[Tom] Clio Williams
-
Michel Meganefreak
VLK Groep
-
- Moderator
- Car: MB
ik heb het nooit zo op die zooi maar iemand deze wel eens geprobeerd:
http://www.wynns.nl/prod_olie_eol.html
http://www.wynns.nl/prod_olie_eol.html
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Moderator
van de week maar eens effe wat onderdelen halen en bestellen links en rechts. Als de motor er toch uit ligt. Is het dan zinvol meteen andere dingen mee te pakken? motorsteunen ofzo (subframe bouten?), of andere dingen.
en heb je voor de distributie genoeg aan een riem een spanrol en een meelooprol? of heb je meer nodig? boutjes moertjes.........
en heb je voor de distributie genoeg aan een riem een spanrol en een meelooprol? of heb je meer nodig? boutjes moertjes.........
Laatst gewijzigd door Tom op zo 24 sep 2006 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
voor t vliegwiel staat wel voorgeschreven dat je nieuwe bouten moet gebruiken..kosten niet de wereld, dus meenemen als je de keerring vervangen hebt!
eventueel wat boutjes voor de drukgroep, aangezien deze nog wel es goed vast kunnen zitten (bij mij viel t toen mee)
over distributie weet ik niet, anderen vast wel..
misschien verstevigde motorsteunen? (MBcarperformance)
eventueel wat boutjes voor de drukgroep, aangezien deze nog wel es goed vast kunnen zitten (bij mij viel t toen mee)
over distributie weet ik niet, anderen vast wel..
misschien verstevigde motorsteunen? (MBcarperformance)
waterpompje is geen overbodige luxe denk ik 
boutjes enz zit bij je spanrollen neem ik aan. Ik heb bij paul toen 1 boutje gesloopt van zijn motorsteun (die over de nokkenastandwielen zit), maar die heb je zo vervangen en dat weet je pas als je m sloopt
verder, net wat paul zegt, vliegwielbouten en boutjes en ringetjes van de drukgroep.
7703067320 spietje aandrijfas
7703009169 boutje drukgroep (6x bestellen)
7903053043 ringetje drukgroep (ook 6x)

boutjes enz zit bij je spanrollen neem ik aan. Ik heb bij paul toen 1 boutje gesloopt van zijn motorsteun (die over de nokkenastandwielen zit), maar die heb je zo vervangen en dat weet je pas als je m sloopt

verder, net wat paul zegt, vliegwielbouten en boutjes en ringetjes van de drukgroep.
7703067320 spietje aandrijfas
7703009169 boutje drukgroep (6x bestellen)
7903053043 ringetje drukgroep (ook 6x)
ja, dat spietje wat door je rechter aandrijfas zit om m vast te zetten op de as van de bak. Moet niet, maar soms komtie er nogal verneukt uit en voor 1.13eu oid, hoef je t ook niet te laten 
geen olie in je bougieschachten?

geen olie in je bougieschachten?
-
- Moderator
paar maand terug heb ik mijn homokineet vervangen het veerpennetje ook. Die kwam er idd in 2 stukken uit. Maar voor dat geld neem ik wel een nieuwe mee
bougieschachten zijn al jaren kurkdroog
bougieschachten zijn al jaren kurkdroog
mooi 
denk dat je verder weinig te verwachten hoeft. Heb net nog ff t lijstje nagekeken wat ik bij paul en paul heb vervangen, dat is allemaal al genoemd. Ja op de logische zaken als motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof, stuurbekr olie, filters enz na..
EDIT: owja, een spanband om je motor eruit te takelen

denk dat je verder weinig te verwachten hoeft. Heb net nog ff t lijstje nagekeken wat ik bij paul en paul heb vervangen, dat is allemaal al genoemd. Ja op de logische zaken als motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof, stuurbekr olie, filters enz na..

EDIT: owja, een spanband om je motor eruit te takelen

heb er bij paul gewoon atf olie van kroon ingemikt, werkt goed naar mijn idee. Volgens mij iets meer dan een liter... ligt er ook btje aan hoeveel er uitlekt en hoe oud die is. Ik heb alles er maar uitgehaald en compleet ververst.
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
jep..die rooie stinkzooi!
yeps..das nog wel t meest irritante als je alles weer draaiend hebt (op niet meewerkende versnellingsbakken na dan
), die stuurbekrachtiging ontluchten... Kun je echt uren aan dat stuur blijven draaien... 

-
Nog geen tijd gehad Tom is er weer 1 ziek op de zaakTom schreef: nog gedaan toevallig RJ?

