[Tom] Clio Williams

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Automaterialenboer....
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Centreerpin heeft haas, of frits, nog liggen..mag je vast wel lenen..zit niet bij alle sets in ieder geval!

Je pakt t wel goed aan, als t blok er toch naast ligt (Y)(Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

effe in dialogys zitten kijken. complete koppelingsset lijkt een pin bij te zitten volgens mij.

en zouden ze bij renault die keeringstempel makkelijk uitlenen. Het altijd een hekel aan zooi lenen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

kering kun je er zo zachtjes met een hamer of een rubber hamer in tikken
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, of voorzichtig met de oude keerring erin tikken.

Ik heb de koppeling van de GT op het oog gecentreerd, even met je vingers voelen of de plaat overal even ver van de rand afligt als je hem net zo vast hebt gedraaid dat ie iets klemt, het is me nog nooit gebeurd dat ik de bak er niet in 1x op kreeg, dus dat gaat vrij goed (Y).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ah, ok. Heeft iemand toevallig een foto van zo'n stempel? geen idee hoe zo'n ding eruit ziet?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Ja, of voorzichtig met de oude keerring erin tikken.

Ik heb de koppeling van de GT op het oog gecentreerd, even met je vingers voelen of de plaat overal even ver van de rand afligt als je hem net zo vast hebt gedraaid dat ie iets klemt, het is me nog nooit gebeurd dat ik de bak er niet in 1x op kreeg, dus dat gaat vrij goed (Y).
Zo doe ik dat ook altijd, gaat perfect.

Kep zelfs afgelopen weekend nog gedaan bij een Honda CRX-blok, daar is de priceas van de bak nog gelagerd in het vliegwiel ook (dus zou dan veel belangrijker zijn om goed te centreren).
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Oude keering eruit halen is een makkie met een heel klein boortje een gaatje erin boren parkertje erin draaien en met een grote schroevendraaier of iets dergelijks als een hefboom die keering eruit wippen.

Zal morgen wel even op me werk een foto maken van een originele Renault stempel
VLK Groep
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ok (Y)

maar als ik de plaatjes van dialogys mag geloven krijg je zo'n ding erbij. Of lul ik nou
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:ah, ok. Heeft iemand toevallig een foto van zo'n stempel? geen idee hoe zo'n ding eruit ziet?
Ding heb ik hier liggen, mocht je hem straks nodig hebben hoor ik het wel. Anders bij de dealer even vragen, heb ik hem ook vandaan.. Gekregen :D Bij de goeie koppelingen horen ze trouwens gewoon bij te zitten.

ding is een kunststof pin/buis met de dikte van de as van je bak.als je deze op je krukas zet/schuift krijg je de koppeling en het diafragma uitgelijnd. zodat je bak daarna in je krukas valt als je hem er over heen schuift.

Succes.
8)
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Tom schreef:ok (Y)

maar als ik de plaatjes van dialogys mag geloven krijg je zo'n ding erbij. Of lul ik nou
Zo'n centreerpen, die krijg je er idd bij maar die krijg je ook als je een set bij Brezan besteld zelfde merk alleen ''iets'' goedkoper :wink:
VLK Groep
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat voor merk koppeling stopt reno er eigenlijk in? Is idd wel slim denk ik om die zooi bij de automaterialenboer te halen. Krijg ik nog wat korting ook. Krukaskeering wel effe bij reno halen denk ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Valeo.
VLK Groep
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Valeo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb bij de brezan nog nooit een centreerpin gehad bij een koppeling en dat zijn er toch al een stuk of 5 gehad. Bovendien altijd gewoon een valeo kopp gekregen, gewoon ff vragen, geen probleem.

keerring kun je er ook makkelijker uithalen, gewoon klein schroevendraaiertje langs de krukas pielen, onder t rubbertje door en dan rondom de krukas stukje bij beetje naar je toe halen. Erin zetten met een rubber hamertje.... ik zou t niet doen.... 2 keer zo gedaan en 2x opnieuw mogen beginnen. Wees slim en haal ff zo'n stempel. Die dingen lenen ze wel uit hoor denk ik. Bij mij moesten ze een uur zoeken, maar goed.. :P
Robert-Jan
Berichten: 5384
Lid geworden op: wo 29 jan 2003 21:23
Locatie: Noordwijk

Heb jij alleen een koppelingsplaat gehaald of een complete set?

Ik bestelde een set en daar zat een centreerpen bij.
VLK Groep
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

alles in sets uiteraard.... plaat, drukgroep en lager... :)

wel allemaal in dozen van Luk, maar valeo materiaal..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik begin toch te twijfelen over wat ik wil doen:

auto: 201.000km op de klok. Niet eerder gereviseerd en rookt soms een klein beetje blauwe rook bij gas los. verbruik verder niets

momenteel: krukaskeerring lekt.

opties
- auto zelf maken en het bok inwendig met rust laten. Wel koppeling en distr. mee pakken
- blokje laten reviseren.

Wat zouden jullie doen en wat zouden de kosten zijn van een revisie?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou em lekker zelf even aanpakken en doorrije.

