[R5GTT] Project SuperCinq op MAK L34's!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Hmm... Toch wel, dus. (Y)

Krijg ik nu ook een menuutje van Abel? Dan schenk ik jou die wel, Steven. ;)
Merijn
Über-Spammer

Ik zou toch zweren dat de oliedrukmeter gecombineerd was met het oliepeil. Net als bij de 19 16V...

Maar ik twijfel weer! :S
Steven
Car: M536

Nee Bana-abel, jij zegt in je eerste zin dat je koelwatertemp meter de oliepeil functie heeft, maar dat klopt niet he ;)
kan zijn dat je iets teveel :beer: hebt gehad he...

En Merijn: prima idee :wink:
Abel
Über-Spammer

?? niet?? ik meende van wel namelijk.. dat was ook zo in mijn megane Coupe..

Wie o wie weet het ook zogenaamd zeker?? :lol:
Steven
Car: M536

Aaarrgghh.. nou ikke? Ik kijk dagelijks zo na hoe de olie erbij staat (ik heb die peilmeter voor mezelf geijkt na veel peilstokken).

Jullie hebben allebei duidelijk voor lange tijd geen GTT gereje :p
Mrtn
Car: R5GTT

klopt, eerst oliepeilniveau (in L), daarna druk :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

willen jullie nu zeggen dat jullie geeneens een GTT-dash uit je kop kent? :lol:

zoals mrtn en merijn zeggen: Oliepeil en oliedruk samen. Oliedruk als ie loopt, oliepeil bij contact alleen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
laguna2
Contacteer:

Ter verduidelijking: Als de oliedrukmeter de functie van opliepeil meter heeft wordt er wit verlicht een aparte schaal bij weergegeven. Dit gebeurt als je je contact aanhebt maar de motor nog niet loopt. Op het moment dat je motor loopt geeft de meter alleen de oliedruk aan.
Dennis VK

Zooooh, flinke discussie hier :D
laguna2 schreef:Ter verduidelijking: Als de oliedrukmeter de functie van opliepeil meter heeft wordt er wit verlicht een aparte schaal bij weergegeven. Dit gebeurt als je je contact aanhebt maar de motor nog niet loopt. Op het moment dat je motor loopt geeft de meter alleen de oliedruk aan.
Dus als het idd de oliedruk zou moeten zijn, dan is dit (wijzer halverwege tijdens rijden) ineens vanwege het feit dat ik er nieuwe olie ingedaan heb? Of zou er ergens een lekje kunnen zijn?

Ik ga het toch nog eens checken, ik meen echt dat ik alleen het oliepeil op deze wijzer aflees.
Dennis VK

Merijn schreef:Big Mac menuutje? :D
komt goed (Y)
Merijn
Über-Spammer

9 juli in Veldhoven? (Y)
Dennis VK

Merijn schreef:9 juli in Veldhoven? (Y)
wat is daar dan? Ik weet ook nog niet of ik dan in Best ben om langs te komen. Maar we regelen nog wel eens iets :D
Merijn
Über-Spammer

Check dit topic eens:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 38#1443738

Wordt gezellig! (Y) :D
Dennis VK

Het aansluiten van de turbo op mijn koeling is overigens geen succes geweest. Het plan was dit:

[img]http://home.planet.nl/~wess0151/koelingturbo.jpg[/img]

En ik ging gisteren naar de Ordina-Open in Rosmalen. Sta ik daar in de rij bij het stoplicht, temperatuur gigantisch heet, wijzer tot bovenaan...Mensen naast me beginnen te toeteren en te wijzen dat er rook uit mijn kap komt...ALSOF ik dat niet zie :@

Ik heb het nog gered tot de parkeerplaats daar, doe ik de kap open, blaast het koelwater zo recht onder de dop van het expansievat uit. Gelukkig werkt die dop dus ook nog (Y) . Liever dit dan een slang die scheurt.

Ik heb nu besloten om de turbo maar weer te ontkoppelen van het koelsysteem want op deze manier word ie veel te heet bij iedere file.... (N) (N)
Mrtn

Dennis, spoel je radiateur en blok eens door met water, net zo lang tot er weer redelijk schoon water uit terug komt. Of haal iets van een reiniger, zodat je blok weer wat schoner wordt van binnen.

Controleer ook eens of je radiateur nog wel voldoende koelcapaciteit heeft, dus laat de motor lopen en voel of er 'koele' plekken zijn met je hand.
Check ook of je fan nog wel aanslaat.

Monteer anders ook een externe oliekoeler, dan stroomt de olie niet meer door de radiateur waardoor de koelvloeistof niet extra wordt opgewarmd.

Verder nog even over je tellerpaneel.

Op contact geeft het rechtermetertje (links naast de toerenteller) EERST oliepeil aan in Liters, deze geeft dus aan hoeveel liter olie er zich in je carterpan bevindt. Start je de motor dan wordt het wijzertje een oliedrukmeter, nu geeft ie de druk aan van de olie in het blok.

Links naast dit wijzertje zit je koelvloeistoftemperatuurmeter (dus rechts naast de km teller). Haal deze dus niet steeds door elkaar !!
Laatst gewijzigd door Mrtn op ma 21 jun 2004 8:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

:( wat is nu de planning?
Dennis VK

Mrtn schreef:Verder nog even over je tellerpaneel.

Op contact geeft het rechtermetertje (links naast de toerenteller) EERST oliepeil aan in Liters, deze geeft dus aan hoeveel liter olie er zich in je carterpan bevindt. Start je de motor dan wordt het wijzertje een oliedrukmeter, nu geeft ie de druk aan van de olie in het blok.

Links naast dit wijzertje zit je koelvloeistoftemperatuurmeter (dus rechts naast de km teller). Haal deze dus niet steeds door elkaar !!
Idd de koelvloeistoftemperatuur weet ik wel, dit haal ik ook niet door elkaar.

Ik werd alleen in verwarring gebracht door het verhaal dat in het onderhoudsboekje staat. (mijn pa stuurt deze nu op de post naar delft, zodat ik jullie kan vertellen wat daar nu precies staat, dan begrijp je mijn verwarring).

Dus als het de oliedruk zou moeten zijn, wat moet deze dan aangeven tijdens het rijden?

Bij mij geeft ie namelijk met de nieuwe olie: 5 aan. Voorheen met de oude olie gaf ie niks aan, en lag de wijzer onderin. Is dit dan goed of niet? Wat geeft ie bij jullie?
Merijn
Über-Spammer

Bij koude motor is het wel goed mogelijk dat je oliedruk bij 5 staat. Da's alleen maar goed!

Als 'ie goed warm is staat 'ie bij stationair op 0, volgens mij.

Klinkt allemaal normaal dus!
Mrtn

Bij mij (volvomotor) geeft ie op contact ongeveer 5, 5.5L aan, met lopende motor, stationair koud iets van 3 bar, warm stationair iets van 1 bar en warm op de snelweg met 120/140 ongeveer 4 bar. bij 200+ geeft ie bijna 5bar :)

ben benieuwd hoe het in het boek staat dan :)
Mrtn = Maarten
Roy
Moderator

Mijne geeft rijdend ongeveer 5 aan. Stationair 2 bar.
5 GT Turbo '88 GT5
Dennis VK

Maik (WOOFER) schreef::( wat is nu de planning?

De turbo maar weer even loshalen van het koelcircuit.

Aangezien ik nauwelijks koelwater meer over had na het ritje Rosmalen Best, hebben we hem nu idd schoongespoeld en naar mijn idee zit er geen viezigheid meer in.

En Martin, bedankt voor de tips! Als antwood: De koelvin werkt prima, niks mis mee. En vergeet niet dat ik een phase 1 carros heb, een onderblok phase 2 C1J-G788, en een phase 2 watergekoelde turbo heb. Zit er eigenlijk in een VOlledig standaard uitgevoerde Phase 2 een externe oliekoeler dan?

En al zou ik die er bij zetten, wat voor een raad je dan aan?

Nogmaals bedankt,
Dennis
Merijn
Über-Spammer

Ik geloof dat je oliekoelertje van Mocal moet hebben, maar daarvoor moet je bij de kenners zijn. Een ph2 heeft standaard ook geen externe oliekoeler.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Dennis VK schreef:En Martin,

[Mrtn = Maarten] :wink:

GR.Frits
Dennis VK

Denken jullie dan dat ie het nu doet omdat ik er nieuwe olie ingedaan heb? Dat is toch vreemd? Of zou die oude olie zo gaar zijn geweest, dat ie geen druk meer kon meten??
Mrtn

Bij de GTT's zit de oliekoeler verwerkt in de radiateur, aan de bestuurderszijde. Het koelwater dient de olie ook te koelen (een op te warme bij 1 start), mocht de motor al sneller worden doordat de koeling niet optimaal is, dan heeft ie het nog moeilijker. Het gaat dan van kwaad naar erger, want koelvloeistof wordt warmer, olie wordt warmer etcetc

Meerdere hebben een oliekoeler van Mocal, ik zelf heb er 1 van een Hyundai Sonata V6, die ik op de sloop tegen kwam. Ik moet zeggen dat het veel doet met de algehele temperatuur, zowel van de olie als van het koelwater :)
Mrtn = Maarten
Mrtn

Frits schreef:
Dennis VK schreef:En Martin,

[Mrtn = Maarten] :wink:

GR.Frits

:lol: :p
Mrtn = Maarten
Dennis VK

Maarten :wink: wat is je olietemperatuur dan als je rijdt? mijn sensor in het blok (inmiddels naast het oliefilter) geeft een lage 80 graden aan.
Mrtn

mn olie is zo'n beetje 95graden, hiervoor altijd 110/120 graden.

koelwater altijd met rijdende fan (120km/h :( ) dus zo'n beetje 95graden. ging ik 80 rijden zakte de temp naar 90graden en bleef de fan uit. Nu is het water ongeveer 85gr en bij speeding 92/93 ofzo...
Mrtn = Maarten
Mrtn

Dennis VK schreef:Maarten :wink: wat is je olietemperatuur dan als je rijdt? mijn sensor in het blok (inmiddels naast het oliefilter) geeft een lage 80 graden aan.
das niet hoog zeg
Mrtn = Maarten
Merijn
Über-Spammer

Zeker niet gezien het feit dat je motor wel gaat koken! :S

Lijkt me geen goede waarde die die sensor geeft. De olie van een GT loopt al snel over de 100 graden heen.
Dennis VK

bizarre shit dan maar weer (N)

lekker zo'n vijfje...
Mrtn

lijkt mij ook dat de waarde van je olie niet klopt. dit controleer je ook niet zo makkelijk helaas. Optie is een andere sensor kopen (wel de juiste die bij de meter hoort) en deze monteren.

Begin anders met de sensor eruit halen samen met je metertje en deze sensor gaan koken (vanuit koud water tot kookpunt), dus de sensor samen met een andere thermometer, bv vleesthermometer in het water leggen. Kijken of je metertje en de vleesthermometer ongeveer gelijk oplopen
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Met kokend water kan je in ieder geval zien of 100 graden wel als 100 graden wordt weergegeven...
Dennis VK

Ik kwam de volgende olie coolers tegen op een belgische link.

Blijkt uiteraard verschil te zitten in grootte, welke zou je dan moeten hebben voor je 5je en waar kan je deze plaatsen?
Tijn
Contacteer:

13 - 16 rijen is meestal zat. achter je bumper voor je radiateur , onder de voorste balk. daar wordt hij meestal geplaatst.
there is no spoon.
Plaats reactie