
Mark 5T cup Megane
Ik heb daar een fraaie en simpele oplossing voor gemaakt op mijn circuitclio, zodat die steun nog wel iets beweegt, maar niet veel meer. Zal daar eens een foto van maken. Komt er op neer dat je de kosten voor een andere steun kunt besparen 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Hebben jullie ook allemaal al het "cup" bakje om de 19 16v versnellingsbak rubber zitten? Heb er hier wat liggen en worden binnenkort nagemaakt. Nieuw niet meer leverbaar, binnenkort wel imitatie



foto's?Jean-Paul-S schreef:Hebben jullie ook allemaal al het "cup" bakje om de 19 16v versnellingsbak rubber zitten? Heb er hier wat liggen en worden binnenkort nagemaakt. Nieuw niet meer leverbaar, binnenkort wel imitatie![]()
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8858
- Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
- Locatie: Landgraaf
Heb ik niet.
Misschien dat ze rond de afsluitmeeting klaar zijn, dan kan ik ze meenemen.
Misschien dat ze rond de afsluitmeeting klaar zijn, dan kan ik ze meenemen.
ben benieuwd naar die oplossing bart en JP ook naar jou ding.
zo effe weer een update.
Cup Clio heeft het nodige onderhoud gehad en dat was ook wel nodig zoals sommige van jullie misschien wel herinneren na terapel afgelopen jaar met mijn semi automaat
allereerst de achetrwiellagers vervangen en de schokbrekers schoongemaakt gecontroleerd en weer gemonteerd.
tevens de torsie achter iets verhoogd 2,5cm om het slaan achter in de cas te verminderen.
vervolgens voor het subframe met motor en bak er uit gehaald.
wat bleek 3 motorsteunen defect
bovenste aan distributiezijde / steun onder de ALU accubak en als gevolg hiervan het Cup hondebot steun krom gedrukt.
met medewerking van oa JP en Jacob de nodige goeie steunen kunnen bemachtigen en die zijn dus ook weer gemonteerd (motor ligt heerlijk vast nu)
Ook effe gekeken of ik het bewuste Cup bakje om de 19 16V steun heb zitten en die heb ik dus
voorste Lagers van beide fusees vervangen en beide bilsteins compleet gedemonteerd schoongemaakt en gecontroleerd alles 100%
1 stuurkogel was ook niet lekker meer dus die ook maar vervangen voor een nieuw exemplaar.
bak vervangen voor de nieuw opgebouwde CUP bak met Phantomgrip diff er nu in.
nieuwe verzwaarde drukgroep en sinterplaat gemonteerd.
Natuurlijk de olie vervangen van bak en motor
vandaag naar de uitlijnboer geweest en het hele onderstel laten uitlijnen camber staat nu op 4 en sporing gewoon op nul laten zetten.
Zo dit was het wel zon beetje nu hopen dat alles heel blijft.
Tevens even heel erg veel dank aan Abel voor alle sleutelhulp
en Jacob en JP voor de onderdelen.
hier nog een paar horror fotos van hoe op mijn oude kopelingsset was , lag er los in
![Afbeelding]()
![Afbeelding]()
Cup Clio heeft het nodige onderhoud gehad en dat was ook wel nodig zoals sommige van jullie misschien wel herinneren na terapel afgelopen jaar met mijn semi automaat

allereerst de achetrwiellagers vervangen en de schokbrekers schoongemaakt gecontroleerd en weer gemonteerd.
tevens de torsie achter iets verhoogd 2,5cm om het slaan achter in de cas te verminderen.
vervolgens voor het subframe met motor en bak er uit gehaald.
wat bleek 3 motorsteunen defect

bovenste aan distributiezijde / steun onder de ALU accubak en als gevolg hiervan het Cup hondebot steun krom gedrukt.
met medewerking van oa JP en Jacob de nodige goeie steunen kunnen bemachtigen en die zijn dus ook weer gemonteerd (motor ligt heerlijk vast nu)

Ook effe gekeken of ik het bewuste Cup bakje om de 19 16V steun heb zitten en die heb ik dus

voorste Lagers van beide fusees vervangen en beide bilsteins compleet gedemonteerd schoongemaakt en gecontroleerd alles 100%
1 stuurkogel was ook niet lekker meer dus die ook maar vervangen voor een nieuw exemplaar.
bak vervangen voor de nieuw opgebouwde CUP bak met Phantomgrip diff er nu in.
nieuwe verzwaarde drukgroep en sinterplaat gemonteerd.
Natuurlijk de olie vervangen van bak en motor
vandaag naar de uitlijnboer geweest en het hele onderstel laten uitlijnen camber staat nu op 4 en sporing gewoon op nul laten zetten.
Zo dit was het wel zon beetje nu hopen dat alles heel blijft.
Tevens even heel erg veel dank aan Abel voor alle sleutelhulp



en Jacob en JP voor de onderdelen.
hier nog een paar horror fotos van hoe op mijn oude kopelingsset was , lag er los in


ga het gewoon proberen we zullen wel zien.
kan hem altijd nog terug stellen.
gaat lekker makkelijk met die stelbouten die standaard aan de CUP bilsteins zitten.
kan hem altijd nog terug stellen.
gaat lekker makkelijk met die stelbouten die standaard aan de CUP bilsteins zitten.
kan je hem wel weer opnieuw uit laten lijnen 

