Todt:"Ferrari niet betrokken in chicane-discussie."
Volgens Jean Todt werd er aan Ferrari niet gevraagd of ze de bouw van een tijdelijke chicane zouden steunen. De Fransman maakt wel duidelijk dat ze het voorstel toch niet gesteund zouden hebben.
"We werden nooit betrokken in de discussies over de chicane. Men heeft er ons niets over gevraagd. Het is een andere zaak of we er akkoord mee zouden zijn. En om eerlijk te zijn, we zouden niet akkoord geweest zijn. Maar is het wel normaal om een half uur voor de race een chicane te plaatsen terwijl niemand die kon testen? Dit is belachelijk. Als we wisten dat er een chicane zou zijn, zouden we er ons op voorbereid hebben. We zouden andere banden, een andere set-up en andere transmissie-verhoudingen gebruiken." zei Todt.
Hij ziet niet in waarom zij en Bridgestone benadeeld zouden moeten worden omdat ze goed werk leverden. "Waarom zouden we een compromis moeten maken? We proberen samen met Bridgestone goed werk te leveren en dat lukt ons sinds dit jaar niet. Toen we hier aankwamen, waren we competitief op vrijdag en hadden we geen problemen met de banden. Voor ons is dat een opportuniteit."
Voor Ferrrari moet de FIA in dergelijke situatie een beslissing nemen:"Ten eerste, dit moet de FIA beslissen en ten tweede, als wij niet genoeg grip hebben tijdens de kwalificatie en we vragen daarom om drie opwarmronden of we vragen een chicane omdat dit veiliger is, dan zou iedereen ons uitlachen. Je moet voorbereid zijn om juist te reageren in zo'n situatie. Je hebt twee bandencompounds: de ene is normaal zacht, de andere normaal harder en dan maak je een keuze. Ik heb medelijden met de teams die niet wilden deelnemen, maar ik heb meer medelijden met de supporters."
Ferrari wilde net als Michelin niet deelnemen zonder enige kans op punten. "Zouden wij deelgenomen hebben om zonder punten te eindigen? Nee. Als dit een niet-kampioenschapsrace zou geweest zijn, waarbij de FIA niet betrokken is, dan zouden we niet gestart zijn."
Volgens Todt waren er drie mogelijkheden waardoor de overige teams wel hadden kunnen deelnemen: "Er zijn drie opties. De eerste is om de banden te wisselen, de tweede om de bocht trager te nemen. En de derde is dat ze de pitlane konden gebruiken. Als die wagens geen bochten kunnen nemen, wat kan ik daar dan aan doen? Maar je zou tenminste een race gehad hebben."
Bron:
www.f1world.be