ACT: Clio Williams Deel 1

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zou hou het je druklager niet kunnen zijn?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

vond net een geinig stukkie tekst:

Bron: Autozine

Eindelijk ! Na 4 jaar heeft Renault een waardige opvolger voor de legendarische Clio Williams. De Clio Renault Sport 2.0 16V levert het plezier en de prestaties die de Williams zo aantrekkelijk maakten. Wat de nieuweling niet kan overtreffen is de exclusiviteit. De Williams is in een gelimiteerde oplage gebouwd en heeft bovendien een uitstraling die niet door de nieuwe Clio wordt overtroffen. Met de introductie van de Clio Renault Sport 2.0 16V kan het aanbod van gebruikte Williamsen wel eens toenemen. Hoe rijdt de oudgediende ?

Toen Volkswagen een "Rolling Stones" editie van de Golf uitbracht, was niemand onder de indruk. Ook een Peugeot 205 in "Roland Garros" uitvoering is bepaald geen koppendraaier. Maar toen Renault de naam van het Williams Formule 1 team aan haar Clio verbond, rees het imago van de Clio in een oogwenk van boodschappenauto naar statussymbool. Behalve de juiste naam leverde Renault ook zeer begeerlijke techniek, bestaande uit een 2-liter motor met 150 pk gehuld in een jas van donkerblauw metallic met goudkleurige velgen. Om de exclusiviteit hoog te houden bouwde Renault slechts 3500 stuks en hing een prijskaartje van bijna fl. 50.000,- aan de auto. Renault heeft zich er niet gemakkelijk van afgemaakt door een standaard interieur in een auto met zo'n bijzonder exterieur te plaatsen. De Williams heeft diepe kuipstoelen die zijn bekleed met zachte grijze stof en blauwe Williams logo's in de rugleuning. De hoofdsteunen zijn feitelijk neksteunen waardoor de bestuurder bijna in de stoelen zit gegoten. Dat is prettig maar kan tijdens een aanrijding van achteren fataal zijn. Het dashboard wordt opgesierd door diverse extra meters voor onder andere de oliedruk. Alle meters hebben witte wijzers op blauwe platen en passen daarmee perfect bij de kleurstelling van de auto. Het voelt dan ook als een groot voorrecht een middagje rubber te mogen leggen met deze super Fransoos.

De meters komen tot leven na het omdraaien van de sleutel, maar de verwachte diepe brom of onrustige loop die bij een rassportwagen hoort blijft uit. Bij normaal gebruik ontpopt de Williams zich als een brave stadsauto waar iedereen mee uit de voeten kan. Het valt wel op dat de auto weinig toeren maakt en het gaspedaal nooit ver hoeft te worden ingedrukt om met het overige verkeer mee te komen. Integendeel. Bij ieder verkeerslicht trek ik onbedoeld een groot gat ten opzichte van het achteropkomende verkeer. Het verwachte roofdier lijkt wel degelijk op de loer te liggen, maar moet eerst wakker worden geschud. Een eerste bocht leert dat de Clio Williams een onderstel van een fabelachtige kwaliteit herbergt. De auto geeft ieder detail perfect weer, maar doet dat met een verzwakkende factor zodat de auto nooit vermoeiend is. Al snel geeft de Williams het gevoel dat bijremmen niet nodig is. Opnieuw rijdt de Clio het overige verkeer volkomen zoek. Niet omdat de bestuurder haast heeft, maar omdat het onderstel zo goed is dat remmen simpelweg overbodig is. De bewering dat snelle auto's veilige auto's zijn, omdat de auto meer in huis heeft dan ooit gebruikt zal worden gaat hier zeker op. Als laatste kennismaking probeer ik een "J-turn" op een verlaten parkeerterrein.

De handschoenen gaan uit. De Clio Williams mag de benen strekken op een rustig asfalt. Zodra de bestuurder laat weten in te zijn voor een feestje grijpt de Williams die kans met beide handen aan. In de stad legt de Williams met groot plezier rubbersporen. Andere bestuurder kunnen alleen nog verwonderd toekijken hoe de Williams met hoogst illegale snelheid de snelweg kiest en aan de horizon verdwijnt. De Williams geeft de bestuurder het gevoel oppermachtig te zijn en alles en iedereen de oren te kunnen wassen. Om te beginnen een Mercedes A die duidelijk geen boodschap heeft aan het aanstormende blauwe autootje met de felle gele lampen. Gezien de enorme hoeveelheid steenslag op de voorkant van mijn testauto is de eigenaar geen geduldig type, ik dring echter niet aan en wacht rustig af. De toerenteller van de Williams ligt nog ergens onderin de schaal. Het heeft eigenlijk wel z'n charme de topsnelheid van een andere auto als wandeltempo te zien. Als de Mercedes bij 160 km/u buiten adem de rechter rijbaan kiest, neemt de Clio een slok benzine en begint met groot enthousiasme snelheid op te bouwen. Een echte toerenmaker is de Williams niet, want al boven 6500 toeren maakt de begrenzer zeer abrupt een einde aan het plezier. De brandstofpomp wordt simpelweg afgesloten zodat de Clio hijgend en stotterend wacht tot de bestuurder het volgende verzet kiest. Een afgang voor de bestuurder die door Renault voorkomen had kunnen worden. De maximumsnelheid van 215 km/u staat binnen korte tijd op de teller. De motor laat weten best harder te willen, maar zijn schepper bepaalde anders. Het einde van de snelweg nadert zodat het met 210 km/u op de teller tijd is de remmen (niet voorzien van ABS) op de proef te stellen. Zonder aarzelen grijpen de geventileerde schijven in, om luttele meters later met een veilige snelheid over een klaverblad te boenderen. De brede banden (185 / 55 R 15) zijn goed opgewarmd en geven een perfecte grip. Met 120 km/u in een bocht waar een adviessnelheid van 50 km/u voor geldt, is goed te voelen hoe fijn het rubber aan de weg kleeft. Het gevaar bij dergelijk zacht schoeisel is dat zonder duidelijke waarschuwing vooraf de grip ineens ophoudt, waarna de bestuurder op zijn of haar eigen talenten is aangewezen. Het is daarom geen goed idee de Williams tot het uiterste te drijven zonder eerst een verhoogde rijvaardigheidscursus te hebben gevolgd.

Na een uurtje dollen met de Williams giert de adrenaline door m'n lichaam en tintel ik van top tot teen. De eigenaar had niet anders verwacht en neemt het stuur met een ongehoord brede grijns over voor de terugweg. Dan blijkt dat het niet alles goud is wat er blinkt. Bij 80 of 120 km/u is de Williams een totaal oninteressante auto die dan alleen op het gelikte uiterlijk terugvalt. De stevige dorst en een hoge verzekeringspremie blijven van kracht. De Williams is gemaakt om te spelen, maar is door het enorme snelheidspotentieel eigenlijk alleen goed thuis op het circuit. De Clio Williams is een aantrekkelijk pakketje dat menigeen zal verblinden. Maar helaas is de vorige eigenaar nooit een oud vrouwtje dat de auto gebruikte om boodschappen doen. Het risico is groot dat de vorige eigenaar de auto aan de kant zet omdat de ras-atleet een kort maar zwaar leven achter de rug heeft. Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zullen de eerste mankementen optreden of kan het uithoudingsvermogen minder worden. Behalve de aanschafprijs van fl. 25.000 tot fl. 30.000,- heeft de nieuwe eigenaar dan diepe zakken nodig om het tweedehandsje rijdende te houden. Desondanks blijft de auto op uiterlijk, prestaties en niet te vergeten imago een uitermate begeerlijk bezit dat menig jongensdroom zal vervullen. Wie een goed exemplaar vindt en daarvoor zelf op een dieet van water en brood verder moet leven zal daar toch geen spijt van krijgen.


plus: fenomenaal goed onderstel, bloedstollende prestaties, imago
min: alleen leuk op snelheid, geen ABS of airbags
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

StyxX schreef:Heb zeg maar met een soort peroscoopje zitten luisteren en je hoort wel duidelijk verschil als de koppeling word ingetrapt ja.
Als dat t is, hoe kan ik dat dan verhelpen?
Edit: een hoe bedoel je onbelast???
onbelast,gewoon als ie stationair staat te draaien met de koppeling los,dan draait namelijk een gedeelte in de bak mee met de motor,en als je motor dan een beetje onregelmatig draait dan kunnen de tandwielen iets "klapperen".
StyxX
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 17:46

Hij loopt opzich gewoon regelmatig alleen heb je dus om de x aantal seconden een stotter.
Toch nog maar eens goed gaan kijken
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Vanaf maandag ben ik m'n wagen drie dagen kwijt. :s Dan wordt het achterscherm onder handen genomen en meteen worden de maskers van m'n Morettes gespoten. Is toch weer drie tientjes goedkoper dan toen ik die van m'n 106 liet spuiten. Bij hetzelfde schadeherstelbedrijf. Het mag ook weleens meezitten. :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ga je die Morette's echt monteren?? ;)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Past toch niet op een Willie, of wel :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

heheh... :) Die discussie is al vaker gevoerd, maar Marc wil het toch gaan proberen. ;) Ik ben benieuwd naar het resultaat. :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Way to go mark :wink:

Enne, als je de schema's nog moet hebben moet je maar ff een PM sturen. Heb ze hier origineel liggen :D

Gr.Frits
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

benieuwd naar het resultaat idd.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Ik vind het wel jammer dat het vaak wordt afgekeurd als je iets aan een Willi wilt veranderen.
Ik vind het zelf ook leuk om m meer naar mijn smaak te maken :) Maar dan doe ik het wel altijd zo, dat ik het zo terug naar origineel kan veranderen bij eventuele verkoop (behalve de dakspoiler :D )
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Thierry schreef:Ik vind het wel jammer dat het vaak wordt afgekeurd als je iets aan een Willi wilt veranderen.
Ik vind het zelf ook leuk om m meer naar mijn smaak te maken :) Maar dan doe ik het wel altijd zo, dat ik het zo terug naar origineel kan veranderen bij eventuele verkoop (behalve de dakspoiler :D )
maxi kitje erop, prima sports, ah joh ;)
ik vind ook wel dat je zelf mag weten wat je doet ermee. maar als ik er een koop, koop ik wel een originele.
Spruitstuk en fastchip valt wel mee te leven denk ik zo :)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Ollie schreef:Past toch niet op een Willie, of wel :p
Ik zeg dit met een bepaalde reden...ik ben namelijk zeker voorstander ervan dat iedereen zijn EIGEN auto naar EIGEN smaak moet maken, werd anders wel heel erg saai hè :D
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Thierry schreef:Ik vind het wel jammer dat het vaak wordt afgekeurd als je iets aan een Willi wilt veranderen.
Ik vind het zelf ook leuk om m meer naar mijn smaak te maken :) Maar dan doe ik het wel altijd zo, dat ik het zo terug naar origineel kan veranderen bij eventuele verkoop (behalve de dakspoiler :D )
Kijk, ieder moet zelf bepalen wat 'ie wil doen aan zijn auto. Al laat je hem knalgeel spuiten, het maakt mij niet uit. Ik zou het alleen nooit doen, omdat ik vind dat exclusieve auto's in hun originele staat moeten blijven. En zaken die je altijd terug kan draaien, zijn in mijn ogen geen probleem. Die Morette's vind ik ook geen probleem, ik vind het alleen niet mooi. Of het nu op de RT van Frits zit of op de Williams van Marc. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zodra je die gaten in je bumper maakt dan vind ik toch wel degelijk zonde
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Zo moet het eruit gaan zien:

[img]http://www.renault-tuning.com/type/7_100_0872.JPG[/img]

Alleen dan zonder die verschrikkelijke knipperlichten. En de fase 1 grill blijft ongespoten.
Way to go mark

Enne, als je de schema's nog moet hebben moet je maar ff een PM sturen. Heb ze hier origineel liggen

Gr.Frits
We spreken wel een keertje af. Zondag reed ik net weg toen jij uitstapte. Heb nog wel m'n hand naar je opgestoken. Misschien dat je je dat nog kunt herinneren.

En wat ik ook aan de wagen doe, het moet mogelijk blijven de wagen makkelijk terug te brengen in originele staat, dus wees niet bang. :wink:
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

das een bekende auto zeg :p
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Is dat jouw wagen, Joeri?
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

ja :)
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Zoals hij er nu uitziet of zoals hij er ooit heeft uitgezien? Op je foto's staan geen Morettes namelijk.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Moet je effe op z'n site kijken...
Kan me iets herinneren dat de morettes kapot gegaan waren bij een ongeluk.

Gr, Frits.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:Kan me iets herinneren dat de morettes kapot gegaan waren bij een ongeluk
klopt, ze waren/zijn wel zwaarbeschadigd, maar niet onoverkoombaar. Ik heb die units hier nog liggen op dit moment. 8)

gr.frits
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

LotuzClioWilliams schreef:Zoals hij er nu uitziet of zoals hij er ooit heeft uitgezien? Op je foto's staan geen Morettes namelijk.
zo heeft hij er ooit uitgezien, heb toen een ongelukje gehad: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=13749
Laatst gewijzigd door joeri_16V op wo 12 jan 2005 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Frits schreef: klopt, ze waren/zijn wel zwaarbeschadigd, maar niet onoverkoombaar. Ik heb die units hier nog liggen op dit moment. 8)

gr.frits
toch mis ik ze nog wel een klein beetje :~
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Ziet er niet best uit, maar ik neem aan dat je wagen inmiddels weer in orde is. Tja, als je de Morettes echt mist en er mijn vraagprijs voor wilt betalen...
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

K mis ze wel maar tis niet dat k ze r ook echt weer terug op wil hebben, k heb pasgeleden nog booskijkers gekocht, dan zou k die ook weer terug moeten verkopen, dan blijf k bezig :)
Zo staat ie r tegenwoordig bij
[img]http://people.zeelandnet.nl/jeme/DSC01007.JPG[/img]
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Netjes, hoor. Nou, dan monteer ik ze wel op m'n eigen wagen. Zucht... :lol:
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

De angel eyes vind ik nog wel het overwegen waard :)
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Nah. Te modern voor zo'n ouwe bak. :P
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

LotuzClioWilliams schreef:Vanaf maandag ben ik m'n wagen drie dagen kwijt. :s Dan wordt het achterscherm onder handen genomen en meteen worden de maskers van m'n Morettes gespoten. Is toch weer drie tientjes goedkoper dan toen ik die van m'n 106 liet spuiten. Bij hetzelfde schadeherstelbedrijf. Het mag ook weleens meezitten. :)
Ik heb zojuist m'n wagen weer opgehaald. Moeilijk te zien met dit licht of er veel kleurverschil is, maar op het eerste gezicht viel me niets op. Over een week moet ik nog even terugkomen om de wielkasten te laten tectyleren. Ik moet alleen wel even op zoek gaan naar een nieuwe Williams sticker, want die hebben ze eraf moeten halen vanwege het overspuiten. Op Ebay kom je die regelmatig tegen, dus dat moet niet zo'n probleem zijn. En aangezien de rekening lager uitviel dan verwacht, kan een sticker er nog wel vanaf.
:p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Heb jij nog originele ph1 stickers op je Willi zitten?
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Ja. Zit erover te denken om dan meteen drie nieuwe erop te plakken. Nice and shiny! 8) Overigens namaak, geen originele. Ik wil alleen stickers die bestaan uit goudkleurig stickermateriaal, dus niet met blauw stickermateriaal tussen de goudkleurige randen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Daarom vroeg ik het, ja... ;)
LotuzClioWilliams
Berichten: 3611
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 12:28
Locatie: Spijkenisse

Dat wist ik. Dat is weleens eerder hier ter sprake gekomen namelijk. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zijn die nog te leveren dan? bij mij zitten er twee phase 1 stickers op en een phase 2 sticker
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gesloten