Inderdaad is ook mijn ervaring dat -4 echt teveel is. In hele snelle bochten levert het misschien wat op, maar voor de rest gaat de auto inderdaad nerveus sturen, en krijg je minder feedback. Auto wordt ook zenuwachtig met aanremmen op hoge snelheden.
Je kan het dus proberen, maar je kan hem beter gewoon op -3, max -3.5 zetten. En als je dan toch opnieuw gaat uitlijnen, zet dan meteen 15 minuten uitspoor op de vooras. Als je het zo doet, zal je merken dat je clio uiterst fijn stuurt (ook op Assen)
Je kan het dus proberen, maar je kan hem beter gewoon op -3, max -3.5 zetten. En als je dan toch opnieuw gaat uitlijnen, zet dan meteen 15 minuten uitspoor op de vooras. Als je het zo doet, zal je merken dat je clio uiterst fijn stuurt (ook op Assen)
15min totaal of per kant?
mijn willie staat nu op 0 maar ben wel eens benieuwd wat het nou echt doet
mijn willie staat nu op 0 maar ben wel eens benieuwd wat het nou echt doet

-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ja over in of uit aan de voorzijde zijn de meningen ook verdeeld, ook op de achteras trouwens:-)
Camber is inderdaad veel te veel, ook al zou je het lekker vinden sturen is je bandenslijtage echt helemaal verkeerd, dat is toch waar je naar zou moeten kijken.
Camber is inderdaad veel te veel, ook al zou je het lekker vinden sturen is je bandenslijtage echt helemaal verkeerd, dat is toch waar je naar zou moeten kijken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
op de achteras bart?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
vooras, daar ging het namelijk over.....
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Waarom wil je toespoor of uitspoor op de achteras? Wil je die niet neutraal wat dat betreft. Ik probeer dingen te bedenken daarover maar kom eigenlijk altijd weer op het "wrikken" van de wielen omdat ze het liefst rechtdoor gaan en nu beiden een ander kant rechtdoor gaan vinden.
Ben nog niet heel ervaren in het racen/rijden op circuits maar wil graag veel er over weten.
Groeten Michiel
Ben nog niet heel ervaren in het racen/rijden op circuits maar wil graag veel er over weten.
Groeten Michiel
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Michiel
Toe of uitspoor op de vooras wil je in principe zo hebben dat die fijn instuurt, liefst zo scherp mogelijk, de meningen op de vooras zijn daarover verdeeld.
Bart zegt uitspoor omdat die dan het scherpste/fijnste instuurt.
Anderen zeggen nul of iets toe omdat je als je gas geeft bij een fwd de neus iets omhoog komt en je dan automatisch iets uitspoor krijgt.
Voor het warm worden van de banden hoeft dat voor niet omdat daar de aandrijving en het sturen zit, dus warm krijg je de bandjes wel.
Toe of uitspoor op de achteras is bij een fwd of rwd ook weer anders.
Met een fwd krijg je vaak met alleen camber de banden niet goed genoeg op temperatuur (of niet snel genoeg), ik heb in het begin met wat toespoor gereden achter, dan is die achter vrij stabiel, maar als je wat sneller wilt is uitspoor achter beter, maar moeilijker.
De achterkant gaat dan bij insturen wat sneller naar buiten waardoor het lijkt alsof die uitbreekt, daar moet je even aan wennen maar is sneller als het goed is, tevens kan je dan de temperatuur van de banden beter regelen.
Al kan je niet bij elke auto de achteras op uitspoor zetten.
Ik sta nu op 5 mm uitspoor per kant
Maar vaak hangt de afstelling ook af van de voorkeuren van de rijder, onderstel enz enz enz.
Toe of uitspoor op de vooras wil je in principe zo hebben dat die fijn instuurt, liefst zo scherp mogelijk, de meningen op de vooras zijn daarover verdeeld.
Bart zegt uitspoor omdat die dan het scherpste/fijnste instuurt.
Anderen zeggen nul of iets toe omdat je als je gas geeft bij een fwd de neus iets omhoog komt en je dan automatisch iets uitspoor krijgt.
Voor het warm worden van de banden hoeft dat voor niet omdat daar de aandrijving en het sturen zit, dus warm krijg je de bandjes wel.
Toe of uitspoor op de achteras is bij een fwd of rwd ook weer anders.
Met een fwd krijg je vaak met alleen camber de banden niet goed genoeg op temperatuur (of niet snel genoeg), ik heb in het begin met wat toespoor gereden achter, dan is die achter vrij stabiel, maar als je wat sneller wilt is uitspoor achter beter, maar moeilijker.
De achterkant gaat dan bij insturen wat sneller naar buiten waardoor het lijkt alsof die uitbreekt, daar moet je even aan wennen maar is sneller als het goed is, tevens kan je dan de temperatuur van de banden beter regelen.
Al kan je niet bij elke auto de achteras op uitspoor zetten.
Ik sta nu op 5 mm uitspoor per kant

Maar vaak hangt de afstelling ook af van de voorkeuren van de rijder, onderstel enz enz enz.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Thanks Luco, dat is een antwoord waar ik iets mee kan. Had geen rekening gehouden met de warmte in de banden. Ook niet met RWD overigens dan gaat tractie meespelen aan de achterkant.
Toe en uitspoor vooraan snapte ik wel dacht ik, clio is FWD dus iets uitspoor "trek" je neutraal is mij altijd geleerd. Optrekken en het kantelen van het blok. Maar dat blijkt nu ook weer verkeerd. Ik ga daar eens goed over nadenken. Wat dit aangaat is experimenteren echt een must.
Toespoor op de achteras zoals ik het nu bedacht heb geeft bij een bocht de druk op de buitenste band (en dus de band die het meest meegedraaid staat) en zal inderdaad door de draaing meer de auto rechtsturen. Behoorlijk krom opgeschreven maar je zou het moeten uittekenen. Dat geeft inderdaad een meer stabiele koers. Bij uitspoor zou je een rondere cirkel krijgen, de auto wil de achterkant als het ware opzij zetten. Ik kan me ook voorstellen dat dat een positief resultaat geeft op de snelheid, een veel effectievere bocht kun je rijden.
Lastig om op te schrijven allemaal maar ik geloof dat ik het snap qua achterkant. Nu maar hopen dat ik er niet helemaal naast zit
Groeten Michiel
Toe en uitspoor vooraan snapte ik wel dacht ik, clio is FWD dus iets uitspoor "trek" je neutraal is mij altijd geleerd. Optrekken en het kantelen van het blok. Maar dat blijkt nu ook weer verkeerd. Ik ga daar eens goed over nadenken. Wat dit aangaat is experimenteren echt een must.
Toespoor op de achteras zoals ik het nu bedacht heb geeft bij een bocht de druk op de buitenste band (en dus de band die het meest meegedraaid staat) en zal inderdaad door de draaing meer de auto rechtsturen. Behoorlijk krom opgeschreven maar je zou het moeten uittekenen. Dat geeft inderdaad een meer stabiele koers. Bij uitspoor zou je een rondere cirkel krijgen, de auto wil de achterkant als het ware opzij zetten. Ik kan me ook voorstellen dat dat een positief resultaat geeft op de snelheid, een veel effectievere bocht kun je rijden.
Lastig om op te schrijven allemaal maar ik geloof dat ik het snap qua achterkant. Nu maar hopen dat ik er niet helemaal naast zit

Groeten Michiel
Michiel, het klinkt misschien stom, maar download Live For Speed eens. Dit is een race-simulator. Dat komt natuurlijk nog altijd niet overeen met het échte maar camber, in/uitspoor en ophangingsaftelling kun je daar heel goed testen. De demo is perfect, je hebt daar een 16v-achtige FWD en een BMW-achtige RWD beschikbaar.
Je kunt ook je wielgeometrie live bekijken waar je door de dynamiek in de ophanging de veranderingen in camber, in uit spoor en de rest kan zien optreden. Dat is aardig en best verhelderend.
Niet zozeer om te kijken hoe het moet in het echt, maar wel om de verschillen in afstelling te zien en te voelen. Zeker met een FFB stuurtje voel je het verschil tussen in en uitspoor heel goed. Wat ik voel komt 100% overeen met Luco's verhaal.
[img]http://www.lfs.net/page_images/screensh ... lfswip.jpg[/img]
Je kunt ook je wielgeometrie live bekijken waar je door de dynamiek in de ophanging de veranderingen in camber, in uit spoor en de rest kan zien optreden. Dat is aardig en best verhelderend.
Niet zozeer om te kijken hoe het moet in het echt, maar wel om de verschillen in afstelling te zien en te voelen. Zeker met een FFB stuurtje voel je het verschil tussen in en uitspoor heel goed. Wat ik voel komt 100% overeen met Luco's verhaal.
[img]http://www.lfs.net/page_images/screensh ... lfswip.jpg[/img]
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: ma 5 apr 2010 9:23
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Moet ik idd mijn mac maar eens aan de windows helpen en een stuurtje kopen. Zal er eens over nadenken, heb nog een paar lijntjes geldstroom uitstaan
.
Maar ziet er wel erg cool uit idd.
Groeten Michiel

Maar ziet er wel erg cool uit idd.
Groeten Michiel
Gisteren en Vandaag op TT Circuit Assen gereden met Paul Maaskant voor mijn EU race Licentie.
Gister de hele dag regen super glad maar oe wat veel geleerd van mijn instructeur Jacco Valenteijn.
(reed vroeger alfa cup races)
De clio deed het echt super en die SPER!!!!!
mega leuk in de regen heerlijk veel tractie bij het wegrijden uit stilstand en uitkomen bochten was er niet eentje die me kon bijsloffen.
heb de hele dag echt iedereen ingehaald er was niet een BMW/Seat/Porsche/Citroen/Honda NS 2000/enz die me kon bijhouden.
echt continu op kop met vaak achteruit het veld iedereen ingehaald.
Geweldig!!!!!!
Vandaag droge dag en precies hetzelfde ging weer als een speer
Resultaat van beide dagen is dat ik geslaagd ben voor het praktijk examen en het theorie examen KNAF EU Licentie dus
Aan het eind van de dag kreeg ik ook nog een 1e prijs beker uitgerijkt door Paul Maaskant en hij voorspelde me een goeie toekomst in de Autosport.
Jullie zullen begrijpen dat ik erg blij ben

Gister de hele dag regen super glad maar oe wat veel geleerd van mijn instructeur Jacco Valenteijn.


De clio deed het echt super en die SPER!!!!!


heb de hele dag echt iedereen ingehaald er was niet een BMW/Seat/Porsche/Citroen/Honda NS 2000/enz die me kon bijhouden.
echt continu op kop met vaak achteruit het veld iedereen ingehaald.
Geweldig!!!!!!
Vandaag droge dag en precies hetzelfde ging weer als een speer

Resultaat van beide dagen is dat ik geslaagd ben voor het praktijk examen en het theorie examen KNAF EU Licentie dus

Aan het eind van de dag kreeg ik ook nog een 1e prijs beker uitgerijkt door Paul Maaskant en hij voorspelde me een goeie toekomst in de Autosport.
Jullie zullen begrijpen dat ik erg blij ben





-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gefeliciteerd Mark, wat waren je impressies van de Phantomgrip??
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Gefeliciteerd Mark, mooie prestatie! 

beter lezen Riel
geweldig ding

geweldig ding

Of had daar helemaal overheen gelezen! Gaaf hoor 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Lex schreef:Ik zoek een applaus smilie maar die is er niet, dan maar zo

http://www.renault-tuning.com/posting.php?mode=smilies
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
nee ze vermelden niets over koppel en ik heb er ook niet naar gevraagd BTW (stom ik weet het)
Ik heb wel alle 4 de sets besteld met de uprated verenset en die zit er ook in bij mij.
misschien zelf effe kontakt opnemen met phantom.
ik vindt het voor mijn 160 PK producerende cliotje in elk geval een enorme verbetering.
Ik heb wel alle 4 de sets besteld met de uprated verenset en die zit er ook in bij mij.
misschien zelf effe kontakt opnemen met phantom.
ik vindt het voor mijn 160 PK producerende cliotje in elk geval een enorme verbetering.
Ze leveren het voor de dikste amerikanen. Volgens mij is dat dan niet meer dan een uprated spring kit, ipv de materialen. Trouwens, ik zie nu dat er ook een xtreme variant leverbaar is? 
Uiteindelijk moet dat apparaat het verschil opvangen aandrijfkoppel tussen de twee wielen. Blijft dat niet voor een groot deel afhankelijk van je wegligging en grip, en minder van het vermogen/koppel?
Ben benieuwd naar het effect in de 5 straks. Stuurt het geheel ook zwaarder? Enige jammere is toch de wat lastige installatie (het grinden van de tandwielen). Dus zo plug'n'play als het leek was het niet

Uiteindelijk moet dat apparaat het verschil opvangen aandrijfkoppel tussen de twee wielen. Blijft dat niet voor een groot deel afhankelijk van je wegligging en grip, en minder van het vermogen/koppel?
Ben benieuwd naar het effect in de 5 straks. Stuurt het geheel ook zwaarder? Enige jammere is toch de wat lastige installatie (het grinden van de tandwielen). Dus zo plug'n'play als het leek was het niet