Zeker zoals jij em behandelt kan ie nog makkelijk naar de 250k en blokken met veel kilometers roeleren! (Ik bedacht me laatst dat al mijn auto's meer dan 2k hebben gelopen dat ik ze kocht :lol: )
En zeker met goed onderhoud gaat een blok ook niet in 1x stuk, maar geleidelijk.
Er zijn altijd veel mensen die geilen op een gereviseerd blok, maar mijn ervaring is dat juist de oudere ingesleten blokken echt vele malen harder en soms ook nog es veel mooier lopen. Dus ik zou het pas doen als ie meer dan 1 liter op 1000km gaat verbruiken of dat ie andere serieuze gebreken gaat tonen.

Neem die 1600 uit die toyota van mij, die verbruikt nu zelfs meer dan 1 liter op 500km en is met netjes bijvullen gewoon niet stuk te krijgen. (De rest van de auto wel, maar das een ander verhaal ;) ) Die heeft ook alweer 235k volgens de klok en aan de rest van de auto te zien issie niet door een oma bereden.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

blok eruit, koppeling en DB riem vervangen. nieuw keerinkje er in en verder nix an doen
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tja, blokje is verder prima in orde. Loopt erg netjes en heeft nog voldoende vermogen. Onderhoud zit idd ook wel snor bij mijn willi.

Anderzijds is een revisie nooit weg natuurlijk. Ben alleen bang dan 2 tot 3 duizend euro armer te zijn en een blok te hebben dat hetzelfde loopt......

Toch maar de zelf-service oplossing dan wellicht......
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik zou de motor zeker niet open halen als ie nu gewoon nog lekker loopt. dat roken bij gas los komt uit de kop. je klep seals sluiten de boel niet helemaal lekker af. zegt dus nix over de staat van je onderblok. Ik zou je blok lekker dicht laten, die klep seals kan je altijd nog eens vervangen mocht je ooit eens een lekke koppakking ofzo hebben.
R5GTT. Drive it like you stole it
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

ik zou m verkopen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

alles is te koop Ray :smoke:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

klopt, alleen zie m daarna maar weer s te verkopen ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

schijt reno's ook altijd :lol: . Tja, een auto moet je niet kopen als zijnde goede investering.........................iig geen oude franse :wink: Maar wie weet, de tijd.........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Lionheart
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 23 jan 2006 21:52
Locatie: Doesburg
Contacteer:

paz-maniac schreef:ik zou de motor zeker niet open halen als ie nu gewoon nog lekker loopt. dat roken bij gas los komt uit de kop. je klep seals sluiten de boel niet helemaal lekker af. zegt dus nix over de staat van je onderblok. Ik zou je blok lekker dicht laten, die klep seals kan je altijd nog eens vervangen mocht je ooit eens een lekke koppakking ofzo hebben.
Precies (seals); overigens: onderblok (icm de zuigerveren) kun je weer makkelijk checken (qua staat) door als de motor loopt, de oliebijvuldop er af te halen: als je je haar kunt foehnen (lees: er komt veel 'wind' uit je blok, dan kun je beter afscheid nemen ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nah dat zijn van die grootmoeders truukjes, net als aan de pijlstok trekken en voelen of ie daar druk opbouwt.
Beter doe je gewoon een compressietest... en ik weet zeker, die van Tom zal daar goed doorheen komen.

Je kunt em ook eens een x in Goes op de bank knallen om te kijken wattie doet.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wat een vertrouwen Steven :)

een dyno hoeft voor mijn niet zo nodig. Leuk als je iets af wilt stellen maar ik wil gewoon een blok dat lekker rijd op de weg. En dat doet hij. Of het dan 135-140 of 150 mag wezen zal me niet zo boeien. Hij moet gewoon goed zijn.

Maar denk dat ik toch maar eens zelf ga sleutelen dan. Bedoeling is samen met Rob. aangezien ik over een paar weken voor een maand naar australie ga (hoppa, nog meer centen weg :wink: ) wil ik eigenlijk proberen het voor die tijd gefixt te hebben
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die powertest bedoelde ik meer om te kijken offie nog een beetje z'n vermogen weet te leveren. Er zijn meerdere Willies op die bank geweest, dus je hebt een aardige indicatie van wat ie zou moeten doen.

Alweer met Rob? En jij je maar afvragen waarom je zo vaak aan je kruis zit te scheuren... Je moet gewoon wat minder omgaan met die kwiebus.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Rob kan best handig zijn hoor (Y) . Ik gebruik de werkplaats op het werk dus een brug is ook paraat. altijd handig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Lionheart
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 23 jan 2006 21:52
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Steven schreef:Nah dat zijn van die grootmoeders truukjes, net als aan de pijlstok trekken en voelen of ie daar druk opbouwt.
Beter doe je gewoon een compressietest... en ik weet zeker, die van Tom zal daar goed doorheen komen.
....
Uiteraard is een compressie test beter ! Maar: dat is niet altijd even mogelijk, dan werken deze (2) truukjes, al om een beeld te krijgen van het interieur van de motor ;)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

koppeling, keerringen, eventueel lagers, klepseals, kleppen even opnieuw inschuren, paar tiende van de kop af, en een hoon door de cilinders en nieuwe zuigerveren d'r in. Heb je met relatief weinig moeite weer een erg fris blokje!
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

dat klinkt toch als wat meer werk. Dan moet ik het blokje weg brengen denk ik als ik die wil laten doen.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

weet iemand nog de naam (of topic) van die jongen met die megane (wel een nette auto) die zijn blok een tijd terug heeft laten reviseren bij MCC sport in Veghel
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie