Ronald's Race-19 2.0 16V - Update 25-04-2014

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Dat mag niet ATL tank moet BINNEN de kooiconstructie gemonteerd zijn.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor

Voor welk regelement is dat verplicht?
Wellicht wel interessant als je Dnrt oid wilt rijden maar op vrijrijden etc. Niet toch?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ja fia reglement, en altijd handig om een racer volgens de regels te bouwen, leuk een atl tank met 100 liter op de verkeerde plaats, hangt die met een klapper in je nek :-(
Bart V

Luco/Alpine-racer schreef:Wat een werk :grin:

Ronald een fwd moet iets toe hebben voor he (Y)
Volgens mij al vaker bediscusseerd, maar waarom toespoor, en geen uitspoor Luco? Ik heb namelijk een andere mening, maar jij kan het het vast onderbouwen gezien je fwd ervaring.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Wat een werk :grin:

Ronald een fwd moet iets toe hebben voor he (Y)
Volgens mij al vaker bediscusseerd, maar waarom toespoor, en geen uitspoor Luco? Ik heb namelijk een andere mening, maar jij kan het het vast onderbouwen gezien je fwd ervaring.
Ja, met ietsje toe stuurt de auto beter in, en bij een fwd is het zo dat als je gas geeft hij iets uit de veren komt en dus bij het uitkomen bocht en op het gas gaan heb je door het omhoogkomen van de neus geen last van het toespoor.

Zet je hem op uit gaat die alleen maar verder op uit bij uitaccelereren en hij stuurt minder scherp in.

Maar, afstelling is ook waar jij je prettig bij voelt.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Zo, vanavond zowaar tijd om even wat aan de 19 te doen.

Ik zat al tijden te kloten met een Cup Megane pedalbox, ik wou van dat irritante automatische stelmechanisme af en net als bij een Megane Cup een vaste kabel met bij de bakkant een stelmoer. Dat viel een beetje tegen waardoor ik avonden aan het puzzelen ben geweest met een pedalbox van een Megane die weer niet ging passen in het schutbord van de 19, dus ik heb de behuizing van een 19 gepakt en de pedalen van een Cup Megane.

Dat past natuurlijk weer niet, want bij een 19 zit er een lange pen doorheen met een borgclip aan beide kanten en bij een Cup Megane een lange M10 bout met een moer aan de andere kant, uiteindelijk toch het koppelingspedaal pas gekregen maar die ging niet ver genoeg naar beneden omdat er nogal het èèn en ander in de weg zat, hier en daar wat zitten slijpen en lassen, rembekrachtiger er op en dan krijg je de rembekrachtiger weer niet aan het rempedaal vast. omdat een rempedaal toch een rempedaal blijft en ik er niet al te veel aan wou slijpen of dingen er aan vast wou lassen is het toch weer een 19 rempedaal geworden. met wat busjes en ringetjes er toch een mooi stevig geheel van gemaakt en meteen een frisse rembekrachtiger gemonteerd en 23.8mm hoofdremcilinder er op gezet. Achteraf gezien was het werk mij het niet waard maar nu heb ik tenminste een handmatig stelbare kabel ipv dat stelmechanisme wat ik uiteindelijk maar geblokkeerd had met een trekbandje omdat ie wat vaag deed met die zwaardere koppeling. :)

[img]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2449_n.jpg[/img]
dolf jans
Car: Clio 2 1.6 16v

(Y) Respect
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
tutuur
Clubsponsor

Ook een nieuwe bekrachtiger? Ziet er wel erg glimmend uit!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zie een grote druiper, PRUTSER :smile:
Ronald1916V

Luco/Alpine-racer schreef:Ik zie een grote druiper, PRUTSER :smile:
Er zijn wel meer ouwe dingen op de wereld met een druiper :p
Ronald1916V

Weinig gedaan laatste tijd, op het moment bezig met de kabelboom voor de stand-alone ECU en een testopstelling gebouwd.

De schuur laatst opgeruimd omdat er een huurder bij komt om de kosten een beetje te drukken, valt nog niet mee als de vloer een beetje leeg moet en de zolder eigenlijk al helemaal vol ligt.. :lol:

Vond het toch wel een mooi plaatje zo. :)

[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9404_n.jpg[/img]
Tim
Car: E36 M3

Nou hup afmaken! Ik heb ook nog een mooi projectje voor je staan ;)
Roald
Car: 19 16v PhII 2.0T
Contacteer:

Tim schreef:Nou hup afmaken! Ik heb ook nog een mooi projectje voor je staan ;)
Mijn 2.0 16v ligt daar ook nog, dus ik eerst haha :lol:
Anything worth doing is worth doing right!.
Tim

Haha, volgens mij is die al verkocht ondertussen, hij wist niet meer van wie die was ;)
tutuur
Clubsponsor

Net als de boutjes van zijn remklauwen, die is ie ook vergeten (0)
Roald
Contacteer:

Tim schreef:Haha, volgens mij is die al verkocht ondertussen, hij wist niet meer van wie die was ;)
Mag ik dan ff vangen ? :lol:
Ronald1916V

Vanavond bezig geweest met het uitzoeken van de bedrading en het maken van een kabelboom voor de KDFi ECU. was op zoek naar pin-bezetting van de draadboom richting dashboard zodat ik die kan integreren in de nieuwe kabelboom. :) Heb ze allemaal doorgemeten en ben alleen nog opzoek naar de herkomst van Pin A3/A6 en C4. maar daar kom ik nog wel een keer achter.

