1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek

Vond die tosti die Steven poste toch lekkerder eruit zien
Ontopic? 

tot nu toe hebben we het alleen over de motor zelf gehad,
Maar welke versnellingsbak zet je nou achter een turbo motor?
Korte verhoudingen is leuk voor sprintjes,
Maar kan me voorstellen dat de mensne die er meer dagelijks mee gaan rijden juist wel een lange 5 willen.
Maar welke versnellingsbak zet je nou achter een turbo motor?
Korte verhoudingen is leuk voor sprintjes,
Maar kan me voorstellen dat de mensne die er meer dagelijks mee gaan rijden juist wel een lange 5 willen.
Je moet dan juist een langere versnellingsbak nemen, waarom wil iedereen toch altijd kort? Die verhoudingen gewoon lekker zo laten. Das prima.
Vergeet niet dat schakelen ook een hoop tijd kost en een korte bak eigenlijk alleen maar leuk is voor slalommen etc.
Dus houd maar gewoon de standaard bakverhoudingen, dat kost ook het minst.
Verder als jij een LPT bouwt met 0,5 bar dan doet je JB3 het nog wel even hoor. Zou em dan wel ff laten reviseren/aanpassen door Reintje.
Vergeet niet dat schakelen ook een hoop tijd kost en een korte bak eigenlijk alleen maar leuk is voor slalommen etc.
Dus houd maar gewoon de standaard bakverhoudingen, dat kost ook het minst.
Verder als jij een LPT bouwt met 0,5 bar dan doet je JB3 het nog wel even hoor. Zou em dan wel ff laten reviseren/aanpassen door Reintje.
kan je bij de v-bakken die renault gebruikt ook eenvoudig een langere 5 plaatsen, bij versnellings bakken van bijvoorbeeld peugeot kan je vrij eenvoudig een andere tandwiel plaatsen zodat ie in 5 wat minder toeren draait
R5GTT. Drive it like you stole it
Ik heb nu al een extreem lange bak in mij 19 zitten
(105 in 2 @ 7000) Normaal 90a95
(200 in 4 @ 7000) Normaal 170a180
Weet niet wat voor bak het is maar de verhoudingen bevallen me wel, Zit alleen met het probleem dat deze bak voor stalencarter geschikt is en dus niet lekker past achter een alu carter
(105 in 2 @ 7000) Normaal 90a95
(200 in 4 @ 7000) Normaal 170a180
Weet niet wat voor bak het is maar de verhoudingen bevallen me wel, Zit alleen met het probleem dat deze bak voor stalencarter geschikt is en dus niet lekker past achter een alu carter

bij die peugeot bakken plaatsten ze dan meestal een tandwiel van een diesel-bak zodat ie in 5 wat minder toeren draaide, dit lijkt me voor de gtt ook wel wat, als je dan 100/120 rijd dan draait ie wat minder toeren
R5GTT. Drive it like you stole it
Ik zie mezelf geen bak open halen, Openhalen wel. Maar in elkaar is heel wat anderspaz-maniac schreef:bij die peugeot bakken plaatsten ze dan meestal een tandwiel van een diesel-bak zodat ie in 5 wat minder toeren draaide, dit lijkt me voor de gtt ook wel wat, als je dan 100/120 rijd dan draait ie wat minder toeren

Als je het zij kapje van de bak afhaald kun je zo de 5de versnelling wissel. Dit kan zelfs als de al in de auto is gemonteerd. Je kunt bij Reichhard motorsport een andere 5 kopen. Maar Reinier weet misschien ook zowel van welke bak je kunt gebruiken.paz-maniac schreef:kan je bij de v-bakken die renault gebruikt ook eenvoudig een langere 5 plaatsen, bij versnellings bakken van bijvoorbeeld peugeot kan je vrij eenvoudig een andere tandwiel plaatsen zodat ie in 5 wat minder toeren draait
gr sander
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
De jongen waar ik mijn velgen op heb gehaald rijdt in een clio RSi (ph.3) waar een langere 5 van een 19 in is gezet. Heeft nu hogere topsnelheid en loopt 3000tpm bij 120 in zn 5 nu (ipv 3700 ofzo)
Zo te zien is het een R19-16V bak, vergeleken met die van mij te minst. Als je een alu. carterpak gaat gebruiken met je op zoek naar een rechte bak. Je kunt er ook en stale pan onderdoen dan kun wel die bak gebruiken. Ik heb nu voor een iets korte bak gekozen. En dat heb ik gedaan omdat hij dan sneller op toeren komt en dus de turbo snel van veel uitlaatgassen gaat voor zien. En als de turbo in komt de kracht beter via de bak op de weg komt. Hoe kort de bak hoe minder kans op slippende banden bij op trekken. En ja dat gaat vervelen als kontinu je banden slippen. Ik heb nu een JC5 024 bak, deze is van een laguna 2.0 8V.TMC16v schreef:Ik heb nu al een extreem lange bak in mij 19 zitten
(105 in 2 @ 7000) Normaal 90a95
(200 in 4 @ 7000) Normaal 170a180
Weet niet wat voor bak het is maar de verhoudingen bevallen me wel, Zit alleen met het probleem dat deze bak voor stalencarter geschikt is en dus niet lekker past achter een alu carter
gr sander
Daar heb je wel een punt, Dan maar om je motor 4000 bij 120 te laten draaien is dan niet meer nodig omdat hij dan toch meer trekkracht onderin krijgt zou 3000 ook voldoende moeten zijn. Levert een mooier verbruik om lange afstanden op.Sander schreef:Zo te zien is het een R19-16V bak, vergeleken met die van mij te minst. Als je een alu. carterpak gaat gebruiken met je op zoek naar een rechte bak. Je kunt er ook en stale pan onderdoen dan kun wel die bak gebruiken. Ik heb nu voor een iets korte bak gekozen. En dat heb ik gedaan omdat hij dan sneller op toeren komt en dus de turbo snel van veel uitlaatgassen gaat voor zien. En als de turbo in komt de kracht beter via de bak op de weg komt. Hoe kort de bak hoe minder kans op slippende banden bij op trekken. En ja dat gaat vervelen als kontinu je banden slippen. Ik heb nu een JC5 024 bak, deze is van een laguna 2.0 8V.TMC16v schreef:Ik heb nu al een extreem lange bak in mij 19 zitten
(105 in 2 @ 7000) Normaal 90a95
(200 in 4 @ 7000) Normaal 170a180
Weet niet wat voor bak het is maar de verhoudingen bevallen me wel, Zit alleen met het probleem dat deze bak voor stalencarter geschikt is en dus niet lekker past achter een alu carter
gr sander
En ik heb juist voor een alublok gekozen omdat deze slingerschotten heeft. Dus dan is het verstandiger om opzoek te gaan naar een anderebak en er een andere 5 in te zetten. Had net begrepen dat je er makkelijk bij kan zonder alles uit elkaar te halen.
Volgens mij scheelt dat niet echt t.o.z.v. een stale hoor? In die alu. carter zitten een paar verstevegings "schotje" omdat het carter tevens als draagstuk is gemaakt voor de bak.TMC16v schreef:En ik heb juist voor een alublok gekozen omdat deze slingerschotten heeft.
gr sander
Je kunt opzoek gaan naar een jb3 met rechte bakhelft. Dus een auto met alu. carter. Er staan zat van die bakken te koop.TMC16v schreef:Dus dan is het verstandiger om opzoek te gaan naar een anderebak en er een andere 5 in te zetten. Had net begrepen dat je er makkelijk bij kan zonder alles uit elkaar te halen.
gr sander
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
laat ik nu net zon bak hebben ghehehehe
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
lekker op dreef steven
zal die chauffeur eens bellen

zal die chauffeur eens bellen











Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Mijn motor heb ik afgelopen weekend voor het eerst gestart. Net een dikke v8. Nog geen uitlaatspruitstuk erop. Hij startte perfect.
Nu verder met de afbouw en dan binnenkort de eerste rijervaringen.
Groetjes bas
Nu verder met de afbouw en dan binnenkort de eerste rijervaringen.
Groetjes bas
Dat gaat dus goed vooruit.
Wat voor spruitstukkie had je Bas? Zelfgebakken?

Wat voor spruitstukkie had je Bas? Zelfgebakken?
Er staan een paar goedkope "test"-turboŽs te koop her en der. O.a. een paar T25Žs en T28Žs.
Is een 1.8 blok groot genoeg om een T28 aan te zwengelen?
En een T25 groot genoeg om het blok van voldoende luchtdruk te voorzien?
Is een 1.8 blok groot genoeg om een T28 aan te zwengelen?
En een T25 groot genoeg om het blok van voldoende luchtdruk te voorzien?
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Gaat makkelijk lukken, je blok zwengt een T3 ook nog aan en groter ook nog wel. Turbogat word wel ook groter maar dat wist je al..
T28 zou ideaal zijn denk ik... T3 iets te groot, maar hangt ervan af wat je wil gaan doen natuurlijk.
ik gebruik een gt28r, momenteel te zien in essen bij mb carperformance. Het uitlaatspruitstuk komt ook van hun af en is gegoten. De auto komt deze week terug vd spuiter,opbouwen en dan gas. Inrijden en dan wordt hij afgesteld op de rollerbank.
Groetjes bas
Groetjes bas
Kep je al es eerder gezegd dat 'bepaalde' T25's op 'bepaalde' 1800-16v's tot 250pk kunnen flowen bij 1.0/1.1 barMarcoG schreef:Er staan een paar goedkope "test"-turboŽs te koop her en der. O.a. een paar T25Žs en T28Žs.
Is een 1.8 blok groot genoeg om een T28 aan te zwengelen?
En een T25 groot genoeg om het blok van voldoende luchtdruk te voorzien?

GT28r is idd een mooie, kun je wel mee 300+en maja dat red je voorlopig niet in je Renootje.
Ik zou maar tot een bar of 0.8 of 0.9 gaan.
Dan zou ik dus eerder kiezen voor een wat kleinere turbo die snel opspoelt en dus over een breed toerenbereik een breed koppel kan uitspreiden dan een dikkere turbo die alleen piekvermogens geeft in hoge toeren.
waar zijn die test turbo`s te koop?
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
bij mij
welke wil je hebben

Overal Mark. Dus vast ook bij Jeroen (zonder knoken)mark 5t schreef:waar zijn die test turbo`s te koop?
