Niet te doen. Op Zandvoort mag het, in Be niet. Aangezien ik meer in Be te vinden zal zijn is het geen optie om hem zo te maken helaas. Anders had ik het wel gedaan
Wat doen andere merken met hun auto's van vroeger waar tabacsreclame nog op staat en b.v. nu tentoon worden gesteld op een evenement ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco schreef:Persoonlijk zou ik schijt hebben aan Belgie....
Wat doen andere merken met hun auto's van vroeger waar tabacsreclame nog op staat en b.v. nu tentoon worden gesteld op een evenement ??
je zegt het zelf al: tentoonstellen. Bij dagen zoals vrijrijden is het denk ik een verschil of je daadwerkelijk op de baan bent of niet. Sowieso mag je in het openbaar volgens mij geen reclame maken voor een sig merk. Misschien kan iemand anders dat beamen. Mocht de organisatie van een circuit een boete krijgen word deze vriendelijk doorgestuurd naar de overtreder
Mark,
in Nederland maakt het ook niet uit, dat is me al bevestigt per mail. In Be mag het dus niet volgens circuit Zolder/Spa en de vrijrijden organisaties.
in de contracten die ik afsluit met circuit Zolder staat volgende tekst:
De organisator verbindt zich hiermede om de wet van 10 december 1997 waarbij elke publiciteit van tabak verboden is vanaf 1 januari 1999 te respecteren.
Tabaksreclame op motoren, wagens, kledij enz. dient dan ook verwijdert of afgeplakt te worden.
Elke schade ten laste van VZW Terlamen omwille van het niet naleven van deze wet door de gebruiker zal verhaald worden op de organisator...
Daarom lijkt het ons niet aangewezen om een wagen in die kleuren te zetten, of toch zeker niet de tekst erbij te zetten.
Mochten wij zo'n claim krijgen als organisator zouden wij deze natuurlijk ook verhalen op de overtreder...
Eigenlijk een belachelijke regel, maar hij staat zo wel in de contracten...
Enfin,
ik ga hem niet spuiten/plakken om het vervolgens weer eraf te halen
mark 5t schreef:stuur die foto van mij er eens heen en fraag het nogmaals.
kan toch niet zo zijn dat je bij vrijrijden in belgie weggestuurd wordt????
echte onzin zou ik dat vinden.
bij competitie ala dan kan ik het begrijpen.
zoek eens op de belgische sites naar fotos er rijden vast wel meer met ex reclame rond.
Of je weggestuurd word weet ik niet, de organisaties van vrijrijden hebben er afspraken dat er geen tabakserclame gevoerd mag worden. En dat is nou net wat je gaat doen, je maakt een Marlboro pakje op wielen
Jij vind het onzin, ik ook, maar zij denken er blijkbaar anders over
In art. 5 lid 1 van de Tabakswet staat:"Onverminderd artikel 4 is elke vorm van reclame en sponsoring verboden."In lid 2 en 3 staan een aantal uitzonderingen op die regel, maar daar staan oldtimers of andere museumstukken niet bij genoemd.
In art. 1 van de Tabakswet staat reclame en sponsoring als volgt gedefinieerd:"Reclame: elke handeling in de economische sfeer met als doel de verkoop van tabaksproducten te bevorderen en elke vorm van commerciële mededeling die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel dan wel rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg heeft, met inbegrip van reclame waarmee, zonder het tabaksproduct rechtstreeks te noemen, wordt getracht het reclameverbod te omzeilen door gebruik te maken van een naam, merk, symbool of enig ander onderscheidend teken van een tabaksproduct""Sponsoring: elke openbare of particuliere economische bijdrage aan een activiteit of evenement, die het bekendheid geven aan of het aanprijzen van een tabaksproduct tot doel dan wel tot gevolg heeft".
Dat is een heel ruime definitie van reclame en sponsoring, waardoor - zelfs als je niet als doel hebt om de verkoop van tabaksproducten te bevorderen- je uiting toch als reclame geïnterpreteerd kan worden. Dus zelfs als het niet je doel is om reclame te maken en je krijgt er geen geld voor, maar onbedoeld neemt als gevolg van de uiting op je klassieke Clio de bekendheid van het merk (bijvoorbeeld) Marlboro (gezien de foto) toe, dan ben je toch in overtreding.
Voor importeurs/groothandelaren/fabrikanten van tabaksproducten kan een overtreding van art. 5 (bijlage Tabakswet) een bestuurlijke boete van max. € 450.000,- opleveren. Voor anderen die deze regel overtreden (zoals bezitters van een oldtimer met een oude reclame-uiting erop) altijd nog een boete van max. € 4500,-.
Het is niet aan te raden om hiermee te experimenteren en af te wachten hoe de VWA (de controlerende instantie bij de Tabakswet) of in tweede instantie de rechter in dit geval de wet interpreteert.Het is veiliger om op zoek te gaan naar een oude reclame voor een ander product dan een tabaksproduct.
Voor meer informatie kunt u ook telefonisch contact opnemen met ons Adviescentrum. Ons nummer is 0900 8380 (€ 0,10/min).
Met vriendelijke groet,
Kees VisserInformatiepunt Roken en de Wet
Ja, echt snel een reactie bij die gasten, binnen 2,5 uur
Eigenlijk komt het gewoon hier op neer:
Dus zelfs als het niet je doel is om reclame te maken en je krijgt er geen geld voor, maar onbedoeld neemt als gevolg van de uiting op je klassieke Clio de bekendheid van het merk (bijvoorbeeld) Marlboro (gezien de foto) toe, dan ben je toch in overtreding.
Een SamSon 5 GTT zal er dan ook niet meer komen vrees ik ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Nee, het lijkt op Marlboro, dat is al genoeg, zelfde als je de kleurstelling gebruikt zonder naam. Vraag 100 mensen wat ze denken dat de kleuren voorstellen, en 95 zeggen Marlboro.
F1 een beetje gevolgd? Fiarrari moest de barcode op de engine cover weghalen omdat het deed denken aan Marlboro.
Toevallig dat je het zegt, ik was al aan het kijken naar de oudere types, maar ook de Nescafe. Misschien dat ik de kleuren van een oude Renault racer gebruik, misschien eigen inspiratie. Als het had gemogen was het de Marlboro Clio geworden:-(
Ik heb nog tijd om me te bedenken, vrijdag komt de lasser de schade opnemen in elk geval