Zal vast wel nuttige informatie zijn voor mensen die met een motorombouw bezig gaan, het gaat hier om een F7P kabelboom dus niet om een F7R kabelboom, er kunnen dus verschillen in zitten. voor de duidelijkheid, +15 is geschakelde plus en +30 is constant plus. voor de oliepeilsensor en koelvloeistoftemperatuursensor ben ik nog op zoek naar de kant van de plus, aangezien de accu van de 19 leeg was kon ik dit niet nameten, vandaar het vraagteken er achter. :)

Bruine stekker:

A1: LEEG
A2: LEEG
A3: ?
A4: N.V.T.
A5: LEEG
A6: ?
A7: +15 (Koelfan relais)
B1: Toerenteller (Bobine witte stekker Pin C)
B2: LEEG
B3: LEEG
B4: Oliepijlsensor (+-?)
B5: Oliepeilsensor (+- ?)
B6: Koelvloeistoftemperatuursensor (bruine stekker)
B7: Oliedruksensor (meter)
C1: Koelvloeistoftemperatuursensor (bruine stekker)
C2: Oliedruksensor (lampje)
C3: LEEG
C4: ?
C5: LEEG
C6: LEEG
C7: +15 (Bobine/Dynamo gele draad)
D1: +15 (Brandstofpomprelais)
D2: LEEG
D3: Spanningsregelaar dynamo gele draad(lampje)
D4: Achteruitrijverlichting
D5: Leeg
D6: +15 (Achteruitrijverlichting)
D7: Signaaldraad startmotor

Grijze stekker:

A1:+30 (voeding ECU Pin 1)

Zo, dat was 'm weer. (Y)
Leon Cozijn
Contacteer:

Lekker bezig Ronald :worship:
Roald
Contacteer:

Langzaam maar zeker komt er schot in, keep it up :)
Steven(stk)

Temperatuursensoren hebben niet echt een plus of min.

Dat zijn gewoon temperatuur gevoelige weerstanden en kunnen beide kant om worden aangesloten.
Ronald1916V

Steven(stk) schreef:Temperatuursensoren hebben niet echt een plus of min.

Dat zijn gewoon temperatuur gevoelige weerstanden en kunnen beide kant om worden aangesloten.
Dat weet ik, maar op 1 kant staat de plus en aangezien ik ook met het dashboard bezig ben is 't belangrijk dat ik de polariteit daar van weet, verkeerd om aansluiten sloop je de meter mee
Tim

Lekker werkje haha, ik kom van de week nog wel even in de schuur kijken, ff bijkletsen en plannen ;)
Abel
Über-Spammer

Nee klopt, maar veel sensoren hebben een dubbele functie. De behuizing is vaak de massa, en heb je maar 1 draad nodig voor het signaal. dus draden omwisselen heb je vaak dat je meter niet werkt en ook een lampje wat opeens continu brand..(zo als bij een temp sensor op een r5, die heeft een schakelaar voor teheet en een weerstand voor de meter.. verkeerd aansluiten en je meter doet niets en er brand altijd een lamp voor te heet na 5 minuten rijden)

verkeerd aansluiten krijgt je echt geen kapotte meter aangezien er geen spanning opstaat. maar je krijgt wel dat dingen opeens niet goed werken.
Ronald1916V

Geen spanning? Waar gaat dat lampje op branden dan? Windenergie?
jacques

De witte temperatuursensor is kvs-temperatuur voor de ECU.
De bruine temperatuursensor heeft 2 aansluitingen, te weten: waarschuwingslampje en temperatuurmeter dashboard. Dashbordlampje krijgt 12V en maakt via de (bruine) temperatuurschakelaar contact naar de aarde.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Maarten-Jan
Car: R19.R

Abel schreef:

Nee klopt, maar veel sensoren hebben een dubbele functie. De behuizing is vaak de massa, en heb je maar 1 draad nodig voor het signaal. dus draden omwisselen heb je vaak dat je meter niet werkt en ook een lampje wat opeens continu brand..(zo als bij een temp sensor op een r5, die heeft een schakelaar voor teheet en een weerstand voor de meter.. verkeerd aansluiten en je meter doet niets en er brand altijd een lamp voor te heet na 5 minuten rijden)

verkeerd aansluiten krijgt je echt geen kapotte meter aangezien er geen spanning opstaat. maar je krijgt wel dat dingen opeens niet goed werken.
Of een oliedruk meter die bij motor uit 10 bar aangeeft :p start je de motor heb je opeens 0 bar :lol:
Ronald1916V

jacques schreef:De witte temperatuursensor is kvs-temperatuur voor de ECU.
De bruine temperatuursensor heeft 2 aansluitingen, te weten: waarschuwingslampje en temperatuurmeter dashboard. Dashbordlampje krijgt 12V en maakt via de (bruine) temperatuurschakelaar contact naar de aarde.
Duidelijke taal Jaques, daar kan ik wat mee. (Y)

@Maarten-Jan; oliedrukzender heeft maar 1 draadje :)
Abel
Über-Spammer

Ronald1916V schreef:Geen spanning? Waar gaat dat lampje op branden dan? Windenergie?
dat is een schakelaar, de spanning zit in het circuit en dat is natuurlijk ook zo bij een meter. Alles heeft natuurlijk spanning nodig, maar het zal echt niet zo zijn dat als je een sensor verkeerd aansluit dat je opeens veel spanning hebt. Die stoom was al aanwezig in het circuit van de meter, en
komt dus niet van de senor.

Okay nu ik daar over door denk kan het worst kaas scenario zijn dat de meter die normaal een weerstand waarde meet, opeens 0 ohm meet en dat de meter dan tever kan uitslaan. Wat daar het gevolg kan zijn is naturlijk koffiedik kijken en voor het zelfde geld gebeurt er niets

alles in 1 keer goed aansluiten is altijd de beste optie (Y)
Maarten-Jan

I know, in mijn geval is het een niet originele meter, waarbij de zender ook 1 draad heeft maar bij de meter sluit je wel de + en de massa aan. Als je dat verkeerd om doet krijg je dat effect :smile:
Ronald1916V

Nah, vanaf volgende week ergens heb ik pas weer een beetje tijd, dan maar even kijken. :)
Maarten-Jan

Komt sowieso wel goed :smile:
Roald
Contacteer:

Maarten-Jan schreef: Of een oliedruk meter die bij motor uit 10 bar aangeeft :p start je de motor heb je opeens 0 bar :lol:
Bij Motor uit is de oliedruk sensor een oliepeil meter bij een R19 16v.
Nadeel is dat de oliepeilmeter niet te vertrouwen is bij een R19 :p
Maarten-Jan

Zou dat soort meters sowieso nooit vertrouwen en af en toe even peilen :)
derbimarcel
Car: Clio 16V 2.0

Roald schreef:
Maarten-Jan schreef: Of een oliedruk meter die bij motor uit 10 bar aangeeft :p start je de motor heb je opeens 0 bar :lol:
Bij Motor uit is de oliedruk sensor een oliepeil meter bij een R19 16v.
Nadeel is dat de oliepeilmeter niet te vertrouwen is bij een R19 :p
Olietemp is de zelde als pijl. De druk sensor zit aan de achterkant.
Ronald succes en bedankt voor de mooie lijst.
Ronald1916V

Zo, aangezien ik alles links en rechts een beetje weggewerkt heb en ik de brug dus weer vrij heb ben ik maar eens aan de 19 16V verder gegaan, er zat nog wat laswerk aan de dorpels. wist dat er wat rottigheid zat maar dat er zoveel aanwezig (of afwezig.. net hoe je het bekijkt) was.. dat was een verrassing. :p

De 19 met veel moeite op de brug gekregen met blokken hout e.d., hij is wel een stukje lager als dat ie ooit was.. :D
[img]http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8313_n.jpg[/img]

De achterasophanging.. blijf het knap vinden dat ik die achteras nooit verloren ben. :~ :lol:
[img]http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1027_n.jpg[/img]

Extra afwateringsgaatje in de kokerbalk...
[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3636_n.jpg[/img]

Buitendorpel met nog een stukje binnendorpel..
[img]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1717_n.jpg[/img]

Nieuw stukje binnendorpel in elkaar getimmerd en er onder gelast
[img]http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1602_n.jpg[/img]

Nieuwe buitendorpel er tegenaan. :)
[img]http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0254_n.jpg[/img]

Andere kant had ik inmiddels al klaar. :)
[img]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2944_n.jpg[/img]

fatsoenlijke achterasophanging :)
[img]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0943_n.jpg[/img]

Inmiddels is alles ook al netjes doorgelast en staat het al in de zinkspray, mn deur gaat nu ook weer gewoon altijd netjes dicht ipv af en toe wel en af en toe niet afhankelijk van hoe ik de auto parkeerde. :p

Komt toch altijd meer bij kijken dan je denkt maar zo kan ie er voorlopig weer tegenaan. tis wel prettig om weer even te beginnen met een frisse carosserie. :)
Plaats reactie