ACT: Renault 1916V.

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Bart V

Ik heb inderdaad 19 16V assen, en die zijn ook nog eens 5 mm extra verlengd door ze iets uit de bak te trekken.

Ik had een constructie met verbreding én verhoging van rollcentre, maar die constructie (idd met VAG fuseekogels) bleek niet kerbstone proof. Die constructie werkte qua geometrie wel enorm goed. Zwerven volgens mij nog wel wat foto's rond hier ergens.

Nu heb ik originele renault kogels op een speciaal zelfbouw bracket waarmee ik de kogel verder naar buiten kan plaatsen om zo de extra breedte te krijgen + een extra mogelijkheid heb om het caster af te stellen. Dit werkt ook perfect, alleen heb je hiermee een ongunstig (lees: heel laag) rollcentre als je de auto behoorlijk verlaagd zoals bij mij het geval is. Is een concessie wat dat betreft, maar deze constructie is enorm sterk, en heb nog steeds enorm veel grip op de vooras.

Andere opties heb ik geprobeerd, alsook een complete RS ophanging icm de uniballs, maar daar had ik geen zin in omdat ik dan mijn huidige cup schroefset niet kan gebruiken.
-jo-

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Car: M536

Bart V schreef:Ik heb inderdaad 19 16V assen, en die zijn ook nog eens 5 mm extra verlengd door ze iets uit de bak te trekken.

Ik had een constructie met verbreding én verhoging van rollcentre, maar die constructie (idd met VAG fuseekogels) bleek niet kerbstone proof. Die constructie werkte qua geometrie wel enorm goed. Zwerven volgens mij nog wel wat foto's rond hier ergens.

Nu heb ik originele renault kogels op een speciaal zelfbouw bracket waarmee ik de kogel verder naar buiten kan plaatsen om zo de extra breedte te krijgen + een extra mogelijkheid heb om het caster af te stellen. Dit werkt ook perfect, alleen heb je hiermee een ongunstig (lees: heel laag) rollcentre als je de auto behoorlijk verlaagd zoals bij mij het geval is. Is een concessie wat dat betreft, maar deze constructie is enorm sterk, en heb nog steeds enorm veel grip op de vooras.

Andere opties heb ik geprobeerd, alsook een complete RS ophanging icm de uniballs, maar daar had ik geen zin in omdat ik dan mijn huidige cup schroefset niet kan gebruiken.
Kijk eens in Martijn Kools topic, daar was een discussie gaande over de ophanggaten in het subframe verhogen, lijkt me toch steviger te realiseren dan die spacerstiften.

Moet alleen wel secuur zijn met die gaten boren, maar toch ist echt geen gek idee.
Bart V

Draagarm bevestigingspunten verhogen van het subframe heb ik ook overwogen, maar vond ik toen der tijd te bewerkelijk. Het is wel een goede optie inderdaad, als je maar zorgt dat het echt stevig geconstrueerd wordt, aangezien een offset van 60 tot 80 mm een behoorlijke arm is.
Laatst gewijzigd door Bart V op zo 29 aug 2010 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Kool

ik zat te denken aan 40mm, hoe ik het ga aanpassen weet ik nog niet, misschien laat ik wel ff een paar plaatjes laseren oid.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven

Ahja met een paar mooie schotjes moet het wel kunnen, ik laat Martijn ff lekker knoeien en als ie na wat rondjes circuit/ring nog leeft ga ik er ook eens aan denken :D
Bart V

Als je echt 100% wilt corrigeren, moet je offset even groot zijn als je verlaging. Hoe dan ook zal 40 mm (mits je dat minimaal verlaagd hebt) altijd een flinke verbetering zijn.
Martijn Kool

Steven schreef:Ahja met een paar mooie schotjes moet het wel kunnen, ik laat Martijn ff lekker knoeien en als ie na wat rondjes circuit/ring nog leeft ga ik er ook eens aan denken :D
dan sta je in de rij. nummertje trekken jonge

tenzij je het zelf wilt doen :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool

Bart V schreef:Als je echt 100% wilt corrigeren, moet je offset even groot zijn als je verlaging. Hoe dan ook zal 40 mm (mits je dat minimaal verlaagd hebt) altijd een flinke verbetering zijn.
ik zit wel iets lager :lol: , je zit ook nog met een limiet he, op een gegeven moment zit er bijvoorbeeld een versnellingsbak. ik denk dat 4cm al heel wat helpt. volgende week maar is bekijken hoe ik dat ga aanpakken.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven

Martijn Kool schreef:dan sta je in de rij. nummertje trekken jonge

Ik trek er vanaaf wel 1 dan...
Martijn Kool

Steven schreef:
Martijn Kool schreef:dan sta je in de rij. nummertje trekken jonge

Ik trek er vanaaf wel 1 dan...
ik laat het ff doen denk ik
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Dan trek ik nummertje 002.. :D
Robert-Jan

Ik heb op mijn blauwe 19 16v electrische stuurbekrachtiging, die vaker niet dan wel werkt.

Heeft iemand ervaring hiermee of een oplossing?
VLK Groep
Jeff rsi

Vraagje!!! :wink:

Ik ken goedkoop nokkenassen krijgen voor me 16V.
Er zijn 2 types die er nog lagen.
Zal hij van deze nokkenassen sneller worden?
En ken ik ze zo erin zetten zonder andere problemen?

Merk je er zo in zo wat van of zal het niet veel opleveren?
Ik heb alleen de tekst erover die ik van hun heb gekregen.

Clio Williams, R19, Megane...
inlaat nokkenas 264°
openingshoek i/u en spreiding 264/ /112
max. klep opening i/u in mm 1,0
Stoters: hydraulisch

Ik word hier dus niet veel wijzer uit.
Heb zelf nog nooit aan nokkenassen gezeten ofzo :wink:

PS ze hadden ze ook nog met klep opening 1,2mm.
Wat maakt dat nog uit?
R19 16V '91
Tom
Moderator
Car: MB

zomaar erin pleuren en sneller lopen zal wel tegenvallen. Denk dan ook verstelbare nokkenaswielen en afstellen op een bank.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jeff rsi

Daar was ik dus al bang voor.

Ik heb daar nog niet veel verstand van, probeer me er al beetje in te verdiepen.
Maar ik kwam deze goedkoop tegen.
Een leverancier had ze nog liggen.
Ik dacht als ik die nou zo erin ken hangen is eht de moeite waard,.
Maar met ze bijna 250.000 op de teller vind ik het dan zonde van me geld :wink:
R19 16V '91
Ronald1916V

Verstelbare nokkenastandwielen zijn nog niet zo noodzakelijk, ik zou me eerder zorgen maken over een fatsoenlijke mapping. :)
Jeff rsi

Wat zouden jullie doen?

Ik neem aan dat als ik het wil, ik door die 250.000 km eerst een revisie nodig heb?

En wat houden al cijfertjes in de beschrijving nou precies in?
R19 16V '91
tutuur
Clubsponsor

gewoon mijn willie kopen :p

voor dat geld wat je betaald en die paar pk's die je wint zou ik het niet doen.....
Jeff rsi

Dan ben ik waarschijnlijk met jou Willy blok inderdaad goedkoper uit :wink:
R19 16V '91
sieger everts
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
Bart V schreef:Als je echt 100% wilt corrigeren, moet je offset even groot zijn als je verlaging. Hoe dan ook zal 40 mm (mits je dat minimaal verlaagd hebt) altijd een flinke verbetering zijn.
ik zit wel iets lager :lol: , je zit ook nog met een limiet he, op een gegeven moment zit er bijvoorbeeld een versnellingsbak. ik denk dat 4cm al heel wat helpt. volgende week maar is bekijken hoe ik dat ga aanpakken.
onderstaande heeft ook zijn subframe verhoogd
[img]http://www.nr5lebt.de/html/besucher/arno1.jpg[/img]

http://www.nr5lebt.de/html/besucher/arno.html
Jeff rsi

Jeff rsi schreef:
Clio Williams, R19, Megane...
inlaat nokkenas 264°
openingshoek i/u en spreiding 264/ /112
max. klep opening i/u in mm 1,0
Stoters: hydraulisch
Maar wat betekend dit nou allemaal?
Heb iemand een site waar het uitgelegd word?
R19 16V '91
-jo-

If cylinder heads are the heart of an engine, then the camshaft and valve train have to be the brains of the operation. Timing the opening, closing, lift, and duration of each valve event is central to increasing power and torque.

