[Tom] Clio Williams
-
- Berichten: 26465
- Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
- Car: Twingo GT
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Centreerpin heeft haas, of frits, nog liggen..mag je vast wel lenen..zit niet bij alle sets in ieder geval!
Je pakt t wel goed aan, als t blok er toch naast ligt
(Y)
Je pakt t wel goed aan, als t blok er toch naast ligt

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
effe in dialogys zitten kijken. complete koppelingsset lijkt een pin bij te zitten volgens mij.
en zouden ze bij renault die keeringstempel makkelijk uitlenen. Het altijd een hekel aan zooi lenen
en zouden ze bij renault die keeringstempel makkelijk uitlenen. Het altijd een hekel aan zooi lenen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ja, of voorzichtig met de oude keerring erin tikken.
Ik heb de koppeling van de GT op het oog gecentreerd, even met je vingers voelen of de plaat overal even ver van de rand afligt als je hem net zo vast hebt gedraaid dat ie iets klemt, het is me nog nooit gebeurd dat ik de bak er niet in 1x op kreeg, dus dat gaat vrij goed
.
Ik heb de koppeling van de GT op het oog gecentreerd, even met je vingers voelen of de plaat overal even ver van de rand afligt als je hem net zo vast hebt gedraaid dat ie iets klemt, het is me nog nooit gebeurd dat ik de bak er niet in 1x op kreeg, dus dat gaat vrij goed

Zo doe ik dat ook altijd, gaat perfect.Riël schreef:Ja, of voorzichtig met de oude keerring erin tikken.
Ik heb de koppeling van de GT op het oog gecentreerd, even met je vingers voelen of de plaat overal even ver van de rand afligt als je hem net zo vast hebt gedraaid dat ie iets klemt, het is me nog nooit gebeurd dat ik de bak er niet in 1x op kreeg, dus dat gaat vrij goed.
Kep zelfs afgelopen weekend nog gedaan bij een Honda CRX-blok, daar is de priceas van de bak nog gelagerd in het vliegwiel ook (dus zou dan veel belangrijker zijn om goed te centreren).
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Oude keering eruit halen is een makkie met een heel klein boortje een gaatje erin boren parkertje erin draaien en met een grote schroevendraaier of iets dergelijks als een hefboom die keering eruit wippen.
Zal morgen wel even op me werk een foto maken van een originele Renault stempel
Zal morgen wel even op me werk een foto maken van een originele Renault stempel
VLK Groep
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ding heb ik hier liggen, mocht je hem straks nodig hebben hoor ik het wel. Anders bij de dealer even vragen, heb ik hem ook vandaan.. GekregenTom schreef:ah, ok. Heeft iemand toevallig een foto van zo'n stempel? geen idee hoe zo'n ding eruit ziet?

ding is een kunststof pin/buis met de dikte van de as van je bak.als je deze op je krukas zet/schuift krijg je de koppeling en het diafragma uitgelijnd. zodat je bak daarna in je krukas valt als je hem er over heen schuift.
Succes.

Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Zo'n centreerpen, die krijg je er idd bij maar die krijg je ook als je een set bij Brezan besteld zelfde merk alleen ''iets'' goedkoperTom schreef:ok![]()
maar als ik de plaatjes van dialogys mag geloven krijg je zo'n ding erbij. Of lul ik nou
VLK Groep
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wat voor merk koppeling stopt reno er eigenlijk in? Is idd wel slim denk ik om die zooi bij de automaterialenboer te halen. Krijg ik nog wat korting ook. Krukaskeering wel effe bij reno halen denk ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Valeo.
VLK Groep
Valeo.
heb bij de brezan nog nooit een centreerpin gehad bij een koppeling en dat zijn er toch al een stuk of 5 gehad. Bovendien altijd gewoon een valeo kopp gekregen, gewoon ff vragen, geen probleem.
keerring kun je er ook makkelijker uithalen, gewoon klein schroevendraaiertje langs de krukas pielen, onder t rubbertje door en dan rondom de krukas stukje bij beetje naar je toe halen. Erin zetten met een rubber hamertje.... ik zou t niet doen.... 2 keer zo gedaan en 2x opnieuw mogen beginnen. Wees slim en haal ff zo'n stempel. Die dingen lenen ze wel uit hoor denk ik. Bij mij moesten ze een uur zoeken, maar goed..
keerring kun je er ook makkelijker uithalen, gewoon klein schroevendraaiertje langs de krukas pielen, onder t rubbertje door en dan rondom de krukas stukje bij beetje naar je toe halen. Erin zetten met een rubber hamertje.... ik zou t niet doen.... 2 keer zo gedaan en 2x opnieuw mogen beginnen. Wees slim en haal ff zo'n stempel. Die dingen lenen ze wel uit hoor denk ik. Bij mij moesten ze een uur zoeken, maar goed..

-
- Berichten: 5384
- Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
- Locatie: Noordwijk
Heb jij alleen een koppelingsplaat gehaald of een complete set?
Ik bestelde een set en daar zat een centreerpen bij.
Ik bestelde een set en daar zat een centreerpen bij.
VLK Groep
alles in sets uiteraard.... plaat, drukgroep en lager... 
wel allemaal in dozen van Luk, maar valeo materiaal..

wel allemaal in dozen van Luk, maar valeo materiaal..
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
ik begin toch te twijfelen over wat ik wil doen:
auto: 201.000km op de klok. Niet eerder gereviseerd en rookt soms een klein beetje blauwe rook bij gas los. verbruik verder niets
momenteel: krukaskeerring lekt.
opties
- auto zelf maken en het bok inwendig met rust laten. Wel koppeling en distr. mee pakken
- blokje laten reviseren.
Wat zouden jullie doen en wat zouden de kosten zijn van een revisie?
auto: 201.000km op de klok. Niet eerder gereviseerd en rookt soms een klein beetje blauwe rook bij gas los. verbruik verder niets
momenteel: krukaskeerring lekt.
opties
- auto zelf maken en het bok inwendig met rust laten. Wel koppeling en distr. mee pakken
- blokje laten reviseren.
Wat zouden jullie doen en wat zouden de kosten zijn van een revisie?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik zou em lekker zelf even aanpakken en doorrije.
Zeker zoals jij em behandelt kan ie nog makkelijk naar de 250k en blokken met veel kilometers roeleren! (Ik bedacht me laatst dat al mijn auto's meer dan 2k hebben gelopen dat ik ze kocht
)
En zeker met goed onderhoud gaat een blok ook niet in 1x stuk, maar geleidelijk.
Er zijn altijd veel mensen die geilen op een gereviseerd blok, maar mijn ervaring is dat juist de oudere ingesleten blokken echt vele malen harder en soms ook nog es veel mooier lopen. Dus ik zou het pas doen als ie meer dan 1 liter op 1000km gaat verbruiken of dat ie andere serieuze gebreken gaat tonen.
Neem die 1600 uit die toyota van mij, die verbruikt nu zelfs meer dan 1 liter op 500km en is met netjes bijvullen gewoon niet stuk te krijgen. (De rest van de auto wel, maar das een ander verhaal
) Die heeft ook alweer 235k volgens de klok en aan de rest van de auto te zien issie niet door een oma bereden.
Zeker zoals jij em behandelt kan ie nog makkelijk naar de 250k en blokken met veel kilometers roeleren! (Ik bedacht me laatst dat al mijn auto's meer dan 2k hebben gelopen dat ik ze kocht

En zeker met goed onderhoud gaat een blok ook niet in 1x stuk, maar geleidelijk.
Er zijn altijd veel mensen die geilen op een gereviseerd blok, maar mijn ervaring is dat juist de oudere ingesleten blokken echt vele malen harder en soms ook nog es veel mooier lopen. Dus ik zou het pas doen als ie meer dan 1 liter op 1000km gaat verbruiken of dat ie andere serieuze gebreken gaat tonen.
Neem die 1600 uit die toyota van mij, die verbruikt nu zelfs meer dan 1 liter op 500km en is met netjes bijvullen gewoon niet stuk te krijgen. (De rest van de auto wel, maar das een ander verhaal

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
tja, blokje is verder prima in orde. Loopt erg netjes en heeft nog voldoende vermogen. Onderhoud zit idd ook wel snor bij mijn willi.
Anderzijds is een revisie nooit weg natuurlijk. Ben alleen bang dan 2 tot 3 duizend euro armer te zijn en een blok te hebben dat hetzelfde loopt......
Toch maar de zelf-service oplossing dan wellicht......
Anderzijds is een revisie nooit weg natuurlijk. Ben alleen bang dan 2 tot 3 duizend euro armer te zijn en een blok te hebben dat hetzelfde loopt......
Toch maar de zelf-service oplossing dan wellicht......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ik zou de motor zeker niet open halen als ie nu gewoon nog lekker loopt. dat roken bij gas los komt uit de kop. je klep seals sluiten de boel niet helemaal lekker af. zegt dus nix over de staat van je onderblok. Ik zou je blok lekker dicht laten, die klep seals kan je altijd nog eens vervangen mocht je ooit eens een lekke koppakking ofzo hebben.
R5GTT. Drive it like you stole it
ik zou m verkopen 

Immer wieder die verdammte Holländer
klopt, alleen zie m daarna maar weer s te verkopen 

Immer wieder die verdammte Holländer
Precies (seals); overigens: onderblok (icm de zuigerveren) kun je weer makkelijk checken (qua staat) door als de motor loopt, de oliebijvuldop er af te halen: als je je haar kunt foehnen (lees: er komt veel 'wind' uit je blok, dan kun je beter afscheid nemenpaz-maniac schreef:ik zou de motor zeker niet open halen als ie nu gewoon nog lekker loopt. dat roken bij gas los komt uit de kop. je klep seals sluiten de boel niet helemaal lekker af. zegt dus nix over de staat van je onderblok. Ik zou je blok lekker dicht laten, die klep seals kan je altijd nog eens vervangen mocht je ooit eens een lekke koppakking ofzo hebben.

Nah dat zijn van die grootmoeders truukjes, net als aan de pijlstok trekken en voelen of ie daar druk opbouwt.
Beter doe je gewoon een compressietest... en ik weet zeker, die van Tom zal daar goed doorheen komen.
Je kunt em ook eens een x in Goes op de bank knallen om te kijken wattie doet.
Beter doe je gewoon een compressietest... en ik weet zeker, die van Tom zal daar goed doorheen komen.
Je kunt em ook eens een x in Goes op de bank knallen om te kijken wattie doet.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
wat een vertrouwen Steven
een dyno hoeft voor mijn niet zo nodig. Leuk als je iets af wilt stellen maar ik wil gewoon een blok dat lekker rijd op de weg. En dat doet hij. Of het dan 135-140 of 150 mag wezen zal me niet zo boeien. Hij moet gewoon goed zijn.
Maar denk dat ik toch maar eens zelf ga sleutelen dan. Bedoeling is samen met Rob. aangezien ik over een paar weken voor een maand naar australie ga (hoppa, nog meer centen weg
) wil ik eigenlijk proberen het voor die tijd gefixt te hebben

een dyno hoeft voor mijn niet zo nodig. Leuk als je iets af wilt stellen maar ik wil gewoon een blok dat lekker rijd op de weg. En dat doet hij. Of het dan 135-140 of 150 mag wezen zal me niet zo boeien. Hij moet gewoon goed zijn.
Maar denk dat ik toch maar eens zelf ga sleutelen dan. Bedoeling is samen met Rob. aangezien ik over een paar weken voor een maand naar australie ga (hoppa, nog meer centen weg
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Die powertest bedoelde ik meer om te kijken offie nog een beetje z'n vermogen weet te leveren. Er zijn meerdere Willies op die bank geweest, dus je hebt een aardige indicatie van wat ie zou moeten doen.
Alweer met Rob? En jij je maar afvragen waarom je zo vaak aan je kruis zit te scheuren... Je moet gewoon wat minder omgaan met die kwiebus.
Alweer met Rob? En jij je maar afvragen waarom je zo vaak aan je kruis zit te scheuren... Je moet gewoon wat minder omgaan met die kwiebus.
Uiteraard is een compressie test beter ! Maar: dat is niet altijd even mogelijk, dan werken deze (2) truukjes, al om een beeld te krijgen van het interieur van de motorSteven schreef:Nah dat zijn van die grootmoeders truukjes, net als aan de pijlstok trekken en voelen of ie daar druk opbouwt.
Beter doe je gewoon een compressietest... en ik weet zeker, die van Tom zal daar goed doorheen komen.
....

koppeling, keerringen, eventueel lagers, klepseals, kleppen even opnieuw inschuren, paar tiende van de kop af, en een hoon door de cilinders en nieuwe zuigerveren d'r in. Heb je met relatief weinig moeite weer een erg fris blokje!
rev it like a rental