Merijn schreef:Inderdaad... En elke keer hoop ik weer dat het deze keer anders zal zijn! En elke keer kom ik weer bedrogen uit. Er is gewoon geen ruk meer aan. Formule 1, als sport, is ziek.

Column: De schuld van Ferrari.
Vroeger gingen we met de familie steeds naar het kleine stadje Malcesine aan het Gardameer. Sindsdien ben ik verliefd geworden op de streek en ook een beetje op het land. Een grootvoetbal tornooi: Italië is mijn tweede ploeg. Nog vroeger keken we op zondagmiddag tijdens het middageten steeds naar de Formule1. De rode wagens met die Italiaanse naam zijn steeds mijn favoriet geweest, ook al snapte ik er toen vrij weinig van.
Wist ik veel dat ze toen amper iets wonnen, ze zagen er mooi uit. Dan is het bij mij een tijdje stil geweest op F1 vlak, tot ik toevallig via een vriend terug met de sport in contact kwam. De oude favoriet was terug uit het dal geklommen waar ze van kwamen, zo weet ik nu, en deed terug regelmatig mee om de overwinning.
Formule1 is een passie geworden, elke dag ga ik verschillende keren kijken of er nog nieuws te rapen valt. Let op, ik ben wel geen wandelende Formule1 encyclopedie. Vraag me niet wie er in 1977 op Silverstone gewonnen heeft, en waar hij gestart is. Voor de geïnteresseerden: het was James Hunt die op pole startte, won en de snelste ronde neerzette in zijn McLaren. Voor dit soort dingen bestaan voor mij archief websites.
De laatste tijd ben ik gegroeid als fan. Ferrari heeft nog steeds dat speciale plekje in mijn hart, maar ik ben meer fan van de sport gewonnen. Als Formule1 fan valt het me op dat vele van mijn medefans Ferrari verwijten de sport kapot te maken.
Niets is minder waar. Ferrari heeft de standaard van de sport flink omhoog getrokken. Het team kan er toch niet aan doen dat de rest niet meekan?
Neem nu rivalen Williams en McLaren: beiden hebben ook monsterbudgetten, en toch doen ze iets verkeerd. Ze slagen er niet in om nog maar in de buurt van Ferrari te komen. Als er iemand de sport om zeep helpt dan zijn zij het wel. Ze smijten miljarden naar onderzoek, en strandden dan op meer dan een seconde van de Scuderia.
Teams als BAR en Renault hebben een fractie van het budget en eindigen respectievelijk op een halve seconde. Ze doen zelfs af en toe mee voor de overwinning.
Het is overduidelijk dat ze bij toppers Williams en McLaren aan het sukkelen zijn, de organisatie die ze jaren hadden, is nu plots niet meer goed genoeg en ze falen om dat in te zien.
Bij Renault zette ze onder Gascoyne twee teams in die elk apart met ontwerpvoorstellen kwamen. Die strategie werkte, ze werden in het begin van het seizoen genoemd als team met het beste aërodynamische pakket.
McLaren echter pakte het groots aan, ze zette topman Newey aan het werk om een zeilboot te ontwerpen en staken kruiwagens vol geld in het McLaren Technology Center. Om de nieuwe Formule1 wagen te ontwerpen deden ze een beroep op Mike Coughlan. Met alle respect voor Coughlan, maar waarom McLaren hem vroeg is mij nog steeds onduidelijk. Coughlan werkte vroeger bij Arrows, het team dat in 2002 na tegenvallende resultaten en rechtszaken stilletjes de aftocht blies.
Als je het mij vraagt: een gigantische blunder van de zilveren pijlen, maar toch is het volgens sommige de schuld van Ferrari dat de sport saai is geworden.
Williams doet niet veel beter, het team is geen team meer. Het is het sinds de komst van Montoya amper geweest. De Colombiaan is nooit dikke vriendjes geweest met Ralf Schumacher en de sfeer in het team is dan ook bitsig. Zelfs toen ze elkaar van de baan begonnen te rammen deed het team niets. Laat ze maar racen tegen elkaar, onder het motto: liever geen punten dan domme punten. De teamgeest verdween helemaal na een ruzie tussen de teamleiding en beide piloten. Gevolg: beide vertrekken ze naar een ander team. Misschien is dit wel het beste wat Williams op dit moment kan overkomen. Maar een team waar vroeger discipline heerste, is nu veranderd in een anarchistisch boeltje waar iedereen voor zichzelf opkomt en niemand het gemeenschappelijke doel, Ferrari verslagen, voor ogen heeft.
Toch is het de schuld van Ferrari dat de sport saai is.
Wat Ferrari nu laat zien is de erfenis van 8 jaar hard werk. De goede mensen zoeken, en er een team mee opbouwen. Het team laat race na race hoogstandjes zien. Zowel technisch, strategisch als fysisch. Het heeft de 2 meest ervaren piloten in dienst, en in tegenstelling tot anderen is er een hiërarchie die de resultaten ten goede komt. Af en toe leidt dat tot acties waar ik als F1 fan niet echt achter sta, maar het is niet de schuld van Ferrari dat ze die luxe hebben.
De Scuderia voert een strak bewind, zowel intern als extern, daar ligt de sleutel van hun succes, en de oplossing voor de andere teams om eindelijk te doen wat zij moeten doen: de sport terug interessant maken.
Een ding mag je als Formule1 fan nooit verwachten: Dat een team van het gas komt om de sport spannend te houden. Je moet steeds eisen dat de anderen alles doen wat ze kunnen om nooit af te glijden naar waar we nu zijn. In plaats van Ferrari dingen te verwijten, verwijt de anderen voor het schandalig tekort komen op elk vlak.
Om af te sluiten wil ik Dan Knutson citeren. Hij is een Amerikaans F1 journalist die al jaren het Formule1 circus volgt. Hij schreef in zijn internetdagboek:
Mensen klagen af en toe dat Schumacher steeds wint, en ik geef toe dat ik ook liever heb dat hij meer verslagen wordt. Maar langs de andere kant hebben we het voorrecht van een van de grootste sportlegendes aller tijden in actie te zien. Klaagde er iemand toen Babe Ruth weer eens een home run sloeg?
Bron:
http://www.f1pits.net