Hoe zuinig rijdt je wagen?
-
over 1.5jr genomen rijd ik gemiddeld 1:12.7 

-
Dat kun je toch direct op de boord computer zien!!!Juno schreef:Ik vindt hem dus ook niet zuinig en ik heb 7000km op de teller, met standaard banden en velgen. Ik had laatst dus 38,89 liter getankt en daar heb ik 530km mee gereden, als ik het dan goed uitreken heb ik dan een verbruik van 1:13 ongeveer, toch?
Je weet wel, met dat rare dopje op je ruitewisser hendel flipperen

One clio to rule them all
-
Ja maar dat gemiddelde verbruik kun je resetten, dat doe ik altijd als ik getankt heb.
-
weet je dat niet?
Je kunt met dat "dopje" op het uiteinde van je ruitenwisser hendel flipperen tot je op iets uit komt wat met benzine of snelheid te maken heeft, dus: gem. snelheid, gem verbruik, tot aan tankst., vanaf tankst. enz en dan druk je op je reset knop die in je klokken winkel zit, en dan reset hij al waarden behalve de dag teller!
Je kunt met dat "dopje" op het uiteinde van je ruitenwisser hendel flipperen tot je op iets uit komt wat met benzine of snelheid te maken heeft, dus: gem. snelheid, gem verbruik, tot aan tankst., vanaf tankst. enz en dan druk je op je reset knop die in je klokken winkel zit, en dan reset hij al waarden behalve de dag teller!
-
stomme vraag, maar weet je nog meer niet, kan ik je dat ook uitleggen
En het houd je posts een beetje omhoog 

Ik rij meestal rond de 460 km op een tank in m'n clio 16v. Als ik dan tank is dat meestal rond de 45 liter, rij wel nog een stuk met lampje aan.
(Edit) Toen ik naar Frankrijk reed vorige zomer en alleen snelweg reed, heb ik wel 660 km gehaald op 1 tank.
(Edit) Toen ik naar Frankrijk reed vorige zomer en alleen snelweg reed, heb ik wel 660 km gehaald op 1 tank.
Laatst gewijzigd door -Matthy- op zo 4 apr 2004 4:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio 16V=Alive again!
Hoeveel liter past er eigenlijk in een tank van een RSi?? Mijn tank metertje ligt bij een 320 kilometer al op zijn reet. Het meest wat ik er tot nu toe mee gereden heb is 380 kilometer...(toen brandde er nog geen lampjes)
Rij gem. 1:11
Alleen nog maar VW!
-
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Contacteer:
m'n coupe is niet de snelste,maar wel zuinig
650 km op 50L reken maar uit
650 km op 50L reken maar uit

Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Zou het aan nieuwe bougies kunnen liggen?
Plotseling rijd ik niet 1 op 9.5 maar 1 op 11.8 met de lpg...
Plotseling rijd ik niet 1 op 9.5 maar 1 op 11.8 met de lpg...

-
- Contacteer:
Hehe. Ik moest ook het boeje erbji pakken om te kijken wat hij deed (dat knopje), maar toen had ik hem pas 2 uur.Juno schreef:Ah, okeej, neej wist ik niet, maar nu wel, THANX!

Pffff. Netjes zeg. Ik heb volgens mijn boordcomputer over de afgelopen 3500 km 10,2 liter benzine gebruikt per 100 km. Das 1 op 9,8!!!Dimitri2.0 schreef:over 1.5jr genomen rijd ik gemiddeld 1:12.7

Heb trouwens toevallig getest dat ik (van Leiden anar Gouda heen en weer) 6,5 liter per 100 km kan rijden. Das dus 1 op 15! Maar goed, toen heb ik ook zo zuinig mogleijk gereden.
Eric
liter of 50.... dat zou betekenen bij 320 km grof gezegd 1:7R(ay)Si schreef:Hoeveel liter past er eigenlijk in een tank van een RSi?? Mijn tank metertje ligt bij een 320 kilometer al op zijn reet. Het meest wat ik er tot nu toe mee gereden heb is 380 kilometer...(toen brandde er nog geen lampjes)

Immer wieder die verdammte Holländer
ik rij gem, 1 op 15(rustig rijden)
als ik ga blazen is dat algauw 1 op 8/9
als ik ga blazen is dat algauw 1 op 8/9

-
In de stad met een boel stoplichten 1op8
Op de snelweg 1op10/1op11.
Dat is dus met mijn opgepepte renuault 1400 in een Volvo340.
Op de snelweg 1op10/1op11.
Dat is dus met mijn opgepepte renuault 1400 in een Volvo340.

43 hele liters incl reserveR(ay)Si schreef:Hoeveel liter past er eigenlijk in een tank van een RSi?? Mijn tank metertje ligt bij een 320 kilometer al op zijn reet. Het meest wat ik er tot nu toe mee gereden heb is 380 kilometer...(toen brandde er nog geen lampjes)

-
- Contacteer:
als ik vol door rij op het industrieterein haal ik met mijn 5 alpine net 40 km op een tank
(dan ben je zelf ook op)

-
- Contacteer:
Past er dan zo weinig in een tank of rijd je dan echt 1 op 1 

-
- Contacteer:
ik geloof dat er 36 liter in gaat,,,,dit is wel constant volle porre
op lange afstanden ongeveer 200 km maar ik ben nog aan het programeren
-
En andersom .. een maat van mij (helaas geen internet) met een clio 1.8 uit 91-93, hij rijdt 1 op 5 .. hij zegt dat dit zo is nadat er een bepaalde chip was vervangen bij een reparatie .. zou dit echt daaraan liggen? 1 op 5 is wel erg extreem lijkt mij. hij zegt ook benzine te ruiken ...Bart V schreef:Ben ik ook wel benieuwd naardennis16v schreef:toevallig nog mensen die na het inbouwen van een chip door mij of menno een gunstiger verbruik hebben gekregen?
iemand enig idee?
-
- Über-Spammer
1:5 voor een clio is echt niet goed of zo...
1 op 5 is inderdaad wel heel erg schadelijk. Er moet gewoon iets mis mee zijn. Ik zou alles eens een keer heel goed nakijken, misschien lekt er ergens wat brandstof op de injectorrail ofzo..michieldordt schreef:een maat van mij (helaas geen internet) met een clio 1.8 uit 91-93, hij rijdt 1 op 5 .. hij zegt dat dit zo is nadat er een bepaalde chip was vervangen bij een reparatie .. zou dit echt daaraan liggen? 1 op 5 is wel erg extreem lijkt mij. hij zegt ook benzine te ruiken ...
iemand enig idee?
Of de lamdba sonde is kapot.robclio16V schreef:1 op 5 is inderdaad wel heel erg schadelijk. Er moet gewoon iets mis mee zijn. Ik zou alles eens een keer heel goed nakijken, misschien lekt er ergens wat brandstof op de injectorrail ofzo..michieldordt schreef:een maat van mij (helaas geen internet) met een clio 1.8 uit 91-93, hij rijdt 1 op 5 .. hij zegt dat dit zo is nadat er een bepaalde chip was vervangen bij een reparatie .. zou dit echt daaraan liggen? 1 op 5 is wel erg extreem lijkt mij. hij zegt ook benzine te ruiken ...
iemand enig idee?
vorige week naar frankrijk geweest, toen heb ik 512km gereden met *36liter (*want toen heb ik getankt en hij was vol bij de 36liters) dat is toch heel zuinig voor een 1.8 16v??
als je dat uitrekent kom je op 1 op 14,22
toch gemiddeld 130km/u gereden (tolweg)

ik stond er zelf ook van te kijken.
gr, Arnoud
als je dat uitrekent kom je op 1 op 14,22
toch gemiddeld 130km/u gereden (tolweg)

ik stond er zelf ook van te kijken.
gr, Arnoud
1:13 lpg WHOEhahaha
-
- Contacteer:
Dagelijks vervoer (niet snelweg) 300 km op
een tank dan moet ik blij zijn, als ik veel
doorrijd dan zelfs 250 km
Op de snelweg mag ik blij zijn als ik de
400 km haal maar dan moet ik geen gekke dingen
gaan uithalen.
Hoe kan het dan dat andere 16v clio's wel een
lager verbruik kunnen scoren afgezien van het
rechter voetje ??? Berekend op plus/minus 40l
Ps. C.o. e.d is goed, geen lekkage blablabla
Grtzz Tony

een tank dan moet ik blij zijn, als ik veel
doorrijd dan zelfs 250 km

Op de snelweg mag ik blij zijn als ik de
400 km haal maar dan moet ik geen gekke dingen
gaan uithalen.
Hoe kan het dan dat andere 16v clio's wel een
lager verbruik kunnen scoren afgezien van het
rechter voetje ??? Berekend op plus/minus 40l
Ps. C.o. e.d is goed, geen lekkage blablabla
Grtzz Tony

Misschien heeft toch met je rijstijl te maken? Een vriend van me krijgt zijn Civic 1.5 niet eens boven de 1 op 10!
En hij zegt zelf niet hard te rijden... Wat sowieso al veel scheelt is als je niet hard hoeft te rijden, ook niet onnodig hoge toeren te draaien. Ook afremmen op de motor scheelt nogal wat verbruik.
Probeer ook eens een ander tankstation!
Bleek bij mij nogal wat verschil op te leveren, namelijk.

Probeer ook eens een ander tankstation!

Dat van de verschillende merken brandstof is de grootste onzin die er bestaat. Het kan in gecontroleerde meetomstandigheden 1 of 2% schelen maar niet meer. (Laatst nog met een chemie mannetje van een groot petrochemisch bedrijf van gedachten gewisseld. De beste man bevestigde dat zulke verschillen niet optreden aan de hand van brandstof.)
Wat het verbruik betreft hier een paar tips;
Trek snel op maar schakel vroeg naar een hogere versnelling. Vraag veel koppel; geef dus flink gas. Met een grotere gasklep opening draait een motor efficiënter. Accelereer dus zo snel mogelijk naar een snelheid die je daarna relatief lang kunt rijden in de hoogste versnelling met zo weinig mogelijk gasklepopening. Waarom weinig gasklepopening? Hoe minder gasklepopening hoe minder lucht de motor effectief verpompt en hoe minder brandstof er ingespoten hoeft te worden.
Mensen die langzaam accelereren om brandstof te besparen naaien zichzelf omdat in deellast acceleratie het verbruik continu erg hoog is. Hoe korter je de tijd houd waarin de motor rijk moet draaien om extra koppel te leveren hoe beter. Bmw heeft er ooit nog een studie naar gedaan. Het devies luidde; Volgas naar kruissnelheid. (Vervelend
)
De meeste auto's geven het laagste verbruik tussen 65 en 80km/h constant in de hoogste versnelling. Hier is de luchtweerstand nog bijna niet van invloed. Probeer dus je binnendoor kilometers altijd met dit soort snelheden af te leggen als je geinteresseerd bent in een laag verbruik.
Boven 100km/h loopt het verbruik dermate snel op dat hard rijden een dure hobby wordt. 20% sneller rijden wordt dan gestraft met een meerverbruik wat 30% of meer kan bedragen. Let op dat de luchtweerstand stijgt met een factor 3 ! 1% meer snelheid vereist dan 3% meer vermogen. Vandaar de enorme verbruiksstijging bij hard rijden.
Nog een punt is zo ver mogelijk vooruit kijken. Anticiperen dus. Hoe langer je gas los kunt uitrollen voor een afslag of stoplicht hoe langer er geen brandstof ingespoten wordt. 0 verbruik dus. Maak er gebruik van.
Overigens; hoe harder je door de bocht kunt des te minder brandstof ben je kwijt aan weer op gang komen. Dus je ziet dat snel bochtenwerk (binnen grenzen) loont!
Let wel dat uitlijning, bandenspanning en andere uitsteeksels op je auto ook onnodige rol en luchtweerstand veroorzaken. Ook slepende remmen en ander achterstallig onderhoud zorgen voor meer verbruik. Vooral je remsysteem moet in optima forma zijn. Dan kun je zo laat mogelijk remmen en zo veel mogelijk snelheid meenemen. Dus achterstallig onderhoud is uit je eigen portemonnaie stelen.
Dit getypt te hebben lijkt het mij een leuk idee een keer een verbruikswedstrijd te organiseren. Enneh, ik draag geen verantwoording voor mensen die een ongelukje begaan met in de praktijk brengen van bovenstaande tips...
Wat het verbruik betreft hier een paar tips;
Trek snel op maar schakel vroeg naar een hogere versnelling. Vraag veel koppel; geef dus flink gas. Met een grotere gasklep opening draait een motor efficiënter. Accelereer dus zo snel mogelijk naar een snelheid die je daarna relatief lang kunt rijden in de hoogste versnelling met zo weinig mogelijk gasklepopening. Waarom weinig gasklepopening? Hoe minder gasklepopening hoe minder lucht de motor effectief verpompt en hoe minder brandstof er ingespoten hoeft te worden.
Mensen die langzaam accelereren om brandstof te besparen naaien zichzelf omdat in deellast acceleratie het verbruik continu erg hoog is. Hoe korter je de tijd houd waarin de motor rijk moet draaien om extra koppel te leveren hoe beter. Bmw heeft er ooit nog een studie naar gedaan. Het devies luidde; Volgas naar kruissnelheid. (Vervelend

De meeste auto's geven het laagste verbruik tussen 65 en 80km/h constant in de hoogste versnelling. Hier is de luchtweerstand nog bijna niet van invloed. Probeer dus je binnendoor kilometers altijd met dit soort snelheden af te leggen als je geinteresseerd bent in een laag verbruik.
Boven 100km/h loopt het verbruik dermate snel op dat hard rijden een dure hobby wordt. 20% sneller rijden wordt dan gestraft met een meerverbruik wat 30% of meer kan bedragen. Let op dat de luchtweerstand stijgt met een factor 3 ! 1% meer snelheid vereist dan 3% meer vermogen. Vandaar de enorme verbruiksstijging bij hard rijden.
Nog een punt is zo ver mogelijk vooruit kijken. Anticiperen dus. Hoe langer je gas los kunt uitrollen voor een afslag of stoplicht hoe langer er geen brandstof ingespoten wordt. 0 verbruik dus. Maak er gebruik van.
Overigens; hoe harder je door de bocht kunt des te minder brandstof ben je kwijt aan weer op gang komen. Dus je ziet dat snel bochtenwerk (binnen grenzen) loont!
Let wel dat uitlijning, bandenspanning en andere uitsteeksels op je auto ook onnodige rol en luchtweerstand veroorzaken. Ook slepende remmen en ander achterstallig onderhoud zorgen voor meer verbruik. Vooral je remsysteem moet in optima forma zijn. Dan kun je zo laat mogelijk remmen en zo veel mogelijk snelheid meenemen. Dus achterstallig onderhoud is uit je eigen portemonnaie stelen.
Dit getypt te hebben lijkt het mij een leuk idee een keer een verbruikswedstrijd te organiseren. Enneh, ik draag geen verantwoording voor mensen die een ongelukje begaan met in de praktijk brengen van bovenstaande tips...

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
tis iig weer wat anders dan sprintjes trekken 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Contacteer:
Dus in zeker opzicht loont sprintjes trekken ook nog eens 
Iig heb ik met goede bandenspanning bijna 10% minder verbruik dan met wat minder druk in de banden.

Iig heb ik met goede bandenspanning bijna 10% minder verbruik dan met wat minder druk in de banden.