A valve train consists of valves and a mechanism which opens and closes them. The opening and closing system is called a camshaft. The camshaft uses lobes (cams) that push against the valves to open them as the camshaft rotates; springs on the valves return them to their closed position. This is a critical job, and can have a great impact on an engine's performance at different speeds.

The key parts of any camshaft are the lobes. As the camshaft spins, the lobes open and close the intake and exhaust valves in time with the motion of the piston. It turns out that there is a direct relationship between the shape of the cam lobes and the way the engine performs in different speed ranges.

To understand why this is the case, imagine running an engine extremely slowly at just 10 or 20 revolutions per minute (RPM) so that it takes the piston a couple of seconds to complete a cycle. To actually run an engine this slow would be impossible, but let's imagine that we could. At this slow speed, we would want cam lobes shaped so that just as the piston starts moving downward in the intake stroke, the intake valve would open. The intake valve would then close right as the piston reaches the bottom and the exhaust valve would then open right at the end of the combustion stroke and would close as the piston completes the exhaust stroke.

This kind of setup would work really well for the engine as long as it ran at this very slow speed. Now what happens if you increase the RPM?

When you increase the RPM, the 10 to 20 RPM configuration for the camshaft will not work very well. Just say if the engine is running at 4,000 RPM, the valves are opening and closing 2,000 times every minute, or 33 times every second. At these speeds, the piston is moving very quickly, so the air and fuel mixture rushing into the cylinder will also be moving at a very quick rate.

When the piston starts its intake stroke and the intake valve opens, the air/fuel mixture in the intake runner starts to accelerate into the cylinder. By the time the piston reaches the bottom of its intake stroke, the air/fuel mixture is moving at a pretty high speed. If you were to slam the intake valve shut, all of that air/fuel mixture would come to a halt and will not enter the cylinder. By leaving the intake valve open a little longer, the momentum of the fast-moving air/fuel mixture continues to force air and fuel into the cylinder as the compression stroke is started by the piston. In theory the faster the engine goes, the faster the air/fuel mixture flows and the longer we would want the intake valve to stay open. We would also want the valve to open wider at higher speeds. Also affecting the cams performance is lift, the duration, overlap and timing.

Lift
Lift refers to maximum valve lift. This is how much the valve is "lifted" off its seat at the cam lobe's highest point. The intake and exhaust valves need to be open to let air/fuel in and exhaust out of the cylinders. Generally, opening the valves quicker and further will increase engine output. Increasing valve lift, without increasing duration, can yield more power without much change to the nature of the power curve. However, an increase in valve lift almost always is accompanied by an increase in duration. This is because ramps are limited in their shape which is directly related to the type of lifters being used, such as flat or roller.

Duration
Duration is the angle in crankshaft degrees that the valve stays off its seat during the lifting cycle of the cam lobe. Increasing duration keeps the valve open longer, and can increase high-rpm power. Doing so increases the RPM range that the engine produces power. By increasing duration without a change in lobe separation angle will result in increased valve overlap.

Overlap
Overlap is the angle in crankshaft degrees that both the intake and exhaust valves are open. This occurs at the end of the exhaust stroke and the beginning of the intake stroke. Increasing lift duration and/or decreasing lobe separation increases overlap. At high engine speeds, overlap allows the rush of exhaust gasses out the exhaust valve to help pull the fresh air/fuel mixture into the cylinder through the intake valve. Increased engine speed enhances the effect. Therefore increasing overlap, increases top-end power and reduces low-speed power and idle quality.

Timing
For timing take this as an example 22-62, 62-22.

•The first 22 shows how many degrees the inlet valve opens before top dead center,
•The first 62 shows how many degrees the inlet valve closes after bottom dead center,
•The second 62 shows how many degrees the exhaust valve opens before bottom dead center,
•The second 22 shows how many degrees the exhaust valve closes after top dead center.
The duration and overlap is calculated by using these values.

To conclude, any given camshaft will be perfect only at one engine speed. At every other engine speed, the engine won't perform to its full potential. A fixed camshaft is, therefore, always a compromise. In the next article we will look at the different camshaft arrangements and how these help the cams perform better.
Jeff rsi

Daar heb ik wat aan (Y)

Bedankt! (Y)
R19 16V '91
tutuur
Clubsponsor

wat een lap tekst! maar wel een mooie verduidelijking, zou je ook kunnen posten waar dit vandaan komt?
-jo-

Haas
Car: Megane RS

SPOEDJE

mijn 19 staat nu voor apk en men doet een beetje moeilijk over de hoogteregeling van de koplampen. De linker doet het minder de rechter en daar wil men hem op afkeuren. Naar mijn idee moetie het doen als deze op de auto zit, zelfde als met mistlampen zeg maar, dus ik wil eigenlijk de knop eraf halen en het systeem van de koplampen loskoppelen (vacuumleiding eraf). Alleen, kan dat ook? Krijg van een plaatselijke 19 fan hier te horen dat de verlichting dan niet werkt??
Kan nu moeilijk ff kijken, aangezien die auto daar staat :(
Xabre
Car: 19 16V

oja ph1 met hydrolische koplamp hoogteregeling, ik zou eerlijk gezegd echt niet weten waarom je lampen niet meer aan zouden kunnen als je die leiding er af haalt? :( gewoon proberen
Trust me. I know what I'm doing.
Riël
Über-Spammer

Die lampen blijven wel aan hoor ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas

zo... knop ff achter het dashboard weggemoffelt en de bekrachtigers van de koplampen gehaald... klaar :D
Muchos gracias senores! (Y)

Over 2 weken wel ff goed fixen... :)
Ronald1916V

Haas schreef:SPOEDJE

mijn 19 staat nu voor apk en men doet een beetje moeilijk over de hoogteregeling van de koplampen. De linker doet het minder de rechter en daar wil men hem op afkeuren. Naar mijn idee moetie het doen als deze op de auto zit, zelfde als met mistlampen zeg maar, dus ik wil eigenlijk de knop eraf halen en het systeem van de koplampen loskoppelen (vacuumleiding eraf). Alleen, kan dat ook? Krijg van een plaatselijke 19 fan hier te horen dat de verlichting dan niet werkt??
Kan nu moeilijk ff kijken, aangezien die auto daar staat :(
Gelul, die draaiknop er ff uit halen.. ik heb 'm voor de APK losgedraaid en ergens achter klem tussen de kabelboom gedrukt. bij mij doen ze helemaal niets meer, en heb 'm nu gewoon losgehaald en die slangen doorgeknipt.

Voor de APK hoeft het niet te werken als het er niet op zit (lees, schakelaar er uit)
Haas

ja, heb ik nu ook gedaan, die draaiknop ergens achter het dash weggemoffeld en klaar, later wel ff naar kijken, heb er nu geen tijd voor :)
Whatever
Contacteer:

effe vraagje tussedoor; iemand ervaring met een nieuwe brandstoftank voor een 19 16v? Die onder mn 19 zit is twijfelachtig en een nieuwe kost bij carpartsdirect (maar?) 109,50 euro, dus vraag me af of dat wat is qua kwaliteit, en hoe makkelijk je de tankmeter en vulslangen omzet?
Xabre
Car: 19 16V

Kwaliteit zal niks aan mankeren. Ik zou 'm alleen wel zelf helemaal behandelen tegen roest natuurlijk.
Trust me. I know what I'm doing.
Ronald1916V

Whatever schreef:effe vraagje tussedoor; iemand ervaring met een nieuwe brandstoftank voor een 19 16v? Die onder mn 19 zit is twijfelachtig en een nieuwe kost bij carpartsdirect (maar?) 109,50 euro, dus vraag me af of dat wat is qua kwaliteit, en hoe makkelijk je de tankmeter en vulslangen omzet?
Over de tankmeter en vulslangen zou ik me niet zo druk maken. zit allemaal op je tankvlotter en op de brandstofpomp en die pak je er zo uit. de vulslang zit op de zijkant vast van de tank en die zal ook wel passen.

Verder is het alleen afvragen of alles een beetje netjes past en je de tankvlotter enzo wel fatsoenlijk dicht krijgt als die rommel het even allemaal net niet is qua afmetingen.

Ik zit bijvoorbeeld al bijna 2 jaar te kloten met een imitatiesubframe.. een motor die niet helemaal spanningsvrij op z'n steunen staat omdat de gaten niet helemaal op de juiste plaats zitten. kost me iedere jaar een motorsteun op 't moment..
Plaats reactie