VLK Groep
ja, en dat keer 20..Tom schreef:toch gewoon op en neer sturen naar maximaal

geen vraagbaak? Krukas blokkeren op bdp, spanrol eraf, handel wisselen, riem goeleggen enz. Robbie weet dat wel, heeftie mij ook mee geholpen toen met de clio van paul.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 110030.jpg[/img]
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 150037.jpg[/img]
misschien helpt dit je?
ff uit mijn hoofd he: volgens mij staat je voorste nokkenas met het markeerpuntje naar voren gericht en de achterste naar achter, je krukas staat dan met de markeerpunt bijna recht naar beneden, tegenover een ok op je onderblok.
[img]http://i15.photobucket.com/albums/a377/ ... 150037.jpg[/img]
misschien helpt dit je?
ff uit mijn hoofd he: volgens mij staat je voorste nokkenas met het markeerpuntje naar voren gericht en de achterste naar achter, je krukas staat dan met de markeerpunt bijna recht naar beneden, tegenover een ok op je onderblok.
-
- Moderator
geen vraagbaak nee, wel een werkplaatshandboekje maar daar gaan ze altijd van reno gereedschap uit. Hoe zet je die krukas vast op BDP? Moest je dan ergens een pin inzetten ofzo
-
Blokkeer pen heb je helemaal niet nodig.
Op beide nokkenas wielen staat een merktekentje. Zet deze wielen zo dat de merktekentjes recht naar boven staan (het kleppendeksel heeft 2 inkepingen, zet ze daarbij).
Onderste krukastandwiel heeft ook een merktekentje wat nu naar beneden staan.
De nieuwe riem heeft 3 witte streepjes. 2 dicht bij elkaar (nokkenassen), en 1 zon beetje aan de andere kant (krukas).
Riem erop zetten dat alle 3 de riem-merktekens overeen komen met de merktekens op de tandwielen: klaar is kees.
Al staat het zaakje een beetje verdraait: maakt voor de timing niks uit, zolang de merktekens maar goed liggen.
Oja: let wel op de juiste draairichting van de riem (er staan pijlen op): met de klok mee.
Enigste lastige is de riem erop duwen met de spanrol. Dat staat al erg strak. De rol hoeft daarna nauwelijks gespannen te worden.
Op beide nokkenas wielen staat een merktekentje. Zet deze wielen zo dat de merktekentjes recht naar boven staan (het kleppendeksel heeft 2 inkepingen, zet ze daarbij).
Onderste krukastandwiel heeft ook een merktekentje wat nu naar beneden staan.
De nieuwe riem heeft 3 witte streepjes. 2 dicht bij elkaar (nokkenassen), en 1 zon beetje aan de andere kant (krukas).
Riem erop zetten dat alle 3 de riem-merktekens overeen komen met de merktekens op de tandwielen: klaar is kees.
Al staat het zaakje een beetje verdraait: maakt voor de timing niks uit, zolang de merktekens maar goed liggen.
Oja: let wel op de juiste draairichting van de riem (er staan pijlen op): met de klok mee.
Enigste lastige is de riem erop duwen met de spanrol. Dat staat al erg strak. De rol hoeft daarna nauwelijks gespannen te worden.
Ik zou de krukas toch even blokkeren nadat je hem op bdp gezet hebt. (lange M8 bout in het gat waar nu een bout zit, vlak naast de pijlstok) je weet dan 100% zeker dat je goed zit, en je weet ook zeker dat de krukas niet net iets verdraaid bij het monteren van de riem. Dat kan gebeuren omdat de riem er al redelijk strak omheen ligt (zoals reinier al zei) Je kan je dan volledig concentreren op de nokkenas-pully's, die ook niet uit zichzelf blijven staan. Verder kan je nu ook heel makkelijk je krukaspully los/vast zetten als je geen luchtgereedschap hebt.
Verder even opletten met de spanning van de riem. Tussen het spanlager en het oliepomptandwiel moet je de riem ongeveer 45 graden kunnen kantelen met duim en wijsvinger (met enige moeite)
Succes
Verder even opletten met de spanning van de riem. Tussen het spanlager en het oliepomptandwiel moet je de riem ongeveer 45 graden kunnen kantelen met duim en wijsvinger (met enige moeite)
Succes
toch naar boven..ja had al zitten kijken bij die foto's van paul, maar daar kwam ik daar niet echt op uit. Kan ook zijn dat die foto's al gemaakt zijn na wat krukasomwentelingen toen de nieuwe riem er al op lag..canonballman schreef:Blokkeer pen heb je helemaal niet nodig.
zal wel want bij nader inzien zitten de merktekens toch duidelijk aan de bovenkant idd

OP gates riemen zit 2x een witte streep, dan is het onmogelijk hem fout te zetten, doordat je het exact aantal tandjes tussen de krukas en nokkenas hebt. Hoe ze ook staan, streepjes op het merkteken en hopsa
(wel zorgen dat je de kleppen niet ramt met ronddraaien).

foto's maken voor je wat loshaalt is een handige backup 

-
- Moderator
@Bart: is het idd M8x100?
vandaag al wat dingen besteld. koppelingsset van valeo en distr. set en waterpomp. Was alleen de multiriem vergeten, morgen nog effe bellen
. ook maar meteen een centreerpen voor de koppeling mee besteld. Schijnt een los te bestellen setje te zijn.
Morgen eens naar reno om het een ander te bestellen en te vragen of ze die stempel uitlenen.
vandaag al wat dingen besteld. koppelingsset van valeo en distr. set en waterpomp. Was alleen de multiriem vergeten, morgen nog effe bellen

Morgen eens naar reno om het een ander te bestellen en te vragen of ze die stempel uitlenen.
vergeet je krukaskeerring niet te bestellen 
dat was ik vergeten de tweede keer namelijk

dat was ik vergeten de tweede keer namelijk