maak je dus kapot en zit niet bij de set.

Zal van de week ff foto maken van de beschrijving.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

arco, dat busje kun je zo bestellen en die zit vast met een circlip of snapveer. Die vervangen voor een nieuwe en ff goed in de vet zetten dan schakelt je bak weer een heel stuk strakker (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

idd en kost geen drol
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Wat denk je dat ik heb gedaan ? (0)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ziet er netjes uit Arco!!!
(moet ik eigenlijk ook eens gaan doen, een reserve blok opbouwen)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En dan gewoon standaard achterin de achterbak meenemen? :D

Lijkt me wel mooi idee, op de parkplatz van Zur Burg ff een motor omlepelen.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

4x bout subframe loshalen. 2 man de kas optillen aan de voorzijde. Subframe eronder vandaan trekken. Motor liften van de steunen. Andere motor plaatsen en de hele riedel terugbouwen ... :lol: (0)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Heb ik iig een smoes waarom ik zo traag rond ga daar.. "ja, nee dat ligt aan het extra gewicht van dat reserve blok achterin" :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Maak er gewoon een twinengine van, dat lijkt me nog wel eens vet om te doen!
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Lekker bezig Arco!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

weer tijd voor foto's?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:nee: Wacht nog steeds op m'n carter ... :-( Zonder kan ik niet echt verder :smile:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Plaats reactie