ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Matijs
Contacteer:

WTF?!!?! Knalt die band gewoon bij 350 per uur!

Wat een ongeluk heeft Renault ineens :@
Steven
Car: M536

Hoppatee, nog 1...
Matijs
Contacteer:

What the hell gebeurt hier allemaal?!?!
R(ay)Si

Gaat niet goed met Ralf :(
Alleen nog maar VW!
Steven

Oei dis wel dikke troep zeg...

Vreemde race.
R(ay)Si

Zeker vreemde race......

Niet te hopen dat dit doorzet, zijn we met nog 14 rondjes klaar
Alleen nog maar VW!
Matijs
Contacteer:

structureel probleem bij Michelin?
Matijs
Contacteer:

Hoe heeft Schumi een stop kunnen maken zonder een plaats te verliezen??
Moeten we hem dan echt "the Magician" gaan noemen?
haan

rubens parkeert m bijna bij mischael naar binne. vet!
Steven

Sja toch ist wel saai aan het worden met die Schumi hoor... mag van mij ook wel es wat anders winnen.
R(ay)Si

Barichello had het mogen zijn vandaag....Sato ook trouwens (Y)
Alleen nog maar VW!
Matijs
Contacteer:

Dit is wel beter dan voetbal kijken (Y)
Droes

kent er iemand een goede site waar filmkes opstaan van de race van dit weekend?
zoals de crash van R. Schumacher..
dank bij voorbaat :wink:
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Matijs schreef:Hoe heeft Schumi een stop kunnen maken zonder een plaats te verliezen??
Nadat Ralf gecrashed was en de safety car de baan op ging is Schumi meteen de pits ingedoken. Iedereen achter hem deed dat niet. Zij moesten heel erg rustig bij de rommel langs rijden. Die tijd dat zij zo rustig moesten rijden heeft hij gebruikt om weer pal achter de safety car te gaan rijden.
antoine
Car: Renault Clio III RS

Matijs schreef:Hoe heeft Schumi een stop kunnen maken zonder een plaats te verliezen??

zo :
pitstop.tv schreef:Die eerste pitstop was zeer opmerkelijk. Schumacher kwam pitten onder SC en bleef toch leider. Om dat te kunnen realiseren, werd Barrichello ingezet. De Braziliaan moest onder de SC fel vertragen en het veld ophouden. Intussen liet Schumi een gat vallen met de SC. Daarop spurtte MS weg van RB in een rondje van 1.30.7, RB reed toen 1.43.9 en de rest nog trager. Zo bleef MS aan de leiding, RB viel terug naar de 7de plaats.

Bij zijn tweede pitstop stond Schumacher 3" langer stil dan Barrichello: 26.625" voor MS en 23.856" voor RB.
Gecumuleerd verloor RB 2.4" op MS in de pits. MS won de race tenslotte met 2.9 seconden voorsprong.
Shorty 16v

DTM: Ook Verstappen toont interesse

De kansen dat Jos Verstappen nog in de Formule 1 terugkeert zijn kleiner dan ooit, lijkt de Limburger nu zelf ook te beseffen. In het Algemeen Dagblad sluit hij daarom een overstap naar een andere klasse niet langer uit. Ook de DTM staat daarbij op zijn lijstje.

Door: Ralf Dennissen

“Wij - en dan heb ik het ook over mijn managers - zijn druk bezig om volgend jaar opnieuw in de Formule 1 terug te keren”, vertelt Verstappen vandaag in het Algemeen Dagblad.

Over zijn kansen in de Formule 1: “Dat is wel het doel, maar we moeten realistisch zijn. We kijken ook naar andere mogelijkheden. De Verenigde Staten? Tja, dat is een mogelijkheid. Ik ben flexibel, zeg daar niet op voorhand nee tegen. Zoals ook de DTM wat mij betreft mogelijk is. In elk geval wil ik volgend seizoen racen. Ik wil nog wel wat laten zien.”
EricvH

Alonso start morgen vanaf pole (Y) (Y) :D :D :D
Hopen dat Alonso of Trulli of allebei een podiumplaats kunnen binnenslepen. Aan de startposities zal het niet liggen.
Jeroen
Contacteer:

Je kunt lullen wat je wilt.

Het was geniaal wat ze bij Ferrari bedacht hebben.

Erg jammer dat Trulli een podiumplaats laat wegsnoepen in de laatste bocht.
Matijs
Contacteer:

Prachtige race! En eindelijk heeft Ferrari weer eens echt moeten werken voor de winst. En Trulli zal wel slecht slapen vannacht...
mathijs

erg mooie race, en eindelijk weer een beetje spanning voor het ferarri team, complimenten voor renault die op dit moment de enigste zijn die nog wat tegenstand kan bieden aan het raspaard :)
Marko

Matijs schreef:Prachtige race! En eindelijk heeft Ferrari weer eens echt moeten werken voor de winst. En Trulli zal wel slecht slapen vannacht...
Hij was al aan het slapen :lol:
Maar goed het blijft toch mijn favorite courreur van de F1
EricvH

Zekers mooie race :)
Mooi om te zien dat de renaults steeds dichter bij de Ferrari's komen (Y)
marcel16v

Ton

volgend jaar maar weer een leuk modelletje voor het worden van wereld kampioen
Droes

marcel16v schreef:Schumacher vs Coulthard
:lol:
het einde is subliem! :D
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik snap werkelijk niet waar jullie het over hebben als je zegt dat het een mooie race was. Welgeteld 2 inhaalacties op de hele baan, Schumacher wint met 4 pitsstops, tegenover 3 van Alonso. Geen actie, slechte regie, kutpodium, etc. etc....

(N)
Marcel B.

Je kan je tijd beter besteden
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer

Inderdaad... En elke keer hoop ik weer dat het deze keer anders zal zijn! En elke keer kom ik weer bedrogen uit. Er is gewoon geen ruk meer aan. Formule 1, als sport, is ziek. (N)
Marcel B.

Jep, ik vind het ook bijna iedere keer weer saai, ik ga wel weer kijken als Schumacher gestopt is :)
Don't walk the grass... smoke it
Merijn
Über-Spammer

Ook dan is het saai, vrees ik. De race wordt beslist in de pitstraat en dat is nou juist waar 'ie NIET beslist moet worden. We willen actie op de baan! :)

Ik heb nog wel een filmpie van Lap of the Gods op mijn PC staan, van Patrick Depailler op Long Beach ergens in begin jaren 80 geloof ik. Dat zijn pas tijd. Racen om een plekkie! Driftend de bochten door!

Voor degenen die dat filmpie willen hebben: PM of MSN :)
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Merijn schreef:Inderdaad... En elke keer hoop ik weer dat het deze keer anders zal zijn! En elke keer kom ik weer bedrogen uit. Er is gewoon geen ruk meer aan. Formule 1, als sport, is ziek. (N)
Column: De schuld van Ferrari.

Vroeger gingen we met de familie steeds naar het kleine stadje Malcesine aan het Gardameer. Sindsdien ben ik verliefd geworden op de streek en ook een beetje op het land. Een grootvoetbal tornooi: Italië is mijn tweede ploeg. Nog vroeger keken we op zondagmiddag tijdens het middageten steeds naar de Formule1. De rode wagens met die Italiaanse naam zijn steeds mijn favoriet geweest, ook al snapte ik er toen vrij weinig van.
Wist ik veel dat ze toen amper iets wonnen, ze zagen er mooi uit. Dan is het bij mij een tijdje stil geweest op F1 vlak, tot ik toevallig via een vriend terug met de sport in contact kwam. De oude favoriet was terug uit het dal geklommen waar ze van kwamen, zo weet ik nu, en deed terug regelmatig mee om de overwinning.

Formule1 is een passie geworden, elke dag ga ik verschillende keren kijken of er nog nieuws te rapen valt. Let op, ik ben wel geen wandelende Formule1 encyclopedie. Vraag me niet wie er in 1977 op Silverstone gewonnen heeft, en waar hij gestart is. Voor de geïnteresseerden: het was James Hunt die op pole startte, won en de snelste ronde neerzette in zijn McLaren. Voor dit soort dingen bestaan voor mij archief websites.

De laatste tijd ben ik gegroeid als fan. Ferrari heeft nog steeds dat speciale plekje in mijn hart, maar ik ben meer fan van de sport gewonnen. Als Formule1 fan valt het me op dat vele van mijn medefans Ferrari verwijten de sport kapot te maken.

Niets is minder waar. Ferrari heeft de standaard van de sport flink omhoog getrokken. Het team kan er toch niet aan doen dat de rest niet meekan?
Neem nu rivalen Williams en McLaren: beiden hebben ook monsterbudgetten, en toch doen ze iets verkeerd. Ze slagen er niet in om nog maar in de buurt van Ferrari te komen. Als er iemand de sport om zeep helpt dan zijn zij het wel. Ze smijten miljarden naar onderzoek, en strandden dan op meer dan een seconde van de Scuderia.
Teams als BAR en Renault hebben een fractie van het budget en eindigen respectievelijk op een halve seconde. Ze doen zelfs af en toe mee voor de overwinning.
Het is overduidelijk dat ze bij toppers Williams en McLaren aan het sukkelen zijn, de organisatie die ze jaren hadden, is nu plots niet meer goed genoeg en ze falen om dat in te zien.

Bij Renault zette ze onder Gascoyne twee teams in die elk apart met ontwerpvoorstellen kwamen. Die strategie werkte, ze werden in het begin van het seizoen genoemd als team met het beste aërodynamische pakket.
McLaren echter pakte het groots aan, ze zette topman Newey aan het werk om een zeilboot te ontwerpen en staken kruiwagens vol geld in het McLaren Technology Center. Om de nieuwe Formule1 wagen te ontwerpen deden ze een beroep op Mike Coughlan. Met alle respect voor Coughlan, maar waarom McLaren hem vroeg is mij nog steeds onduidelijk. Coughlan werkte vroeger bij Arrows, het team dat in 2002 na tegenvallende resultaten en rechtszaken stilletjes de aftocht blies.

Als je het mij vraagt: een gigantische blunder van de zilveren pijlen, maar toch is het volgens sommige de schuld van Ferrari dat de sport saai is geworden.

Williams doet niet veel beter, het team is geen team meer. Het is het sinds de komst van Montoya amper geweest. De Colombiaan is nooit dikke vriendjes geweest met Ralf Schumacher en de sfeer in het team is dan ook bitsig. Zelfs toen ze elkaar van de baan begonnen te rammen deed het team niets. Laat ze maar racen tegen elkaar, onder het motto: liever geen punten dan domme punten. De teamgeest verdween helemaal na een ruzie tussen de teamleiding en beide piloten. Gevolg: beide vertrekken ze naar een ander team. Misschien is dit wel het beste wat Williams op dit moment kan overkomen. Maar een team waar vroeger discipline heerste, is nu veranderd in een anarchistisch boeltje waar iedereen voor zichzelf opkomt en niemand het gemeenschappelijke doel, Ferrari verslagen, voor ogen heeft.

Toch is het de schuld van Ferrari dat de sport saai is.

Wat Ferrari nu laat zien is de erfenis van 8 jaar hard werk. De goede mensen zoeken, en er een team mee opbouwen. Het team laat race na race hoogstandjes zien. Zowel technisch, strategisch als fysisch. Het heeft de 2 meest ervaren piloten in dienst, en in tegenstelling tot anderen is er een hiërarchie die de resultaten ten goede komt. Af en toe leidt dat tot acties waar ik als F1 fan niet echt achter sta, maar het is niet de schuld van Ferrari dat ze die luxe hebben.
De Scuderia voert een strak bewind, zowel intern als extern, daar ligt de sleutel van hun succes, en de oplossing voor de andere teams om eindelijk te doen wat zij moeten doen: de sport terug interessant maken.

Een ding mag je als Formule1 fan nooit verwachten: Dat een team van het gas komt om de sport spannend te houden. Je moet steeds eisen dat de anderen alles doen wat ze kunnen om nooit af te glijden naar waar we nu zijn. In plaats van Ferrari dingen te verwijten, verwijt de anderen voor het schandalig tekort komen op elk vlak.

Om af te sluiten wil ik Dan Knutson citeren. Hij is een Amerikaans F1 journalist die al jaren het Formule1 circus volgt. Hij schreef in zijn internetdagboek:
“Mensen klagen af en toe dat Schumacher steeds wint, en ik geef toe dat ik ook liever heb dat hij meer verslagen wordt. Maar langs de andere kant hebben we het voorrecht van een van de grootste sportlegendes aller tijden in actie te zien. Klaagde er iemand toen Babe Ruth weer eens een home run sloeg?”

Bron: http://www.f1pits.net
Tom
Moderator
Car: MB

(Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer

Ik heb nergens gezegd dat Ferrari hun werk niet goed doen! Absoluut niet... Het heeft ook niks met Ferrari te maken dat de F1 saai is. Dat heeft te maken met het feit dat F1 wagens niet meer in staat zijn te racen. Dat Ferrari elke keer wint, soit, daar kan ik tot op zekere hoogte mee leven. Maar dat bijna elke race tegenwoordig gewonnen of verloren wordt in de pitstraat, schiet mij in het verkeerde keelgat.

We zijn op de baan om te racen, niet om in een collone achter elkaar aan te rijden en te wachten tot er iemand naar binnen gaat, zodat je 3 rondjes harder kan rijden, pitstop maakt en voor diegene de baan weer opkomt. Het echte racen, zoals we dat van vroeger kennen (en af en toe nog zien van mannen als JPM, Villeneuve, Da Matta) is verdwenen. Het is simpelweg onmogelijk geworden door de aerodynamica die tegenwoordig op de auto zit. Slipstreamen is simpelweg levensgevaarlijk geworden. En wanneer er dan een keer ingehaald wordt en er 1 van de 2 partijen niet oplet, dan wordt er weer een penalty uitgedeeld. Wat verwacht je dan van de teams en coureurs? Je kunt niet veel verwachten, denk ik. Zelfs Montoya denkt nu wel 3 keer na voordat hij een inhaalactie doet en dat is nu juist wat we niet kunnen gebruiken in de Formule 1.

Ik denk dat GP2 (opvolger van F3000) nog spannender gaat worden met chassis' van een kleine 600kg en 4.0 V8 die zo'n 600PK ophoest. (Y) Laten we hopen dat iemand dat dan nog gaat uitzenden.
Merijn
Über-Spammer

Ralf Schumacher heeft voor 3 jaar getekend bij Toyota... (N)
Merijn
Über-Spammer

De Yaris-cup is nog teveel voor hem... ;)
Gesloten